ROAS, czyli Return On Ad Spent, jest wskaźnikiem obrazującym zwrot wydatków na reklamę. To współczynnik, który pozwala sprawdzić efektywność reklam w kampaniach PPC (Pay Per Click). Dzięki szybkiej reakcji na wyniki, zobrazowane między innymi przez wskaźnik ROAS, twórcy kampanii mogą maksymalizować zyskowność z reklam.
Co to jest ROAS?
ROAS jest wskaźnikiem informującym o skuteczności kampanii reklamowej. Obliczając go, należy uwzględnić wielkość przychodu oraz całkowity koszt kampanii reklamowej. Chcąc uzyskać miarodajny wynik, trzeba włączyć do obliczenia zarówno koszt opracowania strategii komunikacji, wykonania grafik, napisania treści, jak i koszt za kliknięcie reklamy w kampanii. (PPC)
Jak działa ROAS?
Aby uzyskać wynik, należy podzielić przychód z kampanii reklamowej przez koszt kampanii reklamowej:
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Wynik określa, ile razy przychód z reklamy przewyższył wydatki. Na przykład: wynik ROAS = 3 oznacza, że każda wydana złotówka na reklamę przyniosła 3 zł przychodu.
Często ROAS podaje się również w procentach, wówczas wynik należy pomnożyć przez 100%:
Na przykład: ROAS = 300% oznacza, że każda wydana złotówka przyniosła trzykrotny przychód z kampanii reklamowej.
Wynik obliczenia warto porównać do optymalnych wskaźników określonych dla danej branży. Poziom określany jako wysoki ROAS w jednym obszarze działalności, w innej dziedzinie biznesu może być uznany za słaby.
Czy warto stosować wskaźnik ROAS?
ROAS jest jednym z podstawowych wskaźników pozwalających oszacować efektywność kampanii.
Wykorzystywany jest głównie w kampaniach PPC (Pay Per Click), czyli między innymi:
- Google Ads,
- Facebook Ads,
- Instagram Ads.
Zbyt niski wskaźnik ROAS jest podstawą do tego, by modyfikować kampanię. Takie podejście pozwala zredukować zbyt wysokie koszty i prowadzi do uzyskania możliwie najwyższych przychodów z akcji reklamowej.
Nie wiesz, jak ustawić efektywną kampanię Google Ads lub FB Ads? Zamów bezpłatną konsultację ekspercką i wybierz usługi dla swojego biznesu.
Inne definicje marketingowe:
- Facebook Audience Network
- Lejek sprzedażowy
- Lejek marketingowy
- Marketing B2C
- Video marketing
- Artykuł sponsorowany
- ToFu — Góra lejka marketingowego
- MoFu — Środek lejka marketingowego
- BoFu — Dół lejka marketingowego
- Certyfikat SSL
- CMS — System zarządzania treścią
- Above the fold – Treść powyżej zagięcia ekranu
- ROI – Wskaźnik rentowności inwestycji
- Konwersja – Cel marketingowy
- Dane strukturalne
- Wyszukiwarka internetowa
- Call to Action – Wezwanie do działania
- Landing page – Strona lądowania
- User Experience – Doświadczenia użytkownika
- ROAS – Zwrot wydatków na reklamę
- eCPC – Ulepszony koszt kliknięcia
- CPM – Koszt 1000 wyświetleń reklamy
- CPC – Koszt pojedynczego kliknięcia
- Inbound marketing – Strategia działań promocyjnych
- Outbound marketing – Metoda poszukiwania klientów