Lejek marketingowy to model, który opisuje drogę, jaką klient musi przejść, zanim podejmie decyzję o zakupie. Zależnie charakteru działalności i sprzedawanych produktów lub usług lejek marketingowy może składać się z kilku etapów: świadomości, zainteresowania, rozważania i decyzji.
Lejek marketingowy — poszczególne etapy
Lejek marketingowy to proces, którego głównym celem jest zdobycie uwagi i zaufania odbiorcy. Dopiero w dalszym etapie, może one wesprzeć sprzedaż i stać się początkiem lejka sprzedażowego. Poznaj dokładne etapy lejka marketingowego, aby móc je efektywnie wykorzystać!
Świadomość
Na tym etapie potencjalny klient zdaje sobie sprawę ze swojej potrzeby i szuka rozwiązań. To idealny moment na budowanie świadomości o marce i szansa na zdobycie zaufania. Warto tutaj zastosować narzędzia, jakie oferuje content marketing. Czyli merytoryczne, darmowe treści np. e-book lub ciekawe artykuły proponujące rozwiązanie problemu. Świadomość to składowa większej części lejka, nazywana inaczej — ToFu.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Zainteresowanie
Po zainteresowaniu się produktem lub usługą zainteresowany zaczyna zgłębiać temat i poszukiwać informacji. Może to obejmować czytanie recenzji, szukanie opinii na forach internetowych lub odwiedzanie stron internetowych producenta. Etap zainteresowania wchodzi w zakres MoFu, czyli środkowej części lejka.
Rozważanie
Rozważanie — tutaj klient dokonuje analizy dostępnych opcji i porównuje je ze sobą. Może to obejmować badanie różnych marek, modeli i cen. Celem firmy w tym etapie jest przekonanie potencjalnego klienta, że jej marka jest najlepszym wyborem na rynku.
Decyzja
Tutaj konsument podejmuje ostateczną decyzję o zakupie. Jest to moment, w którym lejek marketingowy się kończy, a sprzedażowy zaczyna. Jeśli klient podejmuję decyzje, to znaczy, że lejek marketingowy zrealizował swoje zadanie, czyli uświadomił odbiorcę, że wybór tej konkretnej marki spełni jego potrzebę.
Podsumowanie
Lejek marketingowy to podstawowe narzędzie w budowaniu relacji z klientem. Często jest składową szerszych działań np. strategii marketingowej czy procesu sprzedaży. Warto go stosować, ale również aktualizować. Pomoże zrozumieć nie tylko potrzeby konsumenta, ale również lepiej planować działania marketingowe, które będą przynosić realne wyniki i generować leady sprzedażowe. Więcej o tym, jak lepiej pozyskiwać leady, również dowiesz się z naszego artykułu „Co można zrobić, aby lepiej pozyskiwać leady sprzedażowe?”.
Jeśli szukasz skutecznych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów — skorzystaj z bezpłatnej konsultacji eksperckiej w JAAQOB HOLDING®.
Inne definicje marketingowe:
- Facebook Audience Network
- Lejek sprzedażowy
- Lejek marketingowy
- Marketing B2C
- Video marketing
- Artykuł sponsorowany
- ToFu — Góra lejka marketingowego
- MoFu — Środek lejka marketingowego
- BoFu — Dół lejka marketingowego
- Certyfikat SSL
- CMS — System zarządzania treścią
- Above the fold – Treść powyżej zagięcia ekranu
- ROI – Wskaźnik rentowności inwestycji
- Konwersja – Cel marketingowy
- Dane strukturalne
- Wyszukiwarka internetowa
- Call to Action – Wezwanie do działania
- Landing page – Strona lądowania
- User Experience – Doświadczenia użytkownika
- ROAS – Zwrot wydatków na reklamę
- eCPC – Ulepszony koszt kliknięcia
- CPM – Koszt 1000 wyświetleń reklamy
- CPC – Koszt pojedynczego kliknięcia
- Inbound marketing – Strategia działań promocyjnych
- Outbound marketing – Metoda poszukiwania klientów