Lejek sprzedażowy jest jedną z najważniejszych koncepcji marketingowych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa. Metoda lejka w znacznym stopniu ułatwia firmie zwiększyć sprzedaż i wygenerować wyższe dochody.
Lejek sprzedażowy. Co to dokładnie oznacza?
Lejek sprzedażowy to rozbudowany proces polegający na pozyskaniu uwagi potencjalnych klientów, a następnie wzmocnieniu ich zainteresowania, w taki sposób, by przekształciło się ono w decyzję o zakupie, powtórnych zakupach i pozostawianiu pozytywnych opinii zachęcających inne osoby / firmy do składania zamówień.
Jak działa lejek sprzedaży?
Stosowanie lejka polega na rozłożeniu procesu sprzedaży na kilka etapów, a aktywność marketingu i handlowców powinna być równomiernie rozłożona na każdym z nich. Dzięki temu firma nie traci szans na pozyskanie zamówienia, ale wzmacnia swój potencjał sprzedażowy w każdym momencie. Jak może wyglądać lejek sprzedażowy? Przykład rozłożenia procesu na poszczególne etapy i działania może wyglądać następująco:
- Pozyskanie potencjalnych klientów;
- Zainteresowanie ofertą — przedstawienie klientom korzyści, jakie oferuje produkt, usługa, firma;
- Przekonanie klienta do realizacji zamówienia — zapewnienie odbiorców treści, że oferta firmy najlepiej spełni ich oczekiwania / zrealizuje potrzeby;
- Finalizacja transakcji i dobra obsługa posprzedażowa.
Warto jednak zwrócić uwagę, że lejek sprzedażowy nie jest dokładnie tym samym, co lejek marketingowy.
Więcej informacji o lejku marketingowym przeczytasz w naszym artykule: Lejek marketingowy, czyli skuteczne kierowanie klientów na stronie.
Czy warto stosować lejek sprzedażowy?
Warto świadomie dopasowywać działania marketingowe i sprzedażowe na każdym etapie procesu sprzedaży. Dzięki odpowiednim treściom — skierowanym do właściwych grup odbiorców, firma może pozyskać dużą liczbę potencjalnych odbiorców, z których znaczna część zdecyduje się na zamówienie oraz ponowne zakupy.
Dobrze zaprojektowany lejek sprzedażowy podnosi konwersję, dlatego też czasem stosuje się nazwę — lejek konwersji. Lejek sprzedaży może służyć do realizacji różnych zadań. Przykładowe cele sprzedażowe, które pozwala realizować, to między innymi:
- zwiększenie ilości sprzedawanych produktów i usług,
- zwiększenie liczby aktywnych klientów,
- wzrost częstotliwości realizacji zamówień,
- zwiększenie średniej wartości koszyka.
Warto dodać, że warunkiem dobrze działającego lejka sprzedażowego jest właściwe określenie potrzeb klientów.
Jeśli szukasz skutecznych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów — skorzystaj z bezpłatnej konsultacji eksperckiej w JAAQOB HOLDING®.
Inne definicje marketingowe:
- Facebook Audience Network
- Lejek sprzedażowy
- Lejek marketingowy
- Marketing B2C
- Video marketing
- Artykuł sponsorowany
- ToFu — Góra lejka marketingowego
- MoFu — Środek lejka marketingowego
- BoFu — Dół lejka marketingowego
- Certyfikat SSL
- CMS — System zarządzania treścią
- Above the fold – Treść powyżej zagięcia ekranu
- ROI – Wskaźnik rentowności inwestycji
- Konwersja – Cel marketingowy
- Dane strukturalne
- Wyszukiwarka internetowa
- Call to Action – Wezwanie do działania
- Landing page – Strona lądowania
- User Experience – Doświadczenia użytkownika
- ROAS – Zwrot wydatków na reklamę
- eCPC – Ulepszony koszt kliknięcia
- CPM – Koszt 1000 wyświetleń reklamy
- CPC – Koszt pojedynczego kliknięcia
- Inbound marketing – Strategia działań promocyjnych
- Outbound marketing – Metoda poszukiwania klientów