Co to jest CSR?
CSR — skrót od angielskiego wyrażenia Corporate Social Responsibility, w przełożeniu na język polski oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu.
Społeczna odpowiedzialność biznesu — definicja
Społeczną odpowiedzialność biznesu tłumaczyć można jako odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych przez nią decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Definicja CSR zakłada, że biznes odpowiedzialny społecznie podejmuje przejrzyste i etyczne inicjatywy, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa, uwzględniają oczekiwania interesariuszy, są zgodne z prawem i międzynarodowymi standardami oraz zintegrowane z działaniami organizacji i stosowane w praktyce.
Działania CSR — główne obszary
Mimo iż koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu pozwala firmom samodzielnie ustalać kierunki swoich działań, istnieją pewne standardy, które mogą stanowić podstawę dla organizacji planujących wdrożenie CSR. Jednym z kluczowych przykładów jest norma ISO 26000, opracowana przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Zawiera ona kompleksowe wskazówki i zalecenia, które wspierają organizacje w kształtowaniu swoich strategii działania oraz wyznacza podstawowe sfery, w których przedsiębiorstwa mogą angażować się w ramach CSR. Obszary te obejmują:
- Ład organizacyjny — dotyczy transparentności i uczciwości w zarządzaniu firmą.
- Prawa człowieka — skupia się na respektowaniu praw człowieka i zapobieganiu ich łamaniu.
- Stosunki pracy — odnosi się do aspektów związanych z warunkami pracy, zatrudnieniem, prawami pracowników i kwestiami dyskryminacji w miejscu pracy.
- Środowisko — koncentruje się głównie na minimalizowaniu negatywnego wpływu działalności na środowisko.
- Sprawiedliwe praktyki operacyjne — w tym m.in. unikanie korupcji, poszanowanie praw własności intelektualnej czy uczciwą konkurencję.
- Relacje z konsumentami — dotyczy przede wszystkim ochrony praw konsumentów, dostępności informacji oraz etycznych praktyk marketingowych i reklamowych.
- Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej — skupia się na aktywnym wkładzie firmy w rozwój dobrobytu społeczności lokalnych, m.in. poprzez działania charytatywne i edukacyjne.
Narzędzia CSR
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, firmy wykorzystują różnorodne narzędzia do realizowania swoich założeń. Wśród nich wyróżnić można m.in.:
- inicjatywy ekologiczne — skupiające się na ochronie środowiska naturalnego i minimalizacji szkodliwego wpływu działalności firmy na otoczenie;
- działania na rzecz lokalnej społeczności – ukierunkowane na poprawę warunków życia w otoczeniu, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo;
- kampanie społeczne — mające na celu kształtowanie postaw społecznych za pośrednictwem mediów;
- programy pracownicze — obejmujące inwestycje w rozwój zawodowy i osobisty pracowników, np. przez programy edukacyjne;
- wolontariat pracowniczy — angażowanie pracowników w działania na rzecz społeczności, mające charakter charytatywny lub edukacyjny.
Sprawdź jak możesz realizować działania CSR w swojej firmie dzięki wiedzy specjalistów z JAAQOB HOLDING® w zakresie strategii ESG. Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką.