
Dlaczego Twoja firma potrzebuje strategii marki?
Wielu przedsiębiorców pamięta jeszcze czasy, gdy popyt na towary był tak duży, że promocja okazywała się zbędna. Sprzedaż była zresztą tak gwa...
05.07.2022Budowa rozpoznawalnej i zapadającej głęboko w świadomości marki jest pochodną spójnej i uporządkowanej komunikacji z otoczeniem. Wszelkie treści, zarówno w formie tekstów jak i obrazów powinny pracować na rzecz rozpowszechniania jak i utrwalenia w świadomości potencjalnych klientów pożądanego obrazu firmy.
Niezależnie od autorów poszczególnych treści: copywriterów, pracowników marketingu czy innych specjalistów firmy – wszelkie publikacje muszą mieścić się w ramach wcześniej zaplanowanego przekazu, stylu oraz jasno akcentować argumenty przewag konkurencyjnych marki na poziomie emocjonalnym oraz merytorycznym.
Takie ramy definiuje strategia komunikacji marketingowej. Tworzenie strategii wymaga ścisłej współpracy z klientem – partnerstwa w jej współtworzeniu, ponieważ język komunikacji musi być czymś naturalny dla firmy, spójnym z wyznawanymi wartościami i pochodzić z jej DNA.
Opracowanie strategii, która będzie skutecznie realizować założone cele składa się z kilku etapów:
Współpracę rozpoczynamy od warsztatu prowadzonego online, na którym poznajemy firmę, jej produkty i usługi. Rozmawiamy o rynku i konkurencji, wyzwaniach marketingowych oraz celach.
Tworzenie strategii wymaga ścisłej współpracy klienta z agencją dlatego w trakcie prac nad dokumentem przeprowadzane są liczne konsultacje oraz dodatkowe spotkania warsztatowe.
Obok typowych cech związanych z poszczególnymi atrybutami marketingowymi, każda znacząca firma wykazuje powiązania z wyznawanymi przez siebie założeniami ideologicznymi. Ukazują wyższy cel, który realizuje marka poprzez swoje działania. Dzięki nim staje się bardziej przyjazna dla świata Filozofia marki nie tylko ociepla jej wizerunek, może także stanowić o jej kanonie relacji ze światem zewnętrznym i dodawać motywacji pracownikom oraz reprezentantom marki. W ramach prac dokonujemy rewizji istniejącej filozofii lub jest opracowywana nowa.
Jedną z najczęściej używanych standardowych informacji o firmie jest Boilerplate. To krótki tekst opisujący markę, jej podstawowe cechy i założenia. Jest to tekst, który dodaje się do informacji prasowych, czy jako informacja uzupełniająca ofertę handlową. Często ten komunikat jest używany w zakładce “o firmie” na stronach internetowych. Podobną funkcję ma Elevator pitch. Jest to krótki tekst (15-30 sekundowa prezentacja) przekazujący podstawowe informacje o firmie z wyraźnym naciskiem na zachęcenie odbiorcy do zainteresowania się usługami – produktami marki. Stanowi zwykle wprowadzenie informacyjne do prezentacji, czasem ofert handlowych. Oba stanowią kwintesencję informacji o marce i wzór co należy o niej mówić.
Rozbudowane i skomplikowane treści są trudne do zapamiętania i zrozumienia. Na poziomie emocjonalnym kluczowe w przekazie są krótkie – hasłowe informacje. Stąd strategia komunikacji musi zawierać podstawowe hasła pozycjonujące markę. Należą do nich Tagline – hasło dopełniające nazwę lub logo marki, lub claim – główne hasło reklamowe. Czasem stosuje się i jedno i drugie.
Na tym etapie, we współpracy z klientem, tworzone są główne hasła reklamowe oraz dodatkowe – podkreślające wybrane atrybuty marki lub specyfiki jej oferty.
W całym systemie komunikacji marki istotna jest nie tylko treść i poszczególne hasła reklamowe, ale również forma i styl w jakim się buduje wszelkie informacje dotyczące firmy. Styl powinien odzwierciedlać podstawowe założenia strategii komunikacji.
Opracowujemy brief ze wskazówkami na co należy zwracać uwagę, jaką przyjąć pozę stylistyczną oraz zestaw typów komunikatów i słów których należy unikać, by firma była pozycjonowana zgodnie z pożądanymi założeniami.
Ostatnim etapem prac jest wypracowanie dokumentu, który posłuży firmie jako narzędzie wytyczające standardy i dobre praktyki w komunikacji marketingowej.
To jedyna taka bezpłatna publikacja w Polsce, z której dowiesz się jak krok po kroku, samodzielnie opracować strategię marketingową.
E-book napisany przez naszych specjalistów to aż 94 strony, mocno nasycone wiedzą marketingową, konkretnymi przykładami zastosowania i ćwiczeniami do samodzielnego wykonania.