#21 Jak wprowadzić produkt na rynek zagraniczny? 3 analizy, które musisz znać
Szanowny Słuchaczu, wiele firm rozważa jak wejść na inne rynki niż polski. Pewnie też czasami o tym myślisz. W tym odcinku o...
22.11.2023Już od 1.01.2024 r., zgodnie z unijną dyrektywą CSRD, największe firmy będą musiały raportować, w jaki sposób zarządzają kwestiami zrównoważonego rozwoju. 2023 rok jest zatem czasem przygotowań. Powierz opracowanie strategii ESG specjalistom z JAAQOB HOLDING®. Zyskaj pełny plan działań i pomoc w raportowaniu.
ESG (Environmental Social Governance) to odpowiedź biznesu na globalne wyzwania zrównoważonego rozwoju, w tym nowe regulacje. Odpowiedzialność przedsiębiorstw za podejmowane decyzje i działania weryfikuje się w trzech obszarach: społecznym, środowiskowym i ładu korporacyjnego. Podstawowe założenia i elementy strategii ESG z jednej strony nakładają na firmy określone obowiązki, z drugiej zapewniają im szereg korzyści. Warto je poznać już dziś.
Parlament EU przyjął 10.11.2022 r. dyrektywę CSRD. I choć pierwsze zmiany dotyczą największych firm, to nowe przepisy obejmą cały rynek.
Dyrektywa nakazuje obowiązkowe składanie raportów o działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Większość firm w ogóle nie jest przygotowana na realizowanie tego typu działań! Warto odpowiednio wcześniej opracować i wdrożyć strategię ESG, która pomoże zaplanować odpowiednie działania.
Obowiązkiem raportowania objęte są na razie największe podmioty. Jednak będą one zgłaszały się do swoich dostawców z sektora MŚP o konkretne wyliczenia np. śladu węglowego. Z tego powodu MŚP powinny szybciej zacząć wdrażać strategię ESG, aby dotrzymać kroku swoim partnerom biznesowym i utrzymać kontrakty.
Rodzaj organizacji | Termin raportowania | Proponowany termin wdrożenia strategii ESG |
---|---|---|
Jednostki, które raportują zgodnie z UoR | Dane zbierane są przez cały 2024 r. | 2023 r. |
Duże podmioty prywatne i publiczne spełniające dwa z kryteriów:
| Dane zbierane są przez cały 2025 r. | 2024 r. |
Małe i średnie spółki giełdowe spełniające dwa z trzech kryteriów:
| Dane zbierane są przez cały 2026 r. | 2025 r. |
Rodzaj organizacji
Jednostki, które raportują zgodnie z UoR
i podlegają dyrektywie NFRD
Termin raportowania
2023 r.
Proponowany termin wdrożenia strategii ESG
Wdrożenie strategii ESG nie jest obowiązkowe, ale jest naturalną konsekwencją założeń dyrektywy
Dane zbierane są przez cały 2024 r.
aby na początku 2025 r. opublikować z nich raport
Rodzaj organizacji
Duże podmioty prywatne i publiczne spełniające dwa z kryteriów:
Termin raportowania
2024 r.
Proponowany termin wdrożenia strategii ESG
Wdrożenie strategii ESG nie jest obowiązkowe, ale jest naturalną konsekwencją założeń dyrektywy
Dane zbierane są przez cały 2025 r.
aby na początku 2026 r. opublikować z nich raport
Rodzaj organizacji
Małe i średnie spółki giełdowe spełniające dwa z trzech kryteriów:
Termin raportowania
2025 r.
Proponowany termin wdrożenia strategii ESG
Wdrożenie strategii ESG nie jest obowiązkowe, ale jest naturalną konsekwencją założeń dyrektywy
Dane zbierane są przez cały 2026 r.
aby na początku 2027 r. opublikować z nich raport
Z lasu należy wycinać tylko tyle drzew, ile może w danym miejscu odrosnąć.
To zdanie prezentuje prostą mądrość i konieczność świadomego zarządzania zasobami. Jego przesłanie można przełożyć na wszystkie aspekty ludzkiego życia, tymczasem istnieje globalny problem nadużywania zasobów i degradacji środowisk: naturalnego, gospodarczego i społecznego.
Wprowadzanie zasad zrównoważonego rozwoju, również w biznesie, jest szansą na pozytywne zmiany w naszym otoczeniu. Na życie zdrowsze, spokojniejsze i bardziej satysfakcjonujące dla nas oraz przyszłych pokoleń.
Ochrona środowiska
Czas na zatrzymanie wzrostu globalnej temperatury dramatycznie się kurczy. W strategii ESG istnieje komponent środowiskowy, który pozwala przedsiębiorstwom skutecznie hamować negatywne zmiany klimatu poprzez krótko i długofalowe decyzje.
Czynniki społeczne
Respektowanie praw człowieka to element ESG, na który biznes ma ogromny wpływ, oferując godne warunki pracy czy dbając o swoje bezpośrednie otoczenie.
Ład korporacyjny
Governance, czyli ład korporacyjny, określa konieczność zarządzania w sposób uczciwy i transparentny. Zakłada sprawiedliwość wynagrodzenia, prawa akcjonariuszy czy temat walki z korupcją.
Opracowanie i działanie wg strategii ESG niesie za sobą liczne korzyści. Już dziś na podstawie czynników ESG tworzy się ratingi i oceny pozafinansowe firm. Pozytywna ocena pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, pozyskać inwestorów oraz przychylność interesariuszy.
Wybierając partnera ESG warto rozważyć współpracę ze specjalistami, mającymi doświadczenie w przeprowadzaniu analiz i opracowywaniu globalnych założeń dla firm. Współpraca z doświadczonym partnerem pozwala uniknąć kosztownych błędów, dostosować założenia strategii do organizacji oraz szybciej wcielić jej cele w życie.
Firma, która może realnie pomóc organizacjom przygotowującym się do raportowania strategii ESG powinna łączyć kompetencje opracowywania strategii dla firm z wiedzą o najnowszych przepisach i dyrektywach unijnych, które opisują nowe założenia.
Od wielu lat wspieramy firmy w tworzeniu strategii i w prowadzeniu działań marketingowych. Skutecznie realizujemy cele biznesowe dla naszych klientów. Założenia, które opracowujemy, powstają w wyniku szczegółowych analiz dotyczących zarówno sytuacji samej firmy, jak i jej otoczenia biznesowego.
Opracowaliśmy setki strategii marketingowych, w tym strategii zrównoważonego rozwoju, które dały nam ogromne doświadczenie we współpracy zarówno z mniejszymi, jak i globalnymi podmiotami.
Oferujemy kompleksową usługę dla firm od opracowania strategii ESG po przygotowanie raportu ESG.
Strategia ESG to zintegrowany plan działań, w którym firmy i organizacje zarządzają trzema kluczowymi obszarami: środowiskowym (Environmental), społecznym (Social) oraz zarządczym (Governance). Celem ESG jest zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, organizacji i społeczeństwa. Przejawia się między innymi przez minimalizowanie negatywnego wpływu człowieka na środowisko, zapewnianiu osobom zatrudnionym bezpiecznych i godnych warunków pracy, wspieranie społecznych inicjatyw czy uczciwe zarządzanie i respektowanie interesów akcjonariuszy.
Raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju pozwoli firmom w najbliższym czasie uniknąć konsekwencji prawnych i finansowych. Szczegóły określa unijna dyrektywa CSRD, która opisuje wszelkie wymogi i regulacje w tym obszarze. Ponieważ wymaga ona od przedsiębiorców raportowania działań wobec społeczności, ochrony środowiska, czy aspektów ekonomicznych — warto wcześniej określić strategię, która pozwoli wytyczyć określone cele w tych obszarach.
Ponadto przyczyną narzucenia na firmy działań związanych ze zrównoważonym rozwojem CSR (Corporate Social Responsibility) jest konieczność szybkiego reagowania na zachodzące zmiany globalne: klimatyczne, społeczne i korporacyjne. Tylko integrowanie wszystkich stron: biznesu, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych — pozwoli skutecznie realizować założenia 17 celów zrównoważonego rozwoju, które zostały określone podczas szczytu ONZ w 2015 roku.
Dyrektywa CSRD obejmuje zarówno duże organizacje jak i firmy sektora MŚP.
Terminy są zróżnicowane — obowiązek raportowania niefinansowego dla największych przedsiębiorstw przypada już na styczeń 2025 roku (raportowanie działań za rok 2024). Mniejsze firmy, zostaną objęte obowiązkiem w następnych latach.
Małe przedsiębiorstwa są często dostawcami produktów i usług dla dużych korporacji. Dlatego ład korporacyjny czy kwestie związane ze środowiskiem i lokalną społecznością dotyczą również najmniejszych podmiotów.
Jedną z głównych korzyści, jaką zapewnia strategia ESG w firmie, jest wysoka wiarygodność przedsiębiorstwa, które wprowadza w życie poszczególne aspekty zrównoważonego rozwoju. Na podstawie czynników ESG tworzy się ratingi, a pozytywna ocena ułatwia pozyskanie inwestorów i finansowania z banków. Ponadto odpowiednio wczesne opracowanie i wdrożenie stretegii ESG, ułatwia wypełnienie obowiązku prawnego, jakim jest raportowanie działalności kwestii zrównoważonego rozwoju. Ład korporacyjny, czy wrażliwość na tematy społeczne oraz klimatyczne przyczynia się również do skutecznej budowy Employer Brandig, przyspiesza budowanie przewagi konkurencyjnej i pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych.
JAAQOB HOLDING® opracowuje strategię ESG, wspomaga firmy w jej wdrożeniu oraz raportowaniu działań zrównoważonego rozwoju. Od wielu lat specjalizuje się w opracowywaniu strategii dla firm — zarówno dla dużych podmiotów, jak i firm z sektora MŚP. Dzięki temu szybko dostrzega możliwości i ograniczenia wynikające z tego procesu, by następnie efektywnie go realizować. Swoją skuteczność opiera ponadto na obszernej wiedzy z zakresu wymogów i najlepszych praktyk CSR oraz ESG.