Strategia marketingowa, mimo że od wielu lat jest jedną z podstaw budowania firmy — nadal dla wielu przedsiębiorców stanowi novum. Brak strategii marketingowej to nie tylko niezdefiniowane odpowiedzi na podstawowe pytania: kim jest firma lub jakie ma wartości. To również brak znajomości swojego potencjału konkurencyjnego i wyróżnika na rynku. Wg badań firmy, które opracowały strategię marketingową, zwiększyły skuteczność swoich kampanii sprzedażowych o ponad 313%¹!
Strategia marketingowa firmy — co to jest?
Strategia marketingowa to niezbędny dokument określający:
- filozofię marki,
- grupę docelową,
- środowisko rynkowe oraz konkurencyjne.
- cele marketingowe,
- dokładny plan działań na ich osiągnięcie.
To w niej zawarte są informacje dotyczące tożsamości podmiotu, czyli: misja, wizja i ważne dla przedsiębiorstwa wartości. Są one wstępem nie tylko do odpowiedzi na pytanie — kim jest firma, ale również do określonych działań komunikacyjnych podejmowanych z odbiorcami. Dodatkowo często obejmuje wybór i dostosowanie odpowiednich narzędzi marketingowych w celu zwiększenia sprzedaży i pozycjonowania firmy na rynku.
Poznaj elementy strategii marketingowej
Tak jak opisaliśmy w powyższym akapicie, dokładnie widać, że strategia marketingowa firmy to wielopoziomowy dokument, na który składa się wiele elementów. Warto je poznać bliżej, ze względu na maksymalizację ich potencjału na korzyść firmy. Przedstawiamy poniżej kilka jej części, które mogą być przydatne w pracy ze specjalistą. Sam możesz poznać dokładnie i szczegółowo elementy profesjonalnej strategii marketingowej z e-booka„ Jak opracować strategię marketingową dla małej firmy? – gdzie dokładnie omawiana jest treść i niezbędne do zbudowania dobrej strategii narzędzia.
Filozofia marki
To rdzeń organizacji. Jest to przemyślany i dobrze opracowany element strategii, w którym musi zostać określone: kim jest firma i jakimi wartościami się kieruje oraz jaką ma misję i wizję na swoją przyszłość. Dzięki określeniu tych elementów przedsiębiorstwo wyznacza kierunek swojego rozwoju oraz ułatwia określenie kolejnych kroków w budowie strategii marketingowej. Dodatkowo z firmą o jasnych i autentycznych wartościach łatwiej utożsamiają się konsumenci.
Grupa docelowa
Żadna firma nie może działać bez klientów. W budowie skutecznych działań marketingowych nie można pominąć określenia, do kogo będzie kierowana komunikacja. To właśnie klienci są odbiorcami wartości, usług i produktów, jakie oferuje marka. Jednak to znajomość ich potrzeb, codziennych wyzwań i zachowań — jest drogą do sukcesu. Pomocne w procesie ustrukturyzowania wybranej przez firmę grupy — jest stworzenie person. Persony określają potencjalnych klientów, którzy będą korzystać z naszych usług czy produktów.
Konkurencja i środowisko rynkowe
Jest to niezbędny element każdej koncepcji marketingowej. Do zbadania konkurencji firmy niezbędna jest dokładna analiza konkurencji. Jest to wieloetapowy proces składający się z analizy informacji dotyczących:
- charakteru działalności firmy,
- haseł reklamowych,
- treści pozycjonujących i nacisku informacyjnego,
- fraz kluczowych,
- sposobu prowadzenia komunikacji z odbiorcami.
Profesjonalna analiza pozwoli odkryć nowy potencjał dla Twojej firmy.
Przy analizie nie zapominaj, jak ważne są czynniki polityczne, środowiskowe i gospodarcze — które w ciągu ostatnich lat znacznie wpływają na zachowania konsumentów. Aby dokładnie określić, jak Twoja firma pozycjonuje się na tle tych aspektów, przeczytaj nasz artykuł: „5 sił Portera oraz model Pestel – czym są i jak je wykorzystać w swojej firmie?”
Cele marketingowe
Cel marketingowy to konkretny punkt, który firma chce osiągnąć w ramach swojej strategii marketingowej. Cele marketingowe są zwykle związane z poprawą wyników finansowych i zwiększeniem zysków firmy, ale mogą także obejmować te związane z budowaniem marki, zwiększeniem lojalności klientów lub wprowadzeniem nowych produktów na rynek. Ważne, aby były jednak w zgodzie z tożsamością firmy i określane za pomocą narzędzi strategicznych takich jak m.in. metoda S.M.A.R.T, o której więcej możesz przeczytać w naszym artykule: „Metoda S.M.A.R.T — 5 zasad wyznaczania celów.”
Plan działań
Po wyznaczeniu celów strategicznych warto określić plan, który pomoże nam w ich realizacji. Przykładem takich działań może być wybór narzędzi, za pomocą których będzie budowana komunikacja z wcześniej określoną w personach grupą docelową. Przykładowo, dzięki znajomości interesującej firmę publiczności, można wybrać adekwatne do zainteresowań grupy docelowej media społecznościowe.
Kolejnym aspektem jest konkurencyjność. Dzięki strategii możesz określić, czym jest USP lub UVP Twojej firmy. Dlaczego to właśnie ją mają wybrać konsumenci — co dostają od firmy innego niż od pozostałych marek na rynku? Co jest jej wyróżnikiem i mocną stroną? Po określeniu tych elementów — prowadzenie wokół nich komunikacji nie tylko odpowie na realne potrzeby Twojej grupy docelowej, ale też pozwoli na zwiększenie rozpoznawalności marki, co może przełożyć się na wyniki finansowe. Jasno określony plan jest podstawą skutecznych działań marketingowych.
Dlaczego strategia marketingowa firmy jest tak ważna?
Budowa strategii marketingowej i stosowanie się do jej założeń, jak widać na przedstawionych wynikach badań, może stać się Twoją przewagą rynkową. Samo zbudowanie strategii pozwoli Ci na określenie, w jakim kierunku zmierza firma, jaki ma pomysł na swój dalszy rozwój oraz jak może skutecznie zbudować wierną grupę klientów i maksymalizować swoje wyniki finansowe i komunikacyjne.
Strategia marketingowa firmy to jeden z najważniejszych dokumentów w przedsiębiorstwie. Zadbaj o to, aby był on stworzony profesjonalnie i adekwatnie do potrzeb Twojej firmy. W czasie bezpłatnej konsultacji eksperckiej dowiesz się, jak strategie tworzą profesjonaliści i razem z JAAQOB HOLDING® skierujesz swoją firmę na nowe tory.
Źródła:
¹ Badanie Forbes