Żyjemy w świecie, w którym media społecznościowe są nieodzowną częścią naszej codzienności. To nie tylko wstawianie zdjęć, śmiesznych obrazków czy wykonywanie trendów video — to ogromne medium pozwalające na wymianę informacji i doświadczeń, reklamowanie i promowanie firm, usług i marek. Można go używać na wiele sposobów, by dotrzeć do nowych odbiorców, potencjalnych klientów, ale także partnerów biznesowych. Jednakże to jak otoczenie postrzega naszą firmę, często nie przekłada się na to, jak postrzegana jest osoba stojąca za nią. Nie każdy jest frontmanem i chce być wystawiony na widok opinii publicznej. Są jednak branże i zawody, w których umiejętności autoprezentacji i budowania rozpoznawalności jest kluczowe.
Kreowanie wizerunku firmy a personal branding w mediach społecznościowych
Wizerunek firmy to całościowy odbiór i odczucia budowane wokół marki oraz wrażenia, jakie odczuwają klienci mający z nią styczność. Natomiast personal branding dotyczy działań podejmowanych stricte na korzyść jednej osoby.
W zależności od naszego celu oba tematy możemy wykorzystywać i wzajemnie przeplatać, by osiągnąć jak najlepszy wynik. W przestrzeni publicznej często możemy obserwować proces, kiedy osoba z silnym wizerunkiem medialnym decyduje się na otwarcie własnej marki bądź sygnuje swoim nazwiskiem, współpracujące z nią firmy.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Przykładem mogą być marki alkoholi stworzone przez Janusza Palikota, restauracje sygnowane nazwiskiem Kuby Wojewódzkiego, oraz marki ubrań wielu polskich influencerów. Często sukces całej firmy, wyniki finansowe i pozyskane kontakty biznesowe to odzwierciedlenie popularności i zaufania, jakim konsumenci darzą tę jedną osobę.
Strategia w personal brandingu
Personal branding to przemyślany i dobrze zaplanowany proces budowania marki osobistej. Powinna być ona autentyczna, opierać się na naszych wartościach oraz posiadanych kompetencjach.
Na personal branding, czyli markę osobistą, składa się wiele elementów i czynników wpływających na sposób, w jaki jesteśmy odbierani przez grupę docelową. Do elementów tych należą przede wszystkim — posiadane wykształcenie, zakres wiedzy w różnych dziedzinach, doświadczenia zawodowe. Ogromnie ważny jest proces budowania komunikacji z konkretną grupą odbiorców, ale także zainteresowania i doświadczenia życiowe oraz elementy zewnętrzne — wygląd, styl ubierania się czy ogólna prezencja.
Tak jak marka biznesowa wymaga spójności, tak samo świadomie powinno budować się markę własną. Budowanie i rozwijanie marki osobistej jest złożonym procesem. Ważne jest, aby był on właściwie, zaplanowany i rozłożony w czasie. Niezbędnym narzędziem do tego będzie stworzenie odpowiedniej strategii marketingowej.
Działania w social mediach a marka osobista
Media społecznościowe dają nam ogromne możliwości do budowania marki własnej. Zakładając osobisty profil na Linkedln, Twitterze, Facebooku czy Instagramie oraz dzieląc się z obserwatorami swoimi przemyśleniami, zainteresowaniami i codziennością robimy pierwszy krok w kierunku budowania własnego wizerunku w sieci. Aby z powodzeniem budować markę osobistą i zbliżyć się do założonych celów biznesowych, jej posiadacz musi efektywnie wykorzystać wszystkie dostępne możliwości.
Personal branding w social mediach powinien rozpocząć się od wyboru kanałów komunikacji, jakimi chcemy używać do kontaktu z obserwatorami. Łącznie z tym dopasować należy rodzaj treści, które będą tam publikowane, ponieważ inny rodzaj treści będzie odpowiedni na Instagrama a zgoła inny na Linkedln. Należy określić także konkretną grupę odbiorców, do której będziemy kierować swoje treści.
Strategiczne tworzenie treści kluczem do budowania świadomości odbiorców
Wszystkie treści publikowane na naszych profilach powinny być przemyślane i wysokiej jakości. Muszą to też być informacje sprawdzone, które pomogą budować wizerunek eksperta. Profil w mediach społecznościowych powinien być spójny, merytoryczny i dobrze dopasowany do potrzeb odbiorcy.
Wyznaczenie celu
Na początek warto określić podstawowe kwestie — kim jestem i w jakich obszarach posiadam wiedzę i jakie są moje cechy charakteru, które pomogą mi przy komunikacji na takie bądź inne tematy, które stana się myślą przewodnią mojej marki. Jest to kwestia kluczowa, w wypadku, kiedy chcemy wokół siebie budować wizerunek specjalisty.
Budowanie wizerunku eksperta
Dzielenie się swoją wiedzą i opiniami oraz publikowanie informacji branżowych może spowodować, że ludzie zaczną dostrzegać w tobie eksperta. To natomiast pomoże ci w poszerzaniu sieci kontaktów i poznaniu osób z odpowiednich branży, którzy mogą pomóc w dalszym rozwoju.
Spójność i autentyczność
Spójne i rzetelne prowadzenie działań, zarówno w świecie realnym, jak i social mediach, pozwoli na zyskanie przychylności innych ludzi. Szczerość działań spowoduje, że obserwatorzy będą bardziej skłonni zaufać przedstawionym przez ciebie informacjom i osądom. Takie działanie pozwoli też na kontrolowanie tego, co inni o nas myślą — nie dawaj innym możliwości domysłów, sam opowiadaj o swoich sukcesach, ale również porażkach, mów szczerze o swojej karierze.
Dlaczego warto budować markę osobistą?
Silna marka osobista często wpływa na naszą pozycję zawodową i rozpoznawalność w przypadku rekrutacji na stanowiska specjalistyczne. Często sam pracodawca rozpozna wartość takiego kandydata i sam się z nim skontaktuje. To z kolei łączy się z tematem pozyskiwania klientów — kiedy twoja marka osobista jest znana i poważana, przyciągasz do siebie ludzi, którzy chcą z tobą współpracować albo korzystać z tego, co oferujesz. Możesz korzystać z tego sam lub swoją marką wesprzeć inną firmę, która zechce podjąć współpracę.
Jak wygląda dobrze prowadzona marka osobista?
Zbudowanie silnej marki osobistej nie jest czymś, co można stworzyć w jeden dzień. Jej wykreowanie wymaga czasu, cierpliwości i konsekwentnego podejścia do trzymania się wyznaczonych zasad i celów.
Personal branding kojarzy się z osobami znanymi i cenionymi na całym świecie jak Bill Gates (Microsoft), Elon Musk (Tesla, Smace X) czy Richard Brandson (Virgin Group) – są to osoby, które swoją marką osobistą świadomie wpływają na świat i na opinie ludzi.
Z naszego polskiego podwórka możemy również przedstawić osoby, które świetnie wykorzystały możliwości i rozwinęły markę własną, która przyciąga rzeszę odbiorców. Najbardziej znanymi przykładami udanej i dobrze poprowadzonej marki osobistej, jest marka Roberta i Anny Lewandowskich (sport) oraz Magda Gessler (kulinaria). Te przykłady pokazują nam, że spójna strategia, mądre wykorzystanie dostępnych narzędzi marketingowych, konsekwencja w działaniach online i offline oraz komunikowanie się z naszymi odbiorcami przyczynia się do naszej rozpoznawalności.
Podsumowanie
Marka osobista może być jednym z najważniejszych elementów, na którym opiera się nasza pozycja zawodowa. Ważna jest więc świadomość wpływu personal brandingu na karierę i umiejętne jej rozwijanie, by czerpać z niej jak najwięcej. Możesz mieć wpływ na to, jak jesteś postrzegany i czerpać z tego korzyści. Warto pamiętać, że markę osobistą może mieć każdy, jednak nie każdy buduje ją świadomie i prawidłowo.
Jeśli szukasz ekspertów, którzy pomogą Ci zbudować skuteczną strategię social media dla marki własnej — umów się na bezpłatną konsultację ze specjalistami z JAAQOB HOLDING®.