W obliczu rosnącej konkurencji dobrze przemyślana strategia marketingowa staje się kluczowym narzędziem rozwoju dla każdej marki. W związku z tym coraz więcej firm decyduje się na doradztwo marketingowe i współpracę z profesjonalną agencją. Jak przygotować się na pierwsze spotkanie? W jaki sposób ono przebiega? Co zrobić, by było jak najbardziej efektywne?
Spotkanie z agencją marketingową — daj się poznać!
Podczas pierwszego spotkania z marketerem musisz dać się poznać. Z pewnością zostaniesz zapytany o najważniejsze informacje o Twojej firmie — czym się zajmuje, jaka jest struktura produktów, czym charakteryzuje się branża, w której działasz. Odpowiedz sobie na pytania:
- Kim są Twoi konkurenci? Co szczególnie podoba Ci się w ich komunikacji? W czym są lepsi lub gorsi od Twojej firmy? Jak wygląda sytuacja na rynku?
- Jakie są mocne i słabe strony Twojej marki? Czym wyróżnia się Twoja oferta? Jaka jest Twoja przewaga nad konkurentami?
Czy widzisz dla siebie jakieś szanse lub zagrożenia — prawne, gospodarcze, ekonomiczne…? - Kim są Twoi klienci? Adresujesz swoją ofertę do segmentu B2B czy B2C? Czego oczekują? Jakie produkty/usługi najchętniej kupują? Jakie panują trendy na rynku?
- Jak powinna być odbierana Twoja firma przez klientów? Co warto podkreślać w komunikacji o marce? Jaki jej wizerunek chcesz budować?
Oczywiście agencja marketingowa na przestrzeni dalszych prac wykona zarówno odpowiednie analizy rynku, jak i samej firmy, jednak nikt tak dobrze, jak Ty nie zna jej specyfiki i branży, w której działa. Już sam sposób tego, w jaki sposób mówisz o marce, jakich używasz słów i na co kładziesz szczególny nacisk — jest dla marketingowca cenną wskazówką.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia marketingowego dla swojego biznesu? Sprawdź naszą ofertę zewnętrznego działu marketingu — oferującego specjalistyczną pomoc ekspertów JAAQOB HOLDING®.
Zadbaj o zasoby
Jeśli posiadasz jakiekolwiek zasoby marketingowe — brandbook, prezentację dla kontrahentów, katalog produktów, a nawet raport SEO — przygotuj je na spotkanie! Wszelkie tego typu materiały pomogą agencji w ocenie dotychczasowych działań marki, a także określeniu, jakie zabiegi są najbardziej skuteczne, a z czego warto zrezygnować.
Określ swój cel
Decydując się na doradztwo marketingowe, zastanów się nad celem, który chcesz osiągnąć poprzez działania marketingowe. Wzrost rozpoznawalności marki? Zwiększenie konwersji na stronie internetowej? Sprzedaż większej liczby produktów? Do ustalania celów, warto skorzystać z metodologii SMART.
Więcej o metodologii SMART oraz jej wykorzystaniu w marketingu dowiesz się z naszego artykułu: Metoda S.M.A.R.T. — 5 zasad wyznaczania celów
Jest to technika pomagająca w efektywnym planowaniu konkretnych, mierzalnych, osiągalnych, istotnych i określonych w czasie celów — zarówno marketingowych, jak i biznesowych czy prywatnych. Jasne sprecyzowanie celów pozwala na wybór najbardziej adekwatnych działań i kanałów komunikacji.
Rozmowa z agencją marketingową — jak wygląda przebieg spotkania?
Spotkanie rozpoczynające współpracę ma na celu wprowadzenie agencji do świata Twojej firmy. Zwykle może trwać od 45 do 90 minut. Może odbywać się w siedzibie firmy, „na mieście” lub — tak jak w przypadku JAAQOB HOLDING® — online. Niektóre agencje marketingowe przed spotkaniem przesyłają wstępną listę pytań i tematów, które będą poruszone w trakcie rozmowy, tak, abyś mógł się do niej, jak najlepiej przygotować. Natomiast po spotkaniu zwykle agencje przesyłają krótkie podsumowanie — brief, który streszcza najważniejsze informacje i ustalenia strategiczne, pozwala określić, czy wszystkie kwestie zostały odpowiednio zrozumiane. Jest to również czas na uzupełnienie niektórych informacji lub dodanie aspektów, które nie zostały poruszone w trakcie rozmowy.
Budżet w konsultacjach z agencją marketingową
Ostatnią bardzo ważną kwestią, nad którą musisz się zastanowić, jest budżet. Aby zaplanować skuteczne działania marketingowe, musisz wiedzieć, jakimi środkami dysponujesz. Bez określenia ram finansowych, agencja może wygenerować szereg pomysłów na promocję Twojej marki, jednak ostatecznie może się okazać, że będą one niemożliwe do zrealizowania. A to wiąże się ze stratą czasu i pieniędzy.
Doradztwo marketingowe — odpowiedź na potrzeby Twojego biznesu
Teraz już wiesz, jak przygotować się na pierwsze spotkanie z agencją marketingową. Pamiętaj, że marketer to osoba, która chce pomóc Twojej firmie — jest trochę jak lekarz — aby postawić prawidłową diagnozę i wdrożyć skuteczne leczenie, musi poznać Twoje objawy, samopoczucie, dowiedzieć się co Cię boli i z czym masz problem. Bądź szczery. Zadając pytania (czasem również te niewygodne), chce dowiedzieć się o niej jak najwięcej, aby dopasować jak najbardziej skuteczne rozwiązania.
Interesuje Cię doradztwo marketingowe dla firm? Zgłoś się na bezpłatną konsultację ekspercką w JAAQOB HOLDING® i dowiedz się, jakie rozwiązania marketingowe możemy zaproponować Twojej marce.