Z pewnością każdy z nas choć raz w życiu wyznaczał sobie jakieś cele czy postanowienia noworoczne. Jednak ile z nich rzeczywiście udało nam się zrealizować? Dlaczego tak łatwo i szybko porzucamy wyznaczone sobie zadania? Jesteśmy zbyt leniwi, niekonsekwentni, zbyt mało ambitni? A może problem tkwi w samym celu? Nieprecyzyjne, niejasne lub bezterminowe cele stanowią rodzaj blokady uniemożliwiającej, lub opóźniającej realizację projektu, a nawet osiągnięcie osobistego czy biznesowego sukcesu. Dowiedz się, czym jest metoda SMART i poznaj 5 wyznaczników celu, które skutecznie przełożą się na rozwój Twojej firmy.
Czym jest metodologia SMART?
Koncepcja SMART to metoda definiowania i wyznaczania celów, a także zestaw kryteriów, które pomagają zwiększyć szansę ich realizacji. Pomaga w efektywnym planowaniu przyszłości firmy oraz ograniczaniu działań nieprzemyślanych, które mogą narazić przedsiębiorstwo na znaczące straty czasowe czy finansowe. Zdefiniowanie celów w formule SMART: biznesowych, marketingowych, komunikacyjnych, stanowi kluczowy element każdej strategii marketingowej.
Cel SMART — co to znaczy?
Samo słówko „smart” pochodzi z języka angielskiego i oznacza nic innego jak „mądry, sprytny”. Nie bez powodu — technika SMART jest bowiem mądrym i sprytnym sposobem na planowanie i tworzenie celów, szczególnie w kontekście zarządzania projektami, kampanii marketingowych, weryfikacji wyników, a nawet rozwoju osobistego. SMART to także akronim od angielskich słów:
SPECIFIC (skonkretyzowany)
Zbyt ogólne cele łatwo się rozmywają. Nie sprawdzają się zarówno w tak błahych kwestiach jak postanowienia noworoczne, jak i w biznesie. Metoda SMART zakłada, że im bardziej konkretny, jasny i precyzyjny jest cel — tym łatwiej wyznaczyć drogę do jego osiągnięcia. Wielu przedsiębiorców nie potrafi określić konkretnego celu. Zwykle wyznaczają ogólnikowe życzenia takie jak wzrost sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Cele te są jednak zbyt mgliste. Brak im jasnego doprecyzowania: przede wszystkim konkretów — szczegółów, ile, kiedy itp.
MEASURABLE (mierzalny)
Dobre, „mądre” cele SMART powinny być możliwe do zmierzenia. Adekwatne mierniki pozwalają w jasny i klarowny sposób określić czy cel został osiągnięty lub jak daleko jesteśmy od jego zdobycia. Jeśli celu nie da się zmierzyć — trudno jednoznacznie ocenić postępy w jego realizacji, przez co szybko tracimy motywację do dalszego działania, aż w końcu całkowicie go porzucamy. Kryteria SMART, na podstawie których mierzona jest realizacja celu to najczęściej wskaźniki KPI (Key Performance Indicators). Może nim być ilość pozyskiwanych leadów sprzedażowych, liczba nowozatrudnionych pracowników, przyrost sprzedaży o określony procent, czy konkretna kwota przychodu.
ACHIEVABLE (osiągalny)
Metoda SMART zakłada także, że cel powinien z jednej strony stanowić rodzaj ambitnego wyzwania, a z drugiej być wykonalny. Zbyt abstrakcyjne lub wygórowane cele, których nie da się osiągnąć, nie tylko nie wpływają na poprawę sytuacji firmy, a wręcz mogą ją pogorszyć — demotywując pracowników i obniżając ich morale. Dlatego też wyznaczając cel, należy wziąć pod uwagę zasoby, którymi dysponujemy (m.in. czasowe, finansowe, produktowe, a nawet umiejętności zespołu) i przemyśleć, czy korzyści płynące z jego realizacji będą w stanie zrekompensować nam potencjalne straty.
RELEVANT (istotny)
Opracowując cele przedsiębiorstwa, należy zastanowić się, w jaki sposób ich realizacja wpłynie na firmę — jej rozwój czy sytuację rynkową. Cel powinien być ważny, znaczący. W przeciwnym razie — po co go realizować? Jeśli cel nie przyniesie firmie realnych korzyści, to być może warto z niego zrezygnować i skupić się na innych — bardziej „opłacalnych” zadaniach.
TIME-BOUND (określony w czasie)
Zasada SMART mówi także o tym, że każdy cel musi mieć określone ramy czasowe — ostateczny (lub choćby przybliżony) termin realizacji. Bez „daty końcowej”, cel będzie stale odkładany na później, bo przecież zawsze znajdą się inne (ważniejsze) zadania do wykonania. Deadline nakłada na nas pewien rodzaj presji, która motywuje do stopniowej realizacji celu. Horyzont czasowy pozwala też rozłożyć zadania w czasie.
Analiza SMART doczekała się wielu interpretacji i rozszerzeń. Jednym z nich jest metoda SMARTER, która rozszerza pierwotną wersję o dwa kolejne wyznaczniki:
- EXCITING (ekscytujący) — mówiący o tym, że im cel bardziej dla nas ekscytujący/atrakcyjny, tym bardziej chcemy go osiągnąć;
- RECORDED (zapisany) — zapisanie celu zwiększa szansę na jego realizację. Dzięki temu przestaje być wyłącznie jedną z wielu myśli w naszej głowie i staje się namacalny, przez co trudnej o nim zapomnieć czy odłożyć na nigdy nienastępujące „później”.
Metodyka SMART — jakie są jej zalety?
Metoda SMART posiada wiele zalet. Do głównych z nich należy przede wszystkim uniwersalność. SMART technika z powodzeniem może być wykorzystywana w każdym sektorze, branży, czy przedsiębiorstwie. Od wielkich korporacji — po niewielkie jednoosobowe firmy. Nastawienie na jasno wyznaczone cele pozwala także na bardziej pewne i stanowcze podejmowanie decyzji i priorytetyzację zadań. Poza tym metoda SMART jest niezwykle skuteczna. Przejrzyste zdefiniowanie celów i SMART planowanie pozwalają opracować efektywny sposób ich stopniowej realizacji.
Jak opracować cele SMART?
Wyznaczanie celów SMART z pozoru wydaje się prostym zadaniem — w końcu wystarczy do niego tylko długopis, kartka papieru i „otwarta głowa”. W rzeczywistości jednak wielu przedsiębiorców ma problem z określeniem konkretnych celów dla swojej marki. Dzieje się tak, ponieważ trudno jest spojrzeć na swoją firmę z boku i obiektywnie ocenić jej realne możliwości. Każdy chce po prostu więcej sprzedawać, pozyskiwać nowych klientów i jak najwięcej zarabiać. Nie stanie się tak jednak bez dokładnie sprecyzowanych zamierzeń i opracowania skutecznej strategii marketingowej. Ponadto przyda się także umiejętność „szerszego spojrzenia” — dobra znajomość rynku, branży czy zachowań konsumentów. Zadanie to możesz zlecić także profesjonalnej agencji marketingu strategicznego — takiej jak JAAQOB, gdzie w ramach pełnej strategii lub abonamentu marketingowego, pomożemy Ci sprawić, że Twoje cele staną się bardziej SMART. Wspólnie wypracujemy cele biznesowe, marketingowe i komunikacyjne. Wykorzystując listę pytań pomocniczych oraz przykładowych wskaźników KPI, opracujemy konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie cele Twojej marki.
Metoda SMART to jedna z najskuteczniejszych technik określania i realizacji celów. SMART marketing pomoże Ci w racjonalnym ocenianiu możliwości firmy, sprawnym planowaniu działań oraz weryfikacji postępów, a także w budowaniu, nastawionej na realizację celów komunikacji, co w efekcie przełoży się na rozwój i rynkowy sukces Twojej marki. Nie zwlekaj, już dziś zacznij skutecznie planować swoje cele.
Zgłoś się do nas na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jakie rozwiązania marketingowe możemy zaproponować Tobie i Twojej firmie.