Efektywne prowadzenie biznesu wymaga ciągłego analizowania otoczenia wewnętrznego oraz czynników zewnętrznych, które mają wpływ na firmę. Analiza SWOT to metoda, którą powinien znać każdy przedsiębiorca. Poświęć chwilę na przeczytanie tego artykułu, a dowiesz się, jak możesz ją zastosować w swojej firmie.
Analiza SWOT — co to jest?
Początki stosowania tej popularnej na całym świecie metody analitycznej sięgają lat 50 i 60 XX wieku. To właśnie wtedy, pracujący na Harvard Business School konsultanci biznesowi, opracowali jej główne założenia. Do dziś stanowi podstawowe narzędzie analizy strategicznej.
Analiza SWOT służy prześwietleniu przedsiębiorstwa w celu identyfikacji i wykorzystania mocnych stron oraz szans, a także ograniczeniu wpływu czynników wynikających ze słabych stron i zagrożeń, czasem wręcz ich wykorzystania w strategii firmy.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Odszyfrujemy poszczególne elementy akronimu SWOT. Istnieją różne interpretacje, które wynikają z praktycznego zastosowania dokonanej analizy. Upraszczając — każda z literek odpowiada innej kategorii czynników:
SWOT – „S” – mocne strony (Strengths)
Pod tą literą kryją się wszystkie mocne strony firmy, które są jej atutami. To przede wszystkim lista cech własnych, które czynią ją i jej ofertę atrakcyjną. Także w kontekście zasobów, dzięki którym ma przewagę rynkową.
Jakie mogą być mocne strony Twojej firmy?
- Przewagi produktowe, kosztowe, dostępności, rozpoznawalności;
- Przewagi organizacyjne i modelu biznesowego;
- Stosowanie rozwiązań, których nie dostarcza konkurencja;
- Wysoko oceniana obsługa;
- Wieloletnie doświadczenie zespołu;
- Świetny wizerunek i reklama.
W zasadzie wszystkie czynniki wewnętrzne, na które marka ma wpływ, a które ocenia na plus mogą stanowić jej mocne strony. Mocne strony z analizy SWOT można przekuć na efektywniejsze działanie i rozwój.
Analiza SWOT – „W” – słabe strony (Weaknesses)
Każde przedsiębiorstwo prócz mocnych stron ma również takie, które oceniamy jako słabości. To czynniki wewnętrzne, które ograniczają jej potencjał. Kryteria ich wyszukiwania są zwykle odwrotne do tych branych pod uwagę przy mocnych stronach.
Przy okazji analizowania swoich słabych stron, warto przyjrzeć się słabościom konkurentów. Często można znaleźć tam obszary, które pomogą wyznaczać Twoje największe przewagi konkurencyjne.
Jakie mogą być słabe strony Twojej firmy?
- Podobna oferta jak u konkurentów — brak wyróżnika;
- Niska świadomość wartości Twoich produktów/usług u klientów;
- Zła organizacja działu handlowego i słaba konwersja;
- Słaba rozpoznawalność marki, nieskuteczna reklama;
- Niskie kompetencje — brak ludzi o właściwych kwalifikacjach;
- Małe zasoby finansowe, niska rentowność i sprzedaż;
- Wysoki poziom reklamacji;
- Brak jasnej wizji i strategii marketingowej.
Jakie inne słabe strony widzisz w swojej firmie? Pamiętaj, by analizować czynniki wewnętrzne, na które masz realny wpływ. Pomyśl, co możesz zrobić, by je wyeliminować. A może niektóre z nich możesz przekuć w atut?
Analiza SWOT – „O” – szanse (Opportunities)
To wszelkie uwarunkowania zewnętrzne, które firma może wykorzystać, aby wzmocnić swoją pozycję rynkową. Szanse takie mogą dotyczyć ogólnych zmian na rynku, polityki rządu, warunków gospodarczych czy trendów, przemian społecznych, wymogów środowiskowych bądź np. zmian w prawie. Mogą to być również słabe strony konkurencji, które mogą stanowić mocne strony Twojego przedsiębiorstwa.
Jakie mogą być szanse?
- Wzrost siły nabywczej w grupie docelowej, a nawet spadek, jeśli np. oferujesz taniej niż konkurencja;
- Zmiana preferencji nabywców — np. nowy trend;
- Przewidywane zmiany w prawie, przepisach;
- Zmiany demograficzne.
Czy na bieżąco monitorujesz nadarzające się okazje, które może wykorzystać Twoja firma? Pomyśl o tym, co może stać się jej szansą i jak ją wykorzystać.
Analiza SWOT – „T” – zagrożenia (threats)
Jak łatwo się domyślić zagrożenia to kategoria odwrotna do szans. To wszystkie te niezależne od Ciebie czynniki zewnętrzne, które mogą mieć negatywny wpływ na prowadzenie biznesu, konkurencyjność, sprzedaż itp. Mieszczą się tu także niecodzienne działania konkurencji bezpośrednio zagrażające Twojej firmie.
Zagrożeniami, na jakie może napotkać Twoja firma, są np.:
- wprowadzenie nowej linii produktowej u konkurencji,
- skutki spowodowane pandemią,
- rosnące koszty prądu i gazu,
- plany koncesjonowania działalności, którą się zajmujesz.
Jakie zagrożenia dla Twojej firmy dostrzegasz? Gdy wymienisz je w sporządzonej przez siebie analizie SWOT, łatwiej będzie zaplanować ich rozwiązanie lub zabezpieczenie firmy w taki sposób, aby ich skutki były mniej odczuwalne. Często udaje się wykorzystać świadomość zagrożeń tak, aby odpowiedzieć na nie mocnymi stronami firmy i stworzyć nową strategię marketingową czy przemodelować biznes.
Analiza SWOT najczęściej prezentowana jest w postaci kwadratu, prostokątu podzielonego na cztery pola. Każde z nich odpowiada jednej z wyżej wymienionych kategorii.
Analiza SWOT stanowi ważny element strategii marketingowej. Dzięki niej firma może wykorzystywać cały potencjał rynkowy, by łatwiej zdobywać klientów i zarabiać więcej.
ZAPOZNAJ SIĘ Z NASZĄ OFERTĄ już teraz!
Jak przeprowadzić analizę SWOT?
W znacznym stopniu analizę mocnych i słabych stron swojego przedsiębiorstwa jesteś w stanie przeprowadzić w sposób intuicyjny — wypisując wszystkie elementy, które oceniasz jako mocne i słabe lub jako szanse i zagrożenia. W tym celu warto także zaczerpnąć opinii współpracowników, a nawet samych klientów.
Intuicja jest ważna, ale przy takim podejściu łatwo o pominięcie ważnego elementu, lub przypisanie danemu czynnikowi niewłaściwej wagi — znaczenia. Dlatego intuicje managerów powinny zostać wsparte z zewnątrz, przez firmę konsultingową lub marketingową, która je uporządkuje oraz wzbogaci o elementy wynikające z doświadczenia, często z innych firm, a nawet branż. Warto też wspomóc się modelami — prostymi narzędziami, takimi jak analiza PESTEL, czy analiza 5 sił Portera. To potężne źródła inspiracji intelektualnej — pomagają w identyfikacji czynników SWOT. Więcej o nich się dowiesz z naszego artykułu: 5 sił Portera oraz Pestel — czym są i jak je wykorzystać w swojej firmie?
Kiedy warto przeprowadzić analizę SWOT?
Niezależnie od tego, na jakim etapie znajduje się Twoje przedsiębiorstwo, przeprowadzenie analizy SWOT będzie pomocne w jego rozwoju. Tak naprawdę każdy moment jest odpowiedni, aby wdrożyć taką analizę.
Przykładowe sytuacje to:
- Moment zakładania firmy — przed wejściem na rynek warto zrobić jego rozeznanie. Powinien to być wręcz punkt obowiązkowy, zanim zainwestujesz jakiekolwiek pieniądze w nowy biznes;
- Opracowanie strategii marketingowej — analiza SWOT jest jednym z fundamentów, na którym opiera się większość strategii marketingowych i biznesowych. Jej brak to jak przepisanie leków przez lekarza bez przeprowadzenia wywiadu i zbadania pacjenta;
- Istotne zmiany/decyzje w firmie — poważniejsza sytuacja wymaga przemyślanych decyzji. Gdy Twoje przedsiębiorstwo stoi przed trudnym wyborem, warto sporządzić analizę SWOT;
- Zmiany na rynku/zmiany po stronie konkurencji — to sytuacje, na które należy w porę zareagować, aby utrzymać swoją pozycję lub podnieść konkurencyjność;
- Monitorowanie kondycji przedsiębiorstwa — analizę SWOT najlepiej przeprowadzać regularnie. Nawet wówczas, gdy firmie nie zagraża nic szczególnego i nie zachodzą w niej drastyczne zmiany wewnętrzne. Warto robić jej aktualizację co najmniej raz w roku.
Chcesz przeprowadzić analizę SWOT przedsiębiorstwa?
Mamy nadzieję, że wiesz już, jak ważne jest przeprowadzenie analizy SWOT. Część prac jesteś z pewnością w stanie wykonać samodzielnie. Ty i Twoi pracownicy znacie najlepiej Waszą firmę, w czasie procesu, jakim jest analiza firmy, warto skorzystać z pomocy ekspertów. Dlatego, jeśli chcesz, aby wykonali ją dla Ciebie fachowcy — skorzystaj z bezpłatnych konsultacji JAAQOB HOLDING®!