Jeśli chcesz osiągnąć sukces marketingowy w e-commerce, musisz wiedzieć, z kim konkurujesz. Nie chodzi tylko o znajomość Twojej branży, ale o świadomość skali: do końca roku 2023 liczba sklepów internetowych w Polsce może przekroczyć 65 tysięcy[1]. Przy tak silnej konkurencji nie ma miejsca na przypadek. Liczy się dobrze opracowana strategia, świetne działania taktyczne, konsekwencja i analizy. Jak można wspomóc pozycjonowanie e-commerce? Sprawdźmy!
Strategia SEO i zadbanie o user experience
Jeśli chcesz, aby do Twojego sklepu lub platformy sprzedażowej trafiło jak najwięcej potencjalnych klientów zainteresowanych Twoją ofertą, zoptymalizuj stronę pod kątem SEO i wyszukiwarek. Odpowiednie słowa kluczowe i optymalizacja treści to pierwszy krok w kierunku sukcesu w e-commerce. Tutaj szczególne znaczenie ma optymalizacja każdej strony produktowej. Wszystkie artykuły powinny mieć unikalne opisy, tytuł, metadane i tagi, które zawierają odpowiednie frazy.
Logiczna struktura kategorii i dobra nawigacja wzmocnią zarówno pozytywne doświadczenie użytkownika, który odwdzięczy się zamówieniami, jak i dobrze wpłyną na optymalizację SEO. Bardzo podobną — podwójną rolę odgrywają zdjęcia. Jeśli ich jakość będzie wysoka, a opisy ALT dobrze określone, wówczas wpłyną pozytywnie na odbiór produktów i pozycjonowanie sklepu.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Warto zadbać o kilka dodatkowych aspektów mających wpływ nie tylko na SEO, ale również na zapewnienie doskonałych doświadczeń użytkownikom. Po pierwsze, niezwykle istotna jest funkcjonalna wewnętrzna wyszukiwarka. Jej obecność może okazać się niezbędna, aby klienci mogli łatwo odnaleźć interesujące ich produkty.
Recenzje i opinie również stanowią nieocenione źródło informacji dla potencjalnych klientów. Dlatego warto dbać o ich obecność na stronie. Pozytywne recenzje budują zaufanie i mogą przekonać do zakupu.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest szybkość ładowania strony. Użytkownicy oczekują, że strona internetowa będzie działać płynnie i bez zbędnych opóźnień. Dlatego warto zadbać o optymalizację strony pod kątem prędkości.
Responsywność to kolejny kluczowy element. Twój serwis lub sklep internetowy powinien dobrze wyglądać i działać na różnych urządzeniach, takich jak komputery, tablety i smartfony. To zapewni użytkownikom wygodę i elastyczność.
Nie można zapominać o bezpieczeństwie platformy lub sklepu internetowego. Klienci powinni mieć pewność, że ich dane są chronione, a transakcje są bezpieczne. Dlatego warto inwestować w odpowiednie rozwiązania zabezpieczające.
Content marketing
SEO nie istnieje bez dobrej treści, a nawet najlepsze teksty bez strategii SEO są bezwartościowe. Zatem w drodze do rozwoju swojego e-commerce zadbaj o obydwa aspekty jednocześnie. Content ma ogromne znaczenie w sklepie internetowym — dokładne opisy produktów, sensowne treści w kategoriach, zachęcające do akcji Call to Action i magnetyczne hasła o nowościach czy promocjach to oczywiście must have.
Dla uzyskania najlepszych efektów marketingowych pomyśl i zaplanuj, w jaki sposób treści mogą promować Twój sklep internetowy na zewnątrz. Blog, e-book, poradnik, a także komunikacja w mediach społecznościowych pomogą Ci budować zaufanie i pozycję ekspercką w branży. Są także motorem wspomnianego już pozycjonowania.
Social Media
A jeśli już mowa o mediach społecznościowych, to warto poświęcić im więcej uwagi, ze względu na potężną moc, jaką jest możliwość interakcji z Twoimi potencjalnymi i obecnymi klientami. Content w social media to jedna sprawa, on zdecydowanie wspiera Twój e-commerce. Jednak zwróć też uwagę na budowanie trwałych relacji poprzez angażujące akcje, zaczepne pytania, konkursy, promocje, posty real-time marketing, które jeśli są dobrze zrobione, szybko stają się wiralem promującym Twój e-commerce na skalę, która może Cię zaskoczyć!
Wykorzystaj social media do pokazania nowych produktów, czy promowania wyjątkowych akcji. Odnieś się do świąt, które mogą kojarzyć się z Twoją branżą. Pokaż markę „od kuchni” — to jest to, co klienci kochają najbardziej! Wykorzystuj różne formaty, ale zawsze dbaj o spójność — tak, by Twój e-commerce był jednoznacznie kojarzony i szybko stał się rozpoznawalny.
Potrzebujesz strategii marketingowej, dzięki której zbudujesz spójny wizerunek marki? Nasi eksperci specjalizują się w takich zadaniach!
E-mail marketing
Promocja e-commerce może też mieć odzwierciedlenie w skutecznych mailingach. Podobnie jak w przypadku social media, mailing pomoże Ci nawiązać i wzmacniać relację z klientami. Tu również masz okazję do prezentacji tego, co dzieje się w Twoim e-commerce. Regularnie informuj o nowościach, promocjach czy specjalnych akcjach. Możesz też wykorzystać to miejsce, by dokładniej przybliżyć wybraną grupę produktów, koncentrując się na możliwych zastosowaniach, zaletach, czy obsłudze.
Potraktuj też e-mail marketing jako nawiązywanie relacji. Zachęcaj do zadawania pytań, a bliżej poznasz swoją grupę odbiorców. To już krok do wielkiego sukcesu Twojego e-commerce.
Płatne kampanie reklamowe
Potrzebujesz szybkich efektów? Reklamy GoogleAds czy FacebookAds to turbodoładowanie, które może Ci w tym pomóc. Dla uzyskania najlepszych wyników zapewnij odpowiedni budżet, ale też precyzyjnie określ swoją grupę odbiorców.
Tak przygotowana droga potrzebuje jeszcze tylko mocnego samochodu, czyli atrakcyjnej wizualnie reklamy, z trafnym przekazem, który trafi w samo serce Twojej grupy docelowej.
Chcesz wiedzieć, jak działają reklamy na Facebooku, przeczytaj więcej: „E-commerce, czy reklamy na Facebooku się sprzedają”
Badania i analizy
Chociaż marketingowa strategia e-commerce może obfitować w znacznie więcej pomysłów, zatrzymajmy się w tym miejscu. Dalsze działania w kierunku rozwoju Twojego sklepu lub platformy sprzedażowej, będą miały sens tylko wówczas, jeśli sprawdzisz skuteczność wcześniejszych działań. W przeciwnym razie działasz „po omacku” i krótko mówiąc, przepalasz swój budżet.
Analiza i wyniki pozwalają rozwijać te formy promocji, które już wybrałaś_eś, ale także ułatwią podjęcie decyzji, na temat wyboru najbardziej skutecznych rozwiązań i eliminowania tych nieefektywnych. Ponieważ świat nie znosi próżni, zastąp je nowymi działaniami.
Testuj różne formy promocji, zapewniające wysokie pozycjonowanie e-commerce zarówno w wyszukiwarkach, jak i w świadomości Twoich klientów.
Strategia, konsekwencja, precyzja — podstawy sukcesu e-commerce
Dążenie do sukcesu e-commerce jest wielkim wyzwaniem ze względu na hiperkonkurencję i zagęszczający się rynek z kwartału na kwartał. Z drugiej strony, stale rośnie też liczba klientów zamawiających on-line. Kolejnym ułatwieniem jest fakt, że cały świat e-commerce mierzy się z podobnym problemem i również musi podjąć gigantyczną, konsekwentną i bardzo precyzyjną pracę, która pozwoli dobrze wypozycjonować sklep internetowy, platformę lub inną formę sprzedaży online. Bądź lepszy: zadbaj o optymalizację SEO i profesjonalny content.
Promuj e-commerce, prowadząc bloga lub oferując branżowy e-book. Buduj relację z odbiorcami w swoich social media lub poprzez e-mailing. Dla szybkich efektów wybierz płatne kampanie i zawsze weryfikuj wyniki.
Potrzebujesz wsparcia w promowaniu swojego e-commerce?
Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką.
[1]Cashless.pl