Zakupy on-line nigdy jeszcze nie były tak łatwe i dostępne jak w dzisiejszych czasach. Jednakże, aby uczestniczyć w tym rynku, musisz cały czas trzymać rękę na pulsie — eCommerce to jedna z najszybciej rozwijających się technologii. Nie wystarczy samo zbudowanie sklepu. Niezwykle ważna jest znajomość i śledzenie panujących trendów. Zwłaszcza gdy rozważamy wejście na ten lukratywny, ale jednocześnie silnie konkurencyjny rynek.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat wielokrotnie mogliśmy być świadkami wielu dyskusji właścicieli sklepów internetowych oraz ekspertów, które dotyczyły wyboru najlepszej platformy eCommerce. Oferta jest szeroka i dotyczy różnorodnych funkcjonalności, benefitów, ograniczeń czy kwestii bezpieczeństwa. Wybór platformy sklepowej, która nie jest dostosowana do profilu działalności Twojej firmy, może w konsekwencji okazać się finansową oraz wizerunkową porażką.
Właśnie dlatego tak ważne jest dobranie dopasowanej do Twojego sklepu platformy.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Według raportów na rok 2022 podział rynku eCommerce wg najpopularniejszych platform sprzedażowych wygląda następująco:
Porównanie wybranych elementów najpopularniejszych platform sklepowych prezentuje się następująco:
Zarządzanie sklepem
Tyle o popularności platform. Na ten moment nadal jednak niewiele wiadomo o tym, która z nich będzie najkorzystniejsza dla Twojego sklepu internetowego. W pierwszej kolejności musisz więc odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań w kwestii zarządzania platformą.
Zanim dokonasz wyboru i wdrażania platformy sklepowej, zastanów się chwilę nad tym, kto będzie nią zarządzał? Jakie umiejętności i kompetencje ta osoba musi posiadać? Poniższe pytania pomogą Ci nie tylko w wyborze optymalnego systemu, ale też pokażą jakich osób potrzebujesz do pomocy:
- Czy mają odpowiednią wiedzę techniczną?
- Czy interfejs danej platformy, nie jest im obcy?
- Czy będą nanosić zmiany w sklepie, a jeśli tak, to czy będą w stanie samodzielnie je wprowadzać?
Poza zagadnieniami dotyczącymi pracowników obsługujących system sklepu internetowego warto zastanowić się, czy wybrane przez Ciebie oprogramowanie jest bezpieczne, wydajne i łatwe w obsłudze. Pomogą Ci w tym poniższe pytania:
- Czy platforma jest w stanie zapewnić wsparcie 24/7? Pamiętaj, że Twoi klienci mogą odwiedzić Twój sklep internetowy o dowolnej porze dnia i nocy, a to oznacza, że w każdej chwili musi on działać bez zarzutów.
- Czy system dostarcza informacje analityczne takie jak analiza transakcji, historię zakupów, zachowania użytkowników, ostrzeganie przed oszustami?
- Czy w przystępny sposób można zarządzać produktami, cenami, promocjami oraz realizować zamówienia?
Integracje, wtyczki i funkcjonalność sklepu internetowego
Podstawą nowoczesnych platform sprzedażowych jest możliwość integracji Twojego sklepu z zewnętrznym oprogramowaniem. Każda działalność posiada swoją własną charakterystykę, procesy i oprogramowanie, z którego korzysta na co dzień. Na tym etapie musisz odpowiedzieć sobie na kolejne pytania:
- Czy platforma zapewnia możliwość integracji z innymi systemami, z których korzystasz np. księgowym, magazynowym, systemem POS (Point Of Sales), systemami lojalnościowymi?
- Czy platforma wspiera systemy marketingowe i sprzedażowe, dzięki którym sprawnie możesz komunikować się z obecnymi klientami oraz pozyskiwać nowych?
- Jakie narzędzia dostaw produktów są dostępne na danej platformie?
- Jakie systemy płatności są obsługiwane? Należy mieć na uwadze, że niektóre systemy sprzedażowe nie wspierają pewnych produktów i segmentów rynku. Pod koniec procesu wdrażania nowego sklepu, może okazać się, że zaplanowany system płatności, nie będzie działał w Twoim sklepie. To popularny problem m.in. w branży farmaceutycznej.
- Czy platforma eCommerce w skuteczny sposób obsługuje komunikację z klientami poprzez emaile, smsy i inne powiadomienia?
- Czy w bezproblemowy sposób możesz zintegrować swój sklep z innymi kanałami sprzedażowymi takimi jak Facebook Marketplace, Instagram, Google Merchant Center, eBay, Amazon?
Najważniejszym jest czy dzięki tym wtyczkom i integracjom, Twoi klienci poczują się obsłużeni przynajmniej na takim samym poziomie, lub wyższym, niż gdyby odwiedzili sklep osobiście?
Skalowalność sklepu internetowego
Na potrzeby tego artykułu skupiamy się na rozwiązaniach dla małych i średnich przedsiębiorstw, jednakże celem każdego projektu powinna być nieograniczona skalowalność. Nie ma lepszej okazji do wejścia na rynki globalne ze swoimi produktami niż sklep internetowy.
Pewne platformy mają skalowalność natywnie wbudowaną w swoją ofertę, inne wymagać będą ingerencji z Twojej strony. Krytycznym elementem oceny jest pewność, że Twój sklep będzie w stanie przyjąć każdą liczbę zamówień, zwłaszcza w gorących okresach takich jak zakupy przedświąteczne, czy czarny piątek (tzw. Black Friday).
W dzisiejszych czasach, gdy konkurencja walczy o każdy kawałek rynku, ważne jest zrozumienie, że powolny sklep internetowy będzie skutecznie sabotował Twój biznes. Sprawi to, że środki wydane na kampanie marketingowe, czy promocje na produkty będą przynosiły znacznie gorsze efekty, niż w przypadku najlepszego wykorzystania możliwości skalowania platform sprzedażowych.
Bezpieczeństwo sklepu internetowego
Sklep jest miejscem będącym na styku dwóch światów — klienta oraz sprzedawcy. Mostem pomiędzy tymi światami są transakcje. Jest to newralgiczny punkt każdego sklepu. Niezwykle ważnym aspektem w wyborze platformy do prowadzenia działalności eCommerce jest ochrona danych Twoich klientów. Historia dokonywanych przez nich zakupów, informacje dotyczące numerów kart płatniczych lub kont powinny być priorytetem w kwestii bezpieczeństwa.
Podczas dokonywania wyboru platformy sprzedażowej dla Twojego sklepu internetowego, musisz zastanowić się, jak minimalizować ryzyko wycieku takich informacji. Kradzież danych wrażliwych może Cię narazić nie tylko na stratę firmy, ale także wysokie kary. Zwłaszcza w dobie RODO.
Aby uniknąć takiej sytuacji, przygotowaliśmy dla Ciebie kolejny zestaw pytań:
- Jak upewnić się, czy dane klientów oraz karty kredytowe, których używają podczas zakupów, nie są kradzione? Ma to ogromne znaczenie, gdy transakcja zostanie anulowana, a Twój towar został już wysłany.
- Czy infrastruktura płatnicza zapewnia wystarczający poziom bezpieczeństwa transakcji?
- Czy współgra ona z wymogami bezpieczeństwa lokalnych banków?
- Czy w przejrzysty i łatwy sposób, możesz zarządzać dostępem do swojego sklepu oraz nadawać przywileje odpowiednim użytkownikom?
- Czy sprawnie możesz kontrolować działania swoich pracowników w ramach działań na platformie sklepowej?
Rozbudowa i wsparcie społeczności
Kolejną kwestią stojącą za wyborem platformy sprzedażowej jest społeczność, która tworzy daną platformę eCommerce. Wybranie niszowej platformy naraża Cię na długotrwałe i nie zawsze zakończone sukcesem poszukiwania programistów oraz rozwiązań palących problemów.
Mniejsze platformy wiążą się z ryzykiem, że dany projekt nie będzie rozwijany lub aktualizowany w przyszłości. Często to prowadzi do poważnych luk bezpieczeństwa i uwstecznienia technologicznego. Mając na uwadze przyszłość Twojego przedsiębiorstwa, upewnij się, że cykl życia wybranego oprogramowania będzie dłuższy niż czas działania Twojego sklepu.
Koszty założenia sklepu internetowego
Na koniec nie można pominąć kwestii finansowych. Jak zawsze, kluczową rolą w doborze każdego systemu, usług i czy produktu jest bowiem jej koszt. Niektóre platformy wymagają miesięcznych opłat abonamentowych za korzystanie z ich serwisów i infrastruktury, oferując w zamian bezpieczeństwo, skalowalność i aktualizacje.
Inne są darmowe, jednak Twój zespół będzie odpowiadał, za opisane wyżej elementy, biorąc na siebie ryzyko wystąpienia ewentualnych problemów i ich rozwiązywania. Dodatkowo do wydatków należy doliczyć koszty wtyczek, integracji oraz koszty związane z zarządzaniem sklepem od strony technicznej.
Intuicyjna platforma sklepu internetowego nie wymaga żadnej wiedzy technicznej, bardziej złożona może wymagać pełnego zaplecza programistycznego, aby mogła sprawnie funkcjonować.
Jaką platformę e-commerce wybrać?
WooCommerce, Shopify czy Magento? Wśród szerokiej oferty systemów oferujących prowadzenie sklepu internetowego, czasami trudno odnaleźć ten, który najlepiej będzie pasował do Twoich potrzeb lub oferowanych produktów. Poniżej przedstawiamy kompleksowe zestawienie najczęściej wybieranych platform, opisując ich podstawowe funkcje, zasady działania oraz dodatkowe wtyczki.
WooCommerce
Przewagą WooCommerce jest względna możliwość pełnego dostosowania platformy pod własne oczekiwania, ponieważ, jest to tzw. open source platform. Sama platforma jest darmowa i posiada wbudowany koszyk zakupowy oraz zapewnia dostęp do tysięcy różnych wtyczek, szablonów, narzędzi i funkcjonalności. Nie ogranicza ona w żaden sposób Twojego sklepu pod kątem ilości produktów, czy kategorii.
Platforma jest darmowa jedynie pozornie, ponieważ wraz ze wtyczkami dochodzą koszty ich użytkowania w postaci abonamentów, licencji oraz jednorazowych zakupów. Dodatkowo musimy zapewnić odpowiedni hosting, który może być drogi w przypadku konieczności obsłużenia większego ruchu w sklepie internetowym.
Należy również pamiętać o regularnych aktualizacjach zarówno samego WordPress’a, WooCommerce’a, jak i wtyczek, gdyż często pojawiają się luki w zabezpieczeniach, a to może bardzo szybko doprowadzić do nieprzyjemnych incydentów w postaci zhackowania strony, wycieków danych, wrogiego przejęcia sklepu. Aktualizacje mogą również wpłynąć na poprawne działanie i wyświetlanie strony, wywoływać konflikty w oprogramowaniu, w związku z czym, wymagane może być wsparcie osoby technicznej. Samodzielne utrzymanie sklepu od strony technicznej oraz bezpieczeństwa może być bardzo trudne lub niemożliwe.
Shopify
Shopify to już właściwie ekosystem eCommerce. Dynamicznie rosnąca społeczność oraz pełne wsparcie zespołu Shopify, sprawia, że to prawdopodobnie najlepszy wybór na mały / średni sklep.
Początkowe skonfigurowanie Shopify nie jest skomplikowane i nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. Posiada wbudowane wszystkie funkcjonalności niezbędne w eCommerce, które działają bez zarzutu. Interfejs oraz panel do zarządzania są intuicyjne i pozbawione błędów. Ogromny rynek dodatkowych wtyczek i aplikacji pozwala łatwo skonfigurować sklep pod własne potrzeby. Dodawanie kolejnych systemów płatności, kategorii, produktów, zniżek, promocji oraz zarządzanie stanami magazynowymi jest szybkie i bezpieczne.
Struktura Shopify sprawia, że trudno coś zepsuć. Jednakże największą zaletą Shopify jest nieograniczona skalowalność. Hosting jest zapewniony przez samą platformę i jest w stanie obsłużyć każdą ilość odwiedzin. Dodatkowo Shopify może pochwalić się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa. Zapewnia je nie tylko na poziomie stricte technicznym, ale też w postaci ochrony samego przedsiębiorcy, gdy następuje próba oszustwa. W takiej sytuacji platforma ostrzega właściciela sklepu o zaistniałym niebezpieczeństwie i skutecznie pozwala mu przeciwdziałać.
Problemem może jednak być koszt samej platformy. Korzystanie z Shopify wiąże się z miesięcznym abonamentem oraz opłatami za korzystanie z wtyczek. Co więcej, z każdej transakcji jest pobierana drobna opłata. Finalnie, samodzielne zmiany w kodzie będą bardzo trudne dla osoby, która nie posiada zaawansowanej wiedzy programistycznej.
Magento
Ostatnią platformą, omówioną w tym artykule jest Magento. Jest to popularna jednak bardzo zaawansowana platforma eCommerce zapewniające pełną dowolność w tworzeniu sklepów internetowych. Posiada ogromną społeczność oraz oferuje wiele narzędzi, funkcjonalności, wtyczek i modułów całkowicie darmowych w użyciu. Główny kod platformy jest zawsze aktualny, co pozwala na łatwość w dostosowaniu jej pod swoje potrzeby.
Niestety, kwestie bezpieczeństwa oraz aktualizacje są po stronie właściciela sklepu, ponieważ jest to tzw. open-source. Podstawowa wersja jest darmowa w użytkowaniu, jednak wersja hostowana na serwerach Magento to koszt nawet 20 000 USD rocznie. Dostosowywanie sklepu jest czasochłonne i wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej. Nie obejdziemy się bez wsparcia programisty.
Ta platforma jest zalecana w przypadku dużych i skomplikowanych sklepów działających na różnych rynkach i wymagających różnorodnych rozwiązań. Na sam koniec, należy dodać, że może być bardzo trudna w użytkowaniu przez osoby, które nie mają doświadczenia i wiedzy w zakresie programowania.
Podsumowanie
Optymalnym wyborem dla małego przedsiębiorstwa, dopiero raczkującego w sferze eCommerce, byłby WooCommerce. WooCommerce pozwala na redukcję kosztów, jednak wymaga więcej czasu i zaangażowania po stronie przedsiębiorcy. Jest to dobre rozwiązanie na początek, przed przejściem na bardziej dedykowaną platformę, jako że WooCommerce nie jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku szybko rozwijających się sklepów internetowych.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw idealnym rozwiązaniem jest Shopify. Jest to stabilna platforma, z pełnym wsparciem, tworząca trendy na rynku eCommerce. Jest bezpieczna, łatwa w obsłudze, jednak wymaga posiadania stabilnego dochodu.
Dla dużego i globalnego przedsiębiorstwa dobrym wyborem będzie Shopify w wersji Shopify Plus lub Magento. Magento, będzie wymagało wsparcia programisty oraz zespołu zarządzającego sklepem. Jeśli jednak jesteśmy w stanie poświęcić nieco elastyczności na rzecz, integralności i łatwości obsługi, powinniśmy wybrać Shopify Plus.
Sklep internetowy to możliwość wypłynięcia Twojego biznesu na szerokie wody. Jak pewnie zdążyłeś się przekonać, po lekturze naszego artykułu, zanim to nastąpi, na pokład musisz zabrać wiele narzędzi, które pozwolą Ci obrać bezpieczny kurs. Możesz wyruszyć w tę podróż samodzielnie lub zabrać ze sobą doświadczoną ekipę. Taką zbudujesz ze specjalistami JAAQOB.
Umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami eCommerce, a pomożemy Ci w doborze odpowiedniej platformy dla Twojego przedsiębiorstwa.