Media społecznościowe są obecnie niezwykle ważnym narzędziem w kreowaniu wizerunku marki. Dzięki powszechności Internetu i nowoczesnych technologii konsumenci mają szeroką wiedzę na temat sposobów komunikacji oraz możliwości kontaktu z firmą. Przy tym sami klienci pełnią rolę dostarczycieli informacji marketingowej. Nieumiejętność wykorzystywania mediów społecznościowych przez firmy jest już dzisiaj w zasadzie niedopuszczalna z punktu widzenia skuteczności komunikacji marki na dużą skalę.
Kreowanie wizerunku marki w social media
Prowadzenie działań marketingowych w social media zdecydowanie wpływa na zwiększenie świadomości marki. Korzystając z sieci połączeń między internautami a przedsiębiorstwem, może ono liczyć na to, że każda pozytywna wzmianka lub interakcja dotrze do szerszej grupy odbiorców. Należy przy tym pamiętać, że sytuacja wygląda podobnie przy tych negatywnych. To właśnie dlatego należy dbać o to, aby treści zamieszczane poprzez media społecznościowe były dobrze przemyślane oraz zgodne z misją i przekonaniami firmy. Klienci zapamiętują większość sytuacji kryzysowych i szeroko komentują wszelkie potknięcia.
Budowanie roli eksperta za pośrednictwem mediów społecznościowych
Jedną z możliwości wykorzystywania mediów społecznościowych jest kreowanie pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Jednak, aby otrzymać to miano, należy regularnie, konsekwentnie i długofalowo działać w Internecie. Wartościowe publikacje, nasycone przydatną wiedzą sprawią, że odbiorcy będą chcieli zostać z marką na dłużej. Odbiorcy chętnie czytają ciekawostki i nowinki z danego obszaru. Rozwiązywanie problemów, odpowiadanie na nurtujące pytania oraz chwalenie się efektami pracy sprawią, że firma wzbudzi zaufanie swoich konsumentów. Ponadto warto pamiętać, że media społecznościowe pozwalają na skuteczne promowanie artykułów eksperckich publikowanych na blogu firmowym, co w znacznym stopniu zwiększa zasięg dotarcia do czytelników.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Targetowanie — czyli przemyślane wykorzystanie narzędzi social media
Social media marketing to przede wszystkim ogromne możliwości targetowania. Trzeba pamiętać, że nawet ogromna liczba odbiorców nie gwarantuje sukcesu. Firma nie musi docierać do każdego użytkownika Internetu, a jedynie do tego, który potencjalnie zainteresuje się jej usługami lub produktami. Aby dobrze zdefiniować potrzeby klientów, należy ich najpierw poznać. To bardzo ważne, ponieważ różne grupy odbiorców nie zareagują w ten sam sposób na te same treści, a obecność marki w social media daje możliwość dostosowania idealnego komunikatu dla każdej z nich.
Precyzyjny remarketing
Kolejną wartość dla marki, jaką oferują media społecznościowe to ogromne możliwości tworzenia kampanii remarketingowych, czyli takich, które podążają za użytkownikiem. Rodzaj i treść komunikatu warto dopasować do wyszukiwanych informacji i podstron, które odwiedza użytkownik serwisów social media. W taki sposób można bardzo skutecznie dotrzeć do wybranej grupy docelowej, tworząc odpowiednie oferty specjalne, informacje o promocjach, czy dopasowując tematy ciekawostek i postów edukacyjnych.
Wiesz, jak istotny jest marketing social media, ale nie masz czasu, aby samodzielnie go prowadzić? Zajmiemy się tym dla Ciebie!
Specyfika social mediów — czyli zrozumieć zachodzące zmiany
Agnieszka Zalewska-Bochenko twierdzi, że w dzisiejszym świecie jednostka, która nie posiada profilu na przynajmniej jednym portalu społecznościowym, nie istnieje w społeczeństwie. Media społecznościowe przejęły rolę kontaktów interpersonalnych. Użytkownicy wolą korzystać z wideorozmów i komunikatorów, zamiast spotkać się w realnym świecie.
Szybsza globalizacja
Pojawienie się i rozwój Internetu jako globalnej sieci wywołało istotne zmiany społeczne, a dzięki łatwości wymiany informacji, przyczyniło się do przyspieszenia procesów globalizacyjnych. Sieć, czyli Internet, ale także serwisy społecznościowe, uznawane są za grę online, w której najważniejsza jest ilość znajomych i obserwatorów czy liczba uzyskanych polubień i komentarzy. Dzięki temu, że serwisy społecznościowe stały się nieodłącznym elementem życia, nie ma dzisiaj osoby, która nie znałaby najpopularniejszych z nich: Facebooka, Instagrama, YouTube’a czy Twittera.
Media społecznościowe wykorzystywane do prezentacji oferty i swoich osiągnięć
Popularność portali społecznościowych została szybko dostrzeżona przez firmy. Praktycznie każde przedsiębiorstwo posiada własne profile, w których chwali się ofertą, osiągnięciami, a także utrzymuje stały kontakt ze swoimi klientami. Oferta portali społecznościowych daje firmom ogromne możliwości dotarcia do swojej grupy docelowej.
Wpływ mediów społecznościowych na proces rekrutacji
Pracodawcy, chcąc zatrudnić pracownika, często sięgają do jego profilu, gdyż mogą tam znaleźć szczegółowe informacje dotyczące jego wykształcenia, doświadczenia zawodowego i zainteresowań — pozwala to stwierdzić czy potencjalny kandydat jest odpowiedni na dane stanowisko.
Skuteczne prowadzenie mediów społecznościowych jako źródło dochodów dla indywidualnych odbiorców
Portale społecznościowe tworzą także miejsca pracy, gdyż osoba mająca coś ciekawego do powiedzenia lub tworząca interesujące treści, szybko zyskuje rzeszę fanów i szerokie grono odbiorców. Reklamodawcy bacznie obserwują tego typu aktywność i chętnie współpracują z takimi osobami, reklamując się na ich profilach w zamian za odpowiednie wynagrodzenie.
Popularność social mediów nie tylko wśród najbardziej znanych platform
Szacuje się, że na całym świecie istnieje ponad 200 portali społecznościowych. Zazwyczaj ludzie dołączają do społeczności, o których dowiedzieli się z wyszukiwarki internetowej, bądź znają je ze słyszenia. Zaczynają od jednego serwisu, a gdy poczują się w nim na tyle pewnie, aby zacząć dzielić się swoimi zainteresowaniami i poglądami z innymi użytkownikami, przystępują do poszukiwania nowych portali społecznościowych.
Skuteczny marketing
Tę właśnie zależność wykorzystuje skuteczny social media marketing. Firmy obecne na portalach społecznościowych szybciej trafiają do swojej grupy docelowej. Ze względu na opisane wyżej zależności można śmiało stwierdzić, że praktycznie nie ma już skutecznego marketingu firmy bez wykorzystywania mediów społecznościowych. Te marki, które już rozwijają swój marketing w social media, przekonują się o tym każdego dnia. Natomiast firmy, które nie doceniły jeszcze potencjału social media, bardzo szybko przekonują się, jak bardzo zostają w tyle w stosunku do liderów branży.
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc, abyś zyskał nowych odbiorców i wzmocnił wizerunek marki dzięki social media marketing. Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką!
Źródła:
A. Zalewska-Bochenko, Czasopismo Studia Informatica Pomerania, numer 2 (40) 2016, Portale społecznościowe jako element społeczeństwa informacyjnego
A. Bąk, Czasopismo Media i Społeczeństwo, numer 6 2016, Serwisy społecznościowe — efekt Facebooka i nie tylko, Poznań 2011