Rozwój, oraz nieprzerwanie rosnąca popularność mediów społecznościowych i serwisów contentowych wymaga poszukiwania i odkrywania zupełnie nowych i ciekawszych form promowania marki w internecie. Zmiany zachodzące na internetowym podwórku mogą spowodować, że nasz komunikat reklamowy nie będzie już tak efektywny i nie przyciągnie zainteresowania, na jakim nam zależy. By odbudować zainteresowanie rynku i rozwijać się dalej, marka musi znaleźć nowe, efektywne kanały, na których będzie się promować. Pomocny będzie tu Influencer marketing, który jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się elementów strategii marketingu internetowego.
Kim jest Influencer?
Influencer (od słowa „influence” oznaczającego wpływ) to osoba, która posiada znaczący wpływ na opinię obserwujących go ludzi. Takie zależności najjaskrawiej są widoczne zwłaszcza w social media. Influencerzy zazwyczaj budują swoją popularność wokół określonej tematyki, takiej jak moda, uroda, podróże, fitness i sport, kulinaria, technologia czy inne zainteresowania. Dzięki swojej obecności w mediach społecznościowych są w stanie dotrzeć do dużego audytorium, co przekłada się na ogromne możliwości marketingowe i promocyjne.
Dzieląc się z obserwatorami swoim życiem, doświadczeniami, opiniami oraz rekomendacjami, Influencerzy zyskują zaufanie swojej publiczności, co sprawia, że ich rekomendacje i polecenia mają potencjał wpływania na decyzje zakupowe czy preferencje społeczności online. Dzięki platformom społecznościowym jak Instagram, YouTube, TikTok czy Twitter influencerzy mogą tworzyć i udostępniać swoje treści, co pozwala im budować swoją markę osobistą i utrzymywać kontakt z fanami.
Influencerami mogą być np. blogerzy, vlogerzy, instagramerzy czy gamerzy (inaczej streamerzy). Swoje zasięgi oraz uznanie wśród internautów zdobywają dzięki konkretnej specjalizacji, rozległej wiedzy na różne tematy, lecz również dzięki charyzmie, wdziękowi i usposobieniu.
Czym jest Influencer Marketing?
Influencer marketing to w zasadzie wszelkie działania bazujące na współpracy między markami a influencerami. Współpraca ze znanymi i lubianymi w sieci stała się ostatnimi laty bardzo popularną strategią marketingową dla firm, które chcą dotrzeć do określonych grup docelowych. Ideą jest wykorzystanie popularności i wpływu internetowych celebrytów na ich publiczność w celu dotarcia do konkretnego segmentu rynku.
Chcesz skutecznie rozwijać swoją firmę? Zrób pierwszy krok — zacznij od analizy strategicznej.
Marketing szeptany jest popularny od lat w wielu branżach, jednak dopiero współpraca ze znanymi w internecie osobami wyniosła go na wyższy poziom. Firmy promując swoje produkty, wysyłają je wybranym osobom z dużymi zasięgami, a te opowiadają o nich na stories, w postach, filmach na YouTube lub TikToku. W ten sposób informacje o marce i jej produktach docierają do szerokiego grona osób, które z racji tego, że prezentuje je lubiana i ceniona przez nie osoba, są bardziej skłonne do zakupu, niż w przypadku standardowej reklamy ADS.
Firmy wykorzystują influencer marketing przeważnie po to, by zwiększyć świadomość marki, ale również podczas wprowadzania na rynek nowych produktów lub w trakcie startu kampanii reklamowych.
Kategorie influencerów
Ze względu na zasięgi, jaki dany twórca uzyskuje, wyróżniamy różne grupy influencerów. Podziały te nie są sztywne i różne źródła podają inne dane liczbowe odpowiadające każdej kategorii, jednak ogólny zarys jest w każdym przypadku podobny — influencerzy dzielą się na dużych, średnich i małych twórców.
Makro influencer
To twórca posiadający po kilkaset tysięcy obserwujących (nierzadko liczonych również w milionach). Content, jaki publikuje, zazwyczaj przygotowywany jest z dużą starannością i odpowiednio większym zapleczem technicznym i finansowym. Współpraca z nim sprawdza się w przypadku kampanii reklamowych nastawionych na zwiększenie widoczności i rozpoznawalności marki. Taki celebryta ma ogromne zasięgi, jednak zważywszy na liczby followersów idące w setki tysięcy, a nawet miliony, relacje z obserwatorami są bardziej powierzchowne i mało osobiste.
Mikro influencer
Charakteryzuje się mniejszą ilością obserwujących – od kilku to kilkudziesięciu tysięcy, jednak jest dla swoich odbiorców dużo bardziej wiarygodny i autentyczny ze swoim przekazem. Interakcje z nim są przyjacielskie, a jego społeczność jest często dużo bardziej zaangażowana, niż w przypadku wielkich twórców, co często przekłada się na konkretne wyniki sprzedażowe. Mikro influencer oferuje współpracę, która daje spore szanse na precyzyjne dotarcie do pożądanej grupy docelowej.
Nano influencer
Ostatnia grupa twórców nie w każdym źródle jest opisywana, ale ewidentnie warta jest uwagi. Są to twórcy, którzy mają około kilku tysięcy obserwujących, jednak wpisani są w małopopularną niszę, jeśli chodzi o zainteresowania czy pasje, którymi się dzielą. Przez swoją specjalizację w konkretnej tematyce, która wymaga odpowiedniej wiedzy i nie jest bardzo popularna, zrzeszają przy sobie ludzi o podobnych zainteresowaniami, co jest idealnym polem dla współpracy niszowych marek i firm oferujących bardzo wąski asortyment. Ze względu na małą i zżytą społeczność wokół takich twórców, interakcje między nano influencerem a obserwatorami są bardzo bliskie, a wszelkiego rodzaju polecenia bardzo cenione.
Zalety influencer marketingu
Większy zasięg i mniejsze koszty
Marketing oparty na współpracy z influencerami to skuteczna strategia promocyjna, która umożliwia firmom docieranie do szerokiego grona odbiorców, jednocześnie będąc często bardziej kosztowo efektywną niż tradycyjne reklamy w mediach konwencjonalnych, takich jak telewizja, prasa czy radio. Używanie tej formy marketingu bezpośredniego przynosi firmom wiele korzyści — zarówno finansowych, jak i wizerunkowych.
Precyzyjne targetowanie
Wybierając do współpracy twórcę z konkretnej dziedziny, mamy w zasadzie 100% szans na dotarcie do odpowiedniej i wyselekcjonowanej grupy odbiorców, którzy będą naszymi potencjalnymi klientami, eliminując straty wynikające z nieskierowanej reklamy. Na przykład: nowa marka desek surfingowych, by wypromować swój produkt, nawiązuje współpracę ze znanym i lubianym surferem — to daje pewność na dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. Co więcej, influencerzy budują autentyczność i zaufanie wśród swojej społeczności, co sprawia, że ich rekomendacje są postrzegane jako bardziej wiarygodne niż zwykłe formy reklamowe.
Kreowanie autentycznych treści i budowanie zaangażowania
Obecnie konsumenci są coraz bardziej znudzeni reklamami, co objawia się tzw. ślepotą banerową. Nawarstwienie reklam w internecie jest tak duże a możliwość niespełnionych oczekiwań na tyle ryzykowna, że użytkownicy stali się nieufni. Plusem treści tworzonych i zamieszczanych przez influencerów jest ich większa naturalność, swoboda i autentyczność. To sprawia, że są one bardziej atrakcyjne dla odbiorców, którzy stają się bardziej skłonni do skorzystania z polecenia i dokonania zakupu.
Influencerzy angażują się też w interakcje z publicznością, odpowiadają na pytania lub prezentują promowane produkty w sposób, który nie byłby możliwy w żadnym innym rodzaju promocji. Wszelkie te działania umożliwiają budowanie bardziej osobistego kontaktu z klientami.
Wzrost sprzedaży
Skuteczna kampania Influencer marketingowa może aktywnie przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Często, współprace ze średniej wielkości influencerami są bardziej przystępne cenowo w porównaniu do reklamy w radiu lub TV, a to sprawia, że influencer marketing jest atrakcyjną opcją dla firm o różnych budżetach.
Jak znaleźć influencera odpowiedniego dla Twojej marki?
Przed wyborem osoby do współpracy ważny jest research. Najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie sił z twórcą, który już zna i stosuje Twoje produkty. Bardzo często to sami influencerzy kontaktują się z markami z propozycją promocji ich usług lub produktów. Jest to sytuacja w zasadzie idealna, w innym wypadku, by wybrać odpowiednią osobę, firma musi określić kilka aspektów określających influencera odpowiedniego do ich kampanii marketingowej.
Czym się kierować nawiązując współpracę?
Zasięg i zaangażowanie
Przeanalizuj statystyki zasięgu i zaangażowania influencera na różnych platformach społecznościowych. Liczba obserwujących to istotny wskaźnik, jednak równie ważny, jak i czasami ważniejszy jest poziom zaangażowania społeczności zgromadzonej wokół twórcy — przejawia się to ilością komentarzy, udostępnień i polubień.
Wiarygodność
Wybieraj osoby, które są autentyczne i uczciwe w swoich treściach. Społeczności internetowe cenią prawdziwość, a współpraca z influencerem, który rzeczywiście korzysta z produktu czy usługi, może przynieść lepsze rezultaty. Sprawdź również, jak duże zaufanie do twórcy mają jego obserwatorzy. Przełoży to się na siłę jego polecenia a finalnie na wynik sprzedażowy.
Grupa docelowa
Zbadaj demografię i zainteresowania społeczności. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt i dotrzeć do właściwego segmentu rynku, upewnij się, że dana publiczność jest zgodna z Twoją grupą docelową,
Sposób komunikacji i rodzaj publikowanych treści
Może na to nie wyglądać, ale to jeden z ważniejszych elementów wyboru współpracy. Określ, czy sposób komunikacji, jakim posługuje się twórca, pasuje do Twojej marki pod względem wartości, tonu komunikacji i ogólnej estetyki. Prześledź zarówno nowe, jak i poprzednie publikacje na profilu. Oceń, czy są one zgodne z Twoimi standardami, czy treści te były dobrze przyjęte przez społeczność oraz, czy pasują do Twojej strategii marketingowej.
Używane platformy
Sprawdź, na jakich platformach społecznościowych działa influencer (np. Instagram, TikTok, YouTube), oraz w jakim stopniu publika na nich się pokrywa.
Formy współpracy
Określ, jaki rodzaj współpracy jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni przy promocji danego produktu czy usługi i czy Influencer może ją zrealizować. Mogą to być: jednorazowe promocje, seria postów, udział w wydarzeniach, czy bardziej zaawansowana kampania lub ambasadorstwo marki.
Zdefiniuj cele
Określ, jaki jest cel nawiązania współpracy i czego oczekujesz od przeprowadzonej kampanii promocyjnej. Czy zależy ci na zwiększeniu świadomości o marce, budowania wokół niej zaufania czy dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów, co ma w zasadzie przełożyć się na sprzedaż? Jasno zdefiniowane cele pozwolą na dopracowane działania.
Śledź efekty
Wybierz, w jaki sposób chcesz zmierzyć efekty prowadzonej współpracy — czy będziesz opierał się na ilości polubień, komentarzy i udostępnień materiałów promujących produkt, czy też będziesz te wyniki opierał o konwersję i realną sprzedaż.
Podsumowanie
Influencer marketing to dynamicznie rozwijający się obszar marketingu. Chcąc zaistnieć na rynku, marki muszą działać wielopłaszczyznowo i pokrywać wiele różnych wariantów dotarcia do potencjalnych klientów. Influencerzy mają realny wpływ na decyzje zakupowe oraz postrzeganie konkretnych marek, usług lub produktów, a współpracując z odpowiednimi twórcami, firma może zwiększyć swoją rozpoznawalność i jednocześnie sprzedaż, szybciej i efektywniej niż w przypadku tradycyjnej formy reklamy. Współpraca oparta na zrozumieniu celów, wartości i społeczności influencera może przynieść pozytywne rezultaty dla Twojej marki, wystarczy odpowiednie badanie rynku.
Jeśli nie wiesz, od czego zacząć skuteczne działania w social media, zwróć się do ekspertów z wieloletnim doświadczeniem w opracowywaniu strategii.
Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką ze specjalistami JAAQOB HOLDING®.