Budowanie swojej pozycji na rynku nie jest łatwe. Obecnie, bez względu na branżę, konkurencja jest duża i każdy chce wyróżnić się swoją ofertą oraz dotrzeć do jak największej liczby klientów. Internet jest doskonałym narzędziem dążenia do rozwoju firmy, zwiększenia jej rozpoznawalności, czy konkurencyjności na rynku. Jednak by świadomie i efektywnie korzystać z jego możliwości należy mieć na to opracowany plan.
Strategia komunikacji — recepta na skuteczne działania marketingowe
W działaniach marketingowych wyróżniamy trzy podstawowe terminy nawiązujące do strategi:
- strategia marki,
- pozycjonowanie,
- komunikacja marki.
Strategia marketingowa to w skrócie plan działania firmy oraz zbiór głównych wytycznych a pozycjonowanie to określenie pozycji, jaką zajmuje w świadomości klientów. Komunikacja stanowi połączenie strategii i pozycjonowania, czyli sposób, w jaki będą one realizowane w interakcjach marki z otoczeniem.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Chcesz stworzyć strategię marketingową dla swojej firmy? Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów z JAAQOB HOLDING®.
Strategia komunikacji — niezbędne kroki
Kluczem do profesjonalnego opracowania strategii komunikacji jest szeroko zakrojona analiza sytuacji wyjściowej marki, czyli potrzeb rynku, obowiązujących trendów oraz konkurencji.
Następnym krokiem, jaki należy podjąć, jest określenie grupy docelowej, do której chcemy komunikować. Określenie jej cech demograficznych, psychograficznych oraz zachowań konsumenckich pozwoli na przeprowadzenie wstępnej segmentacji. Tak sporządzona analiza wyszczególni cechy klientów, do których najbardziej chcemy dotrzeć.
Określenie celów — podstawa w budowie strategii Twojej firmy
Odpowiednio postawione cele są bazą i podstawą efektywnie przygotowanej komunikacji. Określenie ich ułatwia organizację kolejnych etapów działania oraz korzystne wykorzystanie budżetu reklamowego.
Przygotowując kampanię komunikacyjną, elementem istotnym jest określenie celu kampanii — co chcemy dzięki niej osiągnąć, jaki jest nasz punkt docelowy? Dokładne usystematyzowanie tych wszystkich składowych pozwoli na efektywne wykorzystanie sił i środków przeznaczonych do prowadzenia kampanii.
Następnym elementem na drodze przygotowań, jest przesianie grupy docelowej na podstawie ustalonych celów. W zależności od obranej grupy należy dostosować formę wysyłanych komunikatów. Inne sposoby komunikacji będziemy kierować do osób, które mają pierwszy raz styczność z daną marką, a inny klientom, którzy już nas znają. Komunikacja różni się także w zależności od reprezentowanej branży i poziomu oficjalności naszej oferty — inną formę obierzemy w wypadku książek naukowych, a zupełnie inną, kiedy nasza propozycja dotyczy sprzętu sportowego.
Więcej o tym, jak określać profesjonalnie swoje cele dowiesz się z artykułu JAAQOB HOLDING®: Metoda S.M.A.R.T — 5 zasad wyznaczania celów.
Strategia komunikacji marki
Strategia marki oraz jej pozycjonowanie powinny być fundamentami istnienia każdej firmy. Im lepiej są dopasowane do rynku, zmieniających się trendów, sytuacji społecznych, a nawet geopolitycznych, tym lepiej. Jeszcze bardziej elastyczna powinna być strategia komunikacji marki — powinna pokazywać pozytywne cechy marki nawet w trudnych sytuacjach i w sposób zadowalający rozwiązywać problemy klientów.
W zależności od sytuacji na rynku, konkurencji, celów taktycznych, sprzedażowych lub wizerunkowych, strategia komunikacji ewoluuje. Zmienia się w zależności od potrzeby, w jakiej firma znajduje się w danym momencie.
Wszystkie przedsiębiorstwa, mniejsze i te wielkie łączy jeden cel, którym jest osiągnięcie najlepszej pozycji na rynku i zdobycie największej liczby zadowolonych klientów. Żeby do nich dotrzeć, potrzebna jest świadomie i precyzyjnie określona strategia komunikacji.
Połączenie działania online i offline dają najlepsze możliwości na zbudowanie określonego wizerunku marki wśród potencjalnych klientów, udziałowców i inwestorów. Wielopłaszczyznowa, spójna strategia komunikacji oparta o obecnie obowiązujące trendy pozwoli na dynamiczny rozwój oraz na zakotwiczenie się w pamięci odbiorców komunikatów.
Jak wygląda skuteczna strategia komunikacyjna?
Stworzenie przewagi konkurencyjnej na ryku nie jest zabiegiem prostym. Rynek jest zapełniony zasadniczo w każdej branży i kluczem jest przyciągnięcie uwagi i stworzenie czegoś wyjątkowego, przykuwającego uwagę i zapadającego w pamięć.
Wypracowanie unikalnej oferty, która wpisuje się w potrzeby rynku, jest tylko częścią sukcesu — ważne jest także określenie skutecznego sposobu na przedstawienie jej odbiorcom. Strategia komunikacji marki pomoże w osiągnięciu tego celu oraz wyklaruje sposób, jaki pozwoli na realizowanie założeń strategicznych.
By efektywnie komunikować się z określonymi przez nas grupami docelowymi przy użyciu kampanii reklamowych, istotne jest określenie wszystkich potrzebnych składowych.
Strategia komunikacji marketingowej jest usystematyzowanym i uporządkowanym planem działania, który określa takie elementy jak: sposób informowania grup docelowych o ofertach, unikatowych cechach produktów i usług oferowanych przez przedsiębiorstwo.
Dodatkowo wskazuje kanały komunikacji online i offline oraz określa nawet takie szczegóły, jak ton wypowiedzi oraz języka, jaki będzie używany do kontaktu z otoczeniem i klientami.
Strategie komunikacji w kampaniach reklamowych
Kluczem do udanej kampanii reklamowej jest skuteczna komunikacja. Sposób sygnalizowania oraz przekazywania informacji o produktach lub usługach niezaprzeczalnie wpływa na odbiór potencjalnych klientów. By osiągnąć zamierzone cele, dostępny mamy cały wachlarz narzędzi pomocnych w dotarciu z naszym przekazem do odpowiednich osób.
Określ cele komunikacji
Przed rozpoczęciem planowania jakiejkolwiek kampanii reklamowej, ważne jest określenie celów, którym dana kampania ma przyświecać. Czy dążysz do zwiększenia świadomości marki na rynku, chcesz zbudować grono lojalnych klientów, czy po prostu wypromować nowy produkt albo usługę? Jakie Twoje cele by nie były — musisz je określić przed rozpoczęciem prac nad kampanią.
Poznaj swoich odbiorców
By określić podstawy skutecznego komunikowania się ze swoimi klientami, warto dowiedzieć się o nich więcej. Zrozumienie odbiorcy poprzez poznanie jego potrzeb, zainteresowań, preferencji i oczekiwań pomoże firmie skutecznie reagować. Im wyższy poziom znajomości swoich klientów, tym lepsze przygotowanie na komunikację z potrzebami naszej grupy docelowej. W zebraniu wszystkich potrzebnych informacji pomoże z pewnością szeroko zakrojone badanie rynku.
Wybierz odpowiednie kanały komunikacyjne
Określenie i wybranie odpowiednich kanałów komunikacji z klientami jest kluczowe. W zależności od rodzaju odbiorców, w jakich celujemy, charakterystyki usługi lub produktu oraz określonych celów komunikacyjnych firma może zdecydować o wyborze konkretnej platformy komunikacyjnej. Nie chodzi tu jedynie o wybór odpowiedniego medium społecznościowego w sieci, ale również o powiązanych działaniach offline.
Spójność przekazu w budowie strategii komunikacji marki
By marka była zapamiętywalna i szybko kojarzona, potrzebuje wyraźnego elementu, jednak spójnego z wszystkimi podejmowanymi działaniami. Kampania reklamowa również powinna być powiązana z takim elementem, pozwoli to na zapadnięcie w pamięć klientom. W przypadku natknięcia się na ten element nawet w zupełnie innym, niekojarzonym z Twoją marką miejscu — klient połączy je z Twoim przekazem. Spójność jest niezwykle istotna — pozwoli na łatwiejsze zapamiętanie marki przez zainteresowanych oraz wykładniczo zwiększy zaangażowanie odbiorców.
Strategia komunikacji marki jest budowana na emocjach
W decyzjach zakupowych emocje odgrywają istotną rolę. Planując kampanię reklamową, postaraj się wzbudzić w odbiorcach pozytywne emocje, one przyciągną zainteresowane osoby i będą skutkować wysokimi wynikami sprzedażowymi. Intensywne doznania oraz emocjonalnie nacechowany przekaz głębiej zapadają w pamięć i przekładają się na sukces kampanii.
Stawiaj na zaangażowanie i interakcje
Postaw na dialog i interakcje z odbiorcami. Zaangażowanie w komunikację w social mediach może być nieocenionym wsparciem dla wszystkich innych działań. Odpisywanie na komentarze internautów, odpowiadanie na ich pytania i potrzeby daje obraz marki przyjaznej odbiorcom i wzbudza ich lojalność i przywiązanie.
Twórz wartościowe treści
Wzbogacenie swoich materiałów w merytorycznie wartościowe treści jest świetnym sposobem na przyciągnięcie odbiorcy, który szuka czegoś więcej niż wyłącznie estetycznych, miłych oku grafik. Wartościowe treści mogą wzmagać zainteresowanie i zaangażowanie grupy docelowej. Dostosuj strategie komunikacji tak, by była w niej przestrzeń na ciekawostki, praktyczne porady czy wypowiedzi ekspertów, pomoże to zbudować autorytet Twojej marki.
Analizuj i optymalizuj
Monitorowanie, analizowanie i optymalizowanie to elementy nieodłączne prowadzeniu z sukcesem dużej lub małej kampanii reklamowej. Regularne analizowanie efektów na każdym etapie kampanii, sprawdzanie efektywności komunikacji na różnych płaszczyznach i kanałach pozwoli na wypracowanie najkorzystniejszych działań marketingowych w tym konkretnym przypadku dla konkretnej grupy docelowej.
Bądź odważny — by osiągnąć jak najlepsze rezultaty — eksperymentuj, sprawdzaj różne możliwości i wprowadzaj zmiany. Im więcej alternatyw sprawdzisz, tym lepiej dostosowaną do aktualnych potrzeb i wytycznych stworzysz kampanię.
Skuteczna strategia komunikacji marketingowej
Na skuteczną komunikację w kampaniach reklamowych wpływa wiele czynników. Warto, poznać ich jak najwięcej i wykorzystywać je w miarę potrzeb, by osiągnąć założone cele, rozwijać firmę i zwiększać świadomość marki w sieci i poza nią.
Prowadzenie skombinowanych, wielopłaszczyznowych i wielokanałowych kampanii reklamowych potrzebuje dopasowanych wariantów komunikacyjnych. Spowodowane jest to tym, że każda różniąca naszych odbiorców cecha lub zainteresowanie, potrzebuje często zupełnie innego sposobu komunikowania się.
Chcesz stworzyć strategie komunikacji B2B, która odniesie sukces i przyciągnie nowych klientów? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji eksperckiej i sprawdź, jak to robią profesjonaliści.