Wielu przedsiębiorców pamięta jeszcze czasy, gdy popyt na towary był tak duży, że promocja okazywała się zbędna. Sprzedaż była zresztą tak gwałtowna, że o reklamie, czy strategii nie było nawet czasu pomyśleć. Dziś jednak jest inaczej. Zmiany na rynku spowodowały, że klient, zanim wyda swoje pieniądze, zastanowi się nie dwa, a dwadzieścia razy. Marki również muszą więc złapać oddech i zastanowić się… nad swoją strategią.
Pierwszym twardym lądowaniem dla firm była pandemia Covid-19, która mocno zweryfikowała podejście do prowadzenia biznesu. Boleśnie odczuły to zwłaszcza te firmy, które dotychczas były albo słabo widoczne w Internecie, albo nie było ich tam w ogóle. Ta sytuacja dotyczyła wielu małych i średnich przedsiębiorstw na przykład, które jeszcze przed wybuchem pandemii czerpały największe zyski z obecności na targach wystawienniczych. Uniemożliwienie tej formy prezentacji oferty spowodowało, że dla wielu klientów, firmy te stały się niewidoczne.
Obecnie do wyzwań, jakie stoją przed zarządami firm, dołączył także szybko pogłębiający się kryzys ekonomiczny. Niepewność, jakiej doświadczają klienci, sprawia, że popyt na część towarów drastycznie spada.
Dlaczego właśnie teraz firmy muszą stworzyć strategię marketingową?
Strategia marketingowa jest dla rozwoju marki niczym kierunkowskaz. Ten — zwykle dość obszerny — dokument stanowi kompleksowe spojrzenie zarówno na wewnętrzne, jak i zewnętrzne aspekty związane z prowadzonym biznesem, w tym pozyskiwanie klientów i sprzedaż.
Posiadanie strategii pozwala spojrzeć w przyszłość i zaplanować warianty działania. Niestety w wielu firmach strategia wciąż traktowana jest jako zadanie, którego przygotowaniem można zająć się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Nic więc dziwnego, że wciąż wiele firm latami funkcjonuje bez spisanych najważniejszych informacji, założeń i planów na swój rozwój.
Sytuacja, którą obserwujemy obecnie na rynku, powoduje, że marki, które nie chcą podążać ku przyszłości na oślep, zaczynają zdawać sobie sprawę z istoty posiadania strategii marketingowej.
Wielu managerów błędnie zakłada, że sytuacja, jaką jest spowolnienie rynku, nie jest najlepszym momentem, do tworzenia strategii marketingowych. Tymczasem to właśnie ta sytuacja powoduje, że posiadanie strategii powinno być palącą potrzebą większości marek.
W czym pomaga strategia marketingowa
Stworzenie strategii marketingowej powala na:
- uporządkowanie wszystkich najistotniejszych o marce informacji i zebranie ich w jednym miejscu, co przekłada się na ich usystematyzowanie dla wszystkich zaangażowanych w procesy decyzyjne osób w dowolnym momencie;
- określenie misji oraz wizji marki;
- rozpoznanie słabych i mocnych stron marki oraz jej konkurencji, pozwalające na lepsze planowanie podejmowanych decyzji;
- skuteczniejsze docieranie do grup odbiorczych;
- efektywniejsze wdrażania nowych produktów oraz ustalania ich cen.
Co jednak szczególnie ważne — strategia marketingowa pozwala na sprawniejsze zarządzanie budżetem oraz planowanie wydatków. Jeszcze kilka lat temu budżety firmowe miały większą elastyczność. Dziś nastąpił kres takiego stylu zarządzania.
Zmiany rynkowe jak gra w statki — bez strategii idziesz na dno
Pandemia odsłoniła ważną prawdę, nad którą wiele marek nieszczególnie się wcześniej pochylało — żyjemy w czasach, w których obecność w internecie jest obowiązkowa. Podczas gdy po wybuchu pandemii wiele firm musiało zwalniać pracowników, firmy obecne w sieci osiągały rekordową sprzedaż i odbierały klientów tym, którzy nie byli w stanie sprostać nowej rzeczywistości.
Włącz się do gry
Wśród firm, które nadal pozostają oporne na zmianę, z pewnością znajduje się przynajmniej część Twojej konkurencji. Posiadanie strategii marketingowej pozwala być o kilka kroków przed nią. Jak więc skutecznie zaplanować strategię marketingową Twojej firmy?
Strategia marketingowa to droga pozwalająca opracować kompleksowy i skuteczny plan realizacji założonych celów: biznesowych, marketingowych, komunikacyjnych oraz mediowych. Jej stworzenie można co prawda przeprowadzić samodzielnie, jednak zlecenie tego profesjonalnej agencji daje wartość dodaną, jaką jest spojrzenie na całość kogoś z zewnątrz.
Dobrze przygotowana strategia rozpoczyna się od warsztatów, na których agencja poznaje firmę, jej produkty, usługi oraz cele.
Kolejnym ważnym krokiem jest audyt samej marki, jej konkurencji oraz rynku. Rodzaj i zakres audytu dostosowywany jest do potrzeb danej firmy, może on dotyczyć analizy SWOT, analizy komunikacji wizualnej i marketingowej firmy oraz jej konkurencji, analizy strony WWW.
Cele marki, w ramach strategii marketingowej, porządkowane są przy pomocy modelu SMART. Pozwala on na realne przyjrzenie się możliwościom firmy i zaplanowanie ścieżki jej rozwoju.
Dobra strategia marketingowa posiada także strategię pozycjonowania rynkowego. Jej wypracowanie obejmuje elementy takie jak:
- analiza czynników marketing-mixu (7P – product, price, place, promotion, people, physical evidence, processes);
- segmentacja grup docelowych;
- targetowanie (określenie kluczowych typów klientów oraz ich cech szczególnych);
- opracowanie protoperson modelowych klientów marki;
- zdefiniowanie USP/BVP marki;
- przygotowanie Customer Journey Map — mapy interakcji klienta z marką.
Finalnym elementem strategii jest plan marketingowy, który ma za zadanie określać kroki, jakie marka powinna podjąć w drodze do założonych celów. Aby skutecznie wdrożyć plan w działanie, firma nadal może współpracować z agencją.
Czy małe firmy potrzebują strategii?
To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Przyjęło się, że strategia marketingowa postrzegana jest jako ogromny dokument, którego istnienie uzasadnione jest wyłącznie w odniesieniu do wielkowymiarowych marek. Prawdą jest, że wszystkie duże marki posiadają strategię marketingową i traktują ją jako swój kluczowy dokument.
Jeśli jesteś właścicielem małego lub średniego przedsiębiorstwa, powinieneś wziąć przykład z dużych marek. Zaletą mniejszych firm jest ich większa elastyczność, mniej biurokracji wewnętrznej i szybszy proces decyzyjny. Połączenie tych zalet ze strategią marketingową to większa efektywność strategii, niż w przypadku dużych korporacji.
Jeśli chcesz stworzyć strategię marketingową dla swojej firmy lub jeszcze wahasz się przed podjęciem tej decyzji — skorzystaj z bezpłatnych konsultacji z JAAQOB HOLDING. Nasi eksperci chętnie podzielą się z Tobą swoją wiedzą i doradzą najlepsze rozwiązania.