55% całego ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych. Chociaż najczęściej smartfony i tablety wykorzystujemy do… gier, social media czy słuchania muzyki, to ogromny procent zastosowań — aż 41% — stanowią zakupy.[1] Dlatego projektowanie sklepów internetowych zmienia się w kierunku, jak najlepszego dostosowywania do potrzeb użytkowników mobilnych.
Czym jest mobile-first ?
Trendy w zakupach online wymuszają zmianę podejścia projektowego w e-commerce. Aktualnie powszechną praktyką jest koncepcja mobile-first. To metodyka, która zakłada rozpoczynanie projektowania sklepu od najmniejszego urządzenia przenośnego (na ten moment smartfonów), zamiast dostosowywania do niego wcześniejszych wersji.
Projektowanie mobilne jest często uważane za najbardziej wymagające, dlatego powinno być realizowane jako pierwsze. Dodatkowym uzasadnieniem tego podejścia jest fakt, że grupa osób zamawiających on-line stale rośnie. Zatem mobile-first można z powodzeniem traktować jako narzędzie pozwalające uzyskać lepsze wyniki sprzedaży. Dzięki niemu sklepy internetowe osiągają więcej zamówień, wyższe przychody oraz większą zyskowność.
Dlaczego mobile-first ma tak ogromne znaczenie?
Przeglądanie oferty sklepów internetowych na laptopie lub komputerze stacjonarnym jest owszem nadal popularne, ale nie tak częste jak na urządzeniach mobilnych.
Użytkownicy oglądają różne treści na swoich telefonach, jadąc autobusem na uczelnię, relaksując się w domu na swojej ulubionej sofie, siedząc w poczekalni gabinetu dentystycznego, czy robiąc szybki przegląd wiadomości przed snem. To świetna okazja dla marek, by zachęcić czytelnika do kliknięcia reklamy, która skieruje go prosto do sklepu internetowego. A jego konwersja będzie tym wyższa, im proces zamówienia okaże się prostszy, czyli możliwy do realizacji w trakcie przejazdu kilku przystanków, czy bloku reklamowego.
Zasady mobile-first, dzięki którym zyskasz świetne efekty
Poznaj zasady, którymi kieruje się dobre projektowanie ux e-sklepów:
- Najważniejszy jest produkt. Mając niewielką przestrzeń do dyspozycji, nie można jej zmarnować na zbędne dodatki. Liczy się minimalizm, a sednem e-sklepu jest właśnie produkt. Jego zdjęcia powinny być wyraźne i dobrze widoczne.
- Optymalizacja wyszukiwania. Niewielki ekran nie pozwoli na jednoczesną prezentację szerokiej oferty. Kluczową rolę odgrywa zatem wyszukiwarka produktów, czytelne menu, precyzyjne filtry i opcje sortowania.
- Prosta nawigacja. Sprawne poruszanie się po witrynie sklepu ułatwia wyszukanie produktów, weryfikację informacji na jego temat, a także realizację zamówienia. Im łatwiej — tym szansa na dokończenie zakupów będzie większa.
- Bezkompromisowe bezpieczeństwo. Dobry e-commerce to bezpieczny e-commerce. Ta zasada obowiązuje również w projektowaniu mobile-first. Zatem wygodny system płatności oraz wszelkie reguły bezpieczeństwa, muszą być bezwzględnie zachowane.
- Natychmiastowe ładowanie. Mobilni użytkownicy często mają szalenie mało czasu na dokonanie transakcji. A etapów zamówienia jest całkiem sporo: przeglądnięcie oferty, filtrowanie, wybór, podjęcie decyzji (to może być długi proces w niektórych przypadkach), wreszcie płatność i wybór dostawy. Czas ładowania musi być na tyle krótki, aby zdążyć, zrobić to wszystko w tzw. międzyczasie.
- Niezawodna responsywność. Sklep musi wyglądać idealnie na różnych ekranach. To wymaga dokładnych testów i dostosowywania projektu do rozmiarów poszczególnych urządzeń.
Jeszcze jedna zaleta mobile-first
Branża e-commerce stale się rozwija, w związku z tym konkurencyjność rośnie w tempie wykładniczym. Samo zatrzymanie klienta na stronie i zachęcenie go do dokończenia transakcji — to jedno. Równie zacięta walka toczy się o pozyskanie klienta, w czym pomaga dobre pozycjonowanie e-sklepu. I tutaj także z pomocą przychodzi projektowanie mobile-first. W 2018 roku Google wprowadził Mobile-first Indexing, co oznacza, że algorytm wyszukiwania Google indeksuje najpierw wersję mobilną witryny, a następnie desktopową. Zatem optymalizowanie e-commerce dla urządzeń mobilnych wpływa pozytywnie na pozyskanie nowych użytkowników.
Potrzebujesz skutecznego projektu swojego e-sklepu. Zaufaj specjalistom JAAQOB HOLDING®. Mamy specjalistyczną wiedzę, wieloletnie doświadczenie i dziesiątki rekomendacji. Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką.
[1]Statcounter GlobalStats