Projektowanie stron nabiera coraz większego znaczenia. Aby wybić się pośród tysięcy sklepów internetowych, projekt strony powinien być czytelny, skuteczny w sprzedaży lub pozyskiwaniu leadów oraz odpowiedni pod względem UX i UI… co jednak nie jest proste. Sklep internetowy ma służyć sprzedaży, a nie odstraszaniu klientów! Stworzyliśmy już dziesiątki stron internetowych dla klientów z różnych branż, dlatego chcemy opowiedzieć o najczęściej popełnianych błędach w projektowaniu stron e-sklepów.
Projekt strony WWW — dla klienta czy kupującego?
To oczywiste, że zlecenie wykonania sklepu internetowego otrzymujesz od jego właściciela, a nie przyszłych klientów tego sklepu. Niemniej musisz mieć na uwadze, że sklep ma przede wszystkim spełniać oczekiwania użytkowników. Bez dokładnego poznania grupy docelowej, dla której powstaje sklep, może być Ci wyjątkowo trudno zaprojektować go w odpowiedni sposób.
Planując projekt strony WWW, zacznij od pozyskania informacji o tym, jakie osoby będą jej klientami i dopasuj projekt pod wymagania tej grupy. Zupełnie inaczej będzie wyglądał projekt sklepu z zabawkami dziecięcymi w porównaniu do sklepu z elektroniką. Niedostosowanie projektu do wymagań klientów może być opłakane w skutkach dla konwersji ze strony.
Zasady projektowania stron internetowych — oszczędność w treściach i formie
Tworząc projekt strony WWW, warto znać ogólne zasady projektowania stron internetowych. Zastanów się, co jest najważniejsze do pokazania klientom. Zasadniczo w e-commerce najważniejsza jest konwersja i to właśnie pod jej optymalizację należy przygotowywać witrynę. Na stronie nie można podkreślić wszystkiego. Jeśli wszystko będzie kolorowe i rzucające się w oczy, to odciągnie to klienta od dokonania zakupu. Zaznacz kolorem lub mikroanimacją tylko najważniejsze przyciski z nawołaniem do działania (CTA — call to action), dzięki czemu zwrócisz uwagę klienta na to, na czym Ci zależy.
Nie przesadź również z długością tekstów. Jeżeli wykonujesz projekt strony dla kogoś, poproś wcześniej o dostarczenie tekstów, aby móc je odpowiednio wkomponować w strukturę strony. Nie wstawiaj na stronę długich i dużych bloków tekstu — w rzeczywistości niczego one nie tłumaczą, a jedynie męczą użytkowników. W tym wypadku mniej znaczy zdecydowanie więcej.
Pamiętaj również, że trendy w projektowaniu stron internetowych ulegają ciągłym zmianom. Warto więc, aby tak ważna wizytówka Twojej firmy, jaką jest strona WWW była na bieżąco aktualizowana.
Klient kupuje oczami, czyli projektowanie grafiki stron internetowych
Zdjęcia na stronie muszą być dobrej jakości. Nie ogromne, ani nie za małe. Muszą pokazywać dokładnie produkt i jego szczegóły. Jeżeli samodzielnie tworzysz sklep, pamiętaj, żeby zrobić lub zlecić wykonanie wyraźnych zdjęć produktów na neutralnym tle. Jeśli jesteś projektantem, poproś klienta o wykonanie odpowiednich zdjęć. Do Ciebie jednak należy zaprojektowanie wygodnego systemu wyświetlania zdjęć pod względem UX i UI.
User Experience oraz User Interface są w tym przypadku bardzo ważne. Zdjęcia muszą wyświetlać się w odpowiedni sposób, być w odpowiedniej rozdzielczości, nie ulegać pomniejszemu i w ogólnym rozrachunku nie być „denerwujące” dla użytkowników. Dobre zdjęcia są kluczem do skutecznej sprzedaż, ponieważ klient w sieci nie może dotknąć ani obejrzeć produktów.
Jedna z podstawowych zasad projektowania: ułatwiaj wyszukiwać i filtrować produkty
Wyszukiwarka, filtrowanie i sortowanie to jedne z najważniejszych elementów UX i UI sklepu internetowego. Bez możliwości szybkiego znalezienia szukanego produktu, klient szybko ucieknie z e-sklepu. Pamiętaj, dobra wyszukiwarka podpowiada produkty w trakcie wpisywania oraz uwzględnia różny szyk słów, a nawet literówki.
Filtrowanie i sortowanie również jest ważną kwestią w projektowaniu strony sklepu. Wielu klientów szuka najtańszych albo najnowszych produktów. Nie brakuje też takich, którzy szukają określonej kategorii lub marki. Upewnij się, że Twój projekt strony zapewnia wszelkie udogodnienia w tej kwestii.
Długie formularze kontaktowe, to jeden z najczęstszych błędów w projektowaniu stron e-sklepów
Krótko i na temat — formularz kontaktowy powinien mieć tylko tyle pól, ile to konieczne. W przypadku zapisów na newsletter wystarczą dosłownie dwa okienka: na imię oraz adres e-mail! Jeżeli zbierasz leady sprzedażowe, dorzuć do tego tylko pole z numerem telefonu i najlepiej ani jednego więcej.
Projektowanie strony sklepu internetowego wymaga również stworzenia formularza adresowego. W takim wypadku postaraj się dodać jak najwięcej samouzupełniających się pól (np. po podaniu kodu pocztowego zostaje uzupełnione miasto) oraz postaraj się, aby ewentualne błędy lub braki zostały zaznaczone od razu kolorem oraz znakiem.
Dostosuj się do ogólnych zasad projektowania stron internetowych
Z pewnością chcesz, aby Twój projekt strony e-sklepu się wyróżniał. Pamiętaj jednak, że nie należy zmieniać rzeczy, które są uznane za standard przy projektowaniu stron. Przykładowo nie umieszczaj ikony logowania na dole strony, kiedy wszyscy będą jej szukać w górnym prawym rogu. Jeżeli element sklepu internetowego ma wyglądać nieco gorzej, ale ulepszać funkcjonalność, to nie wahaj się postawić na użyteczność. Powstało już tak wiele stron internetowych i zostało przerobionych tak wiele możliwości układów na stronach, że wymyślanie ich od nowa nie ma sensu. Korzystaj z dobrych praktyk i sprawdź, jak dane elementy witryny prezentuje konkurencja.
Strona mobilna to must have w projekcie strony WWW
Według raportu Gremius E-commerce w Polsce 2019 wynika, że aż 42% Polaków wykorzystuje smartfony do kupowania produktów w sieci, natomiast 68% respondentów wykorzystuje telefony do porównywania cen produktów. Tym samym responsywna strona to już za mało. Strona responsywna to witryna, która automatycznie dostosowuje swoją wielkość do różnych ekranów, jednak nie gwarantuje ona przyjemnego przeglądania e-sklepu, ani dokonywania zakupów.
Projekt strony powinien być wykonany w dwóch wariantach: na urządzenia desktopowe oraz mobilne. Strony mobilne tworzy się na innych zasadach pod względem UX i UI niż strony wyświetlane na monitorach. Takie witryny są odpowiedni „odchudzone” i uproszczone, aby klienci mogli łatwiej po nich nawigować. Niedostosowanie swojego sklepu internetowego pod urządzenia przenośne może pozbawić sklep prawie połowy klientów!
Tego nie rób nigdy! Czyli nieetyczne działania na stronach
Każdy w e-commerce chce zarobić, prawda? Naturalnie nie ma w tym nic złego, do tego właśnie służą e-sklepy. Jednak zysk zawsze powinien być osiągany w sposób uczciwy i niewzbudzający podejrzeń. To, czego musisz wystrzegać się jako projektant strony to wprowadzanie elementów, które mogłyby narazić klientów sklepu na koszty — nawet jeżeli zleceniodawca nalega, należy mu wytłumaczyć, że takie zabiegi są źle widziane, a dodatkowo wpływają na PR. Co jednak dokładnie mamy na myśli?
- Automatyczne dodawanie produktów do koszyka — każdy produkt w koszyku powinien być umieszczony tam przez klienta. Po przejściu do koszyka można zachęcać go do zakupu dodatkowych lub komplementarnych produktów, ale nigdy nie próbuj tego zrobić za niego!
- Wyłudzanie danych w celach marketingowych i innych. Zgoda na udzielenie danych musi być wyrażona świadomie przez użytkownika — jest to jedna z zasad, które wprowadziło RODO. Dlatego niezgodne z prawem jest domyślne zaznaczanie zgody na przekazanie danych pod formularzami.
- Nieumieszczanie rzetelnych informacji o kosztach. Produkty mają swoją cenę. Klient wchodzący na stronę WWW chce ją poznać, aby móc podjąć decyzję zakupową. Ukrywanie kosztów i pokazywanie ich dopiero w koszyku lub jeszcze późniejszych etapach zamówienia nie powinno mieć miejsca.
Podobnie jest z przedstawianiem cen netto i brutto. Wiele firm pokazuje ceny swoich produktów netto, aby wydawały się tańsze. O ile w przypadku sklepów e-commerce B2B ma to swoje konkretne zastosowanie, to klienci mogą niemiło się zawieść lub całkowicie zrezygnować z zakupów po dostrzeżeniu dodatkowych kosztów. Dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji jest zastosowanie widocznego przełącznika cen netto i brutto przy produktach z domyślnie włączoną ceną z doliczonym VAT-em.
Dlaczego warto unikać takich i podobnych zabiegów, jakie przedstawiliśmy? Klienci, którzy poczują się oszukani, mogą nigdy więcej nie wrócić do danego sklepu internetowego, a jednocześnie napisać negatywną opinię w sieci. Obecnie stworzenie negatywnego komentarza w opiniach Google, na Facebooku lub w komentarzach pod produktem zajmuje zaledwie chwilę, a może skutecznie zniechęcić innych kupujących.
To za wiele dla Ciebie? Tworzymy niesamowite strony internetowe!
Projektowanie stron e-sklepów to poważne zajęcie, przy którym należy uwzględnić wiele czynników. Zarówno samodzielni projektanci, jak i mniej doświadczone osoby mogą tworzyć funkcjonalne sklepy internetowe — do pewnego momentu. Gdy sklep zaczyna rosnąć i dobrze prosperować, to jego przebudowa zaczyna wymagać specjalistycznej wiedzy i czasu. Jeśli więc nie wiesz, jak zrobić profesjonalny projekt strony internetowej — wykorzystaj naszą wiedzę i czas! Zespół JAAQOB HOLDING® składa się z doświadczonych projektantów UX i UI, grafików, marketingowców i sprzedawców. Wiemy, jak zaprojektować stronę, która będzie sprzedawała. Skontaktuj się z nami, a zaprojektujemy Twoją stronę internetową krok po kroku.