Stworzenie strony, uzupełnienie katalogu produktów i dodanie odpowiednich grafik to jedynie początek budowania sklepu internetowego. Kolejnym elementem jest SEO, które w przypadku biznesu e-commerce jest niezwykle istotne i często decyduje o wynikach sprzedaży. Na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji na wysoki poziom zysków, składa się kilka ważnych czynników — które mogą skutecznie wpłynąć na sukces Twojego internetowego biznesu.
Pozycjonowanie sklepu internetowego — dlaczego to takie ważne?
Na polskim rynku jest ok. 53,4 tysięcy sklepów internetowych, a jak pokazują badania¹, ponad 77%2 Polaków robi zakupy w sieci. Co decyduje o tym, że potencjalny klient wybierze właśnie Twój? Jest to zależne od kilku czynników takich jak:
- dobranie i zastosowanie fraz kluczowych,
- odpowiednie opisy kategorii produktowych i samych produktów,
- linkowania wewnętrzne,
- dobrze dobrane metadane,
- wdrożenie rozwiązań wynikających z audytu SEO.
Każdy z wymienionych czynników ma znaczący wpływ na widoczność Twojego sklepu w sieci. Bez odpowiedniego przygotowania, klienci mogą nigdy nie trafić na Twoją witrynę, ponieważ wybiorą sklep, który zadbał o przemyślaną strategię SEO. Sprawdź czego unikać, aby zbudować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Potrzebujesz profesjonalnej diagnostyki SEO swojego sklepu internetowego? Sprawdź, jak audyt SEO pomoże Ci osiągać lepsze wyniki sprzedażowe.
Brak odpowiednich fraz kluczowych
Fraza, frazie nierówna — czyli jak łatwo wpaść w pułapkę własnej oceny. Przykładowo jesteś właścicielem sklepu z komputerami. Oczywiste dla Ciebie jest, że szukanie pod frazą opisującą model z konkretnymi parametrami — da bardziej sprecyzowane wyniki. Ale ty jesteś ekspertem, Twój potencjalny klient nie musi nim być i będzie szukał sprzętu za pomocą takich fraz jak np. laptop do biura lub laptop do pracy.
Dlatego, zamiast wybierać słowa kluczowe po omacku, warto sprawdzić, które z nich trafią do użytkowników będących w Twojej grupie docelowej. Chaotyczne wybieranie fraz kluczowych to prosty przepis na niskie wyniki. Budowanie treści na rzadko wyszukiwanych (lub w ogóle niewyszukiwanych) frazach będzie powodem niskiej konwersji i co za tym idzie — niskich wyników sprzedażowych. Dlatego warto zadbać o to, aby dobrane słowa kluczowe były dopasowane do faktycznych potrzeb Twoich potencjalnych klientów — co znacznie poprawi pozycjonowanie sklepu internetowego.
Brak lub duplikacja treści
Wyobraź sobie, że każda podstrona w Twoim sklepie internetowym to kolejna szansa na lepsze wypozycjonowanie się w wyszukiwarce. Lepiej jej nie stracić, prawda? A jednak wiele biznesów e-commerce popełnia ten błąd wielokrotnie, kopiując treści podstron, opisy kategorii czy opisy produktowe. Unikalne opisy to drogowskaz dla użytkownika i robotów wyszukiwarki informujący, co oferujesz i jakie są to produkty. Kolejnym błędem jest brak opisów i odpowiedniej treści na stronie.
Unikalna treść oraz merytoryczny język to przepis na teksty, które pomogą Ci w lepszym pozycjonowaniu sklepu internetowego. Pamiętaj również o tym, aby nigdy nie kopiować treści z innych stron — nawet jeżeli są to treści od samego producenta czy dystrybutora produktu, który sprzedajesz. Algorytm bardzo szybko odnajdzie witrynę, której tekst został skopiowany i „ukarze” duplikatora za pomocą obniżenia jego pozycji w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak struktura linkowania w Twoim sklepie internetowym. Jest to też jeden z elementów, w którym właściciele e-sklepów, najczęściej popełniają błędy SEO. Wielu właścicieli ignoruje ten element, który znacząco wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce. Poprawne linkowanie wewnętrzne poprawia strukturę samej strony WWW i ułatwia nawigację dla wyszukiwarek. Dzięki linkowaniu algorytm jest w stanie szybko przeanalizować zawartość strony, co pomaga w szybszej indeksacji nowych czy aktualizowanych treści.
Czasem brak linkowania wynika z błędów ludzkich, a kiedy indziej z nieprzemyślanego podejścia do samego budowania strony WWW. Na sklep internetowy należy patrzeć kompleksowo przy jednoczesnej analizie zachowań użytkownika. Posługując się przykładem sklepu z komputerami — warto zadać sobie pytanie, czego osoba kupująca laptopa będzie potrzebować? Tutaj należy wykorzystać hiperłącze w opisie produktu na przykład do myszki czy pokrowca na laptop.
Pomoże to w poprawnym indeksowaniu strony i nawigowaniu użytkownika. Co więcej, stosowania hiperłączy ma jeszcze dwie zalety. Dzięki nim użytkownik spędza więcej czasu na stronie. Dodatkowo jest skuteczną metodą na podniesienie wyników sprzedaży, o czym dowiesz się z naszego artykułu: Cross-sell i up-sell – czym są i jak je wykorzystać w swojej firmie?
Brak odpowiednich metadanych
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych jest nieprawidłowe opisanie metadanych, a właściwie dwóch najważniejszych składowych, jakim jest meta title oraz meta description. Są to informacje, z którymi użytkownik po wpisaniu danej frazy spotka się najszybciej. Jest to tytuł i opis danego wyniku. Wielu przedsiębiorców nie wykorzystuje potencjału tego narzędzia i nie tworzy merytorycznego oraz atrakcyjnego tytułu, odpowiadającego na realną potrzebę potencjalnego klienta. A to one decydują czy użytkownik wybierze właśnie Twój sklep!
Meta title i description powinny opisywać rzeczywistą zawartość strony w sposób skrótowy, ale nadal atrakcyjny dla użytkownika i algorytmu. Dlaczego? Bo to właśnie na podstawie ich treści algorytm dopasowuje wyniki wyszukiwania na dane zapytanie. Jak je dodać? Jeśli nie masz doświadczenia w programowaniu, skorzystaj z pomocy specjalisty od stron WWW. Jeśli jednak korzystasz z programu CMS, takiego jak np. WordPress, to łatwo dodasz treść meta title i description dzięki dostępnym wtyczkom SEO.
Brak audytu SEO
Analiza sklepu internetowego pozwoli Ci ocenić nie tylko potencjał na dobre pozycjonowanie w wyszukiwarce. To narzędzie o kompleksowym działaniu. Dzięki profesjonalnemu audytowi SEO zdobędziesz niezbędne informacje na temat architektury swojego sklepu, dobranych fraz kluczowych oraz tego, jak treści takie jak różnego rodzaju opisy przekładają się na rzeczywiste wyniki. Dodatkowo oceni on inne elementy witryny — m.in. szybkość ładowania się strony WWW i pojedynczych podstron — co dla klienta ma niezwykle duże znaczenie. Nikt nie skorzysta ze sklepu, którego strona ładuje się zbyt wolno lub ma niedziałające podstrony.
Brak audytu SEO to jeden z błędów, który może dużo kosztować. Nawet największe nakłady finansowe na reklamę w wyszukiwarce nie zwrócą się przy sklepie o złej architekturze, czy zbyt długim czasie ładowania.
Podsumowanie
Strategia SEO dla sklepu internetowego jest tak samo istotna jak strategia biznesowa. Bez odpowiedniego pozycjonowania, trudno będzie znaleźć Twoją ofertę wśród innych. Zwłaszcza przy tak silnym rozwoju sektora e-commerce w Polsce, którego potwierdzeniem są wcześniej przedstawione dane. Warto wykorzystać ten potencjał poprzez przemyślane działanie na rzecz budowania swojej pozycji w wyszukiwarce.
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc wybrać odpowiednie narzędzia SEO oraz pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego na bezpłatnej konsultacji eksperckiej ze specjalistami JAAQOB HOLDING®.
Źródła:
1 Badanie ekomerycjne.pl
2 Badanie Gemius/PBI