Marketplace — co to jest?
W przestrzeni internetowej coraz częściej spotkać się można z określeniem „marketplace” czy „zakupy na marketplace“.
Nawet popularne media społecznościowe wprowadzają własne tego typu rozwiązania. Jednak marketplace — co to właściwie jest? Marketplace to dynamicznie rozwijający się segment e-commerce. To rodzaj internetowej platformy sprzedażowej, gdzie jednocześnie, w jednym miejscu, liczni dostawcy oferują swoje produkty lub usługi.
Taki marketplace sklep internetowy oferuje bardzo szeroką gamę produktów, które zaspokajają najróżniejsze potrzeby konsumentów. Możemy wyróżnić platformy bardziej uniwersalne — oferujące niemal każdy rodzaj produktu, jak również branżowe — skupione wokół jednej dziedziny, np. samochodów, elektroniki czy odzieży. Do najpopularniejszych marketplace w Polsce należy Allegro, OLX czy Empik Marketplace.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Jak działa platforma marketplace?
Na platformie marketplace klienci mają dostęp do ofert towarów, które spełniają wskazane przez nich kryteria — takie jak cena, kolor czy zakres cen.
Marketplace pełni niejako rolę pośrednika pomiędzy kupującym a sprzedawcą — transakcje są przetwarzane przez operatora platformy, natomiast za szczegóły oferty, pakowanie i wysyłkę odpowiedzialni są sprzedawcy. W zamian za możliwość wystawienia swoich produktów rozliczają się oni z serwisem w formie abonamentu lub prowizji od sprzedaży.
Jakie są zalety marketplace?
Marketplace umożliwia sprawny i intuicyjny proces zakupowy. To atrakcyjne rozwiązanie dla firm, które chcą sprzedawać swoje produkty lub usługi online, jednak bez konieczności inwestowania we własny sklep internetowy. Marketplace umożliwia dotarcie do szerokiej bazy klientów, minimalizuje koszty wejścia na rynek, pozwala na zwiększenie zasięgów marki, a także ułatwia obsługę sprzedaży. Dla sprzedawców może stanowić alternatywę lub uzupełnienie tradycyjnych kanałów sprzedaży.
Jednak, choć marketplace oferuje wiele korzyści, wiąże się również z wyzwaniami, takimi jak silna konkurencja, konieczność dostosowania się do regulaminu platformy i wcześniej już wspomniany system prowizyjny.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie swoich działań marketingowych?
Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką z profesjonalistami z JAAQOB HOLDING®.