Produkt, cena, czy opinie są szalenie istotne, jednak wcale nie są najważniejsze w procesie podejmowania decyzji podczas zakupów on-line. Zgodnie z raportem: „Dekada polskiego e-commerce”[1] z 2023 r. na pierwszym miejscu użytkownicy stawiają zaufanie do sklepu i przyzwyczajenie. Negatywne doświadczenia użytkownika zmniejszają szansę na ponowne zakupy aż o 62%. Aby zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, musisz zadbać o wysoki komfort użytkownika i doskonałą funkcjonalność. UX! Poznaj kluczowe zasady user experience, dzięki którym zatrzymasz odbiorcę i zwiększysz konwersję swojego e-sklepu.
Prosta i intuicyjna nawigacja to podstawa e-commerce!
Dzisiejszy użytkownik bardzo szybko się niecierpliwi, dlatego długie szukanie produktu lub informacji w ogóle nie wchodzi w grę. Twój sklep internetowy musi być intuicyjny, a dokonanie zakupy banalnie proste! Liczy się precyzja w rozplanowaniu poszczególnych elementów, które płynnie poprowadzą odbiorcę przez kolejne etapy zamówienia.
Czytelny układ strony może w dużym stopniu wpływać na wzrost zamówień online
Sklep internetowy powinien być przejrzysty, uporządkowany i czytelny. Zrezygnuj z nadmiaru elementów, ponieważ utrudniają one sprawne poruszanie się po stronie. Zniechęcają tym samym użytkownika do podejmowania kolejnych akcji. Na pozytywne doświadczenie odbiorcy ma ponadto wpływ estetyka platformy i spójność z brandem, czyli między innymi dopasowanie jej do grupy docelowej.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Szybkość ładownia jest kluczowa dla dobrego UX
Nawet najbardziej efektowny sklep internetowy nie odniesie sukcesu, jeśli klienci będą go opuszczać, z powodu zbyt długiego czasu ładowania. Ponieważ… nawet nie zdążą zobaczyć efektów. Weź pod uwagę niezwykle istotną i prostą zasadę e-commerce: szybki czas ładowania zapewni Twojej stronie szereg korzyści, takich jak: poprawa doświadczenia użytkownika, większa konwersja i redukcja wskaźnika odrzuceń. Z kolei długi czas ładowania strony to praktycznie gwarancja utraty nowego klienta, gorsze wyniki SEO i niższa konwersja wynikająca między innymi ze złej jakości doświadczeń użytkownika.
Bardzo łatwa realizacja zamówień to sukces twojego sklepu
Prawda jest taka, że najlepiej, aby proces zamówienia był jak najkrótszy i najszybszy. Każdy chciałby po prostu kliknąć wybrany produkt i odebrać swoją paczkę z zamówieniem. Skróć więc do minimum czas, który musi wydarzyć się pomiędzy tymi etapami. Maksymalnie uprość sposób wyboru płatności, czy rodzaj dostawy. Spraw, by ten etap był praktycznie niezauważalny. To bardzo ważny moment — jeśli będzie dla klienta frustrujący, z dużym prawdopodobieństwem porzuci swój koszyk — nawet jeśli będzie on „wypełniony po brzegi”.
Informacje o produkcie a sprzedaż w Twoim sklepie
W tym miejscu warto spokojnie zastanowić, się czym jest konwersja. Polega ona na realizacji pożądanej akcji przez użytkownika, czyli na przykład na zamówieniu produktów w e-sklepie. W tym kontekście potraktuj opisy i zdjęcia produktów jako dobrego sprzedawcę, który musi zachęcić, wyjaśnić, zaprezentować i przekonać klienta do zakupu.
Im zdjęcia będą bardziej atrakcyjne, a opis bardziej precyzyjny — tym „sprzedawca” będzie miał wyższą skuteczność, a konwersja Twojej strony się poprawi.
Pamiętaj zatem o aspektach technicznych (wszelkie parametry), korzyściach i zastosowaniach. Podaj je w przejrzystej czytelnej formie, podzielonej na sekcje, którym nadasz wyraźne nagłówki. Zadbaj o profesjonalne zdjęcia, dzięki którym klient zobaczy wartość produktu. Pomyśl o skróconych instrukcjach lub opiniach. Sklep internetowy daje pod tym względem wiele możliwości — wykorzystaj je dobrze!
M-commerce, czyli jak sprzedawać mobilnie
Klienci realizują zamówienia w przeróżny sposób. Jedni przeglądają ofertę na laptopie, by dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym. Inni zaczynają od oglądania produktów na smartfonie, aby zamówić je potem na laptopie. Jeszcze inni — szczególnie Ci najmłodsi — całość realizują na urządzeniu mobilnym. To nie koniec wariantów, ale jedno jest pewne: Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, weź pod uwagę, że użytkownicy „przełączają się” z jednej wersji zamówień na drugą. Przeprowadź więc audyt UX twojego sklepu pod kątem responsywności. Sprawdź, czy wszystko funkcjonuje idealnie w wersji „na telefon” i innych urządzeniach mobilnych. W przeciwnym razie walka o poprawę konwersji może być przegrana.
Bezpieczeństwo transakcji i bezpieczny sklep internetowy
Klient pozostawia swoje wrażliwe dane, aby móc dokonać transakcji. Ty zadbaj o swój sklep internetowy w taki sposób, aby wzbudzał jak najwyższy poziom zaufania. Bezpieczna platforma zakupowa to między innymi: certyfikat SSL, renomowane systemy płatności, silne hasła użytkowników, monitorowanie transakcji, aktualizacja systemu, czy polityka prywatności. W dobie dzisiejszych nadużyć klient nie podejmie decyzji o zakupie, jeśli będzie miał wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa. Nie pozwól, by z tego powodu dokonał transakcji w innym sklepie.
Jak jeszcze mogę zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Nie omijaj sprawdzonych, skutecznych sposobów!
Działania marketingowe
Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym, pamiętaj o tym, że kluczową rolę odgrywają promocja i marketing. Zatem obok wyżej opisanych sposobów na wzrost konwersji, potrzebna Ci jeszcze strategia, dzięki której dotrzesz do potencjalnego klienta.
Dobrym pomysłem może być płatna kampania w mediach społecznościowych lub Google Ads. Profesjonalnie ustawione płatne reklamy zapewnią większy ruch w twoim sklepie. Zwróć jednak uwagę na to, jak ważna jest synergia promocji i dobrego UX. Marketing ułatwi Ci przyciągnięcie klienta, jednak to jeszcze zbyt mało, by realnie zwiększyć sprzedaż. Jeśli chcesz, aby użytkownik wypełnił swój koszyk i dokonał płatności, niezbędne jest włączenie strategii polegającej na ciągłej poprawie UX. Tylko wówczas skutecznie zatrzymasz jego uwagę. Oprócz rozwijania marketingu internetowego i wykorzystania szeregu możliwości, jakie zapewnia Facebook, Instagram, czy inne platformy, stale poprawiaj UX, by zakupy były łatwe, intuicyjne i przyjazne dla Twoich odbiorców.
Cross-selling
Skutecznym sposobem zwiększenia poziomu sprzedaży w sklepie jest również cross-selling. Zaprezentuj klientowi produkty kompatybilne z tymi, które dodał do swojego koszyka. Sprzedajesz laptopy? Zaproponuj torbę lub mysz. Prowadzisz sklep internetowy z kosmetykami? Możesz zwiększać sprzedaż, oferując konsultacje dotyczące skutecznej pielęgnacji.
Optymalizacja UX: klucz do doskonałego doświadczenia klienta i zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym
Trudno jednym słowem uchwycić UX. Co to jest pozytywne doświadczenie klienta? Warto testować je na sobie — podczas realizowania zakupów w sieci. Już 9 na 10 internautów deklaruje, że dokonuje zamówień online, zatem z dużym prawdopodobieństwem należysz do tej grupy. Sprawdzaj, testuj i porównuj je ze swoim rozwiązaniem. A następnie optymalizuj.
Ponadto weryfikuj swój sklep okiem klienta. Regularnie sprawdzaj statystyki, a dokładnie będziesz wiedzieć, które zmiany pozwalają zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Warto też sprawdzić, jak działa konkurencja, by następnie zweryfikować, czy dane rozwiązanie będzie optymalne również dla twojej marki.
Chcesz poprawić konwersję w swoim e-sklepie? Powierz to zadanie profesjonalistom. Mamy kilkunastoletnie doświadczenie w projektowaniu pozytywnych doświadczeń! Umów się na bezpłatną konsultację i poznaj przykłady naszych realizacji.
Źródła:
[1]Raport e-Izby, Dekada polskiego e-commerce 2023