Celem każdego użytkownika, który odwiedza stronę lub sklep internetowy jest bezproblemowe znalezienie interesujących treści, lub szybkie wykonanie akcji np. zakup przedmiotu w sklepie internetowym. Wszystkie te czynności powinny odbywać się w sposób intuicyjny i zrozumiały, tak aby osoba opuszczająca stronę czuła satysfakcję.
Audyt user experience
Wiele witryn działających w dzisiejszych czasach powstała jeszcze przed erą silnego nacisku na jak najlepsze doświadczenie użytkownika. Zdarzają się też takie, które powstały niedawno, jednak przez brak doświadczenia projektanta nie są intuicyjne i wygodne dla użytkowników. Większość użytkowników, których oczekiwania nie zostaną spełnione, odpowiednio szybko nie wróci już do korzystania z danego serwisu. UX (User Experience) to nie tylko dobrze działająca strona z dopracowanymi funkcjami, ale też sposób na wyprzedzenie konkurencji i skłonienie szerszego grona osób do korzystania z usług firmy. Jest to nieodłączna część dobrze prosperującego biznesu w sieci, dlatego warto zadbać o to, aby była wysokiej jakości. Jednym ze sposobów sprawdzenia, czy dana strona jest przyjazna dla użytkownika, jest audyt UX. Pozwala on wychwycić elementy, które wymagają poprawy bez angażowania dużego budżetu lub konieczności budowania nowej strony.
Czym jest audyt UX strony WWW i jaki jest jego cel?
Audyt UX to kompleksowo przeprowadzona analiza strony mająca na celu wychwycenie wszystkich tzw. pain points, czyli błędów i utrudnień, które użytkownik może napotkać przy interakcji ze stroną. Proces ten jest zazwyczaj przeprowadzany przez doświadczonych projektantów lub badaczy UX. Aby uzyskać szerszy obraz i lepiej określić użyteczność, warto zaangażować również użytkowników danego serwisu, którzy często obcują ze stroną i borykają się z ewentualnymi niedogodnościami. Po przeprowadzeniu badania przedstawiona jest lista utrudnień i błędów krytycznych uniemożliwiających korzystanie ze strony, które należy jak najszybciej wyeliminować, co pozwoli osiągnąć główny cel, czyli poprawę wyników biznesowych firmy.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Jak przebiega audyt UX?
Kompleksowy audyt powinien być podzielony na odpowiednie etapy, które finalnie doprowadzą do osiągnięcia poprawy użyteczności i zadowolenia odwiedzających użytkowników. Poniżej znajdują się kluczowe elementy pracy nad audytem strony internetowej, które warto stosować z klientami.
Określenie, które elementy lub podstrony wymagają sprawdzenia
Analiza przeprowadzona na podstawie informacji dostarczonych przez klienta, zgłoszeń problemów od użytkowników oraz określonych celach biznesowych.
Stworzenie person, które będą odnosić się do grupy docelowej
Serwis, który jest dostosowany do użytkownika, zachęca do regularnego korzystania z oferowanych usług. Stworzenie person, czyli wykreowanie obrazu „typowego klienta” pozwala określić główne cele i niedogodności, z którymi może się on borykać. Uzyskane informacje pozwolą na zniwelowanie wszystkich utrudnień.
Sprawdzenie, czy elementy strony zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami
Na tym etapie oceniana jest jakość projektu, intuicyjność procesów oraz postrzegalność. Bazując na wykreowanych personach, będzie można dostosować stronę do potrzeb użytkownika, np. zwiększenie kontrastów dla osób niedowidzących, lub uproszczenie zakupu dla osób starszych.
Wcielenie się projektanta w rolę użytkownika
Ten etap służy do wewnętrznego sprawdzenia użyteczności strony i pozwala dopracować projekt przed testami użytkowników.
Przeprowadzenie badania z użytkownikami
Ostatni i najważniejszy etap audytu — to tutaj zachodzi weryfikacja wszystkich poprzednich etapów i ewentualne dodatkowe dostosowanie na podstawie zebranych informacji.
Czy audyt UX można przeprowadzić samodzielnie?
Samodzielne przeprowadzenie audytu jest niemożliwe bez posiadania odpowiedniej wiedzy z zakresu UX, User Experience. Osoba znająca dobre praktyki projektowania z całą pewnością wychwyci dużo więcej problemów niż standardowy użytkownik i dodatkowo bazując na swojej eksperckiej wiedzy, wskaże rozwiązania i optymalizacje.
Jakie błędy pojawiają się najczęściej?
- Brak intuicyjności w nawigacji i funkcjonalnościach
- Skomplikowane procesy
- Trudność w znalezieniu pożądanych informacji
- Brak widocznego CTA
- Brak komunikatów zwrotnych strony — często użytkownik nie dostaje żadnej reakcji ze strony serwisu po wykonanej akcji, np. usunięciu produktu z koszyka, co jest frustrujące i sprawia wrażenie pozostawienia „samemu sobie”
- Długie wczytywanie zasobów
- Brak responsywności.
Dla kogo jest audyt UX?
Audyt UX powinien być przede wszystkim stosowany w przypadku firm, które chcą zwiększyć zyski, poprawić konwersję, przyciągnąć nowych klientów i poprawić komfort tych, którzy obecnie korzystają z oferty. To dzięki dopracowanym procesom, wygodnej obsłudze oraz atrakcyjnym wyglądzie firma zyskuje miano profesjonalnej. Strona internetowa jest wizytówką firmy w sieci, dlatego powinna jak najlepiej reprezentować oferowane wartości.
Szukasz specjalistów do przeprowadzenia audytu strony WWW Twojej firmy?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji eksperckiej w JAAQOB HOLDING® i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc!