Tworzenie angażujących treści dla swojej grupy docelowej jest podstawą każdej udanej strategii komunikacyjnej i marketingowej. Co do tego twierdzenia nie ma złudzeń. Bez dobrze „skrojonego” tekstu i wartościowych treści nigdy nie uda się zbudować odpowiedniego wizerunku, a czasem i osiągnąć satysfakcjonujących wyników biznesowych. Jak tworzyć atrakcyjne treści, które wspomogą konwersję i pomogą w podniesieniu wyników sprzedaży?
Co to jest copywriting?
Copywriting to pisanie, tworzenie tekstu, który ma za zadanie przekonać odbiorców do określonego działania. Jest to sztuka perswazji, której narzędziem jest słowo pisane. Musi być to tekst sformułowany na tyle atrakcyjnie, aby użytkownik, klient czy odbiorca zdecydował się podjąć określoną akcję — zakup danego produktu, usługi lub kliknięcie linku.
Stąd w teoretycznym ujęciu copywritingu, często można się spotkać z określeniem CTA. CTA — to skrót sformułowania pochodzącego z języka angielskiego call to action. W tłumaczeniu oznacza dosłownie – wezwanie do akcji. W przypadku copywritingu chodzi właśnie o ten element w tekście lub zabiegi, które zachęcą odbiorcę do podjęcia danej akcji.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Copywriter, aby zachęcić swoją grupę docelową do podjęcia wymaganych działań, wczuwa się w ich potrzeby i emocje. Dobry copywriter przysłowiowo wchodzi w buty swoich odbiorców, aby jak najskuteczniej do nich dotrzeć. Korzysta z tych kompetencji i umiejętności w takich działaniach jak artykuły, teksty sponsorowane, reklamy czy hasła reklamowe.
Czym się różni copywriting od content marketingu?
Jak jednak rozpoznać różnicę w dwóch dziedzinach, które zdają się znakomicie przenikać? Tutaj warto rozpocząć od zdefiniowania content marketingu. Content marketing to treści, które są nie tylko atrakcyjne, ale też wartościowe dla odbiorcy i spełniają jego potrzeby. Przykładami takich treści są:
- artykuły blogowe,
- poradniki,
- dokumenty informacyjne,
- evergreen content,
- wartościowe newslettery.
Warto jednak tworzyć wszystkie treści w poszanowaniu do odbiorcy i mając na celu zbudowanie z nim bliskiej i profesjonalnej relacji. Głównym zadaniem content marketingu jest budowanie grupy odbiorców, pozyskiwanie ich i troska o relacje z użytkownikami. Jakie są jednak różnice między nim a copywritingiem?
Przede wszystkim content marketing edukuje odbiorcę, zdobywa jego zaufanie, buduje relacje oraz zapewnia rozrywkę. Copywriting, jak wspominaliśmy wyżej, przekonuje odbiorcę do wykonania określonego działania. Kolejną różnicą są emocje. Copywriter wykorzystuje w budowaniu swojego przekazu emocje, jakie posiada jego grupa docelowa lub indywidualny użytkownik. Odwołuje się do dumy, strachu lub radości w swoich treściach. Przykładem są często spotykane w sieci, treści clickbaitowe, które cechują się nagłówkami, mającymi wzbudzić w odbiorcy chęć natychmiastowego kliknięcia.
Content marketing zazwyczaj ma charakter neutralny, ponieważ chce budować określony wizerunek i skupiać wokół siebie odbiorców. Poszerzać ją lub umacniać relacje.
Więcej na temat różnic pomiędzy copywritingiem i content marketingiem dowiesz się z naszego artykułu: Czym się różni SEO copywriting od content marketingu?
Treści budujące konwersję – jakich błędów unikać
Niezależnie od tego, czy skupiamy się na pisaniu newslettera, posta w social mediach czy poradnika są błędy, których należy unikać. Niektóre praktyki mogą o wiele bardziej szkodzić niż pomagać, mając negatywny wpływ na konwersję i ruch na stronie internetowej. Zdarza się, że mimo bogatych, zróżnicowanych treści, wyniki nie są zadowalające. Czego należy unikać w celu budowania konwersji?
Błędy językowe, stylistyczne oraz ortograficzne
Wydaje się, że w zawodzie copywritera lub twórcy treści znajomość poprawnej polszczyzny jest podstawą. Niestety dla wielu autorów nadal jest to pewnego rodzaju novum, które znacznie wpływa nie tylko na jakość ich tekstów, jak i konwersję. Nie jest tajemnicą, że nikt nie czuję się zachęcony do kupna lub kontaktu z firmą, której baner, hasło lub poradnik jest pełen błędów.
Niewłaściwe słownictwo i brak spójności językowej
Teksty sprzedażowe, poradniki lub newslettery to nie miejsce na wyszukane słownictwo, lub literackie popisy. Copywriter powinien stosować kreatywne narzędzia stylistyczne, czy językowe jednak tekst musi pozostać jasny i zrozumiały dla odbiorcy. Brak rozeznania wśród swojej grupy docelowej jest prostą drogą do porażki komunikacyjnej, a w konsekwencji do braku konwersji. Tak samo, należy pilnować, aby tworzyć treści zgodne z TOV (ang. Tone of Voice) danej marki. Brak spójności odstrasza i jest negatywnie postrzegane wizerunkowo.
Brak języka korzyści
Nie bez powodu Steve Jobs rozpoczynał swoje słynne prezentacje od przedstawienia problemu użytkownika. Doskonale wiedział, jak od dokładnego opisania niedogodnej sytuacji wyjść do jej rozwiązania – które było jego produktem. Jest to idealny przykład, jak mówić do odbiorcy językiem korzyści. Brak odpowiedniego języka w tworzonych treściach nic nie oferuje odbiorcy. Użytkownik chce wiedzieć, co zyska, dzięki danej usłudze lub produktowi. Bez tego nie będzie skłonny do wejścia w interakcje z daną firmą, co skutecznie zaniży wyniki.
Brak odpowiedniego researchu
Nie uda się zdać dobrze egzaminu, bez wcześniejszego przygotowania oraz odpowiedniej dawki wiedzy. Ta sama zasada tyczy się pisania tekstów. Nietrudno o brak profesjonalizmu, liczne pomyłki merytoryczne, a w konsekwencji niskie wyniki, jeśli przed pisaniem autor nie dokona odpowiedniej weryfikacji własnej wiedzy. Jest to niezwykle ważny punkt w tworzeniu treści, w jakiejkolwiek branży. Użytkownicy bardzo szybko weryfikują braki, które skutecznie zniechęcają do kontaktu z wybraną marką.
Brak analizy fraz kluczowych
Przy tworzeniu tekstu, należy też pamiętać o tym, aby stworzyć taką treść, dzięki której łatwiej będzie ją znaleźć. Szczególnie istotne jest to w copywritingu SEO, gdzie dobranie odpowiednich fraz jest podstawą pisanej treści. Dobranie słów kluczowych, które nie pasują do danego tematu, grupy odbiorców i są wybrane przypadkowo, nie wygenerują żadnego ruchu na stronie.
Nieodpowiednia struktura tekstu
W obecnych czasach, kiedy o uwagę użytkownika walczy wiele treści, należy dopasować tekst tak, aby jego czytanie było dla odbiorcy przyjemnością. Duże bloki tekstu, nie zachęcają do zapoznania się z jego treścią. Dlatego niezwykle ważne jest stosowanie punktorów, dzielenie tekstu na mniejsze bloki oraz stosowanie grafik. Dzięki temu lektura jest przyjemna i niemonotonna.
Podsumowanie
Odpowiednio zaprojektowana strategia content marketingowa to pierwszy krok w kierunku budowania wizerunku firmy. Warto, zadbać o to, aby treści w niej zawarte były tworzone adekwatnie do grupy docelowej, stosowały odpowiedni język i były przystępne w odbiorze. Omijanie wskazanych w artykule błędów i budowanie bogatej, merytorycznej i profesjonalnej relacji z odbiorcą to recepta na zwiększenie konwersji.
Zastanawiasz się, jak content marketing pomoże Twojej firmie?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji eksperckiej w JAAQOB HOLDING®!