Budowanie świadomości marki oraz dotarcie do wyznaczonej grupy odbiorców jest celem każdej firmy. Jak może w tym pomóc copywriting SEO oraz content marketing? Co różni obie dziedziny? W poniższym artykule wskazujemy na podstawowe różnice, podpowiadamy, gdzie warto je zastosować, jakie wynikają z nich korzyści oraz co znaczy wysokiej jakości content marketing.
SEO copywriting — co to jest?
Copywriting pod SEO — jak potocznie nazywany jest ten rodzaj copywritingu, to tworzenie tekstów nasyconych słowami kluczowymi. Sam skrót SEO jest zaczerpniętym z angielskiego wyrażeniem — Search Engine Optimization, co w języku polskim oznacza optymalizację stron i ich treści pod wyszukiwarki internetowe.
Najpopularniejszą wyszukiwarką bez wątpienia jest amerykański Google, i to właśnie pod jego algorytmy warto tworzyć odpowiednie treści. Co ma do tego copywriting? Przede wszystkim taką treść należy dopasować do potrzeb odbiorcy. Tutaj pomaga copywriter, który wie, jak zadbać o użytkownika, ale też o optymalizację pod słowa kluczowe. Algorytmy Google, cenią sobie teksty, które przy jednoczesnym zachowaniu zasad optymalizacji SEO, są przyjazne dla użytkownika.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Głównym zadaniem copywritera jest stworzenie tekstu, który będzie wysoko w wynikach wyszukiwania i wygeneruje oczekiwany ruch na stronie oraz konwersje.
Czym jest content marketing?
Content marketing to przede wszystkim zespół działań takich jak artykuły blogowe czy eksperckie, posty w mediach społecznościowych czy treści na strony WWW. Strategie z zakresu content marketingu skupiają się na relacji z użytkownikiem i podtrzymaniem jej za pomocą takich treści jak np. podcasty. Wysokiej jakości treść potrafi zatroszczyć się o istniejącego klienta, ale też zachęcić go do dalszego korzystania z usług danej firmy. Należy pamiętać, że na same działania z zakresu content marketingu składa się wiele form.
Rodzaje treści tworzone w ramach content marketingu:
- artykuły eksperckie oraz blogowe,
- treści na strony WWW,
- e-booki,
- podcasty,
- treści na social mediach,
- wideo,
- raporty,
- blogi,
- mailingi,
- newslettery,
- prezentacje.
Jeśli szukasz skutecznej strategii z marketingu treści, umów się na bezpłatną konsultację ekspercką ze specjalistami JAAQOB HOLDING®.
Teksty SEO — zasady
Tekst, tekstowi nierówny, szczególnie w dobie Internetu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby tworzyć teksty zgodne z zasadami SEO, które jednocześnie będą atrakcyjne dla odbiorcy. Jakich zasad przestrzegać, aby tworzyć wysokiej jakości treści?
Dobre praktyki w tworzeniu tekstów SEO polegają przede wszystkim na umiarkowanym nasyceniu tekstu frazami kluczowymi. Jedną z najgorszych praktyk w pisaniu treści pod wymagania wyszukiwarki, jest przesada. Zbyt częste umieszczanie, często nieodmienionych fraz sprawia, że stworzony tekst jest trudny, a czasem niemożliwy do czytania. Powoduje to nie tylko bardzo słabe pozycjonowanie, ale też zraża do marki odbiorcę. Google wysoko pozycjonuje treści, które nie tylko mają wystarczającą ilość fraz, ale przede wszystkim są interesujące dla użytkownika.
To, czego należy bezwzględnie unikać, to kopiowanie już istniejącej treści. W przypadku, kiedy algorytm zauważy, że napisany tekst znajduję się gdzieś indziej np. na blogu konkurencji, automatycznie obniża pozycjonowanie skopiowanej treści. Dlatego pierwszą zasadą – jest pisanie tekstów samodzielnie.
Kolejnym ważnym elementem, jest rozdzielanie akapitów i ogólny wygląd tekstu. To o czym szczególnie trzeba pamiętać to urozmaicenie tekstu odpowiednimi nagłówkami. Ułatwi to czytanie, ale też rozdzieli całe bloki tekstu. Nagłówki są jedną z lepszych metod na umieszczanie słów kluczowych. Poprawia to pozycjonowanie i pomaga w nawigacji po tekście naszemu odbiorcy.
Co jeszcze pomoże w lepszym odbiorze? Odpowiednia długość akapitów. O wiele trudniej na ekranie przeczytać tekst ciągły. Dlatego doskonałą praktyką jest rozdzielenie treści na mniejsze akapity po 5-10 linijek. Znacznie zwiększa to prawdopodobieństwo, że artykuł zostanie przeczytany w całości.
SEO copywriting i content marketing — różnice
Czym zatem różni się SEO copywriting od content marketingu? Poza wspomnianymi wyżej czynnikami należy pamiętać, że copywriting SEO, bardziej skupia się wokół wymagań przeglądarki, niż na potrzebach użytkownika. Te potrzeby realizuje właśnie content marketing, który rozpoznaje zainteresowania użytkowników, zna ich problemy i dostarcza na nie rozwiązania.
To o czym warto pamiętać, tworząc takie treści, to fakt, że jest to umiejętne żonglowanie pomiędzy wymaganiami przeglądarki a potrzebami odbiorców. Oznacza, to, że poza aspektami technicznymi niezwykle istotny jest czynnik ludzki, czyli nasz odbiorca, dla którego tekst ma powstać. Ten aspekt jest o wiele bardziej rozwinięty w działaniach marketingu treści. Mimo że tworzenie pod wyszukiwarkę może być jednym z narzędzi content marketingu, należy pamiętać, że jak już uda się zachęcić odbiorcę i pozostanie on na naszej stronie dzięki interesującej treści, to należy jak najszybciej go „przekonać”, żeby został na dłużej lub w efekcie stał się naszym klientem.
Warto również pamiętać o tym, że content marketing w przeciwieństwie do copywritingu SEO, jest narzędziem o wielu zastosowaniach. Przydaje się nie tylko w kontekście przekształcenia odbiorcy w klienta, ale też w działaniach wizerunkowych. Odpowiednio zaplanowany i stworzony marketing treści to świetny sposób na kreowanie i dbanie o wizerunek firmy. To gdzie świetnie widać ten aspekt content marketingu to przede wszystkim treści dla stron WWW. To one decydują nie tylko o tym, czy strona zostanie wybrana przez odbiorcę, ale też buduję z nim odpowiednią relację. Jest to idealne wykorzystanie narzędzi, jakie daje SEO, w kontekście kontaktu z odbiorcą. Jedynie od dobrej strategii content marketingowej, zależy, jaki język będzie dominował na stronie, jakie treści będą głównie prezentowane na stronie i to czy treść ostatecznie trafi do użytkownika.
Gdzie się sprawdzi pisanie pod SEO?
To o czym warto pamiętać, to, że są formy, które idealnie nadają się na tworzenia treści pod optymalizacje, a są rodzaje tekstów, gdzie warto zwrócić się w kierunku content marketingu.
Dobrze jako teksty SEO funkcjonują:
- artykuły blogowe,
- opisy kategorii produktów,
- opisy produktów,
- teksty sponsorowane,
- artykuły zapleczowe.
W przypadku dłuższych form, które mają edukować lub zapewnić odbiorcy rozrywkę, warto stworzyć tekst, który będzie miał bardziej na uwadze potrzeby użytkownika niż przeglądarki. Wtedy należy tworzyć treść zgodnie z zasadami znanymi z content marketingu.
Rola content marketingu i treści SEO w rozwoju firmy
Wysokiej jakości treści i content marketing to możliwość ciągłego rozwoju. Nie bez powodu coraz więcej małych i średnich firm decyduje się na prowadzenie zaawansowanych działań w postaci prowadzenia bloga firmowego lub urozmaicenia swojej komunikacji o nowe treści. Bez wątpienia poprawia to widoczność marki w internecie, dzięki czemu realnie wpływa na wyniki sprzedażowe.
Jeśli zastanawiasz się jak prowadzić swojego bloga firmowego lub jak dobrze wypozycjonować stronę swojej firmy to skorzystaj z profesjonalnej pomocy, jaką oferują specjaliści w JAAQOB. Umów się na bezpłatną konsultację i zobacz, co możemy zrobić dla Twojej firmy!