W czasach kiedy treści takie jak Instagram Stories czy krótkie TikToki rzadko cechują się ponadczasowością, warto zainteresować się metodami, które pozwalają raz stworzonej treści generować satysfakcjonujące wyniki bez potrzeby ciągłej aktualizacji. Taką metodą jest evergreen content. Odpowiadamy, czym jest, czy jest skuteczny i dlaczego warto go wprowadzić na stałe jako jeden z elementów strategii rozwoju treści.
Co to jest evergreen content?
Pojęcie evergreen oznacza dosłownie „wiecznie zielony”. W kontekście marketingowym jest to treść zawsze aktualna, która dostarcza odbiorcy wyczerpujących informacji na dany temat. Jest przeciwieństwem wszelkich treści, które cieszą się zainteresowaniem tylko przez chwilę. Evergreen content dotyczy stale popularnych treści.
Przykłady treści Evergreen
Jak wynika z samej definicji, określeniem evergreen można nazwać wszelkiego rodzaju treści, które cieszą się stałą popularnością, a ich zawartość będzie tak samo aktualna teraz, jak i 3 lata później.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Contentem evergreen można nazwać:
- Poradniki — obejmujące tematy, które zawsze są popularne np. jak zdrowo się odżywiać.
- Instrukcje — przykładem instrukcji są np. przepisy kulinarne, które rzadko tracą na aktualności.
- Recenzje produktów — Według badań MSI (Marketing Sciene Managment) konsument o jest bardziej skłonny pozyskać informację z recenzji o danej usłudze lub produkcie niż z opisu producenta. Recenzjami są np. zestawienia dwóch produktów.
- Treści słownikowe — definicje oraz wyjaśnienia rzadko kiedy tracą na aktualności, dlatego zawsze będą poszukiwane przez odbiorców.
- Case study — studium przypadku, jest jednym z tych typów treści, które mogą przyciągać odbiorców cały czas. Case study, to nie tylko forma prezentacji, ale też oferta danej firmy. Na ich podstawie odbiorca może zdecydować czy przedsiębiorstwo odpowiada jego potrzebom.
W związku z tym, że podstawowym założeniem takich treści jest ich stała aktualność, w zakresie evergreen należy odrzucić wszystkie rodzaje tekstów, grafik lub wideo, które są tymczasowe lub związane z jakimś wydarzeniem.
Evergreen contentem nie są:
- Newsy — ich charakterystyczną cechą jest to, że mówią o aktualnych wydarzeniach, w związku z czym nie są ponadczasowe.
- Zestawienia aktualnych trendów — wszelkiego rodzaju treści, które opierają się o takie zagadnienia, jak trendy lub moda z założenia będą nieaktualne w kolejnym roku, lub nawet w nowym sezonie.
- Premiery nowych produktów i usług — treści, które tyczą się określonego momentu w życiu firmy lub produktu nie na długo pozostaną aktualne.
- Informacje o wydarzeniach cyklicznych np. targi biznesowe lub targi pracy.
Skuteczne treści Evergreen
Aby tworzyć skuteczny content evergreen i zbudować długofalową strategię, która będzie przynosiła satysfakcjonujące wyniki, nie należy zapominać o jego podstawowych zasadach. Jak omówiliśmy wcześniej, pierwszym krokiem jest to, żeby kreować treść, która jest aktualna, ale też merytoryczna.
Skuteczna treść evergreen to taka, która odpowiada na zapytanie użytkownika. Musi być to treść, która kompleksowo wyjaśnia dane zagadnienie. Dzięki temu taki content „odwdzięcza się”, w postaci wyników. Kreatywne, objaśniające dokładnie dany temat lub zagadnienie teksty czy treści wizualne są lubiane nie tylko przez wyszukiwarkę Google, ale też przez odbiorcę.
Kolejnym ważnym aspektem jest różnorodność. Przed przystąpieniem do tworzenia treści evergreen niezwykle ważna jest analiza tego, co w sieci już się znajduje. Dzięki temu istnieje mniejsze prawdopodobieństwo zdublowania istniejących zasobów i pozwoli „ugryźć” temat z innej strony.
SEO w Evergreen Content
Generowanie zawsze aktualnych treści, które będą przynosiły dobre wyniki w zakresie contentu evergreen, nie obejdą się bez zastosowania odpowiednich zasad SEO. Odkrycie najczęściej wyszukiwanych fraz kluczowych oraz umiejętne nasycenie nimi tekstu to jedna z podstaw skutecznego contentu evergreen. W kontekście SEO warto dokładnie przed wyborem fraz zbadać ich popularność w szerszym przedziale czasowym i wybrać takie, których popularność znajduję się na stałym poziomie.
W budowaniu treści pod SEO trzeba zawsze pamiętać o odbiorcy. Niedopasowanie języka do grupy docelowej lub stworzenie treści, która nie jest dla niego przyjazna, przesycona frazami kluczowymi, to recepta na komunikacyjne fiasko. Takiego rodzaju SEO, nie lubi zarówno Google, jak i odbiorca. Dlatego trzeba zadbać o to, aby wszelkiego rodzaju słowa kluczowe czy frazy zostały zawarte w tekście tak, żeby był on przyjemną i merytoryczną lekturą. Procentuje to w postaci wyższej pozycji w czasie wyszukiwania i sprawia, że ruch na Twojej stronie znacznie się zwiększy.
Gdzie najlepiej budować treści evergreen?
Na jakich stronach lub mediach najlepiej promować się treściami evergreen? Świetnym narzędziem jest blog firmowy. To na nim możemy najwięcej opowiedzieć nie tylko o własnej firmie czy rozwinąć opis naszej działalności, ale też zainteresować użytkownika ciekawymi treściami. Pomysł na artykuł blogowy powinien być oparty o realne zapytania użytkowników. Dzięki temu odpowie on na ich potrzeby i odpowie na pytania. Kreatywne przedstawienie danego zagadnienia może przynieść zaskakujące wyniki. Warto włączyć ten element w strategie content marketingową i wykorzystać w pełni jego potencjał do zdobywania nowych odbiorców.
Ważna w tym aspekcie jest jednak różnorodność. Warto pamiętać, żeby prowadzić bloga w sposób zróżnicowany, oparty na różnych formach contentu. Dodatkowo poza tym, że content evergreen najczęściej występuje w formie artykułu, warto spojrzeć na inne jego postaci. Świetnie tutaj sprawdza się FAQ. Najczęściej zadawane pytania do danej usługi czy produktu, to przestrzeń na stworzenie ponadczasowej treści, która co jakiś czas może być jedynie lekko aktualizowana. Dodatkowo bezpośrednio odpowiada na pytania odbiorcy.
Recykling treści w evergreen content
W świecie content marketingu recykling treści, czyli ponowne wykorzystanie istniejących zasobów, cieszy się niezwykłą popularnością. Jak do tego ma się evergreen content? Jest to świetne narzędzie do ponownego wykorzystania treści w komunikacji z klientami. Dobrze skrojona treść evergreen, co jakiś czas aktualizowana o nowe dane, jest wręcz idealnym materiałem do przedstawienia jej na nowo. Nie bez powodu w głównych zasadach kreowania evergreen content, kładzie się spory nacisk na fachowość i eksperckie podejście do tematu. Pozwala to na ukazanie jednego zagadnienia na wiele różnych sposobów, nie tracąc przy tym na jakości.
Więcej na temat recyklingu treści przeczytasz w artykule — Znamy metodę na dużo szybsze tworzenie treści marketingowych! Sprawdź, czym jest recykling treści.
Korzyści z treści typu Evergreen
Podsumowując – jak można zyskać na budowaniu contentu evergreen? Są to przede wszystkim treści, które można wykorzystać na wiele sposobów oraz są dłużej aktualne. Jedna dobrze stworzona treść, może być materiałem wielokrotnego użytku, który ciągle będzie dostarczał satysfakcjonujące wyniki.
Cechą charakterystyczną jest ciągłe generowanie ruchu organicznego na stronie, co pozwala realnie pracować nad pozycjonowaniem strony. Odpowiadający na zapytania, ponadczasowy, nasycony odpowiednią ilością słów kluczowych tekst to szansa na pozyskanie kolejnych użytkowników. Zawsze świeża treść na stronie to gwarancja stałego kontaktu z odbiorcą. Warto zatem wprowadzić na stałe w swoje działania komunikacyjne – strategie evergreen.