Każda charyzmatyczna osoba ze świata mediów ma wrodzony lub wykreowany znak rozpoznawczy, który wyróżnia ją na tle innych osób. Tę samą funkcję pełni logo marki. To wizytówka, którą widać najczęściej. Projektując logo, można jednak popełnić wiele błędów. Z tego artykułu dowiesz się nie tylko, jakie to błędy, ale również — jak ich uniknąć.
Ten wydawałoby się niepozorny znak, jakim jest logo, w istocie stanowi jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej marki. Mimo to proces jego tworzenia jest często bagatelizowany. Marki, którym zależy na jak najszybszym wyjściu na rynek, potrafią proces tworzenia logo przekształcić w prawdziwe wyścigi. Są też takie marki, które nadmiernie go rozwlekają. Warto w tym wszystkim odnaleźć balans.
Logo — dlaczego marka go potrzebuje?
Czytanie o błędach, pojawiających się podczas projektowania logo, będzie bezcelowe, jeśli na początku nie wyjaśnimy sobie jednej istotnej kwestii: Dlaczego właściwie Twoja marka powinna mieć logo?
Zacznijmy od szybkiego testu. Intuicyjnie odpowiedz sobie, jakie marki pojawiają się w Twojej głowie, po przeczytaniu poniższych zwrotów:
- Żółta litera „M”
- Nadgryzione jabłko
- Trzy paski.
Loga marek, które tu scharakteryzowaliśmy, znane są oczywiście na całym świecie. Bez względu jednak na to, czy prowadzisz małą restaurację, sklep internetowy, czy zakład produkcyjny zatrudniający tysiące osób — logo jest Twoim znakiem rozpoznawczym. Nie musi go znać cały świat — ważne, aby znali je Twoi klienci.
Logo jest swego rodzaju herbem marki, który skutecznie przedostaje się i utrwala w świadomości odbiorców. Niektórzy przyzwyczajają się do niego tak bardzo, że wszelkie zmiany są przyjmowane z nieufnością i niechęcią. Dlatego najczęściej logo projektowane jest raz, a dobrze. Wyjątek stanowi tu jego odświeżanie znaku, aby był on aktualny z obowiązującymi trendami.
Logo pojawia się praktycznie na wszystkich materiałach Twojej firmy: na stronie WWW, profilach social media, prezentacjach, banerach, gadżetach, papierze firmowym, szyldach oraz budynkach. Dlatego tak ważne jest, aby było ono jak najbardziej reprezentatywne.
Największy błąd popełniany podczas projektowania logo marki
Największym błędem popełnianym podczas pracy nad logo jest… rozpoczynanie jej od projektowania logo. Nie wystarczy posiadać nazwy, aby przystąpić do tworzenia logo. Zanim powstaną jakiekolwiek projekty, warto zastanowić się nad kilkoma istotnymi elementami:
- Jaki charakter oraz wartości posiada Twoja marka? Ich odzwierciedlenie jest jednym z zadań, jakim musi sprostać logo.
- Kto jest grupą docelową marki? Inne logo przemawiać będzie do pokolenia X, a inne do milenialsów.
- Jakie emocje ma wywoływać logo? Logo kancelarii adwokackiej, czy prywatnej przychodni dentystycznej powinno wzbudzać w klientach zaufanie, poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Inaczej rzecz będzie miała się w przypadku logo dyskoteki, które powinno przede wszystkim oddawać informacje o dobrej zabawie.
Przed przystąpieniem do pracy dobrze jest zadać sobie te pytania na temat marki. To zupełne minimum, które pozwoli Ci podejść do projektowania logo z jego wstępną wizją. Jeśli podejdziesz do tego rzetelnie, już na wstępie możesz uniknąć kilku opisanych przez nas dalej błędów.
Co może pójść nie tak podczas projektowania logo?
Błędów, które mogą pojawić się podczas projektowania logo, jest bardzo wiele. Najczęstszymi z nich są jednak:
Sięganie po gotowe wzory
W internecie znaleźć można wiele darmowych przykładów logo. Pamiętaj jednak, że z tego samego logo skorzystać może tysiące innych osób, a kwestie praw autorskich często pozostają w takim przypadku mocno dyskusyjne.
Ponadto projekty takie są najczęściej półprofesjonalne lub kompletnie amatorskie. Oznacza to, że logo stworzone w ten sposób najczęściej nie jest tworzone zgodnie z podstawowymi zasadami projektowania, a także nie posiada księgi znaku.
Gotowe loga tworzone są najczęściej według banalnych kształtów i elementów. Korzystając z takiej propozycji, trudno będzie wyróżnić markę na tle konkurencji.
Przekombinowane pomysły
Oryginalne pomysły na logo są z pewnością czymś, co pozwala wyróżnić się markom na tle konkurencji. Jednak nadmierna chęć wtłoczenia w logo zbyt wielu informacji może prowadzić do stworzenia przerysowanego i nieczytelnego dla klientów znaku.
Ponadto podczas projektowania logo marki poleganie wyłącznie na aktualnych trendach może doprowadzić do szybkiej konieczności rebrandingu. Warto więc stawiać na proste, a przede wszystkim indywidualne projekty logo. Im bardziej stawiamy na dopasowanie do marki, a nie wyłącznie na to, co w danej chwili jest modne, tym lepiej.
Niedopasowane do środowiska
Koniecznie trzeba także pamiętać, że logo będzie elementem identyfikacji wizualnej marki, który ma funkcjonować w różnym środowisku: nie tylko na opakowaniach lub stronie internetowej, ale także np. w social mediach. W tym przypadku logo będzie ograniczone przez wytyczne konkretnych mediów.
Mówiąc o środowisku, należy także pamiętać, że logo powinno prezentować się jak najlepiej zarówno w wersji kolorowej, jak i czarno-białej oraz białej. Materiały, na których będzie prezentowane, będą różne, dlatego warto uwzględnić kilka opcji.
Warto także sprawdzić, jak nasze logo prezentuje się w środowisku innych marek (niekoniecznie tej samej branży). Możesz spotkać się z sytuacjami, gdy będzie ono prezentowane na plakacie w zestawieniu z innymi znakami. Po wykonaniu logo można więc sprawdzić to samodzielnie, przygotowując wizualnie takie zestawienie. Jeśli przygotowane logo nie ginie na tle innych i w jakiś sposób w dalszym ciągu się wyróżnia — wówczas obrany przez nas kierunek jest dobry.
Etapy, których nie warto pomijać podczas tworzenia logo
Wspominaliśmy już o tym, że największym błędem, jaki możemy popełnić podczas projektowania logo, jest rozpoczynanie od samego projektowania. Wiąże się z tym inny błąd, który chcemy rozwinąć na koniec: brak działania etapowego.
Jeśli zbyt szybko przejdziemy do projektowania logo, nie tylko nie odzwierciedli ono wystarczająco cech marki, ale także, zamiast przeprowadzić cały proces sprawnie i szybko, będziemy zmuszeni cofać się po to, aby ustalić rzeczy, które wcześniej zostały przez nas pominięte.
Dlatego, podczas tworzenia logo, nie można pominąć następujących etapów:
Omówienie projektu
To pierwsza, podstawowa rzecz, jaką należy zrobić. Bez tego będziemy starać się zrobić „ładne logo”, ale z pewnością nie będzie to znak, który przekaże istotne informacje o firmie.
Analiza otoczenia
Sama chęć stworzenia dobrego logo na podstawie założeń marki nie wystarczy. Musimy także poznać nasze otoczenie. Błędem jest rozpoczynanie projektowania bez analizy wizerunku konkurencji.
Powinniśmy także poznać ogólne trendy komunikacji marek z naszego segmentu. Nie oznacza to oczywiście konieczności dopasowania się. Jednak dzięki rozeznaniu łatwiej będzie nam wytyczyć kierunek, którym powinna podążać wizualnie nasza marka.
Od szkicu do koncepcji
Dobry projekt potrzebuje czasu na „dojrzenie”. Dlatego nie warto zaczynać od tworzenia projektu na komputerze. Możemy wówczas dać się uwieść kolorom i wizualizacjom. Niekoniecznie będzie to jednak oznaczało, że proponowane logo jest właściwe dla naszej marki.
Prace projektowe nad logo warto rozpocząć od szkiców na kartce papieru. Taki szkielet pozwoli na chłodno ocenić pomysły, a także zastanowić się nad ewentualnymi zmianami.
Wizualizacja koncepcji
Kiedy mamy już gotowe szkice oraz koncepty graficzne wówczas następuje idealny moment do przyjrzenia się temu, jak zaprojektowane logo prezentuje się na różnych materiałach.
Im bardziej pozwolimy sobie na tym etapie na zabawę, tym lepiej. To pewnego rodzaju odzwierciedlenie realnego środowiska, w jakim za chwilę będzie miało funkcjonować logo.
Poprawki
To bardzo ważny etap projektowania logo. Zdarza się, że w jakiś pomysł włożysz bardzo dużo siły i czasu, co sprawi, że za wszelką cenę nie będziesz chcieć z niego zrezygnować. To niestety bardzo poważny błąd.
Projektując logo, warto uwzględnić czas nie tylko na sam proces jego tworzenia, ale także na czas wprowadzania poprawek. Dobrze jest pokazać pomysły innym osobom, niezaangażowanym w proces. Koniecznie nie możemy także trzymać się pomysłów kurczowo. Mając do dyspozycji kilka propozycji, nie jesteśmy zobowiązani zdecydować się na którąś z nich. Jeśli żadna z nich do nas nie przemawia, nie warto decydować się tylko dlatego, aby mieć już jakiekolwiek logo.
Profesjonalne logo — można je przygotować bezbłędnie!
Chcesz stworzyć lub odświeżyć logo swojej firmy, a jednocześnie nie popełnić żadnego z wymienionych powyżej błędów? Warto więc rozważyć skorzystanie z profesjonalnej pomocy. W naszym zespole znajdziesz osoby, które stworzyły już setki znaków dla marek z różnych kategorii. Skontaktuj się z nami, a na pewno pomożemy także Tobie!