Wymyślanie dobrej nazwy firmy lub marki to nie lada gratka. Projektowanie nazwy wymaga odpowiedniego przemyślenia, żonglerki słownej oraz zastosowania kilku ważnych zasad, aby z pewnością nic nie popsuło finalnego efektu. W tym poradniku przedstawiamy najważniejsze zagadnienia dotyczące tworzenia nazw dla firm oraz marek.
Jak stworzyć nazwę firmy? Zacznij od nazwy domeny
Dzisiejsze biznesy zazwyczaj posiadają własne strony internetowe, prawda? Nieważne, na jakim etapie działalności jesteś — pragniesz stworzyć nazwę dla nowej firmy, chcesz odświeżyć swój brand, a może szukasz nazwy dla kolejnej marki — na pewnym etapie z pewnością staniesz przed potrzebą kupienia adresu strony internetowej. Właśnie dlatego zaczynamy ten poradnik od kwestii związanych z domenami internetowymi.
Zanim zaczniesz zbierać pomysły, warto poznać zasady dotyczące budowania efektywnych adresów WWW. Nazwa Twojej firmy lub marki lepiej zapadnie w pamięć klientom, jeżeli będą mogli szybko wyszukać ją w sieci. W takim razie przyjrzyjmy się, jak stworzyć nazwę firmy, która jednocześnie będzie spełniała warunki dla witryn internetowych.
Nazwa domeny internetowej — jaką wybrać?
Aby móc stworzyć nazwę, która będzie jednocześnie zoptymalizowana pod sieć, najpierw opowiemy o tym, czym jest domena internetowa i jak ją wybrać.
Każdy adres strony internetowej możemy po prostu nazwać domeną: adres i domena to nazwy wymienne. Niemniej domeny są dzielone na różne poziomy — spójrz na poniższy przykład.
Adres naszej strony firmowej składa się z domeny I rzędu, którą jest końcówka .pl oraz domeny II rzędu, czyli nazwy przedsiębiorstwa. Na razie skupimy się na domenie I rzędu, ponieważ już na etapie wymyślania nazwy możesz wykorzystać różne końcówki do jej stworzenia.
Rodzaje domen internetowych — która będzie dla Ciebie odpowiednia?
Istnieją dwie szkoły dotyczące wyboru domeny I rzędu: tradycyjna oraz nowoczesna. Szkoła tradycyjna głosi, że należy wybrać domenę spośród znanych i zaufanych końcówek. Należą do nich końcówki krajowe oraz globalne. Poniżej wymieniamy kilka najbardziej popularnych zakończeń:
- domena .pl — warto ją wybrać, gdy firma / marka ma zasięg krajowy,
- domena .eu — dobry wybór, gdy planujemy ekspansję na rynki europejskie,
- domeny .com, .info, .org, .net — odpowiednie końcówki dla firm o międzynarodowym zasięgu.
Te zakończenia domen zawsze są dobrym wyborem, są popularne, a użytkownicy sieci dobrze je znają. Któraś z nich na pewno będzie odpowiednia, jeśli biznes, w którym działasz, ma poważny i formalny charakter.
Szkoła nowoczesna mówi natomiast, aby bawić się zakończeniami domen i wykorzystywać je w kreatywny sposób. W taki sposób można tworzyć ciekawe nazwy, które będą odnosiły się do konkretnej branży lub same w sobie będą błyskotliwymi nazwami. Takich nazw domen istnieją dosłownie tysiące, dlatego przedstawimy tylko kilka przykładów.
Jeśli planujesz założyć agencję graficzną, Twoja witryna może być zakończona domeną .design, a jeśli budujesz sklep internetowy to świetną będzie końcówka .store. W podobny sposób możesz również wykorzystywać końcówki krajowe. Przykładowo domena .tv w rzeczywistości jest domeną zarezerwowaną dla Wysp Tuvalu znajdujących się na Pacyfiku, jednak ze względu na skojarzenie z telewizją, wykorzystuje się ją np. do stron udostępniających streamy.
Jeśli Twoja branża należy do branż kreatywnych, a grupą docelową są osoby sprawnie poruszające się w sieci, to wybór nietuzinkowej domeny, może zwiększyć rozpoznawalność firmy lub marki. Przed rozpoczęciem wymyślania nazw możesz przejrzeć listę zakończeń domenowych. Dzięki temu, w trakcie tworzenia pomysłów, Twój umysł będzie otwarty na tworzenie ciekawych połączeń. Różne rodzaje domen możesz przejrzeć na stronach angielskiej Wikipedii: domeny funkcjonalne lub domeny krajowe.
Chwytliwa nazwa firmy nie przyjdzie sama, więc nie czekaj na wenę
Jak stworzyć nazwę firmy lub marki? Z pewnością nie należy czekać na nagłe olśnienie, a podjąć się zadania na poważnie — dobra nazwa często jest wypracowywana przed długi czas. Wyznacz czas, w którym będziesz pracować nad nazwą. Niech będzie to konkretny wpis w Twoim kalendarzu. Nad nazwą oczywiście nie musisz pracować samotnie, równie dobrze może być to praca zespołowa. W tym czasie poświęć się całkowicie tematowi i nie pozwól się rozpraszać.
Metody, które pomogą Ci w projektowaniu nazwy firmy
Istnieją sprawdzone sposoby, zdecydowanie ułatwiające pracę nad wymyślaniem nazw. Tworzenie nazwy firmy przy użyciu tych kilku metod będzie dużo prostsze.
Stwórz mapę słów i skojarzeń
Wypisz wszystkie słowa i zwroty dotyczące branży lub działalności, z którą będzie związana nowa nazwa. To bardzo ważny etap, który pozwoli na zbudowanie banku słów. Bank natomiast posłuży do konstruowania i łączenia ze sobą słów w atrakcyjne nazwy. Z początku wypisuj każde skojarzenie, następnie pogrupuj te, które są do siebie podobne. Jeśli chcesz zbudować nazwę w połączeniu z obcymi słowami, upewnij się, że są proste i ogólnie zrozumiałe pomimo barier językowych.
Korzystaj ze słowników
Gdy zbudujesz bank podstawowych słów, popracuj nad nimi ze słownikiem synonimów oraz słownikiem związków frazeologicznych. Pomogą Ci one znaleźć podobne słowa i jeszcze bardziej poszerzyć perspektywę.
Poszukaj powiedzonek
Sprawdź również, czy w ramach danej branży nie występują popularne powiedzonka lub aforyzmy — mogą być one podstawą dla kreatywnej nazwy, która zapadnie na długo w pamięci klientów.
Nie bój się generatorów haseł
Internetowe generatory haseł nie są idealnymi narzędziami, niemniej mogą być przydatne w trakcie procesu twórczego. Działają one dobrze przede wszystkim w języku angielskim, niemniej wpisywanie do generatora poszczególnych zwrotów ze stworzonego banku słów, może przynieść nieoczekiwanie dobre efekty. Generator może podsunąć Ci kilka dobrych pomysłów, które później samodzielnie udoskonalisz.
Łącz, rozdzielaj, twórz!
Z tak przygotowanymi materiałami pozostaje już tylko zacząć łączyć ze sobą słowa i poddać się procesowi. Nie ograniczaj się, to jest moment, kiedy każdy pomysł jest dobry, na weryfikację przyjdzie czas w następnym kroku.
Nie zapomnij również o…
Tworzenie nazwy firmy wymaga wzięcia pod uwagę kilku ważnych czynników. Postępuj według tych wskazówek, a na pewno nazwa firmy lub marki, a później jej adres strony internetowej, będzie naprawdę dobry.
Nie wykorzystuj liczb w nazwie
Liczby zazwyczaj nie prezentują się dobrze w nazwie. Adres strony internetowej, który je zawiera, często wygląda na podejrzany lub związany ze SPAMem. Jeśli użycie liczby lub cyfry nie jest odpowiednio uzasadnione, jak np. 24-godzinna obsługa, to lepiej z niej zrezygnuj.
Nie za długo, nie za krótko
Długość nazwy powinna nie być ani zbyt krótka, ani zbyt długa. Pod względem nazw domen najlepiej, aby mieściła się ona w zakresie od 20 do 55 znaków (bez spacji, oczywiście). Taka nazwa będzie łatwiejsza do zapamiętania oraz będzie lepiej wyglądać. Liczbę znaków sprawdzisz bez problemu np. w programie Microsoft Word lub w internetowych zliczarkach znaków.
Sprawdź dostępność domeny
Nie wystarczy stworzyć nazwę z odpowiednią końcówką domenową. Jeśli finalnie zdecydujesz się na jakąś nazwę, musisz także wiedzieć, jak sprawdzić, czy domena jest wolna. Zrobisz to poprzez wyszukiwarkę domen u jakiegokolwiek rejestratora domen. Jeśli nazwa będzie wolna, zakup ją jak najszybciej.
Jak sprawdzić, czy nazwa jest dobra?
Udało Ci się zbudować bogaty bank słów, a tworzenie kreatywnych nazw firmy lub marki poszło nawet gładko, więc jest to dobry moment, aby zweryfikować swoje pomysły. Możesz to zrobić, wykorzystując kilka prostych sposobów.
Wymów nazwy na głos
O dziwo, jest to jeden z najlepszych sposobów na zweryfikowanie jakości nazwy. Nazwę wymawiaj najlepiej jako pełny adres strony internetowej wraz z wybraną końcówką domenową. Od razu usłyszysz czy brzmi ona dobrze, czy jednak jest w niej coś dziwnego. Jeśli dana nazwa Cię nie przekonuje, dorzuć ją.
Zapisz nazwę jako nazwę domeny
Wracamy ponownie do tematu domen. To bardzo ważne, aby nazwa wyglądała dobrze również jako adres strony internetowej. Niekiedy nazwy spisane ze spacjami wydają się rewelacyjne, jednak tracą impakt, gdy są zapisane bez spacji.
Wykonaj telefon do przyjaciela
Masz już kilku swoich faworytów? To bardzo dobrze. Zadzwoń do kogoś, kto nie uczestniczył w procesie tworzenia nazwy firmy lub marki i podyktuj mu swoje pomysły. Poproś, aby ta osoba zapisała je na kartce, a po skończonej rozmowie przesłała do Ciebie zdjęcie swoich zapisków. Jeśli przekazanie nazwy przez telefon będzie trudne samo w sobie i będzie wymagało literowania, do razu z niej zrezygnuj. Następnie odrzuć nazwy, które zostały błędnie zapisane przez rozmówcę — zapewne sprawiałyby wiele problemów w przyszłości.
Teraz już wiesz, jaką wybrać nazwę dla firmy
Zawarliśmy w tym poradniku dużą dawkę wiedzy odnośnie tego, jak stworzyć nazwę firmy lub marki. W końcu zajmujemy się tym już od kilkunastu lat, także mamy w tym naprawdę duże doświadczenie. 🙂
Zachęcamy Cię, drogi czytelniku, do stworzenia unikalnej nazwy oraz adresu strony internetowej. Niemniej, jeśli zastanawiasz się, jaka nazwa firmy będzie najlepsza dla Twojego biznesu, jesteśmy tutaj dla Ciebie! Gdybyś potrzebował(-a) pomocy w stworzeniu chwytliwej nazwy, napisz do nas wiadomość na office@jaaqob.com.