Mapa cieplna — co to jest?
Mapa cieplna witryny, znana jako heat mapa jest narzędziem analitycznym, wizualizującym dane dotyczące aktywności użytkowników. Przy użyciu różnych kolorów oznacza obszary witryny, na które odbiorcy klikają najczęściej. Dzięki temu pomaga zrozumieć, które sekcje strony przyciągają najwięcej ich uwagi.
Nazwa „mapa cieplna” wywodzi się z charakterystycznego sposobu prezentacji danych. Im intensywniejszy kolor (często od czerwonego do niebieskiego), tym bardziej intensywna jest aktywność na danej części witryny.
Jak to działa?
Informacje używane do generowania heat mapy zbierane są w ramach procedury znanej jako test kliknięć. Polega ona na gromadzeniu informacji dotyczących kliknięć użytkowników na danej witrynie.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Mapa ciepła dostarcza zatem cennych informacji na temat zachowań odbiorców, takich jak popularność konkretnych sekcji strony, miejsca, na które najczęściej klikają, oraz obszary, które przyciągają ich uwagę. Dzięki niej można zoptymalizować układ strony, poprawić nawigację i zwiększyć skuteczność elementów CTA.
Wykorzystanie map cieplnych
Mapy ciepła najczęściej wykorzystywane są w procesie optymalizacji witryny. Pozwalają projektantom i marketerom nie tylko lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną, ale także zidentyfikować obszary wymagające poprawy, dostosowywać treści do preferencji użytkowników, a w konsekwencji wprowadzić usprawnienia mające na celu zwiększenie ich satysfakcji.
Wykorzystanie map cieplnych jest wieloaspektowe i obejmuje szereg obszarów. Zrozumienie, jak użytkownicy poruszają się po stronie, pomaga między innymi zidentyfikować obszary, które mają potencjał do poprawy konwersji, usprawnić projektowanie UI/UX, ocenić skuteczności interfejsu i doświadczeń użytkownika oraz wprowadzić usprawnienia w nawigacji i prezentacji treści.
Korzyści dla Twojego biznesu
Zastosowanie map ciepła może przynieść szereg korzyści dla Twojego biznesu, a mianowicie:
► lepszą konwersję
(optymalizacja strony na podstawie map cieplnych zwykle prowadzi do wzrostu wskaźników konwersji);
► zwiększenie zadowolenia użytkowników
(ocena skuteczności interfejsu użytkownika i doświadczenia użytkownika pozwala na wprowadzanie usprawnień w nawigacji i prezentacji treści);
► dostosowanie strategii marketingowej
(mapy ciepłe zbierają dane do analizy trendów w zachowaniach użytkowników oraz
dostarczają informacje przydatne do podejmowania strategicznych decyzji marketingowych);
► monitoring efektywności oraz zoptymalizowanie kampanii marketingowych:
(śledzenie, jakie elementy kampanii marketingowej przyciągają najwięcej uwagi);
► mierzenie skuteczności reklam i banerów na stronie.
Mapa cieplna z testem kliknięć to skuteczne narzędzie analizy zachowań użytkowników. Jeśli chcesz je wykorzystać w badaniach nad stroną WWW swojej firmy to umów się na bezpłatną konsultację ekspercką ze specjalistami UX JAAQOB HOLDING®.