Jeszcze niedawno przedsiębiorcy zastanawiali się, czy prowadzenie bloga firmowego ma sens. Dzisiaj powszechnie wiadomo, że dobry blog przekłada się na wzrost sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że podobnie, jak w przypadku każdego działania biznesowego, tak w blogowaniu, liczy się nie tylko pomysł, ale i wykonanie. Zatem powstaje pytanie: jak prowadzić blog firmowy? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Po co prowadzić blog firmowy?
CEL to numer jeden każdego działania. Z jednej strony sprawa jest prosta — blog firmowy powinien przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że dróg jest wiele.
Przykład: firmowy blog wspomaga pozycjonowanie strony. Po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarce, przy dobrej optymalizacji, potencjalny klient szybciej trafi na stronę internetową. W tym momencie bardzo ważna będzie informacja, którą przeczyta, gdyż to ona buduje wizerunek marki. Dlatego, nie wystarczy pozyskać czytelników. Sztuka polega również na przygotowaniu dla nich odpowiedniej treści. To na jej podstawie czytelnik zdecyduje czy wejdzie w głębszą relację z marką, jak ją oceni i czy w przyszłości stanie się również jej klientem.
Blog firmowy należy tworzyć na podstawie strategii komunikacji marki i warto traktować go jako narzędzie budowania lejka marketingowego. Wpisy blogowe zawierające wiele fraz kluczowych są źródłem nowych wejść i pierwszego kontaktu czytelnika z marką.
Ekspercka obsługa bloga na wyciągnięcie ręki. Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Czy warto prowadzić firmowy blog?
Kilka słów dla wątpiących. Według najnowszych badań na temat blogowania, opracowanych przez websiterating.com, aż 47% kupujących przegląda 3-5 treści przed podjęciem decyzji o zakupie. Jeśli Twoja konkurencja prowadzi blog firmowy, klienci z pewnością czytają jej artykuły. Co zrobić, żeby walka była wyrównana? Blogować! Prowadzenie bloga firmowego zwiększa szansę na to, by zaprezentować swoją ofertę w sposób rzetelny, dokładny i często mniej nachalny niż w przypadku wielu płatnych reklam. Autor wypowiada się bowiem jako ekspert w swojej dziedzinie, który ułatwia zrozumienie zagadnienia. Znaczenie content marketingu w ostatnich latach cały czas wzrasta, stanowiąc skuteczne wsparcie dla graficznych form promocji. Dlatego z pewnością warto posiadać bloga firmowego, by szybciej i skuteczniej trafić ze swoim przekazem do obecnych i przyszłych klientów.
Jak tworzyć treści na blogu firmowym?
Zamiast potykać się o własne błędy, warto skorzystać ze sprawdzonych zasad, które zapewnią wysoką skuteczność pisania. Blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej powinien być prowadzony według określonych reguł. Dalsza część artykułu zawiera najważniejsze informacje, o których trzeba pamiętać zarówno podczas planowania całego bloga, jak i pisania poszczególnych postów. Dobrze też sprawdzić jak to robią najlepsi i wyszukać najlepszy blog w swojej dziedzinie lub branży. Należy też stale uwzględniać pozycjonowanie bloga firmowego, w przeciwnym razie, nawet najlepsze treści nie trafią do potencjalnych klientów.
Do kogo kierować treści bloga?
Tak jak w przypadku płatnej reklamy, tak i w prowadzeniu bloga firmowego najważniejszy jest odbiorca. Treść jest tylko narzędziem, a nie celem samym w sobie. Ten sam temat można ująć w różny sposób. Pisanie bloga skierowanego do młodzieży powinno być utrzymane w zupełnie innym stylu niż tego, który zawiera treści polecane dla osób w średnim wieku. Zawartość merytoryczna także powinna wynikać przede wszystkim z tego, kto jest jej czytelnikiem. Tylko wtedy blog stanie się platformą do dialogu i dalszej aktywności odbiorców, a nie tylko pasywnym zbiorem informacji. Planując treści, warto uwzględnić potrzeby obecnych klientów, aby zachęcić ich do nowych zakupów, pamiętając też o potencjalnych przyszłych nabywcach, którzy dopiero poznają firmę.
Czy przygotowanie planu wydawniczego na 3, 6 i 12 miesięcy ma sens?
Dla wielu małych i średnich firm największym wrogiem jest czas. A raczej jego brak. Realizacja zleceń w terminie, ale też setki formalności wynikających z prowadzenia biznesu, bezlitośnie ograniczają pole do nowych działań. Jednym ze sposobów na to, by poradzić sobie z natłokiem zadań i jednocześnie umożliwić regularnie prowadzenie bloga firmowego, jest odpowiednie planowanie. Aby uniknąć gorączkowego poszukiwania tematów, warto określić plan wydawniczy na najbliższe tygodnie, a nawet miesiące, by potem móc spokojnie i rzetelnie pisać artykuły. Dobrze jest minimum raz na kwartał ustalić dalszy plan działań na blogu firmowym, aby w kolejnych tygodniach przystąpić do realizacji content marketingu. Takie podejście ułatwia też zachowanie spójności komunikacji.
Jak istotna jest struktura nagłówków do wpisu?
„Nie szata zdobi człowieka”, ale już szata graficzna jak najbardziej zdobi tekst. A raczej wpływa na jego przejrzystość i zachęca do dalszego czytania. Dzisiaj nie ma już chyba czytelnika, który przebiłby się przez ścianę niesformatowanej, chaotycznej treści. Kompozycja artykułu musi więc uwzględniać odpowiednio zaplanowane nagłówki, które zarówno porządkują zawartość merytoryczną, jak i wizualną. Treść akapitów pod nagłówkami powinna wynikać z nadanych im tematów i dobrze, aby miała podobną długość. Ważne jest też zastosowanie w tytułach odpowiednich fraz kluczowych, co zwiększa ich szansę na pojawienie się w organicznych wynikach wyszukiwania, co z kolei wspiera pozycjonowanie bloga firmowego.
Wartościowy content — dodatkowe korzyści?
Autor, który zdecyduje się pisać artykuły wysokiej jakości, zyskuje podwójną korzyść. Mianowicie nie tylko zostaną one przeczytane przez odbiorcę, który trafi bezpośrednio na witrynę, ale również przez znajomego, jeśli ta treść zostanie mu udostępniona. A ludzie bardzo chętnie przekazują sobie rady, wskazówki i ważne informacje. Jednak zgodnie z badaniami opublikowanymi przez propelyourcompany 94% badanych analizuje, w jaki sposób przekazana treść będzie przydatna dla innej osoby. To badanie pokazuje siłę wartościowego content marketingu. Uświadamia też, że wpisy blogowe które zawierają unikalne treści, bardzo pozytywnie wpływają na wizerunek firmy. A to z kolei tylko potwierdza fakt, że warto posiadać bloga firmowego.
Dlaczego wyczerpujące artykuły tak bardzo się opłacają?
Ogólna wiedza na szereg tematów: od sportu, poprzez politykę, ekologię, nieruchomości, a nawet zdrowie jest dzisiaj powszechnie dostępna i ogólnie znana. Dlatego nie wystarczy po prostu napisać artykułu na dany temat. Trzeba dobrze rozważyć, jakiego typu informacje będą prawdziwie przydatne, czyli nie tak łatwo osiągalne. Artykuły muszą więc zawierać dużo detali, tak aby czytelnik nie musiał szukać ich w innych miejscach. Jeśli zdecyduje się na pozyskanie wiedzy z danego źródła, warto to docenić, zapewniając mu jak najszerszą informację w jednym artykule. Jeśli ilość wartościowej wiedzy do przekazania byłaby zbyt obszerna, wystarczy podlinkować pokrewne zagadnienia do innych artykułów swojego bloga firmowego. To także świetnie wpłynie na optymalizację SEO.
Korzystanie z grafik — gdzie znaleźć ciekawe fotografie?
Nic tak dobrze nie ożywi treści, jak ciekawe zdjęcie, infografika czy schemat. Podane w ten sposób informacje są łatwiejsze do przyswojenia. Treść staje się ciekawsza i łatwiej zapamiętywana. Liczne bazy zdjęć pozwalają korzystać z dostępnych tam zasobów, trzeba jednak pamiętać o ich polityce korzystania z praw autorskich, które są opisane w regulaminie każdego portalu.
Przykłady banków zdjęć:
- Pixabay.com
- Unsplash.com
- Pexels.com
- Gratisography.com
- PicJumbo.com
- Adobe Stock
- Shutterstock
- Unsplash
- Istockphoto
- Fotolia.
Zamieszczając zdjęcia we wpisach, dobrze jest pamiętać o właściwym opisie. Jeśli będzie on zawierał frazy kluczowe, wówczas treści z artykułów częściej pojawią się w organicznych wynikach wyszukiwania.
Czy warto dodać nagranie do wpisu?
Ludzie uwielbiają oglądać filmy i słuchać podcastów. Liczne badania wykazały ogromną dynamikę wzrostu zarówno pierwszej, jak i drugiej formy przekazu. Film nie tylko pomaga utrzymać zainteresowanie czytelnika, ale też ułatwia wytłumaczenie trudnych zagadnień. Dużo łatwiej jest wyjaśnić obsługę urządzenia, czy wymianę elementu pokazując to w filmie, niż opisując zawiłe wyjaśnienia. Nie chodzi jednak o rezygnację z tekstów na rzecz video, a jedynie o uzupełnienie tych dwóch form. Szukając sposobów na to, jak zwiększyć popularność bloga dobrze jest wprowadzać do swoich treści nagrania. Dzięki temu prowadzenie bloga firmowego stanie się ciekawsze również dla samego twórcy.
Czy SEO jest ważne?
The last but not least… Na pierwszy rzut oka nie zawsze widoczne, jednak niezbędne: SEO. Pomaga zwiększyć ruch w witrynie, poprawia pozycjonowanie strony i w prostej drodze pomaga uzyskać więcej zapytań i klientów. Zasady SEO obejmują wiele stałych punktów, takich jak, chociażby unikalne treści czy stosowanie słów kluczowych, niezbędnych, by blog pojawiał się w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak Google stale rozwija swoje algorytmy, nieco utrudniając życie osób odpowiedzialnych za wyniki SEO. Trudno jest śledzić wszystkie nowinki, prowadząc jednocześnie swój własny biznes. Wiele firm wyspecjalizowało się w tej dziedzinie, aby ci, którzy nie mają czasu na samodzielną naukę i wdrażanie SEO, mogli zlecić ją profesjonalistom. Najlepsze agencje i firmy wdrażające strategie marketingowe będą dobrym wsparciem do planowania i prowadzenia firmowego bloga.
Jakie są korzyści z prowadzenia bloga firmowego?
Blog firmowy ułatwia pozyskanie nowych klientów. Zwiększa ruch w witrynie i wspiera pozycjonowanie, podnosi świadomość marki, rozwija pozycję ekspercką. Treści na blogu firmowym realizują zadania szerzej rozumianego content marketingu. Posiadanie bloga ma też wiele zastosowań zakulisowych: zmusza do myślenia o potrzebach klientów. Tylko taki blog, który wynika z chęci pomocy klientom, będzie najbardziej skuteczny. Wszystkie dalsze efekty to tylko „pozytywne skutki uboczne”.