Nie ukrywajmy, tworzenie treści marketingowych jest czasochłonne. Zrobienie wartościowego wpisu potrafi zająć nawet kilka godzin, a każdy nowy artykuł wymaga od autora poświęcenia dodatkowego czasu na research i zapoznanie się z tematem. Z tego względu warto przyjrzeć się idei recyklingu treści i jak najszybciej wprowadzić ją w swojej organizacji.
Recykling treści — co to takiego?
Recykling zapewne kojarzy się Wam z ponownym wykorzystywaniem plastiku lub szkła, aby zaoszczędzić na produkcji. Jest to równie dobre skojarzenie w stosunku do recyklingu treści, ponieważ polega na odświeżeniu i przemodelowaniu wcześniej napisanych tekstów i wykorzystaniu ich w innym kanale komunikacji z klientem.
Tak jak szklane butelki można zwrócić do sklepu, tak recykling treści pomaga ponownie zaistnieć materiałom marketingowym: butelka pozostaje ta sama, jednak usuwa się z niej starą etykietę i nakleja nową z aktualnymi informacjami. Napój, który zostanie to niej nalany, to napój tej samej marki, ale tym razem jest świeży i zachęcający do ponownego skosztowania. Jednocześnie butelka ze świeżym napojem trafia do innego sklepu, gdzie może zakupić ją inny klient.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Taki charakter przybrać może tworzenie treści na strony internetowe. Raz stworzony materiał podlega dezaktualizacji, dlatego recykling treści np. na blogu firmowym zapewnia ciągły dostęp do najnowszych danych. Wykorzystujemy te same informacje, jednak dokonujemy ich aktualizacji i „wkładamy w nie nowego ducha”, aby stały się ponownie atrakcyjne i mógł ich „spróbować” inny klient.
Czym jest content marketing w social media?
Content marketing to rodzaj strategii marketingowej, która opiera się na systematycznym planowaniu, tworzeniu i publikowaniu treści. Aby content marketing był skuteczny, musi być realizowany według wcześniej ustalonego harmonogramu i być regularny. Zadaniem content marketingu jest dostarczanie wartościowych i atrakcyjnych tekstów, które przyciągną uwagę określonej grupy odbiorców i skłonią ją do podjęcia działań. Działania te mają na celu zakup usługi lub produktu, lub jakąkolwiek inną akcję mającą potencjał dla przedsiębiorstwa (np. pozyskanie leadu).
Ten rodzaj marketingu prowadzi się niemal wszędzie w sieci: na stronach WWW, blogach, reklamach Google Ads oraz oczywiście w social mediach. Content marketing w social media aktualnie przechodzi swój rozkwit. Niemniej, nie jest łatwo wybić się pośród mnogości reklam i postów. Tworzenie treści musi nieść za sobą końcową wartość dla odbiorców. Tylko w ten sposób prezentowane materiały będą na siebie zarabiały.
Dlatego tak ważne jest tworzenie eksperckich materiałów, które będą po prostu ciekawe dla firmowej grupy docelowej. Jednak ile wartościowych tekstów można przygotować w ciągu miesiąca? Z pewnością dużo więcej, jeśli zastosuje się zasady recyklingu treści.
Recykling treści w mediach społecznościowych — na czym polega?
Content marketing w social media również można recyklingować, a media społecznościowe to wręcz idealne miejsce do tego typu działań. Jak wspomnieliśmy, recykling treści sprowadza się do odnowienia i ponownego użycia materiałów marketingowych. Polega to na tym, że można przygotować jedną dopracowaną treść np. artykuł blogowy lub raport i następnie zaplanować publikacje w innych mediach, które będą opierały się lub inspirowały tą treścią.
Taka treść powinna być bardzo dobrze napisana: zawierać ciekawe dane lub informacje, przekazywać istotną wiedzę, rozwiązywać konkretny problem albo np. przedstawiać case study z klientami. Wtedy ma ona szansę zainteresować klientów firmy oraz osoby, które jeszcze nimi nie są. Tak przygotowany tekst należy porcjować zgodnie z charakterem różnych mediów społecznościowych, w których znajduje się Twoja firma.
Należy zwrócić uwagę, że nie chodzi tutaj o wklejanie linku z zachętą do wejścia na bloga czy pobranie raportu. Treść w różnych kanałach musi być unikatowa. Informacje nie powinny być powtarzane, a jedynie dzielone na mniejsze części i łączone w nowy sposób.
Biorąc na tapet raport, można: wydzielić z niego informacje dotyczące danych branżowych i przedstawić je na LinkedInie. Następnie znaleźć interesujące spostrzeżenie i opublikować je jako post z infografiką na Facebooku, a później odszukać jedną ciekawostkę, przygotować grafikę i zaplanować post na Instagramie. Na końcu można nagrać podcast omawiający wyniki raportu z zaproszonym ekspertem. To jak treści zostaną wykorzystane, zależy tylko od inwencji twórczej contentowca i tego, w jakich kanałach działa dane przedsiębiorstwo.
Nie wszyscy internauci lubią korzystać z tych samych mediów społecznościowych. Część z nich będzie preferowała przeczytanie długiego artykułu na blogu, a druga część nawet na bloga nie spojrzy, bo lubi dynamiczne i krótkie treści. Recykling treści nigdy nie może polegać na „kopiuj-wklej”, ponieważ treść najpierw należy dostosować do użytkowników będących w danych mediach.
Czy warto recyklingować stare treści?
Recykling treści nie musi opierać się jedynie na nowym contencie. Z powodzeniem można wracać do już opublikowanych informacji. Jest to świetna metoda na niemoc twórczą lub gdy po prostu do działu kreatywnego nie spływają żadne nowe i ciekawe wiadomości.
W tym celu najlepiej przejrzeć wyniki udostępnionych wpisów, postów, filmów, podcastów, raportów i znaleźć te, które były najcieplej przyjęte przez publikę. Te z największą liczbą komentarzy, polubień, pobrań itd. to tematy, których szukamy, ponieważ odbiorcy już raz uznali, że były one dla nich naprawdę wartościowe.
Następnie trzeba dokonać ich aktualizacji. W przypadku treści marketingowych taki zabieg wydaje się wręcz konieczny. Dzięki temu odbiorcy stale mają dostęp do najnowszych informacji. Jak zatem powinien wyglądać recykling treści? Przyjrzyjcie się czy w starych wpisach blogowych wszystkie informacje są aktualne, a linki aktywne i jednocześnie dodajcie nowe, aktualne dane. Jest to bardzo dobre działanie pod względem pozycjonowania strony — Google wyżej ocenia witryny, które aktualizują swoje treści.
W przypadku treści, których nie można łatwo aktualizować, np. posty, można pomyśleć o udostępnieniu ich w formie sponsorowanej lub napisać nowy wpis odnoszący się do wcześniejszego, uzupełniony o świeże informacje. Natomiast content taki jak podcasty czy filmy, których w ogóle zaktualizować się nie da, mogą być inspiracją do stworzenia materiałów na dany temat w innych kanałach lub nagrania nowego odcinka, który będzie poszerzał wcześniejszą treść.
Content marketing w social media nie musi być trudny
Recykling treści pozwala na znaczną oszczędność czasu w trakcie przygotowywania treści marketingowych. Zamiast wykorzystywać jednorazowo każdy temat, można wycisnąć z niego to, co najlepsze aż do ostatniej kropelki. Przyjrzyj się swoim opublikowanym i zaplanowanym treściom i sprawdź, jak możesz wykorzystać je ponownie. Uwzględnij w swoim harmonogramie publikacji recykling treści, a przekonasz się, że ich przygotowywanie zajmie Ci o wiele mniej czasu.
Wierzymy, że ten artykuł zainspiruje Cię do wprowadzenia recyklingu treści w swojej firmie. Jeżeli jednak czujesz, że potrzebujesz pomocy przy realizacji harmonogramu content marketingu w social media, to napisz do nas office@jaaqob.com!