W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym skuteczne pozyskiwanie klientów stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla firm. Jednak wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy inwestycja w UX design może rzeczywiście przyczynić się do obniżenia kosztu pozyskania klienta (CAC — Customer Acquisition Cost). W niniejszym artykule przyjrzymy się wpływowi UX designu na CAC i to jak może ulepszyć korzystanie z danego produktu czy też usługi.
Czym jest UX Design?
UX design to proces projektowania produktów (czy to cyfrowych, czy fizycznych) skupiony na dostarczaniu pozytywnych doświadczeń użytkownikom. W skład UX designu wchodzą takie elementy:
- jak interfejs użytkownika (UI),
- interakcje produkt-użytkownik,
- a także badania i analizy użytkowników.
Dobrze zaprojektowany UX jest kluczowy dla satysfakcji klienta. Dobry UX design nie tylko poprawia samo doświadczenie użytkowników, ale również wpływa na ich lojalność i zaangażowanie. Wykorzystując zasady dobrego UX design w swoim biznesie, możesz znacznie usprawnić wiele procesów — co w konsekwencji przyniesie szeroką gamę korzyści. Również tych finansowych, jak omawiany niższy CAC.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Zastanawiasz się, czy Twoja firmowa strona jest zaprojektowana zgodnie z zasadami UX design? Dowiesz się tego dzięki profesjonalnemu audytowi UX w JAAQOB HOLDING®.
Inwestycja w UX a Koszt Pozyskania Klienta
Koszt pozyskania klienta (CAC) to suma kapitału, którą firma musi przeznaczyć na zdobycie jednego klienta. Obejmuje to koszty marketingu, sprzedaży i wszelkich innych wydatków związanych z przyciąganiem nowych użytkowników do produktu lub usługi. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, na jakie czynniki w Twojej firmie wpłynie UX design — co w konsekwencji przełoży się na obniżenie kosztów pozyskania klienta.
Zwiększona konwersja
Dobrze zaprojektowany UX może zwiększyć wskaźnik konwersji. Dlaczego? Przejrzysta oferta, łatwy i intuicyjny interfejs, który jest dopasowany do potrzeb i możliwości odbiorcy lub klienta danej usługi czy produktu — to wszystko czynniki, które znacznie wpływają na wskaźnik konwersji. Za zmianę odbiorcy w potencjalnego klienta, który dokonuje zakupu — odpowiada pozytywne doświadczenie z produktem. Im lepsze jest doświadczenie użytkownika, tym większy wskaźnik konwersji osiągniesz.
Więcej o tym jak UX design wpływa na konwersję, dowiesz się z naszego artykułu: “Jak zwiększyć konwersję sprzedaży w sklepie internetowym poprawiając UX?”
Niski koszt utrzymania
Produkty oraz usługi projektowanie z myślą o doświadczeniach potencjalnego klienta, są mniej awaryjne. To znaczy, że stworzenie odpowiedniego sklepu internetowego, który będzie przejrzysty dla odbiorcy, np. znacznie zmniejszy ilość zapytań do obsługi klienta.
Dobrze zaprojektowany UX pozwala klientom szybko i sprawnie odnaleźć potrzebne informacje lub dokonać transakcji, przez co nie muszą dodatkowo prosić o pomoc, a Twoja firma zyskuje.
Zwiększenie retencji
Klienci, którzy mają pozytywne doświadczenia z produktem, są bardziej skłonni do jego ponownego użycia, co przekłada się na wyższy poziom retencji. Dzięki temu firma buduje solidną bazę stałych klientów, której może nadal dostarczać pozytywne doświadczenia w styczności z marką.
Zadowoleni klienci natomiast będą najlepszą reklamą. Są bardziej skłonni polecać produkt innym, co zwiększa organiczny zasięg firmy i może prowadzić do niższych kosztów pozyskania klienta.
Doświadczenie użytkownika i koszt pozyskania klienta
W świetle tych punktów, inwestycje w UX design, zdecydowanie mogą przyczynić się do obniżenia CAC. W praktyce jednak zależy to od wielu czynników, takich jak jakość realizacji UX, strategia marketingowa firmy, charakteru rynku i grupy docelowej.
Jedno jest pewne: UX design jest integralną część strategii biznesowej i niezależnie od jego bezpośredniego wpływu na CAC, dostarcza ogromną wartość dla firmy i jej klientów.
Szukasz profesjonalnego podejścia do projektowania według zasad UX dla firm? Nie zwlekaj i sprawdź na bezpłatnej konsultacji eksperckiej jak to robią specjaliści z JAAQOB HOLDING®.