Projektowanie UX design oraz UI design często traktowane jest jako jedno, a różnica, istniejąca pomiędzy tymi terminami, zwyczajnie jest pomijana. Tymczasem, choć stanowią integralną część projektowania stron internetowych, dotyczą innych elementów. W tym artykule pod lupę weźmiemy każdy z nich z osobna, a na końcu przyjrzymy się temu, jak ze sobą współpracują.
Wyobraź sobie sytuację, z którą z pewnością nie raz miałeś już do czynienia: interesuje Cię zakup konkretnego produktu, wchodzisz na stronę sklepu internetowego, którą podpowiedziała Ci wyszukiwarka. Chcesz odnaleźć informacje kontaktowe, zapoznać się z ofertą, a przede wszystkim odszukać interesujący Cię produkt. Zdawałoby się nic skomplikowanego, prawda? Liczysz na to, że uda Ci się tego dokonać w prosty i szybki sposób.
Oczekiwania szybko jednak zderzają się ze ścianą. Okazuje się, że oferta przedstawiona jest w niejasny i chaotyczny sposób. Nie możesz odnaleźć w niej produktu, który Cię interesował. Znalezienie danych kontaktowych również stanowi wyzwanie, dlatego po kilku minutach zwyczajnie rezygnujesz. Wracasz do wyszukiwarki, aby dać szansę innej stronie. Może tym razem będzie lepiej.
Odwróćmy teraz sytuację: To Ty jesteś właścicielem odwiedzanej strony. Obserwując statystyki, widzisz, że odwiedzający Twoją stronę internetową klienci, szybko ją opuszczają. Zastanawiasz się nad przyczyną takiej sytuacji, ponieważ każdego dnia sytuacja ta przyczynia się do utraty coraz większej ilości klientów.
Tymczasem przyczyną takich zachowań jest po prostu zły i nieprzemyślany UX i UI design odpowiadający za projektowanie interakcji.
Oferujemy kompleksowe usługi projektowania UX i UI — Sprawdź.
UX design — co to takiego?
Odpowiedzmy więc na pytanie, czym jest ten tajemniczy UX design (User Experience). Najprościej — są to doświadczenia użytkownika z produktem lub usługą, generujące w nim zbiór uczuć i wrażeń, na podstawie których powstaje opinia na temat Twoich usług. Strona internetowa jest ważnym elementem w budowaniu tych doświadczeń.
Projektowanie dobrego UX pod strony internetowe to sztuka przemyślanego kształtowania produktów lub usług tak, aby zapewniały, jak najlepsze doświadczenia podczas zetknięcia się z nimi jeszcze na poziomie oferty.
Jako konsumenci doświadczamy interakcji na każdej płaszczyźnie naszego życia, począwszy od zrobienia zakupów on-line, zamówienia jedzenia, korzystania z nawigacji, skończywszy na tak trywialnych czynnościach, jak otwieranie drzwi.
Interakcje z produktami wywołują w nas wiele emocji — od pozytywnych po te najbardziej negatywne.
Podczas projektowania strony internetowej warto pamiętać, że niestety to właśnie pamięć o tych negatywnych doświadczeniach zostaje z nami na dłużej. Użytkownik, który ponownie trafi na stronę internetową, z którą ma złe skojarzenia, szybko je sobie przypomni i wróci do wyszukiwarki.
Jaki jest cel istnienia UX design na mojej stronie internetowej?
Odpowiedź na to jest banalnie prosta (choć jej realizacja do łatwych już nie należy). Fundamentalnym celem dobrze zaprojektowanego UX na stronie internetowej jest jego opracowanie lub ulepszenie w taki sposób, aby zapewniał użytkownikom najlepsze doświadczenia od samego początku, aż do końca interakcji.
Pozwalają na to dobrze zaprojektowane ścieżki użytkownika (user flow), czy też odpowiednio zoptymalizowany proces zakupowy w e-sklepie.
Elementy UX design
Projektując stronę internetową, warto zapamiętać, że UX odpowiada za użyteczność zawartych na niej elementów. Pod tym parasolem kryją się elementy takie jak:
- analiza potrzeb potencjalnego użytkownika — zaplanowanie treści zawartych na stronie pod najważniejsze potrzeby, z jakimi użytkownicy mogą ją odwiedzać,
- architektura informacji — ich ułożenie w taki sposób, aby użytkownik jak najszybciej mógł odnaleźć interesujące go treści,
- tworzenie makiet rozwiązań — prototypownie i analizowanie scenariuszy najlepszych rozwiązań.
Projektowanie User Experience design to analityczny proces opracowania najlepszego doświadczenia użytkownika z danym produktem. Poprzedza go wiele elementów: od badań, analiz, aż po opracowania prototypu. UX wypełnia lukę pomiędzy potrzebami użytkowników a potrzebami biznesu.
UI design — co to takiego?
Pora przejść do wyjaśnienia kolejnego elementu, a mianowicie UI (User Interface). Interfejs użytkownika to opracowanie graficzne warstwy estetycznej strony internetowej.
Projektanci User Interface ściśle współpracują z designerami User Experience, aby sprawnie wprowadzić określone rozwiązania. Decydują o kolorach na stronie, rozmieszczeniu treści, elementów nawigacyjnych, zachowaniu odpowiedniej widoczności w hierarchii tak, aby doświadczenie użytkownika było, jak najlepsze i zgodne z opracowanym prototypem. Odpowiadają na pytanie: czy struktura strony jest atrakcyjna wizualnie, przyciąga uwagę oraz pozwala na łatwe i intuicyjne poruszanie się, aby osiągnąć zamierzony cel?
Elementy UI design
Projektowanie interfejsu użytkownika i interakcji w dużym uproszczeniu odpowiada za doświadczenia związane z wyglądem i estetyką. Zawiera w sobie elementy takie jak:
- rozeznanie potrzeb użytkowników — od poziomu strony internetowej, po prezentację informacji o produkcie, aż po samo jego użytkowanie,
- architektura typografii i kolorów — odpowiadające za ułożenie treści na stronie internetowej, dobór fontów i kolorów wpływających na odczucia użytkownika, a także jak najlepsze oddanie charakteru marki,
- tworzenie szablonów rozwiązań — przewidywanie potencjalnych potrzeb oraz problemów użytkowników i poszukiwanie ich rozwiązań.
Jak ocenić, czy moja strona ma dobry UX i UI?
Aby móc odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie warto oczywiście zacząć od uwzględnienia podanych przez nas elementów UX design oraz UI design.
Projektując stronę internetową, musimy pamiętać, że ma ona przede wszystkim służyć nie nam, a naszym potencjalnym klientom. Ci z kolei mają swoje indywidualne potrzeby, a ich kontakt z naszą marką często odbywa się po raz pierwszy.
Projektując doświadczenia odbiorców, jeszcze przed planowaniem rozkładu treści na stronie, warto odpowiedzieć sobie na przykładowe pytania:
- Czy nasz projekt jest użyteczny?
- W jaki sposób odpowiada na potrzeby użytkowników?
- Jakie wartości, których nie posiada konkurencja, znajdzie u nas użytkownik?
- Czy w sposób wyczerpujący strona odzwierciedla charakter naszej marki?
- W jaki sposób użytkownicy mogą doświadczać produktu?
- Czy łatwo można znaleźć wszystkie niezbędne informacje?
- Jaką wartość dla użytkownika dostarcza dana strona?
W celu zwiększenia satysfakcji klienta korzystającego ze strony (jak najlepszego zaprojektowania interfejsu użytkownika i warstwy wizualnej strony) najlepiej jest przeprowadzić badania. Nim zaprojektowana strona internetowa ruszy w świat, niech wypowiedzą się o niej osoby odzwierciedlające potrzeby potencjalnych klientów.
Badania poprzedzające wdrożenie strony to jednak nie wszystko. Najlepszym rozwiązaniem jest nieustanne weryfikowanie jej efektywności. Możemy tego dokonać podłączając narzędzia analityczne takie jak Hotjar czy Google Analytics. Dzięki nim jesteśmy w stanie badać zachowanie użytkowników na naszej stronie, wyciągać wnioski i poprawiać gotowy produkt śledząc potrzeby userów i widocznej poprawy struktury strony.
Jak UX współpracuje z UI?
Kiedy już wiemy, czym jest UX oraz UI design warto połączyć ich siły i powiedzieć nieco na temat ich współpracy. W istocie bowiem stanowią one odrębne elementy tej samej układanki.
User Interface odpowiada za wygląd produktu, UX zaś za sposób, w jaki klienci czują się podczas jego użytkowania. To wszystko składa się na projektowanie doświadczeń i interakcji odbiorcy.
Współpracę obu tych elementów porównać można do odpowiedzi na zamówienie klienta np. na nowy samochód. UX design rozeznaje potrzeby — czy ma być to samochód użytkowany przez jedną osobę, parę, czy może rodzinę, czy służyć ma jedynie na krótsze trasy, czy także na wielokilometrowe podróże. UI w tym teamie odpowiada za warstwę wizualną: kolor samochodu, jego wyposażenie oraz estetykę.
UX I UI — współpraca pełna harmonii
Jeśli więc chcesz ruszyć w drogę z produktami swojej marki tak, aby dojechać, jak najdalej, warto poświęcić czas na zgranie ze sobą User Experience oraz User Interface. Projektowanie strony internetowej może wówczas okazać się nie lada wyzwaniem.
W JAAQOB dbamy o to, aby projektowane przez nas strony były zarówno funkcjonalne, użyteczne, jak i atrakcyjne wizualnie. Przykładamy także wagę do tego, aby były zgodne z obecnie panującymi w designie trendami.
Sprawdź, czy Twoja strona lub e-sklep ma prawidłowo zaprojektowane ścieżki użytkownika, lejki zakupowe czy marketingowe. Dowiedz się, jak można je poprawić, aby podnieść konwersję oraz zwiększyć satysfakcję klienta korzystającego ze strony www.
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i wyceny w JAAQOB HOLDING® i pomóż swojemu biznesowi osiągać najlepsze wyniki!