UX is king!
Kluczem do osiągnięcia sukcesu biznesowego jest przede wszystkim stawianie klienta/odbiorcy/użytkownika — w centrum uwagi! Być może właśnie dlatego w ostatnim czasie UX design pełni w firmach coraz większą rolę. I słusznie, ponieważ projektowanie UX koncentruje się właśnie na użytkowniku. Ułatwia zatem firmom spełnianie swoich celów.
UX w praktyce
Świadomość to jedno, realizacja to drugie. Skąd przedsiębiorcy mogą wiedzieć, że ich strona internetowa, sklep czy aplikacja są odpowiednio zaprojektowane? Może się wydawać, że „doświadczenie” jest bardzo subiektywne i niemierzalne. Nic bardziej mylnego. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają skutecznie ocenić odbiór strony przez użytkownika. Skoro UX jest królem — musi mieć swoich doradców. To właśnie wspomniane narzędzia, a dokładniej: metryki UX. Dzięki nim można sprawnie modyfikować i rozwijać sklep.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Metryki UX
Metryki UX można podzielić na ilościowe i jakościowe. Każda z nich dostarcza cennych informacji. Przyjrzymy się im z bliska.
- Czas wykonania zadania — średni czas potrzebny na wykonanie określonej czynności to bardzo cenny wskaźnik. Im krótszy, tym bardziej intuicyjny interfejs użytkownika. Jeśli osoby odwiedzające stronę szybko wykonują zadanie, oznacza to najczęściej, że komunikacja jest czytelna, a wszystko można bardzo łatwo odnaleźć. W przeciwnym razie należy szukać elementów do zmiany.
- Wskaźnik sukcesu zadania — może okazać się, że zadanie na stronie (np. dodanie produktu do koszyka) wykonuje się szybko i intuicyjnie, albo średnio, albo bardzo długo… lub wcale! Jeśli to są pojedyncze przypadki — to jeszcze o niczym nie świadczy, ale jeśli większość osób ma problem z wykonaniem zadania, wówczas mamy jasną podpowiedź, że projekt jest do zmiany. Wskaźnik sukcesu pozwala oszacować procentowy udział osób, które pomyślnie wykonały zadanie. Sprawdź, czy na twojej stronie jest on bliski 10, 50 czy 100%.
- Liczba błędów — jeśli wskaźnik sukcesu zadania był niski, wówczas warto przyjrzeć się szczegółom. Pomoże Ci w tym między innymi kolejna metryka User Experiece, czyli liczba błędów. Jeśli w trakcie wykonywania zadania, użytkownicy popełniali ich dużo — wówczas otrzymujesz jasny komunikat, że interfejs nie jest intuicyjny.
- Skala oceny satysfakcji — to próba przełożenia subiektywnych wartości na wskaźniki mierzalne. Czyli użytkownik ocenia poziom satysfakcji z korzystania ze strony, czy aplikacji wskazując konkretne oceny np. w skali 1-5 lub 1-10.
- Czas reakcji — tu z kolei sprawdzamy reakcję systemu na zadanie wykonane przez użytkownika. Im krótszy czas reakcji, tym wrażenie odbiorcy jest lepsze. Brak lub zbyt długi czas odpowiedzi to niepewność i zdenerwowanie. Zdecydowanie warto tego unikać.
- Konwersja — nic tak dobrze nie określa skuteczności danego projektu, jak pozostawienie przez klienta swoich danych, lub jeszcze lepiej, pieniędzy wydanych na zakupy. Dlatego też odsetek zamówień w e-sklepie lub wypełnionych formularzy na stronie, powinien być bardzo ważną wskazówką w procesie optymalizacji projektowania. Konwersja może też weryfikować inne akcje — zgodne z celami danej strony lub aplikacji.
- Porzucenie koszyka — zamówienia, które nie zostały sfinalizowane, można porównać do czwartego miejsca uzyskanego przez sportowca. Niby wysoka pozycja, a jednak nie podium. Klient trafił na stronę, całkiem dobrze szło mu w procesie zdobywania wymarzonego produktu, jednak nie sięgnął po złoto. Tak jak w sporcie, tak i w biznesie — porażka musi zostać dokładnie przeanalizowana.
- Liczba odwiedzin — ta metryka UX mówi o liczbie unikalnych odwiedzin strony lub aplikacji w określonym czasie. Świadczy o popularności serwisu i zainteresowaniu użytkowników. Dobry user experience design zapewnia większą atrakcyjność serwisu, a tym samym może wypłynąć na wyższą liczbę odwiedzin.
- Średni czas spędzony na stronie — analiza czasu spędzonego na stronie pozwala bardzo jasno określić stopień zaangażowania klientów. Przechodzenie do następnych zakładek, realizacja zamówienia, pobranie instrukcji, wypełnienie formularza, przeczytanie artykułu, sprawdzenie opinii, dokładne wczytanie się w opis produktu, czat z doradcą — to wszystko wpływa na czas spędzony na stronie. Im krótszy, tym więcej rzeczy do poprawy!
- Liczba interakcji — długi czas spędzony na stronie to nie zawsze czas wartościowy z punktu widzenia marki. Należy badać go w powiązaniu z rzeczywistą aktywnością taką jak kliknięcia, przewijanie, pobieranie i inne.
Metryki Jakościowe
Oprócz powyższych narzędzi User Experience Designer ma jeszcze do dyspozycji metryki jakościowe. Wśród nich warto wyróżnić testy użyteczności. W trakcie obserwacji użytkownika można dzięki nim zweryfikować, w jakim stopniu podane treści są zrozumiałe, w jakim stopniu nawigacja jest intuicyjna, jak szybko wykonuje się poszczególne zadanie i ile jest popełnionych błędów.
Dodatkowe informacje można uzyskać podczas wywiadu, w trakcie którego odbiorca przedstawia swoje potrzeby i oczekiwania związane ze stroną lub e-sklepem. Inną, ciekawą metodą na uzyskanie wartościowego feedbacku, są grupy fokusowe. To zebrane osoby, które wymieniają się spostrzeżeniami na temat e-sklepu, strony lub aplikacji. W trakcie dyskusji często pojawiają się pogłębione informacje na temat potrzeb lub preferencji.
Bardzo czytelnym narzędziem jest również mapa doświadczenia użytkownika. To wizualna prezentacja sekwencji interakcji użytkownika z serwisem. Ułatwia identyfikację trudności, które mogą wystąpić na poszczególnych etapach. Testy A/B pozwalają natomiast porównać reakcje i preferencje użytkowników dla dwóch różnych wersji aplikacji.
Metryki UX a Designing for User Experience
Metryki User Experience to narzędzia, które pozwalają skutecznie ocenić, a następnie sprawnie rozwijać stronę internetową, e-sklep lub aplikację. Ułatwiają przełożenie subiektywnego odczucia na mierzalne wyniki.
Chcesz przeprowadzić audyt UX swojej strony internetowej, aplikacji czy e-sklepu? Zamów bezpłatną konsultację ekspercką!