Regularnie publikujesz w swoich mediach społecznościowych posty, jednak docierają one do znacznie mniejszej liczby odbiorców niż dotychczas? Jesteś pewien, że Twoje publikacje nie straciły na wartości, a mimo to zasięg organiczny postów wciąż spada? Być może wina wcale nie leży to Twojej stronie. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być więcej. Gwałtowny rozwój social media sprawia, że coraz trudniej zostać zauważonym. Platformy takie jak Facebook czy Instagram wprowadzają ponadto dodatkowe algorytmy, których założeniem jest wyświetlanie odbiorcom jedynie starannie wyselekcjonowanych treści.
Czy jesteś więc skazany na płatną kampanię reklamową? Niekoniecznie! Zastanawiasz się, co możesz w tej sytuacji zrobić? Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi!
Co oznacza zasięg organiczny?
Na początek warto uświadomić sobie, czym jest zasięg organiczny. Rozłóżmy go na dwa elementy. Zasięg to oczywiście liczba odbiorców danej treści. Przymiotnik organiczny odnośni się do tych wszystkich działań, które nie są częścią płatnych kampanii reklamowych. Za jego wielkość odpowiadają przede wszystkim algorytmy. Ogrom bezpłatnych postów publikowanych w social media sprawia, że coraz trudniej dotrzeć do odbiorców w czasie rzeczywistym. Chcąc pozostać atrakcyjnymi, media społecznościowe wprowadzają narzędzia opierające się na systemie rankingowym, pozwalającym na lepsze dopasowanie treści do danego użytkownika.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Co więcej, na zasięg posta nie tylko wpływa rodzaj publikacji, ale także wielkość samego profilu. Z badań przeprowadzonych przez Sotrender Research Insight[1] wynika, że liczba użytkowników nie ma prostego przełożenia na zasięg. Strony posiadające do 10 tys. obserwatorów docierają przeciętnie do 16% swoich użytkowników, natomiast te posiadające od 10 do 50 tys. już tylko do 6%. Przy czym w ostatnim czasie odnotowuje się coraz większe spadki.
Jak zwiększyć zasięg organiczny?
Określ grupę docelową
Zastanów się, do kogo skierowane są Twoje treści w mediach społecznościowych. Postaraj się jak najlepiej zidentyfikować swoich odbiorców. Określ ich zainteresowania, oczekiwania, potrzeby. Spróbuj dowiedzieć się, ile czasu spędzają przeglądając media społecznościowe i w jakiej porze dnia najchętniej po nie sięgają. Zastanów się także, czego szukają. Może zależy im na treściach edukacyjnych? A może na rozrywkowych? Uwzględniając te czynniki, łatwiej dotrzesz do swojej grupy docelowej.
Skup się na potrzebach fanów profilu i wartościowym dla nich contencie. Ludzie będą chcieli Cię obserwować, jeśli zauważą wymierną wartość dla siebie!
Zadbaj o różnorodność formatów
To idealny sposób na przyciągnięcie uwagi, ale także promowanie samej treści. Oprócz zdjęć dodawaj grafiki, animacje, filmy. Korzystaj z Ig Reels i Instagram Stories, na Facebooku publikuj video. Dynamiczne, atrakcyjne formy bardzo korzystnie wpływają na organiczny zasięg posta.
Nie wiesz, jak szybko nagrać i opublikować ciekawe filmy? Zamów kompleksową obsługę Social Media
Zachowaj spójność profilu
Pamiętaj, że różnorodność formatu nie powinna oznaczać chaosu. Aby Twój profil był atrakcyjny, musi zachować spójny wygląd. Używaj tej samej czcionki, staraj się zachować jednolitą tonację i spójną kolorystkę. Korzystasz z filtrów? Wybierz maksymalnie dwa i stosuj je konsekwentnie. Jeśli zachowasz spójność, użytkownik, który zobaczy post, łatwiej skojarzy go z konkretną marką. O ile wcześniej miał z nią pozytywne skojarzenia, zostanie tu na dłużej — przeczyta, obejrzy i zainteresuje się publikowaną treścią.
Publikuj angażujące treści i dobry content
Posty wywołujące reakcje wspomagają podbicie zasięgu organicznego. Algorytm Facebooka i innych platform społecznościowych uzna je za ciekawe i udostępni dalej. Warto więc jak najczęściej wprowadzać CTA — wezwanie do działania.
Dowiedz się więcej o zastosowaniach CTA
Zastanów się, w jaki sposób możesz zachęcić swoich odbiorców do interakcji. Być może dobrym pomysłem będzie organizowanie konkursów lub ciekawych quizów czy zabaw. Weź także pod uwagę przeprowadzanie ankiet oraz tagowanie innych użytkowników.
Zadbaj o relacje z odbiorcami
Osoby, które cenią Twoja firmę, chętniej reagują na Twoje publikacje. Daj się więc poznać i polubić! Jak to zrobić? Pokaż nie tylko końcowy produkt czy usługę, ale także działania za kulisami. Opowiedz historię swojej marki, jej początki, trudności, z jakimi musiała się mierzyć. Przedstaw filozofię, misję, wartości. Pokaż zadowolonych klientów, zrealizowane projekty. W ten sposób zbudujesz wizerunek i zyskasz sympatię użytkowników, a liczba fanów strony będzie sukcesywnie rosła.
Nie ignoruj swoich odbiorców. Odpowiadaj na komentarze i zachęcaj do ich zostawiania, pytaj, wchodź w dyskusje. Unikaj natomiast krótkich, kończących rozmowę wypowiedzi.
Pamiętaj także o lajkowaniu wpisów innych osób i marek. Dzięki temu algorytm wie, że jesteś aktywnym użytkownikiem i chętniej udostępnia Twoje wpisy. Doceniaj jednak wyłącznie te profile, których styl i wartości są spójne z Twoimi. W ten sposób budujesz zaangażowaną społeczność. Nie ma sensu skupianie wokół siebie osób, które nie są zainteresowane Twoimi treściami.
Twórz treści wiralowe
Publikuj posty, których tematy są ważnej dla dużej grupy odbiorców. Popularne treści często zostają udostępniane dalej, co zdecydowanie pomoże zwiększyć zasięg. Jak to zrobić? Nawiązuj do aktualnych wydarzeń lub bieżącej sytuacji na rynku. Twórz treści poruszające, skłaniające do reakcji, wypowiedzi oraz chętnie przekazywane innym użytkownikom. Szukaj inspiracji wokół siebie i jednocześnie obserwuj konkurencję. Pamiętaj, że udostępniane posty są najbardziej wartościowe z punktu widzenia algorytmów.
Ważne! Omawiając bieżące wydarzenia, unikaj zamieszczania linków — ich kliknięcie jest równoznaczne z przekierowaniem użytkownika na inną stronę.
Współpracuj z innymi twórcami
Zastanów się nad współpracą z inną marką. Dzięki temu Twoje treści w łatwy sposób dotrą także do jej odbiorców, więc liczba obserwatorów Twojego profilu może wkrótce wzrosnąć. Pomyśl o zorganizowaniu wspólnego konkursu, akcji reklamowej lub kampanii w social media. Jeśli chcesz dzielić się wiedzą i uczyć innych użytkowników warto zorganizować wspólny live edukacyjny ze specjalistą z Twojej branży.
Być może dobrym pomysłem będzie także podjęcie współpracy z influencerem, którego content jest spójny z wizją Twojej marki. Sprawdź, kim jest ulubiony polski influencer działający w dziedzinie, którą się zajmujesz.
Bądź aktywny
Dbaj o regularność publikacji. Dzięki temu utrzymasz zainteresowanie i zaangażowaną społeczność. Jeśli trudno Ci dodawać treści na bieżąco, korzystaj z możliwości, jakie daje Facebook czy Instagram i planuj je z wyprzedzeniem.
Być może większość z nich przegląda social media podczas śniadania? A może wolą logować się późnym popołudniem? Zweryfikuj statystyki i dostosuj do nich swoje działania. Dzięki temu Twoje posty trafią do obserwatorów i nie zginą w gąszczu innych publikacji.
Pamiętaj o aktywności na swoim profilu. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości, udostępniaj ciekawe treści, prowadź dyskusje. Dobrym pomysłem będzie także zorganizowanie transmisji na żywo. W ten sposób poznasz lepiej swoich odbiorców i ich potrzeby, a to jest niezbędne w budowaniu organicznego zasięgu.
Korzystaj z hasztagów
Pomoże to przyciągnąć uwagę użytkowników, którzy interesują się Twoją branżą lub tematem posta. Używaj ich jednak świadomie. Pamiętaj, aby były dopasowane do zdjęć i treści oraz jak najbardziej szczegółowe. Uważaj na zbanowane hasztagi — nawet pojedynczy może być przyczyną spadku zasięgu organicznego. Zależy Ci na polskich odbiorcach? Używaj przede wszystkim polskich słów. Możesz także stworzyć własny, unikalny hasztag z nazwą Twojej marki i dodawać go pod każdym postem.
Pamiętaj! Unikaj najpopularniejszych hasztagów. Stosuje je wiele kont, więc Twój post może łatwo zniknąć wśród innych!
Zainwestuj! Możesz zwiększyć zasięg organiczny dzięki profesjonalistom
Czasem warto zaufać ekspertom. Specjaliści potrafią prowadzić komunikację w taki sposób, aby zwiększyć zasięgi postów publikowanych w mediach społecznościowych, a w konsekwencji generować zyski dla poszczególnych marek. Ich działania skupiają się przede wszystkim na:
- wyznaczeniu strategii i grup docelowych — pomagają zbudować świadomość marki, odpowiednio ją pozycjonować oraz skupić wokół niej społeczność;
- określeniu stylu komunikacji — tematyki, charakteru wypowiedzi, procedur moderacji treści;
- opracowaniu linii graficznej — w tym moodboardów, cover photo i template przyszłych postów;
- zaplanowaniu postów — stworzenie harmonogramu, z uwzględnieniem częstotliwości i czasu publikacji;
- monitoringu relacji — dbania o relacje z obserwatorami, wchodzenia w interakcje, reagowania na bieżące komentarze czy wiadomości;
- dokonywaniu systematycznych analiz, a w razie potrzeby także przeprowadzeniu remarketingu.
Jak widzisz, świadome zarządzanie profilem wymaga pracy, czasu i zaangażowania. Warto jednak w nie zainwestować. Dobrze poprowadzone social media przyniosą Twojej marce znaczne korzyści, w tym zbudowanie wizerunku, rozpoznawalność, a w konsekwencji osiągnięcie celów sprzedażowych. Testuj różne formy i sprawdzaj ich skuteczność. W razie potrzeby korzystaj z fachowej pomocy!
Potrzebujesz wsparcia? Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką!
Źródła:
[1]Sotrender Research Insight