Strona internetowa czy aplikacja mobilna Twojej firmy jest tworzona z myślą o jej użytkownikach — potencjalnych klientach, którzy wspierają realizację celów biznesowych. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego strona WWW nie spełnia Twoich oczekiwań, upewnij się, czy spełnia ona podstawowe warunki takie jak intuicyjność, funkcjonalność czy estetyka. Pomogą w tym badania user experience.
Metody badawcze UX
Na pytania: czy strona WWW jest przystosowana do potrzeb odbiorcy lub jak usprawnić jej działanie, aby przynosiła lepsze wyniki — odpowiedzą wyniki badań UX.
W tym artykule dowiesz się, jak metody badawcze UX pozwolą Ci uzyskać wiele cennych informacji, które mogą przyczynić się do rozwoju Twojej firmy.
Nie wiesz, który rodzaj badań jest najbardziej adekwatny dla Twojej witryny? Sprawdź jak profesjonaliści od UX Design z JAAQOB HOLDING mogą Ci pomóc.
Card sorting — poznaj zachowania swojego odbiorcy
Card sorting to metodologia badawcza stosowana przy projektowaniu oraz poprawie konwersji stron internetowych i aplikacji mobilnych. Jest szczególnie przydatna, gdy dany produkt cyfrowy ma bardzo rozbudowane menu. Nazwy kategorii i kolejne podkategorie mogą być przyporządkowane do różnych, nie zawsze jednoznacznych, nazw w menu, przez co mogą nie do końca okazać się jasne dla wszystkich użytkowników.
Jakich informacji dostarcza card sorting?
Wyniki tego badania UX, ukazują sposób myślenia, selekcjonowania, wyszukiwania oraz nawigowania użytkownika w witrynie lub aplikacji. Przykładowo w ten sposób badamy, pod jaką kategorią na stronie WWW uczestnik badania będzie szukał danego produktu do kupienia lub danej usługi, którą chce zrealizować.
Gdy menu będzie zaprojektowane według sposobu myślenia i selekcji informacji respondenta, istnieje większe prawdopodobieństwo, że spełni on cel biznesowy naszej strony lub aplikacji.
Na czym polega badanie user experience metodą card sortingu?
Istnieją dwa rodzaje card sortingu: card sorting zamknięty i card sorting otwarty.
Można wybrać jeden rodzaj metodologii lub przeprowadzić badania przy użyciu obu dostępnych sposobów — wszystko zależy od skali zagadnienia.
Card sorting zamknięty to podanie użytkownikom z grupy docelowej gotowych nazw kategorii głównych i prośba o przyporządkowanie do nich zdefiniowanych podkategorii. Card sorting otwarty stosujemy, gdy mamy grupę podkategorii i prosimy badanych, aby sami podali nazwy dla kategorii głównych i do nich dopasowali podane podkategorie.
Badanie card sortingu można porównać do dopasowywania elementów układanki — w ten sposób poznajemy zachowania naszych użytkowników i możemy tworzyć strony i aplikacje skrojone pod ich preferencje.
Card sorting można wykonać zarówno stacjonarnie, przy użyciu karteczek z nazwami, jak i online używając przeznaczonych do tego narzędzi cyfrowych. Preferowana próba respondentów z grupy docelowej to minimum 6 osób.
Test drzewa — skuteczna metoda badawcza w UX design
Test drzewa — to metoda badań jakościowych UX, która sprawdza użyteczność zaprojektowanego (np. na podstawie wcześniej przeprowadzonego card sortingu) menu na stronach internetowych i aplikacjach mobilnych/webowych. Badanie szczególnie zalecane, gdy dana firma posiada szeroką ofertę produktów i usług a istniejące na stronie lub w aplikacji, menu nie skutkuje zadowalającą konwersją.
O tym, jak jeszcze możesz wpłynąć na działanie swojego biznesu, dzięki dobrym praktykom UX Design dowiesz się z naszego artykułu: Jak zwiększyć konwersję sprzedaży w sklepie internetowym poprawiając UX?
Jaki efekt przynoszą wyniki testu drzewa?
Dzięki temu badaniu sprawdzamy, czy kategorie w menu zostały odpowiednio pogrupowane i nazwane oraz, czy potencjalni klienci nie będą mieli problemu z obsługą witryny. Jeśli wystąpią problemy w interakcji z menu, badanie wskaże błędny element oraz w jaki sposób należy go poprawić.
Przebieg badania UX metodą testu drzewa
Badany respondent z grupy docelowej dostaje od moderatora polecenie znalezienia konkretnej informacji/produktu/funkcji/usługi lub określenia, pod którą kategorią szukałby wskazanych danych.
Test drzewa można wykonać zarówno stacjonarnie, jak i online. Preferowana próba respondentów z grupy docelowej to minimum 6 osób.
Testy użyteczności UX — jakościowa metoda badań UX
Test użyteczności UX pozwala na sprawdzenie działania, funkcjonalności, logiki oraz intuicyjności wybranego elementu serwisu internetowego lub aplikacji. Badanie zalecane jest w sytuacji, gdy dany produkt cyfrowy wymaga od użytkownika wykonania określonych czynności w witrynie, aby cel biznesowy został spełniony. Przykładowo wypełnienie stosunkowo długiego lub skomplikowanego formularza na stronie, lub nawiązanie kontaktu z firmą.
Jakie informację dają wyniki testów użyteczności UX?
Dzięki nim badacz dostaje informacje, z jakimi problemami ma do czynienia badany podczas wykonywania określonej czynności na stronie i co stoi na przeszkodzie w pomyślnym zakończeniu operacji. Na jakim etapie serwis lub aplikacja jest nieintuicyjna i co należy zmienić w interfejsie, aby potencjalny klient mógł bez problemu spełnić swoją potrzebę.
Testy użyteczności UX dostarczają informacji, co prawidłowo działa na stronie i czego nie należy zmieniać.
Jak wygląda plan badania UX metodą testu użyteczności
Badacz UX zadaje respondentom określone zadanie do wykonania w witrynie, następnie obserwuje ich zachowanie, słucha ich komentarzy podczas wykonywania polecenia; szczególną uwagę zwraca na momenty, gdy użytkownik jest zakłopotany, ma problem podczas interakcji z systemem.
Testy użyteczności UX można wykonać zarówno stacjonarnie, jak i online. Preferowana próba respondentów z grupy docelowej to minimum 3-5 osób.
Badanie skutecznych rozwiązań, dzięki testom A/B w UX Design
Testy A/B to metoda badań UX wykorzystywana w sytuacji, gdy istnieje więcej niż jedna wersja interfejsu graficznego danej strony internetowej lub aplikacji mobilnej/webowej. Testy A/B sprawdzają warstwę wizualną witryny; która wersja prototypu produktu cyfrowego bardziej przyciąga użytkowników, jest bardziej estetyczna oraz przyjemniejsza dla oka.
Jakie informację uzyskasz dzięki testom A/B?
Dzięki wynikom, uzyskanym poprzez badanie user experience testami A/B możemy prawidłowo określić, która wersja graficzna witryny będzie bardziej przyciągać oraz zatrzymywać na stronie potencjalnych klientów.
Na czym polegają Testy A/B?
Respondenci z grupy docelowej wybierają, która z zaprezentowanych przez badacza UX wersji wizualnych strony lub aplikacji bardziej im się podoba; z której wersji chętniej by korzystali.
Testy użyteczności A/B można wykonać zarówno stacjonarnie, jak i online. Preferowana próba respondentów z grupy docelowej to minimum 3-5 osób.
Wywiady pogłębione — wnikliwa metoda badań UX
Wywiad pogłębiony to sposób, który skutecznie pozwala zbadać i określić potrzeby, oczekiwania, odczucia, frustrację klientów z grupy docelowej wobec strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Ponadto weryfikuje elementy, które blokują użytkownikom jak najlepsze wrażenia korzystania z produktu.
Wyniki wywiadów pogłębionych — bezcenna wiedza dla Twojej firmy
Wyniki wywiadów pogłębionych z badanymi obrazują przede wszystkim jakie wymagania funkcjonalne, opcje, możliwości, informacje powinny priorytetowo znaleźć się na danej stronie internetowej czy aplikacji mobilnej. Dostarczają informacji o tym, co klienci potrzebują uzyskać na danej witrynie oraz to, czego oczekują przy wejściu w interakcję z nią.
Dzięki wywiadom pogłębionym i możemy również zbadać odczucia użytkowników podczas korzystania z danej witryny — co na stronie wywołuje pozytywne wrażenia, a co frustruje klientów i jakie elementy należy zmienić.
Na podstawie wywiadów pogłębionych buduje się persony, mapy empatii, mapy podróży użytkowników po stronie oraz scenariusze użycia produktów cyfrowych, które są bardzo istotne w procesie projektowym.
Na czym polegają wywiady pogłębione?
Chcąc przeprowadzić wywiad pogłębiony, badacz UX umawia się z potencjalnymi klientami z grupy docelowej na spotkanie stacjonarne bądź online. Według wcześniej precyzyjnie opracowanego scenariusza przeprowadza z nimi wywiad, a z danych zebranych z wywiadu wyciąga odpowiednie wnioski i opracowuje rekomendacje.
Prowadzący stara się zachować luźną, sympatyczną atmosferę podczas badania, aby odpowiedzi respondentów były szczere i obiektywne, a wnioski z danych jak najbardziej trafne.
Wywiady pogłębione z użytkownikami można wykonać stacjonarnie lub online. Preferowana próba respondentów z grupy docelowej to 5-8 osób.
Badania UX — zadbaj o wyniki swojej firmy!
Niezależnie od tego czy tworzysz od zera swoją stronę WWW lub aplikację mobilną, czy może Twój produkt cyfrowy już istnieje — pamiętaj o dostosowaniu go do potrzeb i wymagań potencjalnych klientów.
Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką z JAAQOB HOLDING® i zadbaj o funkcjonalność strony WWW lub aplikacji z profesjonalistami!