Świat wokół nas bardzo gwałtownie się zmienia. Ostatnie lata wymogły wiele przemian, z których niektóre mogą zostać z nami na dłużej. Za tą tendencją idą również trendy. Bardziej zrównoważone wybory konsumentów, rozkwit sektora e-commerce i popularyzacja świadomego i wolniejszego stylu życia to tylko nieliczne ze zmian, jakie możemy zauważyć. Jak do tego ustosunkuje się content marketing i jakich tendencji możemy się w nim spodziewać na nadchodzący czas?
Zmieniające się trendy w marketingu internetowym
Wraz ze zmianami społecznymi, musiał przyjść czas na dynamiczne zmiany w marketingu. Zwłaszcza tym, który odbywa się w sieci. Zmieniły się wymagania odbiorców oraz to, czego teraz oczekuje się od firm. Hasła takie jak prywatność, jakość czy transparentność zyskały na sile a wraz z nimi tendencja wzrostowa na nowe formy prezentowania treści. Coraz częściej twórcy wybierają wideo, zakładając konto na TikToku, a w sieci możemy już na każdym kroku, zapisać się na atrakcyjne webinary. Jakie inne trendy w komunikacji marketingowej możemy zaobserwować?
Nowe trendy w marketingu social media
Jednym z umacniających się trendów jest gwałtowny rozrost sektora e-commerce w Polsce. Ta tendencja dalej się utrzymuje i coraz więcej małych i średnich firm decyduje się na wejście w świat zakupów online. Wynika to z niskiego progu wejścia oraz łatwego sposobu na zarządzanie takim sklepem. Według danych KRS z drugiej połowy 2021 roku w Polsce działało ponad 51 tysięcy e-sklepów.
Jak do tego mają się social media? Przede wszystkim wzrasta liczba sklepów, które traktują te platformy jako miejsce do sprzedaży swoich usług lub produktów. Trend ten stosunkowo młody, bo gwałtownie rozrósł się na przestrzeni ostatnich 2 lat, dzisiaj nosi nazwę social commerce i stanowi jedno z najciekawszych form rozwoju swojego biznesu. W kontekście content marketingu jest to kolejna szansa na nawiązanie relacji z potencjalnym klientem, za pomocą odpowiednich postów i ciekawych kampanii.
Zmiany w influencer marketingu
W obszarze samych kampanii lub współprac nieco inaczej wygląda rola influencer marketingu. Firmy nadal chętnie korzystają z możliwości, jakie daje zatrudnienie influencera, jednak co jest istotne, odbiorcy coraz częściej zwracają się w kierunku kont samych marek. Szczególną uwagą należy obdarzyć badanie wykonane w 2022 roku przez znany w Polsce serwis Klarna, które wskazuję, że Polacy, owszem obserwują influencerów, ale częściej interesują ich same brandy. Jest to niezwykły zwrot w obszarze tworzenia i planowania contentu, w ramach samego wizerunku marki. Jest to też szansa dla małych i średnich przedsiębiorców, pracujących w branżach, gdzie pozyskanie współpracy jest utrudnione lub nawet niemożliwe.
Trendy w digital marketingu — TikTok
Nie należy też pominąć TikToka. Bez wątpienia jest to jedna z najpopularniejszych platform w obecnym czasie. Od kilku lat jego popularność stale rośnie, zatem coraz więcej firm wykorzystuje go do kontaktu ze swoimi odbiorcami lub pozyskiwania nowych.
Prognozuje się, że tendencja nadal będzie wzrostowa, szczególnie w sektorach, gdzie projektuje się komunikacje pod młodego odbiorcę, takich jak moda, nowe technologie czy usługi. Pod kątem marketingu treści, jest to świetny sposób na działania z zakresu contentu interaktywnego, jak quizy czy konkursy. TikTok, to platforma z kategorii user generated content, w związku z tym użytkownicy mogą jeszcze bardziej zbliżyć się do swojej ulubionej marki, czy poczuć się jej częścią.
Content marketing – nowe sposoby dbania o relację z odbiorcą
Obecne realia, można bez przeszkód nazwać czasem wideokonferencji. Platformy służące wcześniej w sektorach stricte biznesowych lub akademickich pomogły w funkcjonowaniu w nowej rzeczywistości. Podobnie zrewolucjonizowały marketing. Jedną z form wideomarketingu, która stała się niezwykle popularna, jest webinar. Jest to doskonały sposób na nie tylko dbanie o już obecną grupę odbiorców marki, ale także na pozyskiwanie nowych.
Daje świetne pole do popisu dla specjalistów od marketingu treści. Przygotowanie ciekawego webinaru, który dostarczy odbiorcy tego, czego potrzebuje oraz odpowie na wszystkie jego pytania, oznacza wyższe prawdopodobieństwo na pozyskanie go jako klienta. Takie działania również dobrze działają wizerunkowo, ponieważ zbliżają markę do potencjalnego odbiorcy.
Kolejnym trendem wartym uwagi, są podcasty. Badania wykonane przez Publicis Group pokazują, że co trzeci internauta w Polsce ich słucha. W związku z tym nie należy ich pomijać w swojej strategii content marketingowej. Dzięki nim można znacznie zwiększyć swoje zasięgi, nie ponosząc dużych kosztów.
Prywatność — zmiana metod pozyskiwania danych
Nie bez echa odbiły się działania wielkich gigantów technologicznych, w szczególności Facebooka, dla którego ostatni czas był szczególnie niełaskawy. Wielka awaria, wyciek informacji na temat wykorzystywania przez Facebooka danych swoich użytkowników, niekorzystnie wpłynęły na wizerunek medium społecznościowego z Doliny Krzemowej. Wzmocniła też toczącą się od wielu lat dyskusje na temat prywatności w dobie internetu.
W odpowiedzi na tę dyskusję coraz częściej jako użytkownicy korzystamy z adblocków lub wybieramy firmy, dla których prywatność jest jedną z podstaw działalności. W związku z tą tendencją coraz więcej firm takich jak Google czy Apple wprowadza do swoich produktów rozwiązania, mające na celu ograniczenie pozyskiwania danych oraz ochrony użytkowników. Przykładem tutaj mogą być takie technologię jak wprowadzone do przeglądarki Safari ITP – anti-tracking prevention, które blokuje opcje śledzenia użytkownika. Od Google jest to wprowadzenie Privacy Sandbox i utrata tzw. third part cookies, które były często pobierane przez partnerów strony, którą klikał odwiedzający.
Jak to się ma do content marketingu? Przede wszystkim ciężej będzie określić preferencje odbiorcy i dopasować, do niego interesujące treści. Rozwiązaniem na to jest wprowadzenie zgody użytkownika na pozyskiwanie określonych danych. Prognozuje się, że będzie to jeden z przodujących trendów w pozyskiwaniu danych.
Jakość jako przodujący trend w marketingu internetowym
Powoli dobiega koniec ery docierania do odbiorcy clickbaitami oraz artykułami, które nie są wystarczająco kreatywne lub merytorycznie wyczerpujące. Wszystko za sprawą tego, jakie zmiany szykuje Google. Firma już kilka lat temu zauważyła, że najbardziej interesujące dla odbiorcy są treści ciekawe, unikalne i wyczerpująco odpowiadające na jego pytania. Pierwszą odpowiedzią na tamte wnioski było wprowadzenie algorytmu Panda, który weryfikuje do dziś treści i pozycjonuje tylko te, które uznaje za wartościowe. W odpowiedzi na umacniający się trend gigant planuje rozszerzenie algorytmu, które jeszcze dokładniej będzie badało czy treści są unikalne, profesjonalne i ciekawe.
Jest to niemała rewolucja nie tylko w świecie samego SEO, ale przede wszystkim content marketingu. Coraz częściej przy tworzeniu treści mających na celu budowanie więzi z klientem, trzeba będzie zwracać uwagę na jakość tych treści. Inaczej może się to odbić na wynikach i utracie dotychczasowej grupy odbiorców.
Znaczenie trendów w content marketingu
Produkcja, kreacja lub planowanie marketingu treści pod obowiązujące trendy, jak pokazały ostatnie lata, jest konieczna. Coraz częściej użytkownicy cenią sobie treści jakościowe, które kompleksowo odpowiedzą na ich pytania oraz poszukują marek, które realizują ich potrzeby.
W JAAQOB od kilkunastu lat pomagamy firmom, dopasować swoje działania komunikacyjne do obecnych lub nadchodzących zmian. Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką i zobacz, ile może zyskać Twoja firma.