Jednym z celów biznesowych strony internetowej sklepu online jest pomyślne ukończenie procesu zakupowego przez klienta. W pierwszej kolejności użytkownik musi zaufać marce, a następnie przekonać się do zakupu odpowiadającego mu produktu. Gdy potencjalny klient pomyślnie przejdzie ścieżkę użytkownika w witrynie i doda do koszyka wybrane artykuły, kolejną bardzo istotną ścieżką na platformie jest pomyślne sfinalizowanie operacji.
Czym jest proces finalizacji zakupu?
Proces checkout w e-commerce to końcowy etap procesu zakupowego, w którym użytkownik zakłada konto, podaje swoje dane, wybiera sposób dostawy oraz dokonuje płatności. Nieodpowiednio zaprojektowany proces zakupowy zwiększa prawdopodobieństwo przerwania tej operacji przez użytkownika, co przekłada się negatywnie na spełnianie celu biznesowego platformy e-commerce.
Potrzebujesz nowoczesnych rozwiązań w swoim sklepie internetowym? Sprawdź jak w JAAQOB HOLDING® tworzymy skuteczne witryny e-commerce.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Pasek postępu — niezbędny element w procesach na stronach www
Aby zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania zakupu przez użytkownika w sklepie online, należy przedstawić klientowi z ilu etapów, będzie składał się proces zamawiania towaru. Jeśli użytkownik będzie wiedział, ile kroków musi wykonać, aby sfinalizować zakup, chętniej przejdzie przez sam proces do końca. Jeśli zaś nie będzie wiedział ile etapów i czasu zajmie mu dokonanie transakcji to istnieje większe prawdopodobieństwo opuszczenia przez niego e-sklepu.
Etapy i proces przechodzenia przez podstronę checkout dobrze jest zaprezentować w postaci intuicyjnego paska postępu. Najlepiej, aby pasek postępu informował, nie tylko z ilu etapów złożony jest proces zamówienia, ale również co dany krok zawiera i jakich danych wymaga.
Ułatw swoim klientom wypełnianie formularzy w Twojej witrynie
Kolejnym istotnym udogodnieniem dla klientów platform online jest opcja założenia konta lub uzupełnienie danych automatycznie np. poprzez konto Facebook, Google czy Apple ID.
Użytkownicy nie lubią wpisywać danych oraz wypełniać długich formularzy. Gdy będą mogli zrobić to za pomocą jednego kliknięcia, w dużej mierze podniesie to prawdopodobieństwo finalizacji zakupu w sklepie oraz założenia na stałe konta.
Dobrym rozwiązaniem jest również dodanie opcji zrobienia zakupów bez konieczności zakładania konta użytkownika, czyli sfinalizowania transakcji jako gość.
Jeśli klient jednak zdecyduje się wypełnić formularz założenia konta w celu finalizacji transakcji, powinien otrzymywać instrukcję i pomoc od systemu. Strona powinna poinformować użytkownika, które pola w formularzu są obowiązkowe oraz dokładnie z jakich znaków powinno składać się hasło.
Elastyczność to podstawa dobrego UX
Gdy użytkownik dojdzie do etapu wyboru sposobu wysyłki, strona WWW powinna oferować elastyczne opcje tak, aby każdy klient mógł wybrać, mógł dopasować wysyłkę do swoich potrzeb. Elastyczność zwiększy prawdopodobieństwo sfinalizowania zakupów do końca na Twojej stronie e-commerce. Podobne opcje powinny być przy etapie płatności — im więcej możliwości zapłaty za produkt w sklepie online tym lepiej.
Informacja zwrotna dla Twojego nowego klienta
W sytuacji, gdy użytkownik pomyślnie dokona zakupu na stronie, powinien otrzymać jasną informację zwrotną o finalizacji transakcji. Wraz z tym niezwykle ważna jest instrukcja, o tym krokach, jakie należy dalej podjąć, przykładowo sprawdzić skrzynkę mailową.
Każdy, nawet drobny element podstrony checkout jest bardzo ważny i nieodpowiednio zaprojektowany może doprowadzić do spadku konwersji w witrynie, a to negatywnie wpływa na wyniki całego sklepu internetowego.
Jeśli chcesz, aby Twoi klienci pomyślnie dokonywali zakupów online, skontaktuj się z ekspertami UX w JAAQOB HOLDING® na bezpłatnej konsultacji eksperckiej.