Przestrzeń online stale się rozwija, co jest wynikiem zmieniających się potrzeb, stylu życia i zachowań obecnych tam użytkowników. Skupiając się tylko na ułamku tej przestrzeni dotyczącym transakcji zakupowych i nabywania usług, jesteśmy w stanie stwierdzić, że podstawowe działania marketingowe będą niewystarczające w osiągnięciu zmaksymalizowanych zysków. By zachęcić klientów, działania marketingowe muszą przyjmować różne formy.
W czasach, gdzie duża część naszego życia toczy się online, mamy dostęp do masy produktów i usług, które przeglądamy i kupujemy bez wychodzenia z domu. Ostatnie kilka lat pokazało, jak wielki potencjał kryje się w sprzedaży online, a sklepy internetowe z powodzeniem tę lukę zagospodarowały.
Szukasz profesjonalistów do stworzenia sklepu internetowego? Sprawdź jak robią to eksperci z JAAQOB HOLDING®.
Obecnie firmy prześcigają się w zdobywaniu klientów i wychodzeniu im naprzeciw w uproszczaniu nie tylko mechanizmów zakupowych, ale i w podjęciu ostatecznej decyzji kupna.
Czym jest remarketing i jakie są jego cele?
Spędzając czas w Internecie, scrollując social media, użytkownik natrafia na reklamy produktów i usług — zagląda tam, przegląda katalogi produktów, często doda coś do koszyka i wychodzi, nie dokonując zakupu.
By przypomnieć o ofercie i skłonić swojego potencjalnego klienta do sfinalizowania zakupów, warto wykorzystać reklamy remarketingowe.
Celem działania remarketingu jest dotarcie do użytkowników, którzy mieli wcześniej styczność z naszą firmą, sklepem bądź produktem oraz zachęcenie ich przekazem reklamowym do finalizacji zakupów. Koncept, na jakim opierają się te działania, to zmiana statusu ze zwykłego użytkownika na stałego klienta, co prowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
Działanie reklam remarketingowych
Kluczem do sprawnego działania procedur remarketingowych są powszechnie znane ciasteczka. Pliki cookie odpowiedzialne są za zbieranie danych, o tym, co na naszych stronach robią potencjalnie zainteresowani użytkownicy. Skrypty zapisują wiele informacji, nie zawsze oczywistych, ale jednak bardzo ważnych z punktu widzenia ponownego zainteresowania klienta. Przykładowo:
- w jakie linki klika,
- jakie akcje podejmuje na stronie,
- jakie wyświetla podstrony,
- czy porzucił koszyk z dodanymi tam artykułami,
- ile spędza czasu na danej witrynie.
Dalsza procedura, po zebraniu danych, polega na tym, by do osoby oglądającej daną kategorię produktów lub konkretny produkt, która nie sfinalizowała zakupu, wysyłać reklamy przypominające, o tym co przeglądały.
W skrócie — jeśli użytkownik oglądał rowery, i wyszedł ze sklepu, to w innych serwisach będą mu się wyświetlały kampanie reklamowe nawiązujące do kolarstwa oraz konkretnych modeli rowerów.
Zastosowanie mechanizmów remarketingowych jest ważnym elementem długotrwałej i szczegółowej strategii w branży e-commerce ze względu na fakt, że znakomita większość użytkowników odwiedza dane strony bez dokonywania na nich działań, na których zależy ich właścicielom — czyli zakupów.
Skłonienie do kupna nie jest jedynym działaniem, dla którego stosuje się te mechanizmy. Należą do nich także np. ściągnięcie dedykowanej aplikacji albo zapisanie się do newslettera. Przypomnienia wysyłane w ten sposób do odwiedzających daną stronę, mogą doprowadzić do spełnienia założonych celów.
Narzędzia wykorzystywane w działaniach remarketingowych
By uruchomić jakąkolwiek kampanię remarketingową, należy najpierw zebrać informacje o odwiedzających naszą stronę użytkownikach. Opisywane wyżej pliki cookie w tym pomogą. Poza tym możemy skorzystać z innych narzędzi dedykowanych do tych celów np. na platformach social media. Najbardziej znane są:
- Google Ads,
- Facebook Pixel,
- LinkedIn Insight Tag.
Google remarketing, czyli Google Ads
Narzędziem najbardziej kojarzącym się z omawianym tematem i najczęściej używanym przez marketingowców jest Google Ads. Jest to powodem tego, że sieć Google jest dzisiaj medium pozwalającym na dotarcie do największej liczby potencjalnych klientów.
By wykorzystanie remarketingu przy użyciu Google Ads przyniosło firmie konkretne korzyści, należy to narzędzie umiejętnie skonfigurować. System ten posiada obecnie dwie opcje — remarketing w wyszukiwarce lub na stronach partnerskich Google. Pozwala to na dostosowanie kampanii w sieci wyszukiwania, żeby celem były osoby, które już odwiedziły daną stronę lub sklep internetowy. Skojarzenie kampanii z odpowiednią grupą odbiorców, pozwoli na wyświetlanie reklam tekstowych w wynikach wyszukiwarki Google i jej stronach partnerskich.
Nie każda reklama, wyświetlająca się podczas bycia online jest reklamą remarketingową. Kiedy przez kilka dni z rzędu nie zaglądałeś na żadne konkretne strony, wtedy Google wyświetli losowe reklamy.
Ważne, by mieć to na uwadze, iż nasi klienci w każdej chwili mogą zrezygnować z wyświetlania dedykowanych reklam — od naszej kreatywności i wytrwałości zależy, czy przyciągniemy danego klienta na nowo.
Facebook Pixel
Remarketing na Facebooku działa na podobnej zasadzie, jak ten od Google, jednak mamy tu te z kilka różnic, które głównie opierają się na różnych celach, grupach odbiorców oraz innej strategii.
Podstawową formą działalności firm na Facebooku jest budowanie aktywnej i zaangażowanej społeczności, czyli w skrócie zbieraniu fanów marki. Dlatego w reklamę i remarketing na niebieskiej platformie warto zainwestować, kiedy chcemy budować świadomość marki, jednak jeśli chodzi o samą sprzedaż, to w tym zakresie Google radzi sobie lepiej.
By korzystać z tego narzędzia, musimy jego kod wgrać w naszą witrynę. Facebook Pixel to krótki i indywidualny fragment kodu JavaScript i dopiero jego zamieszczenie na naszej stronie WWW pozwoli na zbieranie danych o użytkownikach.
By jednak w pełni wykorzystać potencjał tego oprogramowania, należy wdrożyć zdarzenia standardowe i niestandardowe — czyli wszystkie określone działania dokonywane przez użytkowników na stronie: przeglądanie danych produktów, dokonane zakupy lub ich brak po ówczesnym dodaniu artykułów do koszyka.
Każde działanie rejestrowane jest jako zdarzenie, a kiedy są one już wdrożone, wtedy Pixel pozwala na emitowanie reklam wśród właściwej grupy odbiorców, co może zaowocować zwiększonym poziomem sprzedaży wśród osób skłonnych do zakupów.
LinkedIn Insight Tag
Prowadząc profil firmowy na LinkedIn z powodzeniem możesz wykorzystać tę platformę do wyświetlenia reklam przypominających o swojej firmie. Ogólny kształt tego narzędzia opierają się na takich samych założeniach, jak tych charakteryzowanych wyżej.
LinkedIn Insight pozwala gromadzić i wyświetlać bardzo szczegółowe dane adresatów kampanii remarketingowych i wyświetlać im reklamy usług i produktów, z którymi już się zetknęli.
Oprócz Insight na uwagę zasługuje inne narzędzie równie przydatne w działaniach remarketingowych — Matched Audiences. Wykorzystując je, możemy wysyłać konkretne komunikaty do pracowników konkretnych firm, bądź też osób odwiedzających naszą stronę.
Dodatkowo daje możliwość importu listy adresów mailowych oraz jej synchronizacji z danymi zaciągniętymi z LinkedIn, dzięki czemu możemy zoptymalizować dane grupy docelowej i zebrać strategiczne informacje biznesowe dotyczące odbiorców.
Stworzenie kampanii i rodzaje reklam
W każdym serwisie wykreowanie kampanii, która miałaby przyciągnąć do nas ponownie uwagę osób potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą, wygląda trochę inaczej. To, co zawsze się powtarza to konieczność trafnego określenia grupy docelowej.
Określeniu i prawidłowemu zawężeniu grupy docelowej służą zebrane wcześniej informacje o odwiedzających — dane geograficzne i demograficzne, informacje o przeglądanych podstronach lub produktach dodanych do koszyka.
Do tworzenia reklam remarketingowych najlepiej użyć materiałów graficznych. Przyciągające wzrok i zachęcające do wejścia banery, animacje i krótkie wideo, dają największe szanse na złowienie zainteresowania znudzonych użytkowników.
Rodzaje reklam remarketingowych
W zależności o tego, z jakich narzędzi korzystamy i w jakim formacie tworzymy przypomnienia reklamowe dla naszych odbiorców, wyróżniamy kilka rodzajów reklam remarketingowych.
Remarketing Standardowy
Podczas przeglądania stron internetowych lub „socjali” użytkownikowi wyświetlają się reklamy aplikacji i witryn, z którymi ostatnio się zetknął.
Remarketing Dynamiczny
Zasadniczo, zaraz po opuszczeniu strony, na której użytkownik przeglądał interesujące go produkty, będą mu się wyświetlały reklamy tych artykułów lub usług.
Remarketing wideo
Przez połączenie Google Ads z YouTube, użytkownicy stykający się z danym filmem lub kanałem w serwisie, będą widzieć jego reklamę podczas korzystania z platformy lub innych stron partnerskich.
Skuteczny remarketing dla Twojej firmy
Najcięższe i najdroższe w działaniach promocyjnych i sprzedażowych jest zdobycie klienta. Jednak, kiedy klient już zna naszą markę, był na naszej stronie lub nawet kupował coś od nas, to ponowne zainteresowanie ofertą jest dużo prostsze i tańsze.
Remarketing pozwala na utrzymanie kontaktu z potencjalnym klientem odwiedzającym daną stronę lub witrynę. Używanie tych narzędzi polega na wyświetlaniu reklam przypominających tym odbiorcom, którzy już wykazali pewne zaangażowanie w stosunku do marki.
Zaplanuj i wdrażaj skuteczne reklamy z profesjonalistami. Skontaktuj się z ekspertami JAAQOB HOLDING® na bezpłatnej konsultacji i podnieś efektywność swoich działań.