Sprzedaż i marketing w mediach społecznościowych w dużym stopniu opiera się na doborze odpowiedniej grupy docelowej. Jest to niezmiernie ważne, kiedy chcemy trafić z naszymi produktami i usługami do konkretnej grupy odbiorców, w której zakładamy duży procent nowych potencjalnych klientów. Wyselekcjonowanie najtrafniejszych wariantów targetowania nie jest proste, a testy i próby ich określenia potrafią często trwać miesiącami. Uzupełnieniem tego procesu może być zastosowanie lookalike’ów, które skutecznie pomogą w reklamie w mediach społecznościowych.
Grupy lookalike — co to?
Grupy lookalike lub lookalike Audiences (LA, LAA lub LLA), czyli grupy podobnych odbiorców, związane są z Facebookiem i odnoszą się do prowadzonych tam płatnych kampanii reklamowych. Nie są one wyłączne dla tego serwisu, tak naprawdę obecne są na każdej platformie sprzedażowej — na potrzeby artykułu wykorzystamy Facebooka.
LA tworzone są na podstawie wybranej grupy bazowej — niestandardowej grupy odbiorców, czyli osób, które już zapoznały się z danym produktem lub ofertą — następnie tworzy się zbiór osób o podobnych cechach i zachowaniach. Przy zastosowaniu odpowiednich algorytmów, narzędzie to analizuje takie cechy jak: płeć, wiek, wykształcenie, lokalizacje, zainteresowania i zachowania zakupowe, aby określić zakres osób najbardziej odpowiadających cechami klientom danej firmy. Dzięki zebranym informacjom manager reklam pozwoli na dotarcie do użytkowników o dużym potencjale zakupowym i znaczenie poprawi efekty reklamy na Facebooku. Zdobyte w ten sposób kontakty są jednymi z najtrafniejszych w lejku sprzedażowym.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Jak stworzyć i określić Grupy Podobnych Odbiorów
By utworzyć Grupę Podobnych Odbiorców na Facebooku, musisz przejść Managera Reklam, a następnie odszukać opcje „Odbiorcy”. Następnie, w lewym górnym rogu strony znajdziesz: „Utwórz grupę odbiorców” — „Grupa podobnych odbiorców”. Na koniec musisz tylko wybrać odpowiednie ustawienia do określenia swojego zbioru tj.:
- Źródło danych grupy,
- Lokalizację grupy,
- Wielkość grupy.
Źródła danych grupy
Skąd wziąć dane do utworzenia Grupy lookalike? Źródeł jest wiele i mają różny zakres — poniżej przedstawiamy kilka przykładowych.
Grupa niestandardowych odbiorców
W Managerze Reklam Facebooka grupy niestandardowych odbiorców podzielone są na „Twoje źródła” i „Źródła Facebooka”. Tworząc te grupy, mamy gotowe do użytku zwięzłe pliki danych naszych klientów odnośnie ich aktywności na witrynie lub w aplikacji oraz ich działań zakupowych.
Profil na Facebooku
W tym wypadku pod uwagę będą brane osoby obserwujące nasz profil.
Aktywność na profilu
Możesz analizować aktywności swoich odbiorców, takie jak polubienia, komentarze i udostępnienia, aby uzyskać informacje na temat ich preferencji i zainteresowań.
Dane CRM
Jeśli masz już bazę danych klientów, możesz wykorzystać ją do tworzenia Grup lookalike. Dzięki temu sprawdzisz, jakie grupy ludzi kupują Twoje produkty lub usługi, co da możliwości wykorzystania tych informacji do kierowania reklam do podobnych odbiorców.
Katalog produktów
W budowaniu nowych grup odbiorców możesz wykorzystać asortyment Twojego sklepu. Dzięki opracowaniu zbioru osób kupujących konkretne produkty lub usługi tworzymy wytyczne do stworzenia Grup lookalike.
Facebook Pixel
Jest to narzędzie do śledzenia działań użytkowników oraz umożliwiające sprawdzanie skuteczności kampanii reklamowych na Facebooku. Kiedy użytkownik odwiedza profil, Pixel zbiera informacje o jego aktywności i zachowaniach — jakie strony przeglądał, dokonane transakcje, wartość transakcji i inne.
Lokalizacja grupy
Po wybraniu źródeł, skąd będziemy czerpać informacje i dane odnośnie Grupy lookalike, musimy określić lokalizację, czyli kraj skąd są dani użytkownicy. Najbardziej efektywne grupy — to takie, gdzie użytkownicy są z jednego kraju. Daje to najbardziej wymierne efekty. Jeśli jednak chcesz swoje reklamy kierować na różne kraje, wtedy ważne jest, by na każdą lokalizację stworzyć oddzielną grupę podobnych odbiorców.
Wielkość grupy
Ostatnią czynnością, jest określenie liczebności tworzonej Grupy LA — jest on określany procentowo. Po określeniu lokalizacji, czyli kraju skąd pochodzi dana grupa odbiorców, Social media takie jak Facebook porównuje ich do obranego przez nas źródła danych i porządkuje je od najbardziej do tych najmniej podobnych. Jeśli wybierzesz rozmiar grupy 1%, wtedy będzie to procentowa część osób najbardziej przypominająca użytkowników z grupy wyjściowej. W skrócie — jeśli nasza grupa określona w danej lokalizacji to 100 tys. użytkowników Facebooka, określając wielkość grupy w wysokości 1%, otrzymujemy grupę podobnych odbiorców liczącą 1 tys. użytkowników.
Efektywne wykorzystanie możliwości Grup lookalike
Mając już opracowane tworzenie grup lookalike, ważne jest, by wiedzieć, jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie oferuje nam to narzędzie. Podstawową zasadą jest, aby nie trzymać się kurczowo schematów tworzenia tych grup i próbować różnych konfiguracji, by znaleźć te optymalne i dające najlepszy efekt.
Testuj różne źródła danych i zdarzeń do tworzenia grup LA. Im więcej możliwości sprawdzisz tym lepiej. Nie zawsze określenie grupy według zdarzenia „Zakup” określi nam grupę najlepszych klientów gotowych na nabycie naszych usług. Algorytm Facebooka ma luki i nie jest dokładny, więc liczenie na to, że dzięki takim podstawowym danym nasze kampanie przyniosą niesamowite efekty, jest z góry błędny. Wszystkie tego typu działania opierają się na zdobyciu jak największej ilości drobiazgowych danych, dlatego nawet dziesiątki określonych zdarzeń to często za mało.
Nie istnieje z góry określony optymalny zakres liczebności doskonałej grupy lookalike, która przyniesie najlepsze efekty. Często większa grupa procentowa jest efektywniejsza ze względu na optymalizację danych niż ta mniejsza i bardziej dopracowana w szczegóły. W tej kwestii nie ma reguły i jak wszystko w tej dziedzinie trzeba testować i pracować na grupach mniejszych i większych, dzięki czemu otrzymamy zróżnicowane dane. Podobne zasady tyczą się zakresu grup. Zmieniając zakres procentowy wybranych grup LA, zbieramy unikatowe dane, które na pewno posłużą nam w prowadzonych kampaniach reklamowych. By testowane grupy były dokładne, a dane trafniejsze, ważne jest pilnowanie, by nie generować grup nakładających się na siebie — czyli nie tworzyć grup o zakresach procentowych np.: 2-3% i 2-4%. Grupy nakładające się na siebie mogą przekłamywać dane.
Korzyści, jakie niesie wykorzystanie Grup lookalike
Grupy lookalike o dobrze określonym i różnorodnym zakresie pozwalają na dotarcie do nowych użytkowników, których segregujemy jako naszych potencjalnych klientów. Jest to prosty sposób na zareklamowanie swoich produktów i usług osobom, które możemy określić, jako potencjalnie zainteresowane. Wynika to właśnie z określenia grupy podobnych odbiorców do tych, którzy już są naszymi klientami. To oczywiście uproszczone tłumaczenie, ponieważ tych zakresów i potencjalnych grup LA możemy ustalić nieskończenie wiele.
Jedną z podstawowych korzyści, jakie daje stosowanie Grup lookalike jest z pewnością zwiększenie zasięgu naszych reklam i kampanii reklamowych. Określając wiele grup LA, determinujemy dotarcie do użytkowników, do których w innych warunkach nie mielibyśmy możliwości trafić. Plusem stosowania tych zabiegów, jest także lepsze targetowanie. Firmy wykorzystują grupy podobnych odbiorców do przesyłania reklam osobom określonym, jako skłonniejsze do pozytywnej reakcji na prezentowane oferty.
Efektywne używanie tego narzędzia pozwala na dokładną personalizację ofert, co z kolei przekłada się na lepszą sprzedaż i skuteczne wykorzystanie narzędzi takich jak Facebook Ads. Przez określenie, jakie zachowania i cechy charakteryzują obecnych klientów, marka jest w stanie dostosować ofertę do preferencji potencjalnych klientów. Wszystkie te działania i skuteczne wykorzystanie możliwości, jakie niesie ze sobą tworzenie grup podobnych odbiorców, pozwala na duże oszczędności w czasie i budżecie i zaplanowanie efektywnej kampanii reklamowej.
Znaczenie grup lookalike w marketingu na platformach social media
Grupy lookalike to w skrócie nasza grupa docelowa przy targetowaniu reklam na platformach sprzedażowych, jak i w mediach społecznościowych. Stosowanie tych zabiegów jest idealnym rozwiązaniem na dotarcie z naszą ofertą do zupełnie nowych klientów oraz zwiększanie świadomości marki. To potężne narzędzie, stanowczo upraszczające skalowanie kampanii reklamowych na Facebooku. Nauczenie się, jak je wykorzystywać, pozwala zwiększyć efekty i oszczędzić budżet. Odpowiednie obserwowanie działań użytkowników na własnej witrynie określa nam cel działań i pomaga w skutecznej reklamie w mediach społecznościowych.
Poszukujesz skutecznych sposobów na prowadzenie swoich kanałów social media? Umów się na bezpłatną konsultację ekspercką ze specjalistą w JAAQOB HOLDING®.