Tworzenie stron internetowych wkracza w nową erę, gdzie kodowanie i projektowanie wspierane są przez sztuczną inteligencję (AI). AI usprawnia procesy, dlatego przy umiejętnym wykorzystywaniu w znacznym stopniu można podnieść efektywność tworzenia stron internetowych. Z drugiej strony AI nie jest pozbawiona wad i warto wziąć to również pod uwagę. Rozwój AI jest jeszcze we wczesnej fazie, a to oznacza, że należy ją „sprawdzać”. Czy warto zatem powierzyć sztucznej inteligencji tworzenie stron internetowych? Sprawdźmy.
Co na to sztuczna inteligencja?
Skoro sztuczna inteligencja jest tak…inteligenta — zapytajmy jej samej, co sądzi o wykorzystaniu AI do tworzenia stron internetowych. Ciekawe, czy w swym osądzie będzie mało obiektywna: w końcu który twórca przyzna się do swoich słabych stron?
Otóż nic bardziej mylnego. AI bez problemu podaje wady i zalety wykorzystania AI w procesie tworzenia stron internetowych. I to z pewnością jest mocną stroną tego narzędzia.
Powiedzmy, że powyższy spis to pewna zabawa. Podane informacje są bardzo ogólne, a odpowiedzi podał ChatGPT, który jest tylko jednym z wielu narzędzi AI. Przyjrzyjmy się zatem dokładniej, jak sztuczna inteligencja może ułatwiać, a jak utrudnić proces tworzenia stron internetowych bazując tym razem na wiedzy człowieka — reprezentującego doświadczonych specjalistów w branży tworzenia stron internetowych.
Sztuczna inteligencja w branży webowej
AI zmieniło sposób tworzenia i zarządzania stronami internetowymi, oferując możliwości, które kilka lat temu wydawały się nieosiągalne. Automatyzuje powtarzalne zadania oraz pomaga w optymalizacji stron, między innymi dostosowując treści do preferencji użytkownika i optymalizując SEO.
Twoja firma potrzebuje profesjonalnej strony internetowej? Sprawdź naszą ofertę tworzenia skutecznych serwisów, które spełnią Twoje cele biznesowe.
Co to jest sztuczna inteligencja i jak właściwie działa?
Sztuczna inteligencja (inaczej AI lub SI) to skomplikowane algorytmy i systemy komputerowe, które symulują ludzkie myślenie, ucząc się i doskonaląc na podstawie dostępnych danych, czyli danych treningowych i wzorców znalezionych w Internecie.
Wiele firm i organizacji korzysta z zaawansowanych technologii do optymalizacji swoich usług, w tym z narzędzi bazujących na stronach AI.
Weźmy pod lupę personalizację – tu AI to prawdziwy game changer. Dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego strony mogą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, oferując im spersonalizowane doświadczenia, które zmieniają się niczym kameleon, odpowiednio do interakcji i zachowań na stronie. Wyobraź sobie – wchodzisz na stronę e-sklepu i bam! – wszystkie produkty, które widzisz, są dokładnie tym, czego szukałeś (albo i nie wiedziałeś, że szukasz). To sztuczna inteligencja w roli personal shoppera.
Wpływ AI na branżę webową widać także w tak zwanym przetwarzaniu języka naturalnego (NLP) – to ono pozwala chatbotom prowadzić z użytkownikami płynne rozmowy, które brzmią jak prowadzone przez człowieka. Oznacza to, że firmy mogą szybciej odpowiadać na zapytania klientów, będąc dostępne 24/7, co zdecydowanie podnosi poziom obsługi. Co ciekawe, niektóre narzędzia AI potrafią nawet rozpoznać nastrój użytkownika, dostosowując swoje odpowiedzi, by wyglądały na więcej niż tylko zimny zestaw automatycznych fraz.
Wskazówka: Aby zyskać przewagę na rynku i poprawić użyteczność swojej strony, warto eksperymentować z różnymi funkcjami AI, ale zawsze z myślą o tym, co najlepsze dla użytkowników. Najlepsi specjaliści umiejętnie balansują między innowacyjnością a intuicyjnością obsługi!
Więcej o optymalizacji użyteczności strony w powiązaniu z lepszą widocznością witryny dowiesz się z naszego artykułu: Czym jest SXO.
Dlaczego AI do tworzenia stron internetowych zyskuje na popularności?
Sztuczna inteligencja AI wkracza do branży web designu niczym burza, a platformy AI do tworzenia stron internetowych rosną w siłę z kilku ważnych powodów. Przede wszystkim, dzięki AI sprawy, które kiedyś wymagały skomplikowanego kodowania i doświadczenia technicznego, teraz można znacznie skrócić. Tworzenie responsywnych stron, które wyglądają świetnie na każdym urządzeniu? To również możliwe dzięki AI. W dodatku maszyny uczą się na bieżąco, co oznacza, że z każdą stroną stają się tylko sprawniejsze. To prawdziwe self-improvement w praktyce! Trzeba jednak uważać na szereg pułapek.
Wśród nich na przykład: częstotliwość pojawiania się błędów, zwłaszcza w przypadku gdy próbuje się dokonać zmian.
Inną ciekawą opcją, którą zapewnia AI to możliwość szybszego tworzenia treści. Jest jednak kilka warunków, które należy spełnić, by zrobić to w sposób profesjonalny. Aby treść faktycznie była dobrze przygotowana, trzeba wprowadzić właściwe prompty. To z kolei wymaga bardzo dobrej znajomości kontekstu działalności firmy, jej potrzeb, celów, strategii komunikacji.
Dla uzyskania szybkich efektów niezbędna jest także wprawa w generowaniu zapytań dla AI. To jeszcze nie koniec. Nie warto kopiować gotowej treści przygotowanej przez AI 1:1. Dobrze jest skorzystać z podawanych podpowiedzi, sugestii, wskazówek, jednak dla uzyskania skutecznej i ciekawej treści konieczne jest wprowadzenie własnych myśli, porównań czy unikalnych fraz. Tylko w taki sposób klient otrzyma na stronę profesjonalny content, a przede wszystkim pozbawiony ryzyka plagiatu, które może występować w przypadku wykorzystywania treści podanych przez AI.
Aby go uniknąć, należy zadbać o odpowiednie źródło danych treningowych — legalnych i mających odpowiednie prawa do wykorzystania. Ponieważ jednak AI korzysta dodatkowo z własnych danych treningowych oraz wzorców, należy zawsze spersonalizować i modyfikować treści, aby uniknąć oczywistego plagiatu.
Jak łatwo zauważysz, AI może być tu pomocna, ale tylko wówczas gdy specjalista ma wprawę, odpowiednie umiejętności i wiedzę.
Wskazówka: Zastanawiasz się, czy warto korzystać z narzędzi AI? Pomyśl o swoim projekcie jak o samochodzie – chcesz przecież, żeby był szybki, wydajny i miał wszystkie nowinki techniczne. Z AI można osiągnąć więcej, znacznie łatwiej. Prawda jest taka, że AI to nie tylko trend, to już standard, w którym odnajdują się najlepsi. Czas to pieniądz, a technologie oparte na AI są jak dobrze naoliwiona maszyneria optymalizująca każdą minutę pracy.
Maszyny zajmują się rutynowym szlifowaniem detali strony, dopasowywaniem grafik i poprawą użyteczności, pozostawiając specjalistom więcej czasu na kreatywne procesy, które w jeszcze większym stopniu podniosą atrakcyjność i skuteczność Twojej strony internetowej.
Narzędzia oparte na AI dla projektantów
Projektanci stron internetowych często stają przed wyzwaniami, takimi jak optymalizowanie UX, personalizacja treści czy błyskawiczne prototypowanie. Tu z pomocą przychodzą narzędzia oparte na AI, które potrafią zmienić monotonną pracę i sprawnie dobierać wzory designu pod potrzeby użytkownika. To pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii. Ale znowu: warto wykorzystać AI w roli pomocnika i narzędzia podsuwającego pomysły. W rękach utalentowanego designera efektywność AI połączona z ludzką kreatywnością gwarantuje rewelacyjne efekty.
Kolejny aspekt, w którym AI robi różnicę dla web designerów, to personalizacja użytkownika. Oparte na algorytmach narzędzia SI jak Adobe Sensei potrafią analizować dane dotyczące interakcji użytkownika, by na ich podstawie dostosowywać content i wygląd strony, co odpowiednio wykorzystane, może mieć doskonały wpływ na zaangażowanie użytkowników.
ChatGPT
Znany już niemal wszystkim, zaawansowany model językowy oparty na sztucznej inteligencji, który może być wykorzystywany do generowania treści, sugestii dotyczących layoutu oraz interakcji z użytkownikami na stronie internetowej. Dzięki jego zdolnościom do generowania naturalnego języka stanowi bardzo dobre narzędzie personalizacji doświadczenia użytkownika. Umiejętnie stosowany może pomóc w napisaniu dobrej treści.
Midjourney
Na liście nie mogło zabraknąć Midjourney, narzędzia AI do tworzenia obrazów. Program generuje grafiki na podstawie tzw. promptów, czyli opisów tekstowych. Podobną funkcjonalność mają też DALL-E i Stable Diffusion OpenAI. Dzięki Midjourney możemy tworzyć moodboardy, generować proste loga, czy nawet wstępne koncepcje stron internetowych. Nie zastępuje kreatywności, ale może być dobrą inspiracją.
Adobe Sensei
Adobe Sensei to platforma oparta na sztucznej inteligencji, która oferuje różnorodne narzędzia dla projektantów, w tym do automatycznego wykrywania i korygowania błędów w projektach, korygowania treści do różnych grup docelowych oraz optymalizacji stron, przede wszystkim ich wydajności. Dzięki zaawansowanym algorytmom uczenia maszynowego Adobe Sensei wspiera projektantów w procesie tworzenia stron internetowych, poprawiając ich efektywność i jakość.
Relume.io
Relume posiada kilka modułów, które potrafią przyspieszyć projekt UX Twojej strony internetowej. Dzięki temu narzędziu za pomocą krótkiej komendy stworzysz mapę strony, a w późniejszym etapie wygenerujesz makiety funkcjonalne UX.
Wyzwania i ograniczenia AI w tworzeniu stron internetowych
Sztuczna inteligencja robi wielkie wrażenie swoimi możliwościami, ale jak wszystko, ma też swoje ograniczenia, zwłaszcza gdy rozmawiamy o tworzeniu stron internetowych. Zaczynając od wyzwań, jednym z kluczowych jest fakt, że algorytmy AI mogą nie być w stanie w pełni zrozumieć niuansów ludzkiego języka i kontekstu. Podczas gdy sztuczna inteligencja robi kroki do przodu w przypadku prostych zadań jak wybieranie szablonu lub kolorów, to już z kreowaniem zaawansowanego UX designu lub unikalnych elementów brandingowych będzie mieć nie lada problem.
Zwróćmy także uwagę na kwestię personalizacji. AI może sugerować ogólne trendy designu, ale to my, ludzie, nadajemy stronie to „coś”, ten unikalny klimat, który odwiedzający mogą poczuć od pierwszego kliknięcia. Technologia pomaga specjalistom w pewnych aspektach projektowania stron internetowych, jednak, aby witryna wyróżniała się naprawdę indywidualnym podejściem, konieczne jest tu krytyczne myślenie i wieloletnie doświadczenie praktyków. Dodatkowo pojawia się kwestia bezpieczeństwa i prywatności. Sztuczna inteligencja zbiera i analizuje ogromne ilości danych – nie należy bagatelizować możliwości ich wycieku. O błędach natomiast ostrzega sama AI, np. ChatGPT podaje zastrzeżenie: „ChatGPT can make mistakes. Consider checking important information”.
Wskazówka: Implementacja AI w tworzeniu strony, wymaga dokładnego przemyślenia, które moduły i zadania rzeczywiście można powierzyć algorytmom, a w których miejscach konieczne będzie pozostawienie ludzkiego nadzoru. Aby mieć takie wyczucie, niezbędna jest ciągła praca w tym obszarze, ogromne doświadczenie i czujność na szybko pojawiające się zmiany.
Ostatecznie, nie da się ukryć, że sztuczna inteligencja ma swoje ograniczenia:
- Rozumienie kontekstu i subtelności w komunikacji,
- Zdolność do pełnej personalizacji i tworzenia unikatowego UX,
- Zagadnienia bezpieczeństwa danych i prywatność użytkowników.
Niezależnie od tego, jak zaawansowana jest technologia, projektowanie stron to mieszanka sztuki i nauki, gdzie równie ważna jest intuicja, jak i algorytmiczna precyzja.
Chcesz uzyskać swoją wymarzoną stronę internetową? Powierz to zadanie profesjonalistom z JAAQOB HOLDING® zaznajomionych z efektywnym wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w projektowaniu stron internetowych. Umów się na bezpłatną konsultację i zobacz, jak projektujemy witryny dla firm.