Początek nowego roku to zawsze dobry moment, by spojrzeć wstecz i wyciągnąć wnioski na przyszłość. W tym odcinku podcastu dzielimy się tym, czego nauczył nas 2024 rok. Każdy z nas opowiada o swoich trzech najważniejszych lekcjach, które zamierzamy zaadaptować w 2025 roku. Rozmawiamy o tym, jak odpuszczenie pewnych procesów w firmie może spowolnić rozwój, a także jak wprowadzić to, czego nas nauczył 2024 rok, w życie, by przyspieszyć rozwój firmy i osiągnąć ambitne cele.
Trzy kluczowe lekcje, które zabieramy ze sobą w 2025 rok
1. Zaangażowanie lidera jest kluczowe
Rok 2024 nauczył nas, że nie można całkowicie „odpuścić” pewnych procesów w firmie, nawet jeśli struktura wydaje się stabilna. Lider powinien być obecny, doglądać kluczowych obszarów, aktywnie wspierać zespoły i wchodzić w role „wewnętrznego konsultanta”, kiedy pojawia się taka potrzeba. To podejście pomaga nie tylko przyspieszyć rozwój, ale też wychwycić problemy, zanim staną się poważnym wyzwaniem.
2. Jeśli w coś wierzysz – nie przestawaj próbować
Tworzenie nowych usług, produktów czy strategii to długotrwały proces pełen prób i błędów. W 2024 roku przekonaliśmy się, że konsekwencja i cierpliwość są kluczowe. Czasami sukces przychodzi po wielu latach ciężkiej pracy, analiz i modyfikacji podejścia. Kluczem jest wiara w kierunek, który obraliśmy, poparta danymi i przemyślanymi decyzjami.
3. Dobry wspólnik to skarb
Rok 2024 pokazał nam, jak ogromną wartością jest dobrze dobrany wspólnik. Partner biznesowy, który uzupełnia Twoje słabe strony, wnosi inne spojrzenie i stanowi realne wsparcie w codziennych wyzwaniach, może znacząco przyspieszyć rozwój firmy. To także bezcenne wsparcie mentalne, szczególnie w trudniejszych momentach.
Cele i plany na 2025 rok
1. Rozwój podcastu CEO HUB
Planujemy dalszy rozwój naszego podcastu w trzech głównych formatach:
- Klasyczne odcinki z Czarkiem Bieleckim – kontynuacja wartościowych rozmów na temat biznesu, marketingu i technologii.
- Szybkie porady od przedsiębiorców dla przedsiębiorców – krótki, 3–5 minutowy format z praktycznymi wskazówkami.
- CEO HUB Experts – wywiady z ekspertami i przedsiębiorcami, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami.
2. Comiesięczne spotkania dla przedsiębiorców – „5M Meet”
W 2025 roku planujemy rozpocząć serię bezpłatnych spotkań networkingowych dla przedsiębiorców. Będzie to przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i tworzenia wartościowych relacji biznesowych. Warunkiem uczestnictwa będzie aktywny wkład w spotkania – dzielenie się wiedzą i otwartość na współpracę.
3. Skalowanie i optymalizacja procesów
Szybki rozwój firmy to także nowe wyzwania. Naszym celem na 2025 rok jest jeszcze lepsza organizacja procesów, wdrożenie skuteczniejszych procedur i rozwijanie struktury zarządzania.
Podsumowanie
Rok 2024 był pełen wyzwań, ale również cennych lekcji i sukcesów. Wchodzimy w 2025 rok z jeszcze większą determinacją, aby realizować nasze cele, rozwijać firmę i dzielić się wiedzą z naszymi słuchaczami i partnerami biznesowymi.
Transkrypcja odcinka:
00:00
Speaker 1
Jak bardzo na wagę złota jest dobrze dobrany wspólnik.
00:03
Speaker 2
To ja na koniec dnia muszę przyjść z tą pozytywną energią, z tą siłą, pokazać, słuchajcie, damy radę, zrobimy to, determinacja, ciśniemy, robimy to, pedał w podłogę. Słuchajcie podcastu CEO Hub Jończyk Ibielecki.
00:16
Speaker 1
Podcastu od przedsiębiorców dla przedsiębiorców. Sponsorami kanału są nasze marki.
00:23
Speaker 2
Jacob Holding, agencja marketingowa, która specjalizuje się w tworzeniu strategii marketingowych oraz świadczy usługę zewnętrznego dyrektora marketingu, który układa biznes i marketing w średnich, małych firmach.
00:35
Speaker 1
Digital Forms, Twój doradca technologiczny. Pomagamy firmom rozwijać się dzięki nowoczesnym technologiom i automatyzacji procesów. Przejdź z nami na wyższy poziom cyfryzacji swojego biznesu.
00:47
Speaker 2
Linki do naszych stron znajdziecie w opisie naszego podcastu.
00:50
Speaker 1
Dzień dobry Państwu. Cześć Przemku.
00:52
Speaker 2
Cześć Szarek.
00:53
Speaker 1
Przemku, mamy początek nowego roku, więc myślę, że to jest dobry moment, żeby podsumować jak wyglądał u nas 2024, czego się nauczyliśmy, jakie mamy spostrzeżenia. No i podzielić się trochę planami na 2025. Jak u Ciebie wyglądał 2024?
01:09
Speaker 2
Tak, cały czas się uczymy, ciągle się uczymy. Mówiliśmy o tym kilka razy, najlepiej uczyć się na własnych błędach. Dzisiaj podzielę się takimi trzema lekcjami, które ja osobiście personalnie wyciągam z roku 2024 i sobie zaadoptuję do 2025. No to przejdę może do pierwszej lekcji, którą sobie zrobię. Po jednej. Pierwsza lekcja, tak trochę cytatem polecę, ale myślę, że on odwzorowuje co mam na myśli. Jeśli masz wszystko pod kontrolą, to znaczy, że jedziesz za wolno. To jest w ogóle Rafał Brzoska, kto powiedział, że jeśli w biznesie masz wszystko pod kontrolą, to jedziesz za wolno. To jest taka lekcja, gdzie w tym roku zauważyłem, że pewne rzeczy w firmie odpuściłem. To znaczy, jak już o tym rozmawialiśmy wielokrotnie, na tyle mam rozbudowaną strukturę w firmie, gdzie ja operacyjnie nie jestem już praktycznie w żadnym dziale. Nie będąc w żadnym dziale, to ja też te pewne działy trochę odpuściłem.
02:12
Speaker 2
Jako przedsiębiorca to jest taka lekcja dla mnie właśnie z 2024 roku, że Wchodząc w pewne działy, wspierając je, pomagając im, można pewne rzeczy przyspieszyć, można dzięki tym spowodować, że twoja firma będzie się szybciej rozwijała. Postawiłem sobie jakieś cele, konkretne, biznesowe, marketingowe. I widząc, że wchodząc w te pewne procesy, trochę je nadzorując, trochę je układając inaczej, mógłbym je lepiej poukładać. I to jest właśnie taka moja myśl, Tak jak powiedział Rafał Brzoska, że jeśli widzisz, że tam wszystko masz pod kontrolą, to znaczy, że idziesz za wolno, że coś w tym biznesie musisz pozmieniać. Nie wiem, czy w ogóle się spotkałeś z tym?
03:03
Speaker 1
Tak, słyszałem ten tekst Rafała oczywiście. Ja tak się zastanawiam, bo mówisz, Mówisz, że raz, żeby mieć wszystko pod kontrolą, dwa, że tak trochę nie doglądałeś tam, gdzie czułeś, że powinieneś jednak doglądać. Jak to wyglądało? Bo jedna sprawa to jest robić cały czas nowe produkty, cały czas atakować nowe rynki, cały czas wychodzić z jakąś nową inicjatywą, a druga sprawa to jest pilnowanie tego, co już mamy. I tak widzę, że trochę to i to tutaj jest, te problemy.
03:34
Speaker 2
Przede wszystkim chodzi o to, że w danych działach, jak ludzie pracują, to niezależnie od firmy, każdy z nas jest trochę w takiej bańce zamkniętej, czyli gdzieś tam w swoim środowisku działamy, nie zauważamy pewnych rzeczy. I w momencie, kiedy zauważyłem, że wchodzę jako taki trochę zewnętrzny konsultant do własnej firmy, do jakiegoś konkretnego działu, obserwuję pewne rzeczy, gdzie jestem w stanie podpowiedzieć, jestem w stanie wskazać, słuchajcie, proponuję takie rozwiązanie, przetestujcie to. I zauważyłem właśnie tą jedną rzecz, że wchodząc w pewne działy, czy to właśnie nawet w sprzedaż, ich wspierając, czy jakieś inne działy, Trochę robiąc rewolucję w pewnych momentach, bo tak powiedziałem, wszystko jest poukładane, ale mamy jakieś ambitne cele postawione i szukamy tych rozwiązań, gdzie tutaj coś możemy dopracować, gdzie można coś tam podrasować, więc mocniejsze zaangażowanie się i ten taki trochę consulting wewnątrz firmie widziałem, że bardzo dużo pomógł.
04:36
Speaker 1
No dobra, ja jeszcze nie jestem na tym etapie, żeby tak w ogóle zostawiać działy same sobie, ale to też jest fajna lekcja dla mnie, żeby nigdy tego na pewno nie zrobić, żeby jednak je doglądać.
04:46
Speaker 2
W ogóle powiem Ci taką ciekawostkę, bo na pewno znasz Miłosz Brzeziński, autor świetnych książek, można posłuchać go w różnych podcastach również.
04:59
Speaker 1
Głaskologia i coś tam jeszcze.
05:01
Speaker 2
Tak, powiem, no naprawdę uwielbiam jego książki, to jak on po prostu opowiada o życiu, No takich, bym powiedział, przyziemnych często tematach. Gdzieś tam taki, utkwiło mi w pamięci, jak on właśnie coś mówił takiego, że no jak działasz i tak dalej, to jest taki moment, gdzie no musi być ten pedał w podłogę. I wśród swoich wspólników rzuciliśmy sobie w pewnym momencie taki temat, gdzie mówimy pedał w podłogę. To znaczy był taki moment w 2024, gdzie wszystko mamy pięknie poukładane, wszystko widzimy, że pięknie tam na tych wykresach nam rośnie i w pewnym momencie zaczęło nam spadać. I nic z tym za bardzo nie robiliśmy, no bo wszystko autorycznie poukładane, za chwilę te wskaźniki gdzieś tam pewnie pójdą w górę. I oczywiście to swobodnie gdzieś tam sobie dalej te wskaźniki spadały.
05:48
Speaker 2
I w momencie kiedy zaangażowaliśmy się, czyli weszliśmy w pewne procesy, weszliśmy w pewne działy, pewne rzeczy na nowo spojrzeliśmy, pewne rzeczy trochę poukładaliśmy, to jak my to mówiliśmy, to był ten pedał w podłogę. Po prostu na maksa ciśniemy, działamy, pracujemy, układamy, pomagamy itd. To zauważyliśmy, że co się wydarzyło, znowu wszystko fajnie, pięknie w górę szło itd. Więc tu takie hasło na 2025 pada w podłogę, czyli to Twoje zaangażowanie jako CEO powinno być cały czas tak samo wysokie.
06:21
Speaker 2
Dużo o tym mówię właśnie, że żeby rozwijać firmę, gdzie ty z tej firmy możesz wyjść, gdzie masz te stworzone działy, natomiast to nie oznacza, że ty już przestałeś się zajmować firmą i ewidentnie widać to, że jeśli powiedzmy z pewnych dział jak gdyby przestaje już całkowicie nad nimi doglądać je, to widać, że gdzieś tam sukcesywnie te wskaźniki powiedzmy trochę spadają, ale to nie wynika stąd, że ludzie coś robią źle, nie, oni robią dokładnie tak samo, natomiast rynek się zmienia, dynamika rynku się zmienia. W naszej branży ta technologia, marketing to jest coś, co cały czas tutaj trzeba rozwijać. To jest trochę tak, jak odpuścisz ten biznes, to trochę będzie spadało. Przyciśniesz, rozwija się i jest fajnie. Czyli na takiej zasadzie, ten pedał w podłogę. Po prostu cały czas nie ma, nie odpuszczasz, nie?
07:12
Speaker 1
Okej, czyli cały czas doglądasz swojego biznesu.
07:14
Speaker 2
Cały czas, cały czas, dokładnie tak.
07:15
Speaker 1
Dobra, okej. Ja sobie zapisałem lekcję z roku 2024. Bardzo często Wspominamy w naszym podcastie, że to nigdy nie jest tak, że masz jakiś pomysł na produkt, na dotarcie do klientów i to ci od razu zaskoczy za pierwszym razem, to się praktycznie nie zdarza, to jest cały czas próba, próba, próba, próba, ponosisz porażkę za porażką i może za którymś razem ci się uda. Ja sobie zapisałem lekcję z roku 2024, żeby mi się to potwierdziło, że jeśli w coś wierzysz, uważasz, że to jest dobry produkt, dobry sposób na coś, to nie rezygnuj, cały czas próbuj. Z tego względu, że w tym roku naprawdę czułem, że to czego nauczyliśmy się o transformacji zaczyna działać z klientami. A ja to zacząłem siedem lat temu, sześć czy siedem lat temu zacząłem nad tym pracować.
08:04
Speaker 1
Pierwszy raz zobaczyłem prezentację mojego obecnego wspólnika, zobaczyłem, że to jest świetne, ja muszę zacząć coś takiego robić. I to mi zajęło tyle lat, żeby nauczyć się, co dobrze rezonuje z klientami, jakie małe produkty stworzyć, jak z nimi rozmawiać. I rosło sobie to tak liniowo, natomiast w tym roku widzę, że naprawdę mamy bardzo dużo zapytań od ciekawych klientów. No i idzie to w dobrą stronę, ale jak myślę sobie, ile to lat zajęło, ile ja razy po drodze zastanawiałem się, czy sobie tego nie odpuścić, że może to jest za trudne, może w ogóle to nie jest dobry kierunek, może zrobić coś innego. No jednak wychodzi na to, że jak trzeba, jeśli w coś wierzysz, jeśli się to… Cały czas się na tym zastanawiasz i mówisz, kurczę, no to musi działać.
08:46
Speaker 1
Tylko jednak zastanawiasz się na podstawie jakichś danych oczywiście, nie tak, że musi działać, ale w sumie na podstawie niczego. No to trzeba po prostu cały czas próbować, to w końcu musi się udać.
08:58
Speaker 2
To jest w ogóle świetna strategia, o której ty mówisz. Najlepsza w zasadzie strategia dla firmy to jest taka strategia, gdzie w pewien sposób analizujesz trendy i ty starasz się je wyprzedzać, czyli powiedzmy dzisiaj odpowiednio wcześniej, na parę lat wcześniej zaczynasz już budować usługę, która wiesz, że będzie na fali rosnącej powiedzmy za dwa, trzy lata. Jeśli jesteś w danej branży, prawdopodobnie takie rzeczy wiesz, co w najbliższym czasie czy na przestrzeni lat będzie się rozwijać, będzie się pojawiać. Czyli jak gdyby tu mówimy o czymś w wyborze takim mądrym, czyli rzeczywiście tworzymy usługę, która wiemy, że ona faktycznie będzie istnieć i będzie potrzebna.
09:39
Speaker 1
Wydaje się, że ma sens cały czas.
09:40
Speaker 2
Tak, wydaje mi się, że ma sens. Najpierw strategia. W momencie, kiedy już jest fala rosnąca, no to wtedy już wszyscy próbują na tą falę się wbić. Już oczywiście nie mówię o firmach, które przesypiają to i gdzieś tam na końcu w ogóle są tego, że tak powiem, łańcucha pokarmowego, ale wygrywają te firmy, które są przed tą falą. Czyli w momencie, kiedy ta fala jeszcze nie powstała, ty już zaczynasz wokół tego budować produkt, usługę. Transformacja cyfrowa dzisiaj już, jak wiemy, Wszystko jest związane z technologią, technologię mamy w marketingu, sprzedaży. Nie wyobrażamy sobie dzisiaj życia z teczy, niestety, bez technologii. I firmy, które już wcześniej nad tym pracowały, tak jak twoja dzisiaj, widzisz z tego już konkretne korzyści. Natomiast, nie wiem, jeszcze zakładam, że cztery.
10:27
Speaker 1
Lata temu Nie, nic jeszcze. Cały czas się uczyłem, zastanawiałem się, w którą stronę z tym pójść. To jest też o tyle fajne, że widzę, że to zajmuje dużo czasu też, żeby to zbudować. Żeby naprawdę sprawdzić, co działa, co nie działa. To nie jest coś, że moja firma robi transformacje, ktoś zobaczy, o też zaczniemy robić transformacje i nagle to zacznie działać. No to zajmuje niestety bardzo dużo czasu, ale to też daje dużo satysfakcji. Jeśli w coś wierzymy w biznesie, to cały czas próbujmy. Dobrze Przemku, co masz jako punkt drugi?
10:58
Speaker 2
Tak, lekcja numer dwa, bo wypisałem trzy, takie dla mnie kluczowe, to znowuż taki trochę cytat, myśl, jeśli chcesz zapalać innych, sam musisz płonąć. I teraz, w czym rzecz? Trochę to wiąże się z tym, co wcześniej mówiłem, żeby się mocno zaangażować w zespoły, w firmę, po to, żeby, tak powiedziałem, CEO to nie ma być osoba, Człowiek, który wchodzi i jakby wskazuje palcem, co wy macie zrobić i to zrobicie źle, ma być po pierwsze takim właśnie konsultantem, doradcą, ma pokazywać. I teraz dalej. Znowuż, opowiadając trochę o tym, co działo się w ubiegłym roku u nas, no to sinusoida klasyczna, tak? Sinusoida w górę, w dół i tak dalej.
11:41
Speaker 2
No i ja uważam, że dobry CO to jest taki, gdzie w momencie, kiedy tak to wiesz, w tej powiedzmy Biedronce widzimy, że do kasy w kolejce stoi 30 osób, to ten kierownik z magazynu przychodzi, wiesz, podwija rękawy, siada na kasie i przyjmuje klientów. I miałem dokładnie parę razy w tym roku, znaczy w tym poprzednim roku takie akcje, gdzie jako przysłowiowy ten człowiek z magazynu, siadałem w cudzysłowie na kasie i obsługiwałem klientów. I powiem szczerze, to było fenomenalne dla mnie doświadczenie, bo W tamtym roku i poprowadziłem dwa warsztaty dla klientów, czego wcześniej nie realizowałem. Oczywiście w zespołach pomagałem w tworzeniu strategii itd. I to fenomenalnie zaangażowało ludzi zespół, bo znowu ja dzieliłem się pewnymi rozwiązaniami, które widziałem.
12:30
Speaker 2
To nie było nic, że ja nie wchodziłem, że im Wywracam, że tak powiem, do góry nogami wszystko, co oni tam mają, tylko pewne rozwiązania gdzieś tam im podpowiadałem. Więc znowu uważam, że z jednej strony musisz cały czas doglądać tą swoją firmę, ale z drugiej strony, gdzie ty widzisz, że zespół wymaga, potrzebuje, jest jakiś pik. Siadasz, jak ja to mówię, na tej kasie, podbierz rękawy. Oni muszą widzieć, że jesteś w stanie tych nietobów obsłużyć, że robisz to dobrze, że ty jesteś ich takim silnym liderem, a nie z boku stoisz, patrzysz, jak oni się tam męczą, w cudzysłowie.
13:04
Speaker 1
Czyli ja bym to podsumował, że żeby być obecnym liderem, Żeby nie było, że gdzieś tam szef jest, ale to jest w ogóle wyzwanie zrobić to w firmie, która jest na remote’cie cała. Nie, bo to nie jest, że wchodzisz do swojej siedziby i wszyscy widzą, o szef przyszedł, dzisiaj pracuje z nami.
13:20
Speaker 2
No tak, ale wiesz, jak nagle zaczynasz obsługiwać klientów, to oni to widzą, nie. Masz jakiś tam stworzony proces, no to widzą. Dla mnie, to jest wiesz takie, no można by powiedzieć, co tu jest odkrywczego w sumie, wiesz. Zacznij obsługiwać klientów, będziesz wiedział co się dzieje w firmie. Ale wiesz, ja mam firmę rozwiniętą, gdzie te działy same funkcjonują już od wielu lat. Dla mnie to było mega doświadczenie, gdzie ja z pierwszej linii frontu od klientów miałem informacje. Od razu widziałem jak oni reagują na pewne nasze usługi, na pewne rozwiązania. Jeśli zatrudniasz kilka osób, to widzisz, że sam w tym uczestniczysz. W momencie, kiedy firma ci się rozwija, to jest taka trochę pułapka. Myślę, że tutaj rozumieją przedsiębiorcy, którzy zatrudniają już kilkadziesiąt osób.
14:16
Speaker 2
Nie masz ani kontaktu z pracownikami, już nie masz takich relacji, nie do końca widzisz jak oni obsługują tych klientów, a ten czas mija i być może warto trochę usprawnić procedury. Być może procedurę, którą wdrożyłeś nie do końca jest dobra i po prostu siadasz na tej kasie i nagle się okazuje, że o kurde, tu jednak trzeba coś poprawić.
14:38
Speaker 1
Tak, to musi być ciekawe doświadczenie, jak już znajomi, którzy mają większe firmy, tak powyżej 100 osób, to mówią, że już nawet jak oni mają swoją siedzibę, to już właśnie jest takie dziwne wrażenie, że przychodzisz do pracy, znajdujesz pracownik, ty właściwie go nie zatrudniałeś, nie gadajesz z nim nigdy, nie wiesz jak pracownik ma na imię czasami.
14:54
Speaker 2
Statystyki jasno pokazują, że ponad 60% osób oglądających nasz kanał to osoby bez subskrypcji. Jeśli podoba Ci się nasz podcast i chcesz, aby naszym kanale pojawiało się więcej takich treści, zostaw lajka i kliknij w przycisk subskrybuj. Za co z góry bardzo dziękujemy. Ale wiesz co, to jest ciekawe, bo czytałem w książkach o takich przypadkach, gdzie właściciele dużych korporacji co jakiś czas robili właśnie sobie takie doświadczenie, że na przykład…
15:24
Speaker 1
Zarządzasz Tesco, więc siadasz na kasie.
15:26
Speaker 2
Tak, albo słuchaj, zarządzasz jakąś dużą firmą, gdzie jest 200 osób na infolinii i ty siadasz na infolinii, ponieważ ty możesz od razu posłuchać.
15:36
Speaker 1
W Amazonie tak jest. Chyba, że musisz jeden dzień w roku przepracować jako taki szeregowy pracownik, żeby lepiej zrozumieć problem. Bardzo ciekawe.
15:45
Speaker 2
Świetne doświadczenie i znowuż to jest lekcja na 2025, żeby mocniej się zaangażować, wejść w pewne procesy, absolutnie ich nie zmieniać, tylko starać się rozwijać, pokazywać jakieś ulepszenia.
16:00
Speaker 1
No dobra, co ja mam zapisane jako punkt drugi? Aha, już wiem co mam zapisane. Więc to jest moje odkrycie z tego roku, jak bardzo na wagę złota jest dobrze dobrany wspólnik. Dla ciebie to jest stara historia, bo masz swoich wspólników już od dawna, no ja w tym roku dopiero już się tak na stałe dogadaliśmy z moim Przemkiem. Ja po prostu jestem zachwycony, jak to uczucie, że nie jestem ze wszystkim sam, tylko mogę od kogoś te rzeczy odbić, ale w ogóle ktoś, kto jest w tej mojej szalupie razem ze mną, to jest zupełnie coś nowego, po prostu ta możliwość podzielenia się z tymi problemami, to psychicznie bardzo pomaga jednak.
16:43
Speaker 1
No i druga sprawa, jeśli masz jakieś swoje, każdy ma jakieś swoje mocne strony i słabe strony, więc jeśli zatrudnisz wspólnika, gdzie się fajnie uzupełniacie tymi, że on ma mocne strony, a ty masz słabe, super to działa, jestem po prostu zachwycony. Z drugiej strony oczywiście słyszałem dużo historii o firmach, które się rozpadały, bo wspólnicy przestają się dogadywać, więc ta komunikacja oczywiście jest tutaj kluczowa. No na razie odpukać, działa to super, to jest moje odkrycie z 2024. Dobrze dobrany wspólnik naprawdę to nie jest coś, co trzeba się bać, choć jest to oczywiście zawsze ryzyko, zawsze można kiedyś się przestać dogadywać, na początku może być fajnie, no różnie to może być, na razie jest super odpukać.
17:19
Speaker 2
No to słowo klucz, dobrze dobrany. Oczywiście mam duże doświadczenie ze wspólnikami, z jednej strony w JCOBie z dwóch wspólników, natomiast wcześniej różne firmy po drodze próbowałem uruchomić. Też po drodze gdzieś tam wcześniej miałem wspólnika, gdzie na początku było oczarowanie i wydawało się, że tu się rozumiemy, po czym się później okazało, że całkowicie dwa różne światy i to była dla mnie ogromna lekcja. Wyciągnąłem po prostu z tego, żeby jednak podchodzić do tej sprawy zupełnie inaczej i może nie emocjonalnie. Natomiast to jest ciekawe, co mówisz. U mnie działa to trochę inaczej, to znaczy ja mam taki mental cały czas bycia liderem i mam dwóch wspólników z racji większościowych udziałów, to znaczy wszyscy wspólnie podejmujemy decyzje, głosujemy razem.
18:13
Speaker 2
Ja mam większe udziały w firmie, co powoduje, że ja mam taki mental na koniec dnia, że to ja jestem tym liderem, w sensie jestem CEO, ja tą firmę jakby reprezentuję, reprezentuję firmę, jestem CEO i oczywiście wszystkie wyzwania, wszystkie problemy wspólnie omawiamy, natomiast ja na koniec dnia, na mnie spoczywa ten obowiązek motywowania również ich, w sensie wskazania, słuchajcie, robimy to w taki sposób, idziemy w takim kierunku i tak dalej. Więc jak najbardziej zgadzam się z tym, że wspólnicy to jest dobrze dobrani, to jest naprawdę coś fantastycznego, ponieważ wcześniej jak właśnie nie miałem wspólnicy, tych wspólników, czy Pawła i Krystiana, bardzo trudno mi było podjąć decyzję, bo nie wiedziałem. A tutaj, wiesz, rzucam temat, rozmawiamy między sobą, jakieś sugestie każdy z nas, wyciągamy wnioski i naprawdę są 100 razy bardziej trafione, nie?
19:07
Speaker 2
Natomiast mentalnie, ja na końc dnia zawsze po prostu myślę, taki kurcze, nie wiem, taki ojciec rodziny, po prostu muszę o nich zadbać, muszę o nich pomyśleć, to ja na koniec dnia muszę przyjść z tą pozytywną energią, z tą siłą, pokazać, słuchajcie, damy radę, zrobimy to, determinacja, ciśniemy, robimy to, pedał w podłogę, cały czas, cały czas motywacja, ja mam taki mentalny.
19:28
Speaker 1
A to u nas jest trochę inaczej, u nas jest tak, że ja oczywiście cisnę, wymyślam nowe rzeczy, ale mi na przykład się wydaje, że trzeba spróbować zrobić wszystko, Przemek zawsze mówi spokojnie, nie wszystko naraz, bo się nie da, wybierzmy swoje bitwy, jak on to mówi, Ja mam tak, że się wszystkim stresuję przynajmniej spokojnie, nic się nie stało. Także trzeba się dobrać, bardzo fajna symbioza. No dobrze, trzeci punkt, co masz?
19:54
Speaker 2
No dobrze, trzecia lekcja, którą wyciągnąłem z 2024, to jest planuj zmiany, zanim to one zaczną planować za ciebie. I to jest naprawdę lekcja, taka solidna lekcja z tamtego roku. Zapewne też masz pewne poukładane priorytety, pewne rzeczy, które w firmie trzeba zmienić. Są rzeczy ważniejsze, mniej ważne, ale one są. I to jest tak, że gdzieś tam poukładaliśmy to sobie wszystko, natomiast ten czas piekielnie szybko biegnie do przodu. I nagle zdajemy sobie sprawę, że to już wiesz, pach minął kwartał, pach minęły dwa kwartały, nie? A ty coś miałeś gdzieś tam zaplanowane i teraz oczywiście te wszystkie rzeczy z wysokim priorytetem ty je realizujesz, ale są rzeczy, które były z niższym priorytetem. Problem polega na tym, że one były z niższym priorytetem, ale w kwartale nr 1. W kwartale nr 2 to te rzeczy z niższym priorytetem stają się już rzeczy z wyższym priorytetem.
20:50
Speaker 2
A w kwartale 3 to one robią się już po prostu ekstremalnie ważne. I lekcja taka jest, że było parę takich rzeczy, które były najpierw niskim priorytem, mówimy, zajmiemy się tym, czas mijał, mijał, mówimy dobrze, to zrobimy, zrobimy, aż plany się same, że tak powiem, zaplanowały. Różne rzeczy częściowo tutaj dotyczą też pracowników i zespołów, czyli jest jakiś plan, na rozwój pracownika i tak dalej. Mamy jakąś zaplanowaną ścieżkę. Odkładanie w czasie to jest najgorsze, co po prostu może być. Więc taka lekcja.
21:31
Speaker 1
Czyli, że wypadałoby podchodzić częściej do planowania strategicznego, tak? Żeby przesuwać czasami te priorytety jednak.
21:40
Speaker 2
To znaczy, to jest tak, że jak już planujemy sobie, to tak powiedziałem, planujemy i mamy pewną prioryteryzację zadań bądź działań w firmie. I tak powiedziałem, pewne rzeczy na dzisiaj są okej, wiemy, że musimy to wdrożyć, ale to nie jest super pilne, bo coś tam jest innego, pilniejszego. No i wiesz, mija miesiąc, kolejny miesiąc i te rzeczy, które nie były tak naprawdę takie pilne, one stają się coraz bardziej pilniejsze. Ale wiesz, inne rzeczy pojawiają się, również zawsze jest coś super pilnego.
22:11
Speaker 1
Zawsze, tak.
22:12
Speaker 2
Problem polega na tym, że jeśli ty nie spojrzysz na to z perspektywy czasu, być może coś obiecałeś pracownikowi, być może coś obiecałeś klientowi, być może zakomunikowałeś w firmie, że do tego czasu wdrożymy jakiś system, czy wdrożymy jakąś metodę, albo zrobimy jakieś szkolenie. Nagle się odwracasz, patrzysz, minęły dwa kwartały, nie wdrożyłeś tego. To jest dla mnie też taka solidna lekcja, żeby lepiej przyglądać się rzeczom, które na dzisiaj mają niski priorytet, ale to dzisiaj, za miesiąc, za dwa mogą mieć już krytyczne.
22:48
Speaker 1
Urosnąć do rangi problemów po prostu. Dobrze. Moja ostatnia lekcja z 2024. Tego się spodziewałem, bo i słyszałem o tym, i to jest w każdej książce o zarządzaniu. Jeśli nagle musisz się mocniej skalować, to jest bardzo duże wyzwanie. No spodziewałem się tego, ale widzę, jak zachodzi już trochę efekt kuli śnieżnej, zaczyna się pojawiać więcej tych klientów, nagle musisz szybko rozbudowywać, nagle procedury się robią za ciasne albo w ogóle nie ma jakichś procedur, bo wcześniej ich w ogóle nie potrzebowałeś. Bo jeśli miałeś, załóżmy, kilkanaście osób, to nie było tej rotacji pracowników, czy nagle nie musiałeś zatrudnić, nie wiem, 10 nowych osób. Nagle musisz mieć jakieś procedury onboardingu, rekrutacji HR-owe, każdy pracownik ma jakiś tam inny problem, musisz ich wdrożyć w te projekty.
23:37
Speaker 1
No faktycznie skalowanie firmy szybkie widać, że jest wyzwaniem takim proceduralnym, na szczęście pomagamy z tym klientom na co dzień, ale z drugiej strony to jest tak, że Nie masz jakichś procedur, nagle się robi trochę ciasno, nagle musisz te procedury zbudować, ale nie masz czasu ich w sumie zbudować, bo…
23:56
Speaker 2
A wcześniej ich nie tworzysz, no bo.
23:58
Speaker 1
Po co je tworzyć, nie? A wiesz, tak naprawdę tych ludzi potrzebujesz, bo pojawiło się więcej nowej pracy i musisz tą pracę w sumie zrobić, a nie budować swoje procedury. A więc jest to wyzwanie faktycznie, jak to podzielić, jak to spriorytetyzować.
24:13
Speaker 2
To, o czym mówisz, to jest takie, bym powiedział, klasyczne bóle wzrostowe firmy. Ja już wielokrotnie przez to przechodziłem i trudno to jakoś właśnie tak, powiedzmy, zaplanować. Oczywiście wszystko się da, natomiast właśnie tak, jak zauważyłeś. Mamy tworzyć procedury, to zanim właśnie to się wydarzy, no to myślisz sobie, ale po co mam tworzyć procedury, jak nie ma tych ludzi, nie ma teraz takiego momentu, jak zacznie się dziać, czyli zacznę mieć więcej klientów, zacznę budować zespół, to zacznę tworzyć procedury, tylko problem polega na tym, że to się na kilku frontach nagle dzieje. Tu trzeba ludzi zatrudnić, tu trzeba ogarnąć klientów, tu coś tam i tak dalej.
24:48
Speaker 2
Klasyczne jakby takie problemy bóli wzrostowych i one będą występować na kilku szczeblach, to znaczy to już Struktura dochodzi do, tak u mnie to było tak, że na początek no to masz po prostu pracowników stricte takich umowy powiedzmy produkcyjnych, ale zaczyna się to rozwijać, więc musisz zacząć tworzyć strukturę menedżerską, no bo gdzieś tam z badań wynika, że jedna osoba realnie jest w stanie poświęcić czas 7. Zobacz, taki menadżer, żeby rzeczywiście efektywnie mógł zarządzać ludźmi, maksymalnie 7 osób powinien mieć pod sobą. Czyli jak ty właściciel masz już powiedzmy 10, to znaczy, że ty już nie poświęcasz im wszystkim czasu. I to jest moment, gdzie już powinieneś zatrudnić pierwszego menadżera. Żeby zaczął się zajmować teamem, ale tam wyzwań jest ciągle.
25:42
Speaker 2
To jest coś, co z jednej strony powoduje, że właściciele firm czasem po prostu odpuszczają, że po prostu nie wytrzymują tego, bo to jest stres, bo to ciągle coś się dzieje. Z drugiej strony, bo ja jestem inny, Ale to są rzeczy, które mnie fascynują, to znaczy ja lubię właśnie jak się w tej firmie dzieje, jak ciągle, po prostu ciągle coś trzeba ogarniać, ciągle coś trzeba zrobić. Dlatego zobacz ta moja lekcja pierwsza taka, gdzie to powiedział Rafał Brzoska, że jeśli masz wszystko pod kontrolą, to znaczy twój biznes jedzie za wolno, że za wolno jedziesz. Teraz to jest dokładnie ten moment, który ty doświadczasz teraz, że no kurde, muszę tu na pięciu frontach to ogarniać, ale to oznacza, że właśnie nabierasz teraz trakcji.
26:16
Speaker 1
Tak, no słyszałem ile firm się w tym momencie wywraca, bo cash flow je po prostu zabija, bo zanim dostaniesz fakturę od klienta, a nagle musisz ludziom zapłacić jest problem.
26:25
Speaker 2
No to wiesz, to już musi być jasny, przemyślany model biznesowy, tak, to gdzieś tam w odcinku wcześniej też wspominaliśmy o tym miesięcznym, powtarzalnym przychodzie, to musi być poukładane, tak, żeby w taki sposób podjąć współpracę z klientem, gdzie klient, nie wiem, wpłaca ci czy to jakąś zaliczkę, czy masz to w jakimś modelu abonamentowym, którym jestem mega fanem, no bo inaczej się nie da, tak.
26:44
Speaker 1
Na szczęście wiedziałem, że taki moment nadchodzi, w sensie wiedziałem, że to zawsze jest wyzwanie, więc od razu trzeba planować zawczasu. No dobrze, to wymieniliśmy po trzy rzeczy, które, które, lekcje, których się nauczyliśmy w 2024. Jakie masz plany w takim razie na 2.5? Bo oprócz tego, że oczywiście wszyscy chcemy, żeby nasze firmy dobrze szły, żeby z słuchaczom szły dobrze firmy, no to jest oczywiste. Ale może w ramach podcastu, co planujemy?
27:10
Speaker 2
Jasne, to znaczy tak, jeśli chodzi o podcast, Kontynuujemy cały czas ten format. Mi osobiście się bardzo podoba. Mam nadzieję, że Wam, drodzy widze, słuchacze też. Więc po prostu cały czas będziemy to kontynuować. Zgodnie z tą taką strategią naszą, determinacja. Działamy sobie cały czas. Wiemy o tym, że jednak ten content trzeba budować, więc plan, żeby tego contentu zbudować więcej. Czyli przede wszystkim nowy format, który za chwilkę tu się pojawi, dodatkowy, czyli szybkie porady od przedsiębiorców dla przedsiębiorców, taki nowy format, gdzie to będzie trwało 4-5 minut, filmiki z szybkimi poradami. Drugi format to gościa. Już wcześniej o tym wspominaliśmy. W tym momencie już jesteśmy na etapie powoli realizacji spotkań z gośćmi.
27:59
Speaker 2
Seria ekspert, czyli tutaj zapraszamy różnych ekspertów, przedsiębiorców, ale czasem to są po prostu eksperci w danej dziedzinie, żeby podzielili się jakąś wiedzą, żeby przykazali jakieś konkretne lekcje, podzielili się jakimiś tipami, które możemy sobie w firmie wdrożyć. Także to jest jeśli chodzi o podcast, taki jest pan.
28:19
Speaker 1
Dokładnie. Na razie zaczniemy od Przemka. Jakbyście chcieli również posłuchać takich szybkich porad z technologii. No jak słyszycie, Przemek ma trochę więcej czasu ode mnie, więc zaczniemy od Przemka.
28:30
Speaker 2
Tak mi się wydawało, że mam więcej, bo teraz już sobie tej pracy tyle dołożyłem, że już nie jest tak mało.
28:34
Speaker 1
Ale planujemy z technologią też coś zrobić. Na razie zaczniemy od Przemka. Zobaczymy, co wam się podoba, jak to działa. Ale technologia też myślę, że się pojawi. Trzecią rzecz mieliśmy powiedzieć. Tak, trzecia rzecz bardzo ciekawa. Planujemy zrobić serię spotkań waszych, to znaczy comiesięczne spotkanie raz w miesiącu z przedsiębiorcami. Jeśli chcielibyście się z nami spotkać, to tutaj na dole odcinka będzie taki formularz, gdzie możecie po prostu nie podanie złożyć, tylko co? Zgłosić się do nas, jeśli zbierze się odpowiednia liczba osób, to zrobimy bezpłatny cykl spotkań. W Warszawie, gdzie chcielibyśmy po prostu porozmawiać, podzielić się wiedzą, to będzie bezpłatne dla uczestników. Jako, że ja mam doświadczenie w prowadzeniu tego typu spotkań, bo jestem prezesem DBA, czyli takiego stowarzyszenia Software House’ów. Mamy też takie spotkania, to bardzo fajnie działa. Bardzo w fajnej, luźnej atmosferze można porozmawiać o swoich problemach, powymieniać się wiedzą. Także serdecznie zapraszamy.
29:43
Speaker 1
Jeśli zbierze się tylko odpowiednia grupa, to coś takiego odpalimy.
29:46
Speaker 2
Tak, to warto tutaj powiedzieć, że w ogóle pomysł powstał stąd, że pojawiają się pytania o tego typu spotkania, czy może warto byłoby właśnie gdzieś tam się spotkać, porozmawiać. Druga rzecz to ja też mam doświadczenie takie networkingowe w różnych organizacjach, gdzieś tam wcześniej byłem. I osobiście to, czego mi trochę brakuje dzisiaj, to tego, że te wszystkie spotkania networkingowe, czy wszystkie jakieś kluby, które gdzieś tam są stworzone, no wiadomo, to jest biznes. One mają cel biznesowy, czyli osoby, które są tam zapraszane, opłacają jakieś składki. Oczywiście jest jakaś selekcja, ale ta selekcja często gdzieś tam jednak…
30:23
Speaker 1
Jak zapłacisz, to jesteś.
30:24
Speaker 2
Gdzieś tam jednak ten aspekt biznesowy zawsze ma priorytet i nie ma co się dziwić. Doszliśmy do wniosku, że chcemy zrobić takie miejsce, gdzie będą faktyczne spotkania z przedsiębiorcami, Przedsiębiorca nie będzie płacił za to, żeby się tutaj spotkać w tym gronie, a walutą będzie coś droższego, mianowicie twoja wiedza. To, że ty się podzielisz tą wiedzą, doświadczeniem, to jest, uważam, ma większe znaczenie. Stąd też tego typu spotkania. Warto też podkreślić, że jeśli chodzi o ten formularz, który tam będzie, Osoby oczywiście mogą się rejestrować, natomiast mamy też konkretne parametry, jeśli chodzi o osoby, które będziemy zapraszać na tego typu spotkania. To będzie też parametr związany z przychodem firmy, minimum 5 milionów przychodu. Drugi parametr, pielęgnie ważny, to czym jesteś w stanie się podzielić, jaką wiedzą, czy jesteś na to w ogóle gotów.
31:28
Speaker 1
W czym się czujesz ekspertem.
31:30
Speaker 2
Tak, w czym się czujesz ekspertem. Jeśli chodzi o dzielenie się tą wiedzą, jest to tyle istotne, że w różnych organizacjach Zaobserwowałem, że czasem są przedsiębiorcy, którzy, wiesz, przyszli, zapłacili składkę i biernie siedzą. I pomimo, że mają superfajny, rozwinięty biznes, to de facto biernie siedzą i niewiele możesz się od nich nauczyć, dowiedzieć, po prostu, bo oni tego nie chcą. Przyszli po prostu posłuchać, nie? Więc tutaj chcemy jednak, z racji tego, że, może tak powiem, nam się chcemy pogadać, powymieniać się z tą wiedzą, żeby to było bardzo aktywne i takich, no, ludzi szukamy. Więc jeśli chcielibyście się z nami spotkać, zapraszamy. Link będzie do formularza na dole.
32:08
Speaker 1
To co Przemku, serdecznie zapraszamy przedsiębiorców naszą serię spotkań. Mamy nadzieję, że spodoba Wam się nasza nowa seria. Właściwie na razie seria Przemka technologiczna czeka, pojawią się goście. Myślę, że będzie dużo ekscytujących nowych rzeczy naszym kanale i też widzimy po słupkach oglądalności, że nasz kanał Wam się podoba, więc jest tam bardzo miło i dlatego staramy się produkować więcej.
32:34
Speaker 2
Tak jest, także zapraszamy do oglądania naszych podcastów. No i cóż Czarku, dzisiaj dziękuję Ci za to spotkanie i wszystkiego najlepszego w Nowym Roku dla Ciebie.
32:44
Speaker 1
Wszystkiego najlepszego Przemku.
32:45
Speaker 2
Dla naszych słuchaczy również wszystkiego najlepszego.
32:47
Speaker 1
Żeby nam wszystkim dobrze firmy rosły. Do zobaczenia.
32:49
Speaker 2
Dokładnie. Cześć.