Czym jest plan wydawniczy na bloga?
Blog na firmowej stronie jest skutecznym narzędziem wspierającym sprzedaż na poszczególnych etapach lejka. Dobre publikacje realizują kolejne zadania: podnoszą świadomość marki, wzbudzają zainteresowanie tematem, zbliżają do decyzji zakupowej i by wreszcie ją sfinalizować oraz powtarzać. Chaotyczne i nieprzemyślane artykuły na bloga nie spełnią tych zadań. Każde z nich wymaga analizy potrzeb klientów, wybór właściwych tematów, opracowanie samej treści z uwzględnieniem zasad SEO. Plan wydawniczy jest konstrukcją, na której można zbudować dobry firmowy blog.
Po co mi plan wydawniczy na bloga?
Dobrze opracowany content plan pozwala realizować cele strategiczne. Publikowane treści we wszystkich kanałach komunikacji są spójne i prowadzą do założonych wyników. Podobnie w jest przypadku bloga firmowego, dla którego punktem wyjścia jest plan wydawniczy. Oprócz publikowania przemyślanych treści zapewnia spójność i ułatwia zachowanie rytmu wprowadzania artykułów.
Dlaczego regularne prowadzenie bloga ma znaczenie?
Prowadzenie bloga firmowego to komunikowanie się z klientem. Zatem pytanie: „Czy warto regularnie publikować artykuły?” można sparafrazować w ten sposób: „Czy trzeba systematycznie kontaktować się z klientami?”. Odpowiedź nasuwa się sama. Aby relacja z czytelnikami jak najczęściej przekształcała się w relacje biznesowe — należy poważnie traktować publikacje na blogu. Drugim, szalenie istotnym powodem, dla którego trzeba publikować regularnie, jest SEO. Te witryny, na których częściej pojawiają się nowe treści, są uznawane przez roboty Google za bardziej wartościowe, są zatem lepiej indeksowane. Dzięki częstym wpisom łatwiej można uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Skuteczne prowadzenie bloga firmowego to dobra inwestycja w Twoją firmę
Mądrze i profesjonalnie prowadzony blog firmowy spełnia wiele funkcji. Choć nie jest zupełnie bezpłatny, ponieważ angażuje czas pracownika lub części zespołu, albo jest zlecany firmie zewnętrznej, to jednak warto na ten koszt spojrzeć jako dobrą inwestycję. Blog jest świetną formą promocji marki, prezentacji nowości, zebrania opinii klientów, wzajemnej komunikacji, zacieśniania relacji z odbiorcami treści, czyli również obecnymi klientami. Pisanie bloga wspiera pozycjonowanie całej witryny, zapewniając przypływ nowych odbiorców. Świetnie też uzupełnia treści publikowane na social media, przy czym jest od nich bardziej niezależny. Artykuły, które raz zostaną opublikowane, można wykorzystywać ponownie po dokonaniu aktualizacji lub uzupełnieniu o nowe szczegóły.
Przeczytaj również: Jak prowadzić blog firmowy, aby realizował cele biznesowe?
Jak wygląda plan wydawniczy na bloga?
Content plan może być różnie formułowany, jednak istnieje kilka powtarzalnych elementów, których nie powinno zabraknąć. Jest to zestawienie treści, wraz z przewidywanym harmonogramem ich publikacji. Zaplanowane teksty powinny uwzględniać dopasowanie zawartości do poszczególnych etapów lejka sprzedażowego — warto publikować wpisy podnoszące świadomość marki, wzbudzające zaangażowanie czytelnika, kierujące komunikaty do klientów wahających się, czy prowadzące do finalizacji sprzedaży. Dobry content plan przyporządkowuje poszczególnym artykułom dane frazy kluczowe oraz przewiduje linkowanie wewnętrzne pomiędzy artykułami.
Jak przygotować dobry plan wydawniczy na blog firmowy?
Dobry content plan wskazuje kierunek komunikacji, podnosi skuteczność działań SEO, ułatwia organizację pracy i prowadzi do wymiernych efektów. Pozwala szybko odnaleźć się w gąszczu planowanych i publikowanych już informacji, co ułatwia projektowanie kolejnych. Aby plan wydawniczy spełnił swoją rolę, nie może w nim zabraknąć poniższych elementów:
Wyznacz priorytety sprzedażowe
Dobry blog opiera się na wytycznych strategii marketingowej. Komunikacja powinna być realizowana na podstawie jej założeń. Należy spisać priorytety sprzedażowe i dopasować do nich poszczególne tematy postów. Artykuły to narzędzia wspomagające sprzedaż.
Określ odbiorców treści
Ustalenie odbiorcy tekstów ustawia cały kierunek bloga, ale też różnicuje charakter poszczególnych wpisów. Szczegółowy content plan uwzględnia podział na informacje kierowane do odbiorców bardzo słabo zorientowanych w branży lub tematyce oraz na takich, którzy są już prawie specjalistami, jednak wahają przed podjęciem ostatecznej decyzji. Wpisy pomogą mu wyjaśnić ostatnie wątpliwości. Warto też pamiętać o tekstach pośrednich, których zadaniem jest stopniowe rozwijanie zainteresowania tematyką, produktem, marką.
Zdefiniuj cel artykułu blogowego
Naturalną konsekwencją analizy odbiorców jest określenie tematów. Powinny one wynikać z ustalonych wcześniej celów. Jeśli głównym zadaniem wpisu jest podniesienie świadomości o danym zagadnieniu — to dobry komunikat nakreśli ogólne informacje. Gdy celem jest zachęcenie do zamówienia produktu lub usługi, warto poznać najczęstsze obiekcje. Możne je poznać w rozmowie z klientami lub osobami zajmującymi się sprzedażą w firmie. Znajdują się na forach, w komentarzach social media, w grupach tematycznych i być może w mailach. Celem całej grupy wpisów blogowych może być zbijanie tych obiekcji poprzez rzetelne wyjaśnienie tematu.
Zoptymalizuj artykuł pod SEO
To również bardzo ważny punkt, ponieważ ułatwia realizację celów sprzedażowych. Im lepiej zoptymalizowane artykuły pod kątem SEO tym cała witryna jest lepiej indeksowana. Wówczas więcej odbiorców trafia na firmową stronę internetową, po wpisaniu w wyszukiwarkę kluczowej frazy. A to oznacza więcej potencjalnych klientów. Dlatego content plan musi uwzględniać zbiór słów kluczowych, frazy powiązane, a także linkowania wewnętrzne. To tylko podstawy, trzeba jednak zagłębić się w tematykę, by uniknąć błędów, jak na przykład powielanie głównych słów kluczowych w kilku wpisach. Zachęcamy do szerszego zapoznania się z optymalizacją SEO, co pozwoli poprawnie budować bloga już od samego początku.
Analizuj frazy kluczowe
Skuteczna treść powstaje na podstawie słów kluczowych, czyli rzeczywistych zapytań klientów. Można je znaleźć w bezpłatnych oraz płatnych programach np. Senuto czy Semstrom, a także w samej wyszukiwarce Google. Trzeba jednak wiedzieć, że samo określenie słów kluczowych to dopiero początek. Dobrze jest też ocenić, które z nich mogą realnie poprawić widoczność naszej witryny, ocenić słowa kluczowe konkurencji a nade wszystko właściwie wpleść je w tekst. Słów nie może być ani zbyt mało, ani za wiele. Muszą też korelować z kontekstem treści. Oczywiście content plan powinien określać główną frazę kluczową dla danego posta oraz frazy semantyczne.
Zadbaj o linkowanie do innych artykułów
Pisząc tekst, trudno jest wyjaśnić wszystko tak dokładnie, jak wymagałby dany temat, aby nie przytłoczyć czytelnika nadmiarem informacji. Świetnym sposobem, który rozwiązuje to zagadnienie, jest linkowanie wewnętrzne. Ułatwia ono nawigację między postami i przyspiesza zdobywanie potrzebnej wiedzy. Zatrzymuje odbiorców bloga na dłużej dzięki temu, że docierają do nowych treści. Dłuższa obecność w witrynie wspomaga jej indeksowanie, co pozytywnie wpływa na SEO. Jednak trzeba unikać wzajemnego linkowania do tych samych artykułów. I tu z pomocą znowu przychodzi content plan, który w przejrzysty sposób obrazuje rodzaj i miejsce linków, które już zastosowano.
Określ datę publikacji artykułu
Po określeniu celu, tematów, odbiorców czy fraz kluczowych przychodzi czas na ustalenie harmonogramu. Trzeba pamiętać, że od pomysłu do realizacji dzieli autora jeszcze kilka etapów, takich jak: napisanie, formatowanie i sprawdzenie treści, zlecenie lub przygotowanie grafik oraz nagrań czy też sama publikacja. Określenie dat i powiadomienie z wyprzedzeniem wszystkich osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy pozwala zachować właściwy rytm publikacji i uniknąć chaosu.
Czy plan wydawniczy jest potrzebny dla mojej firmy?
Content plan jest jak drogowskaz dla każdej organizacji, która chce się świadomie komunikować z obecnymi i przyszłymi klientami. To doskonałe narzędzie do realizacji celów sprzedażowych. Pomaga firmie wypełniać założenia strategii marketingowej. Wspomaga pozycjonowanie witryny. Pozwala uniknąć chaosu na blogu i zachowuje jego spójność. Content plan wymaga sporych zasobów czasowych oraz pewnej wiedzy, dlatego jaaqob.pl chętnie wspiera zabieganych przedsiębiorców w realizacji tego tematu.