Warsztat strategiczny – gamechanger dla przedsiębiorcy
W odcinku numer 47 podcastu rozmawiamy o tym, jak warsztat strategiczny może stać się przełomowym momentem w rozwoju firmy. To narzęd...
22.05.2024Audyt UX (user experience) to kompleksowa analiza istniejącej strony internetowej lub e-sklepu, której celem jest identyfikacja usprawnień, które mogą przynieść firmie wzrost zamówień, liczby leadów oraz spełnienie innych celów biznesowych. Efektem analizy UX są gotowe rekomendacje zmian.
Audyt UX identyfikuje obszary na stronie WWW, które wymagają poprawy w zakresie doświadczeń użytkownika. W praktyce oznacza to między innymi: łatwiejsze wyszukiwanie produktów i informacji, sprawny proces składania zamówień, krótszy czas wypełniania formularzy, czy jednoznaczny odbiór wizerunku firmy dzięki spójnej stylistyce. Wszystkie te elementy bezpośrednio przekładają się na wzrost konwersji z witryny.
Analizę użyteczności strony przeprowadza zespół specjalizujący się w marketingu internetowym oraz UX. Weryfikuje on problemy biznesowe, jak i zachowania oraz percepcję użytkowników – ich sposób korzystania z witryny oraz proces podejmowania decyzji zakupowych.
Audyt user experience pozwala określić, jak należy usprawnić produkt cyfrowy, aby stał się w pełni użyteczny, przyjazny dla użytkownika i konkurencyjny. Wdrożenie rekomendacji uzyskanych w wyniku audytu UX pomaga spełnić cele biznesowe i podnieść poziom satysfakcji klientów podczas korzystania z serwisu.
Wynikiem wprowadzonych usprawnień jest wzrost konwersji, jak na przykład: większa liczba zamówień lub wypełnionych formularzy.
Wdrożenie usprawnień w witrynie internetowej, poprawia efektywność kampanii reklamowych, których celem jest skierowanie użytkowników na stronę.
Lepsze doświadczenia użytkownika ułatwiają wyróżnienie strony na tle witryn konkurencyjnych i ułatwiają zatrzymanie uwagi u nowych odbiorców.
Przeprowadzenie szczegółowej analizy danych na temat zachowań odbiorców ułatwia podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.
Dzięki eliminacji zbędnych funkcji i poprawie istotnych rozwiązań, firma unika nadmiernych kosztów oraz w pełni wykorzystuje potencjał witryny.
Dzięki identyfikacji trudności, z jakimi użytkownicy spotykają się na stronie internetowej, firma może wprowadzić właściwe usprawnienia, podnosząc jakość serwisu.
Audyt user experience pomaga zrozumieć potrzeby i oczekiwania odbiorców — co ułatwia dostosowanie usług i produktów do realnych wymagań rynku.
Poprawa doświadczeń użytkownika podczas poruszania się po witrynie internetowej może skutkować większą lojalnością wobec marki.
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji ze specjalistą oraz uzyskaj szybką wycenę.
Podstawowym celem przeprowadzenia audytu user experience, jest pełne wykorzystanie potencjału e-sklepu lub strony internetowej, tak by generował jak największe przychody, pozyskiwały jak najwięcej leadów oraz spełniały inne cele biznesowe przedsiębiorstwa.
Podczas audytu UX oceniamy szereg aspektów. Do najważniejszych z nich należą:
Zbyt długi czas ładowania strony ma ogromny wpływ na konwersję i doświadczenie użytkownika.
Weryfikujemy płynność i trudności, jakie użytkownicy mogą napotkać podczas procesu zakupowego, rejestracji oraz innych interakcji.
Analizujemy strukturę strony internetowej, aby upewnić się, że użytkownicy łatwo odnajdują potrzebne informacje.
Analizujemy czy witryna jest spójna stylistycznie i wywołuje jednoznaczne pozytywne wrażenie na odbiorcy.
Upewniamy się, że strona spełnia wymagania WCAG 2.1.
Sprawdzamy dostosowanie się strony do urządzeń mobilnych
Określamy, czy treści wyglądają przejrzyście i są zrozumiałe.
Sprawdzamy, czy interfejs jest intuicyjny i wygodny w użyciu.
Aby identyfikować obszary wymagające usprawnień, wykorzystujemy skuteczne metody, takie jak: analiza heurystyczna i analiza poznawcza. Analiza heurystyczna (heuristic evaluation), opiera się na badaniu heurystyk, czyli zasad i wskazówek opracowanych m.in. przez Nielsena i Molicha pozwalających na ocenę serwisu pod względem użyteczności.
Analiza poznawcza (cognitve walkthrough) — to technika, w której analityk wciela się w rolę użytkownika i realizuje krok po kroku kolejne czynności, sprawdzając poszczególne procesy na stronie.
Proces UX obejmuje kompleksową analizę aktualnej strategii marketingowej firmy, koncentrując się na wyznaczaniu celów strony internetowej oraz precyzyjnym określeniu profilu użytkownika. Dodatkowo istotne jest zrozumienie korzystania z różnych form reklamy oraz ewentualnych planów dotyczących kampanii Google AdWords czy zaawansowanej optymalizacji SEO.
Audyt user experience obejmuje precyzyjną identyfikację celów biznesowych, co umożliwia nam skoncentrować się na właściwych obszarach. Określenie celów marketingowych ułatwia ponadto późniejsze mierzenie skuteczności działań. Dzięki zdefiniowanym celom można ustalić konkretne wskaźniki sukcesu, które będą podstawą do oceny efektywności wprowadzonych zmian po audycie UX.
Niezmiernie ważne jest precyzyjne określenie, do jakich klientów witryna powinna dotrzeć. Pytania i wywiady z klientem pomagają nam określić profil użytkownika. Dzięki niemu przeprowadzamy skuteczną analizę interfejsu strony internetowej, nawigacji, struktury informacji i testów pod kątem użyteczności, co jest punktem wyjścia do ustalenia obszarów wymagających dalszej poprawy.
Analiza treści dotyczy sposobu organizacji prezentowanych informacji i argumentów. Dobry serwis internetowy posiada architekturę informacji podporządkowaną osiągnięciu celu, zaś użytkownik odwiedzający stronę musi z łatwością znaleźć to, czego poszukuje. Struktura kategorii serwisu powinna go prowadzić zgodnie ze właściwym schematem podejmowania decyzji, zwykle zbieżnym z fazami lejka sprzedażowego: zainteresowanie – przekonanie – decyzja – lojalność.
Tu audyt UX obejmuje przede wszystkim użyteczność witryny, korzystanie z wbudowanych aplikacji i funkcjonalności oraz sposobu nawigacji. Sprawdzamy, czy zastosowane rozwiązania pozwalają na intuicyjne poruszanie się po stronie w wersji desktop, jak i mobile. W celu identyfikacji punktów wymagających poprawy stosujemy kody śledzące zachowanie na stronie, bazujemy na własnym doświadczeniu w projektowaniu zorientowanym na użytkownika, a także korzystamy z nagrań video, by określić, jakie ukryte błędy logiczne zawiera strona. Za pomocą tej metody patrzymy na stronę oczami użytkownika.
Sprzedaż usług lub produktów wymaga nie tylko trafnego sformułowania argumentów. Konieczne są również działania zapewniające wywołanie określonych emocji i zaangażowania. Tę funkcję pełni odpowiedni design, który wywołuje pożądane skojarzenia: zaufanie, ekskluzywność, profesjonalizm lub inne określone przez marketing danego biznesu. Z kolei testy UI (User Interface) skupiają się wokół poprawności graficznej, czytelności i dopasowania do grupy docelowej. Audyt UX uwzględnia wpływ poszczególnych elementów graficznych na percepcję i zachowanie użytkownika. Weryfikuje czy stylistyka jest spójna z całością koncepcji marketingowej.
Wynikiem audytu UX jest raport, który przedstawia zarówno diagnozę strony WWW, pozwalającą określić listę elementów do poprawy, jak i konkretne sugestie zmian. Ich wdrożenie zależy od priorytetów poszczególnych celów zdefiniowanych w firmie i przyjętych zasad komunikowania się z rynkiem. Raport jest dokumentem, który pozwala na współpracę zarówno z nami, jak i z innymi agencjami. Oczywiście jako agencja audytująca zapraszamy serdecznie do kontynuacji współpracy w zakresie wprowadzania zmian.
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji ze specjalistą oraz uzyskaj szybką wycenę.
Cena audytu UX zależna jest od tego, jak bardzo rozbudowana jest strona internetowa. Im więcej informacji zawiera, tym większy czas pracy należy poświęcić na jej audyt, a tym samym cena audytu takiej strony internetowej będzie wyższa.
Audyt UX (User Experience) to inaczej ekspercka analiza istniejącego serwisu internetowego marki, której celem jest zwiększenie jego wydajności i skuteczności. To fundament dla wprowadzenia zmian, ponieważ pozwala na kompleksowe zapoznanie się ze stanem wyjściowym. Poznanie słabych i mocnych stron serwisu, a na tej podstawie odpowiednie dopasowanie nowych rozwiązań.
Audyt UX może prowadzić do częściowych zmian lub decyzji o całkowitej przebudowie witryny internetowej.
Analiza User Experience dotyczy zawartych na stronie treści, warstwy wizualnej, użyteczności poszczególnych elementów, sposobu w jaki użytkownicy nawigują po witrynie, a także sposobu wizualnej prezentacji marki na stronie internetowej.
Jak najbardziej audyt UX sklepu internetowego również można zlecić naszej agencji. Przy sprzedaży online jest wręcz wskazany dla podniesienia jej jakości.
Audyt sklepu internetowego wskaże problemy, jakie napotykają użytkownicy sklepu, jakie informacje najczęściej ich interesują, które produkty są najczęściej przez nich oglądane, jak wygląda ich droga poruszania się po sklepie oraz w jakim momencie porzucają stronę.
Ekspercki audyt UX zawiera analizę systemu nawigacji serwisu internetowego, kompozycję, a także sposób w jaki informacje przekazywane są do użytkownika, ocenę użyteczności poszczególnych elementów na stronie, ich funkcjonalność, warstwę wizualną, położenie i funkcjonalność elementów klikalnych zawartych na stronie, przejrzystość i zrozumiałość zawartej na serwisie treści, analizę drogi użytkownika.
Audyt UX zawiera także wskazania do zmian, które należy podjąć na stronie internetowej.
JAAQOB HOLDING® posiada bogate doświadczenie w przeprowadzaniu audytów UX stron internetowych. Zajmujemy się obsługą bardzo wielu, różniących się od siebie branż. Każda z nich ma inne wymagania i obsługuje różniące się między sobą grupy odbiorcze. Dzięki temu nasz zespół posiada bardzo rozległą wiedzę.
W JAAQOB od ponad 16 lat prowadzimy kompleksową obsługę marketingową, w której audyt stanowi bardzo ważną część. Dzięki rzetelnemu audytowi UX naszych ekspertów klienci mają okazję wzmocnić swój biznes i zaplanować zmiany, które przekładają się na realne wyniki.
Szef działu UX, Art Director, kierownik zespołu kreatywnego. Specjalizuje się w projektowaniu UX / UI. Tworzy skuteczne realizacje, które nie tylko zachwycają estetyką, ale przede wszystkim spełniają cele biznesowe.
Jego doświadczenie doceniły największe marki, w tym NBCU Universal, National Geographic, Discovery, PKN Orlen, Synthos oraz Credit Agricole.
Wysoką efektywność uzyskuje między innymi dzięki metodologii design thinking, koncentrując się na potrzebach użytkownika, dobrym definiowaniu problemu, szybkim prototypowaniu, adaptacji i otwarciu na różne perspektywy.
Dwudziestoletnie doświadczenie w branży reklamowej to podstawa niezwykłej intuicji w zakresie trendów rynkowych, zrozumienia głębokich potrzeb klientów oraz skutecznego komunikowania się z różnymi grupami docelowymi.
Od wielu lat związany z JAAQOB HOLDING®, realizuje i koordynuje projekty dla licznych branż: od przemysłowej, przez spożywczą, po EV i innych.
Kliknij link, by przejść do konkretnej podstrony.
Aby zobaczyć nas w akcji, poznaj naszą pracę. Na przestrzeni 14 lat stworzyliśmy setki projektów. Od małych stron firmowych po bardzo rozbudowane portale i systemy CRM, zarządzane nawet przez kilka tysięcy osób.
Zobacz wszystkie realizacje