Marketing mix jest jednym z elementów każdej skutecznej i prawidłowo stworzonej strategii marketingowej. Jednak czym jest marketing mix, co opisuje i w czym może pomóc Twojej organizacji? Spieszymy z odpowiedziami!
Czym jest marketing mix?
Klasyczna koncepcja marketing mix zrodziła się w już w latach 40. XX wieku na Harvardzie, ale odpowiednio rozszerzona i dopracowana ujrzała światło dzienne 20 lat później w 1960 roku. Pełną teorię opublikował w swojej książce profesor marketingu Edmund J. McCarthy. Jego idea była rewolucyjna i odkrywcza, na tyle, że do dzisiaj (z pewnymi modyfikacjami) pozwala marketingowcom i biznesom lepiej dostosowywać się do potrzeb klientów i udoskonalać swoje usługi i produkty.
Głównym celem marketing mix jest oczywiście pozyskanie klienta — zainteresowanie go ofertą, a nawet przekonanie go do podjęcia decyzji o zakupie. Aby jednak mogło do tego dojść, oferta musi być odpowiednio dopracowana względem elementów marketing mix.
Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż
i skutecznie budować markę?
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji.
Co tworzy marketing mix?
Koncepcja marketing mix jest kombinacją kilku czynników, które mają wpływ na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Czynników tych jest obecnie 7, dlatego dokładna nazwa tej koncepcji marketingowej to marketing mix 7P. Litera „P” oznacza poszczególne elementy, które w języku angielskim zaczynają się na tę literę:
- Product — produkt,
- Price — cena,
- Place — miejsce, dystrybucja,
- Promotion — promocja,
- People — ludzie,
- Process — proces,
- Physical evidence — świadectwo materialne.
W podstawowej wersji (tej opracowanej w 1960 roku) brano pod uwagę jedynie cztery pierwsze elementy marketing mix, jednak z biegiem lat koncepcję rozszerzono, uwzględniając nowe potrzeby rynku. Z tego powodu pojęcie to często rozbija się na marketing mix 4P oraz marketing mix 7P, lecz my zajmiemy się omówieniem pełnej i rozszerzonej formy tej koncepcji marketingowej. Jest ona najbardziej aktualna i dostosowana do dzisiejszych realiów rynkowych. Ponadto jest ona rzeczywiście wykorzystywana w biznesie i naprawdę przydatna podczas tworzenia strategii marketingowej.
Co mówią nam poszczególne elementy marketing mix 7P?
Dlaczego warto dokładnie poznać wszystkie składniki marketing mix? Ponieważ bardzo dobrze opisują otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne wpływające bezpośrednio na sprzedaż. Przeanalizowanie działań firmy lub poszczególnych produktów i usług pomoże rozeznać się w tym, co jeszcze nie jest dopracowane w ofercie i na czym należy skupić szczególną uwagę. W końcu tani produkt nie sprzeda się, jeśli nie spełni oczekiwań klientów, a wysokiej jakości usługa nie podbije rynku, jeżeli nie będzie można jej nigdzie kupić, prawda?
PRODUCT
Aspekt produkt naturalnie dotyczy kwestii związanych z produktem lub oferowaną usługą i opisuje jej funkcje oraz cechy. Rozpatrując produkty, należy przyjrzeć się temu, w jaki sposób zaspokajają one potrzeby klientów i w jakim stopniu są dla nich użyteczne. Przy opisie produktów warto uwzględnić czy jest to produkt wschodzący, czy schodzący z rynku oraz, czy posiada cechy charakterystyczne wyróżniające go na tle produktów konkurencyjnych. W tym punkcie warto wziąć pod uwagę nawet atrakcyjność opakowania i emocje, jakie wywołuje produkt.
PRICE
W przypadku ceny analizowane są zarówno koszty, jak i zyski związane ze sprzedażą produktu / usługi. Jest to obecnie jeden z ważniejszych czynników marketing mix 7P, ponieważ w dobie sprzedaży internetowej klienci są w stanie błyskawicznie porównywać ceny.
Cena produktu powinna być odzwierciedleniem wartości, jaką wraz z nim otrzymuje klient. Cenę należy porównać do cen konkurencji oraz pod względem jakości w stosunku do ceny. Aspekt ten uwzględnia zarówno koszty, jakie ponosi klient wraz z zakupem, jak i koszty własne związane ze sprzedażą produktu (wyprodukowanie, utrzymanie, dostawa itd.). W tym punkcie marketing mix dobrze jest przyjrzeć się polityce rabatowej (czy istnieje, czy warto ją wprowadzić?) lub może wręcz odwrotnie — być może wskazane jest podniesienie ceny?
PLACE
Czynnik „place” dotyczy przede wszystkim dostępności produktu, jednak dotyka również tematu dystrybucji. Produkt lub usługę należy w tym miejscu rozpisać pod kątem łatwości jej zakupienia, zamówienia i dostarczenia. Czy klient może łatwo znaleźć produkt? Czy może kupić go w prosty sposób? Czy zostanie on szybko do niego przesłany? Są to aspekty, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę. W przypadku produktów fizycznych dobrze mieć wzgląd na dostępność oraz ustawienie produktów na półkach oraz sieć dystrybucji — czy sięga ona dostatecznie głęboko i dociera tam, gdzie firma by sobie tego życzyła?
PROMOTION
Składnik, jakim jest promocja, dotyczy wszystkich rodzajów reklam i przekazów promocyjnych. Mylony jest czasem z marketingiem jako takim, niemniej właśnie zajmujemy się analizą wszystkich aspektów marketing mix 7P, dlatego możesz zauważyć, że „promotion” dotyczy tylko pewnego wycinku marketingu.
Aspekt ten rozważa takie elementy jak różne formy reklamowe (tradycyjne oraz internetowe), merchandising czy public relations, które nadają produktom i usługom określoną dynamikę i kierunek sprzedaży. Promocja nie posiada jedynie formy informacyjnej, ale ma aktywnie przyciągać klientów do danej marki.
PEOPLE
Ten element koncepcji marketing mix 7P ten wskazuje na wszystkie czynniki ludzkie związane ze sprzedażą i dystrybucją. W tym aspekcie rozpatrujemy rolę handlowców, bezpośredniej obsługi klienta oraz innych pracowników, którzy mają styczność z klientami np. dostawców. Rozważane są kompetencje, wiedza, fachowość, kultura osobista, umiejętność komunikacji i rozwiązywania problemów klienta. Jest to bardzo ważny czynnik, który może bezpośrednio wpływać na szybsze podjęcie decyzji o zakupie.
PROCESS
Proces dotyczy przebiegu sprzedaży, rozpoczynając od zainteresowania klienta marką, poprzez sprzedaż i obsługę posprzedażową. Czynnik ten odnosi się to zarówno do sprzedaży tradycyjnej, jak i online.
W przypadku sklepu internetowego może to być sprawdzenie drogi klienta od zainteresowania się produktem, przez przejście przez koszyk, po zakupy i późniejszy kontakt z kupującym. W tym czynniku należy opisać, czy proces zakupu jest dla klienta łatwy i przyjemny, czy na drodze nie spotyka różnych barier i niedogodności oraz, czy ma możliwość swobodnego skontaktowania się z obsługą klienta w przypadku problemów, albo przesłania zwrotu.
Jeżeli chodzi o tradycyjną sprzedaż, np. w restauracji, aspekt procesu będzie analizował przebieg sprzedaży i monitorował stopień zadowolenia klienta: od momentu znalezienia informacji o lokalu, przez zaproszenie i przywitanie u wejścia do restauracji, po dobrze zastawiony stół, nienaganną obsługę klienta itd. Dla każdego produktu i usługi proces będzie różny i zdeterminowany charakterem branży. Warto go jednak przeanalizować, ponieważ proces mocno wpływa na tworzenie pozytywnych uczuć względem marki.
PHYSICAL EVIDENCE
Koncepcję marketing mix 7P kończy nasz siódmy czynnik, czyli świadectwo materialne. Choć jego nazwa jest nieco skomplikowana, to w rzeczywistości obejmuje bardzo podstawowe kwestie. Do elementów świadectwa materialnego włączane są różne atrybuty wizerunkowe — wszystko, co klient może dostrzec i widzi na zewnątrz organizacji. Dotyczy to, chociażby wyglądu siedziby firmy, designu strony internetowej, ubioru pracowników, aranżacji wnętrza, logo czy innych materiałów graficznych. Jest to szeroka kategoria, która jednak wpływa na spójne postrzeganie marki. Zadbanie o świadectwa materialne może podświadomie wpływać na odczucie klientów oraz ich uczucie przywiązania do marki.
Marketing mix jest niezbędnym elementem strategii marketingowej
Przedstawiliśmy wszystkie obecnie uwzględniane elementy marketing mix. Niemniej rynek rozwija się na tyle szybko, że znawcy marketingu próbują forsować dalsze poszerzanie koncepcji. Do nowych pretendentów należą m.in.: Productivity & Quality (produktywność i jakość) oraz Pleasure (przyjemność) i kto wie, może za jakiś czas zostaną one uwzględnione w pojęciu marketing mix.
Marketing mix 7P umożliwia dogłębne przeanalizowanie, a wręcz rozłożenie swoich produktów i usług na części pierwsze. Pozwala na zidentyfikowanie świetnie działających elementów sprzedaży, ale przede wszystkim wykrycie procedur, w których są braki lub działają w całości wadliwie.
Każda strategia marketingowa, która ma realnie poprawiać wyniki sprzedaży, powinna w sobie zawierać taką analizę — sami uważamy, że jest ona niezwykle pomocna w rozwijaniu produktów i usług. Technikę marketing mix wykorzystujemy w praktycznie każdej realizowanej przez nas strategii marketingowej. Taką strategię możemy przygotować również dla Twojej firmy. Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji, a my opowiemy, co możemy dla Ciebie zrobić — jaaqob.pl/bezplatna-wycena.