Automatyzacja marketingu jest w biznesie coraz bardziej powszechna. Zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy czy marketerzy często nawet nie zdają już sobie sprawy z tego, w jak dużym stopniu korzystają z niej na co dzień. Czy wobec tego można dzisiaj szybko wyprzedzić konkurentów, skoro stosowanie zautomatyzowanego marketingu nie jest już niczym szczególnym? Kluczem jest dobra koordynacja działań, czyli cały system marketing automation podnoszący efektywność procesów na wyższy poziom Jak działają te systemy i co pozytywnego przynoszą firmom? Sprawdźmy!
Czym jest marketing automation i jak działa?
Marketing automation mariaż dwóch dziedzin: świata IT oraz marketingu. Narzędzia informatyczne wspomagają działania marketerów w taki sposób, by wszelkie powtarzalne czynności zostały zautomatyzowane.
Przykładem częstego działania marketing automation jest e-mailing, który w jednym czasie może zostać dostarczony do dziesiątek, setek, a nawet tysięcy odbiorców, co w przypadku ręcznego wysyłania maili zajęłoby ogromną ilość czasu. E-mailing ułatwia firmie komunikację, pozwala szybciej dotrzeć do swoich odbiorców i dzięki temu zrealizować swoje cele biznesowe. Jest to jednak pojedynczy proces, który warto skoordynować z innymi działaniami oraz danymi.
Czy marketing automation jest skuteczny?
Zostańmy przy naszym przykładzie: e-mailing. Szybka wysyłka do wielu odbiorców wydaje się znakomitym rozwiązaniem. Czy aby na pewno zawsze skutecznym? Wpływa na to ogromna liczba czynników, takich jak: dobrze opracowana treść, świetna grafika, chwytliwy nagłówek czy wreszcie komunikat dopasowany do odpowiedniej grupy odbiorców. I tu okazuje się, że samo narzędzie automatyzujące wysyłkę jest jedynie „przyspieszaczem”, który jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do tego, by osiągnąć sukces.
Czego brakuje?
Dobrego profilowania klientów. Powiązania wcześniejszych zachowań odbiorców z przyszłymi komunikatami, które zachęcą do zakupów. Celowego zbierania danych, które zostaną świadomie wykorzystane do generowania idealnie skrojonych ofert, adekwatnych do preferencji klienta. W tej układance brakuje więc narzędzia, które będzie wspomagało skuteczną realizację działań marketingowych — profesjonalnego CRM (Customer Relationship Management).
I tu rodzi się wybór pomiędzy tym, czy korzystać z niezależnego, czyli niepowiązanego systemu CRM, czy może wybrać opcję zintegrowaną. Jedna platforma marketing automation może obsłużyć więcej zadań i znacznie ułatwić pracę działu marketingu i sprzedaży, a przede wszystkim podnieść jego efektywność.
Marketing Automation — narzędzia, dzięki którym szybko sprawdzisz efekty
Rolą osób pracujących w marketingu jest nie tylko prowadzenie działań wspierających sprzedaż, ale przede wszystkim walka o ich najwyższą skuteczność. Zatem jeśli Twój dział marketingu przygotował rozbrajająco ciekawą kreację, niezwykle atrakcyjny komunikat, świetny nagłówek, to jeszcze nie oznacza, że wszystko dobrze zagrało w procesie email automation. Jeżeli firma nie notuje oczekiwanych wzrostów zamówień po przeprowadzonej akcji reklamowej, to istnieje jeszcze przynajmniej kilka powodów, dlaczego tak się dzieje. Jednym z nich może być, chociażby, nieodpowiednio dobrany przekaz do grupy odbiorców,
Aby precyzyjnie poznać odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu kampania przyczyniła się do realizacji założeń sprzedażowych, konieczny jest nieustanny monitoring efektów. To podstawa optymalizacji działań marketingowych, tak by każde kolejne były bardziej efektywne od poprzednich. Zatem analiza danych i wyników kampanii jest kolejną funkcją, którą zapewniają profesjonalne systemy automatyzacji marketingu, czego nie dostarczą pojedyncze narzędzia.
Chcesz szybko i efektywnie prowadzić działania marketingowe? Platforma HubSpot jest rozwiązaniem dla Ciebie. Sprawdź szczegóły.
Obsługa klienta a systemy automatyzacji marketingu
Jak przekuć zainteresowanie klienta w transakcję? Jak sprawić, by jego zadowolenie było jak najwyższe i przyczyniło się do ponownych zakupów i pozostawienia niebywałej opinii na temat Twojej firmy? I wreszcie, jak skrócić lead time? Definicja określa go jako czas realizacji zamówienia — od zgłoszenia do dostawy. Z kolei emocje klienta określiłyby lead time jako zaniepokojenie: „Kiedy będę mieć swój produkt!”, „Dlaczego muszę tyle czekać?”, „Co z moim zamówieniem?” „Czy paczka dotrze przed moim wyjazdem/przed świętami?”, „Czy zamówiona część przyjdzie na czas, a ja wykonam zlecenie w terminie?!”
To ogromny poziom emocji, a rola firmy jest w tym czasie nieoceniona. Dlatego warto zadbać o najwyższe standardy — podziękowanie za dokonanie transakcji, powiadomienia o każdym etapie zamówienia, czy szybką odpowiedź na zapytania.
To czas, w którym toczy się gra o bardzo wysoką stawkę — teraz klient oceni poziom obsługi jego zamówienia. Zweryfikuje, czy warto zaufać firmie i wrócić do niej ponownie. A może lepiej ostrzec wszystkich wokół przed brakiem profesjonalizmu?
Przy rosnącej liczbie zamówień to zadanie nie jest proste, a na pewnym poziomie staje się niemożliwe. Dlatego rozwiązaniem, które w pełni obsłuży ten proces, może być właśnie skoordynowana automatyzacja marketingu, czyli platforma, która jednocześnie będzie wspierała działania marketingowe, sprzedażowe i obsługę klienta. Przykładem takiego rozwiązania jest HubSpot wspomagający skuteczną sprzedaż, komunikację oraz kompleksową obsługę zleceń.
Marketing automation. Strategie, bez których skuteczna automatyzacja nie istnieje
Automatyzacja marketingu jest narzędziem, które realizuje określone cele. Zatem wymaga opracowania strategii marketingowej, będącej źródłem wszystkich kolejnych działań. To na jej podstawie dobiera się poszczególne funkcjonalności marketing automation w przypadku korzystania z dedykowanych platform. W ten sposób wszystkie działania są nie tylko wysoce efektywne, jeśli chodzi o czas realizacji, ale przede wszystkim skuteczne — generują wyższy poziom sprzedaży lub spełniają inne, określone w strategii cele.
Marketing automation — na co warto zwrócić uwagę
Działania marketing automation oferują firmom niezliczone możliwości w zakresie efektywnego pozyskiwania klientów, podnoszenia wyników sprzedaży, czy sprawnej obsługi klienta na najwyższym poziomie. To również szerokie opcje monitorowania wyników — od kampanii reklamowych, poprzez skuteczność pracy handlowców po analitykę stron internetowych.
Platformy koordynujące poszczególne procesy marketing automation dają takie możliwości jak:
- badanie ścieżek zakupowych klienta,
- analizę ruchu na stronie, obsługę klienta w CRM.
- wielokanałowa komunikacja np. chat bot, e-mail, live-chat.
To także support w działaniach social media, rekomendacje SEO czy intuicyjne aplikacje webowe, jak płatności i formularze.
Jak widzisz to ogrom możliwości, nad którym powinien zapanować doświadczony zespół specjalistów. Świat biznesu zna wiele przykładów, kiedy firma zainwestowała ogromne środki w różnego rodzaju systemy informatyczne, z którego później korzystały jedynie w niewielkim procencie. Prawdopodobnym błędem był w tej sytuacji brak wiedzy lub czasu. Prostym rozwiązaniem natomiast jest powierzenie ekspertom pełnego wdrożenia systemu. Pomogą oni zapoznać się firmie z wszystkimi możliwościami, tak by generowały one korzyści dla przedsiębiorstwa.
Agencja marketing automation
Podobna sytuacja dotyczy platform marketing automation. Chcąc w pełni skorzystać z ich potencjału, warto rozważyć współpracę z doświadczonym zespołem specjalistów. Agencja marketing automation wspiera przedsiębiorców na wielu poziomach — stworzy strategie marketing automation oraz dobierze funkcjonalności, by finalnie przejść do automatyzacji.
Warto korzystać z niepodważalnych możliwości podnoszących efektywność marketingu i sprzedaży, o których kiedyś firmom się nawet nie śniło. Wzajemne przenikanie się branż — w tym przypadku marketingu, sprzedaży i technologii — zawsze daje światu nowe, świeże pomysły.
Jeśli chciałbyś podjąć współpracę z ekspertem w zakresie marketing automation wraz z profesjonalnym opracowanie strategii marketingowej — zgłoś się do JAAQOB HOLDINGⓇ — na bezpłatną konsultację ekspercką.