Żyjemy w erze cyfrowej, gdzie używanie Internetu wyszło już daleko poza stosowanie go w sferze prywatnej. Olbrzymie tempo rozwoju branży IT sprawiło, że firmy przenoszące swoje działania w sferę cyfrową mogą wykorzystywać cały wachlarz możliwości promocji marki i dotrzeć do większej liczby potencjalnych odbiorców.
Wykorzystaj potencjał mediów społecznościowych dzięki strategii marketingowej
I tu pojawiają się media społecznościowe posiadające ogromny potencjał, który tylko czeka, by go wykorzystać. Social media dają możliwość wymiany doświadczeń i informacji, zdobywanie oraz dzielenie się szeroko pojętą wiedzą i treściami. Wiele firm postanowiło wykorzystać potencjał drzemiący w tym medium i włączyć serwisy społecznościowe do swojej strategii marketingowej — a ze wszystkich obecnie używanych platform Instagram jest jednym z najszybciej rozwijającym się serwisem społecznościowym na świecie.
Instagram opiera swój fenomen na komunikacji wizualnej, która jest bardzo atrakcyjna w odbiorze treści. Platforma stworzona z myślą o przeglądaniu zdjęć stała się silnym narzędziem do promocji już nie tylko stylu życia, ale też szerokiego zakresu produktów i usług. Każda firma, chcąca się liczyć i skutecznie promować swoją obecność, powinna mieć konto na Instagramie, najlepiej z dużą liczbą aktywnych obserwujących. W odpowiedzi na potrzeby współczesnych konsumentów rola relacji zachodzących między klientem a firmą uległa znaczącej zmianie — w obecnym świecie klient nie chce być jedynie nabywcą usług lub produktów, ale chce aktywnie uczestniczyć w życiu firmy.
Co wyróżnia Instagram spośród innych platform społecznościowych?
Marki w mediach społecznościowych takich jak Instagram cenią wysokie zaangażowanie użytkowników. W przyciągnięciu, zatrzymaniu, i zainteresowaniu obserwatorów pomaga również mnogość sposobów komunikacji na tej platformie. Firmy mogą stworzyć profil firmowy swojej marki, na którym mogą dzielić się zdjęciami produktów czy oferowanych usług, ale platforma również pozwala na nawiązanie szerszego i bliższego kontaktu z klientem poprzez polubienia, komentarze i prywatne wiadomości. Promocja marki w mediach społecznościowych pozwala na zostanie pionierem w swojej branży i przyciągnięcie potencjalnego klienta zdecydowanie mocnej niż przy wykorzystaniu tylko strony WWW.
To medium pozwala również na budowanie świadomości produktu oraz usługi. Duża liczba użytkowników Instagrama generuje największy ruch dzięki swoim funkcjonalnościom: posty ze zdjęciem, stories, relacje na żywo, reels. Dzięki wykorzystaniu każdej z funkcji Instagrama wizerunek marki oraz jej działania np. kampanie mogą odnieść ogromny sukces.
Marki w swoich działaniach mogą wchodzić z odbiorcami w interakcje, pokazywać ciekawostki i nowinki o oferowanych produktach lub inspirować nowych potencjalnych klientów. Na swoich profilach marki mogą również pokazywać procesy projektowania, produkcji i dystrybucji, co może przyciągnąć bardziej świadomych konsumentów. To właśnie ta prostota i przejrzystość komunikacji jest wielkim plusem całej platformy.
Zdjęcia i grafiki
Instagram posiada wiele funkcji, które marka może wykorzystać w swoich działaniach marketingowych. Podstawową funkcją Instagrama jest umieszczanie zdjęć i filmów. Zamieszczone zdjęcia muszą być wizualnie atrakcyjne, by przyciągnąć uwagę użytkowników i zainteresować go na tyle, by chciał przeczytać opis znajdujący się pod zdjęciem lub filmem.
Opisy i komentarze
Opisy są równie ważną częścią przekazu co same posty graficzne, ponieważ to one pozwalają odbiorcy zapoznać się ze szczegółowymi informacjami, a marka ma możliwość zaangażowania użytkownika przez możliwość zamieszczania pytań w komentarzach pod postem. Ilość komentarzy i reakcji (serduszek) są dla firmy wyznacznikiem, że post wzbudził zainteresowanie, co pozwoliło na zwiększenie ruchu na profilu.
Tagowanie
Przy publikacji postów jest więcej ciekawych i pomocnych rozwiązań — możliwość oznaczeń na zdjęciach i filmach pozwala na przekierowanie na profil oznaczonej marki lub osoby. Istnieje możliwość oznaczania i wyszukiwania lokalizacji, by ograniczyć interesujący użytkowników obszar.
Działania marketingowe w social mediach — rób to mądrze!
Charakterystycznym sposobem komunikacji pozwalającym na efektywne grupowanie treści to hasztagi (#). Mimo że, jako pierwszy wprowadził je Twitter, to jednak na Instagramie zdobyły one największą popularność. Hasztagami są zazwyczaj charakterystyczne frazy bądź słowa pozwalające szybko odnajdywać interesujące użytkownika zagadnienia, relacje, zdjęcia, filmy lub profile. Odpowiednio dobrane hasztagi pozwalają zwiększyć zasięg przypisanego postu nawet kilkukrotnie lub przygotować pod niego ciekawe kampanie, które będą przynosić wysokie zasięgi.
Insta stories
Kolejnym instrumentem świetnie wpisującym się w promocję marki są Instastories. Komunikaty zamieszczane w relacjach mają zazwyczaj luźną formę i pozwalają na bliższe zapoznanie się z marką. Dzięki nim firmy mogą w sposób prosty pokazać, jak stosować dane produkty, pokazać ich funkcjonalność, zamieścić kilkusekundowe urywki z przeprowadzania proponowanych usług lub po prostu dzielić się z obserwatorami urywkami z codziennego życia firmy. Dzięki temu użytkownicy czują bliskość z daną marką i że są częścią danego kręgu. InstaStory jest często wykorzystywana, ponieważ pozwala ona na przekazanie i zapamiętanie przez odbiorcę większej ilości informacji niż ze standardowej długiej reklamy. Dodatkowa możliwość umieszczania w relacji linków i odnośników, które przekierowują użytkownika do konkretnego produktu na stronie internetowej bądź sklepie pozwala na płynne przejście od zainteresowanego użytkownika do aktywnego klienta.
Obecność marki w mediach społecznościowych to kolejny kontakt z potencjalnymi klientami
W tworzenie płynnej komunikacji marketingowej na Instagramie często angażują się sami użytkownicy i klienci poprzez wyrażanie swoich opinii w komentarzach, wstawianie zdjęć zakupionych produktów oraz dzielenie się doświadczeniami. Często prowadzi to do dyskusji, która realnie wpływa na decyzje zakupowe innych użytkowników. W taki sposób zwykli użytkownicy stają się swoistymi ambasadorami marki i zwiększają jej rozpoznawalność i zasięgi.
Instagram posiada też swoje narzędzia analityczne pozwalające na sprawdzanie i kontrolowanie efektywności swoich działań marketingowych i efektywności prowadzonej kampanii. Możesz o nich więcej przeczytać w naszym wpisie: „Analiza wyników Instagram Stories — czyli czego potrzebują Twoi klienci”.
Wyniki pokażą, co działa najlepiej, co mniej, jakie treści i sposoby ich przekazywania przyciągają najwięcej uwagi obserwujących. Wskaźniki analityczne pokażą również, jakich mamy odbiorców i co ich angażuje. Te narzędzia pozwolą również na analizę konkurencji i jej działań — np. Jakie są efekty ich kampanii i jakie wnioski można z nich wyciągnąć.
Podsumowując — Instagram to nie tylko social media, ale też narzędzie marketingowe, promocyjne i komunikacyjne a marka, która potrafi zaadaptować i wykorzystać wszystkie jego możliwości i funkcje będzie wyciągać z tego profity i szybko się rozwijać.
Jeśli szukasz pomysłów i skutecznych narzędzi do promocji swojej firmy w social media — to skorzystaj z bezpłatnej konsultacji eksperckiej ze specjalistami JAAQOB HOLDING®.