Niezależnie od tego, czym zajmuje się Twoja firma — masz konkurencję. Wielu przedsiębiorców chciałoby polemizować z tym zdaniem, jednak na rynku bardzo ciężko znaleźć nisze, w jakiej działa tylko jeden podmiot. Jak zatem się wyróżnić na tle innych? Jakie działania wdrożyć, aby to właśnie Twoja firma zdobywała kolejnych klientów? Na te pytania odpowie profesjonalnie przeprowadzona analiza konkurencji. Dowiedz się, jak robią to eksperci!
Czym jest analiza konkurencji?
Analizą komunikacji marketingowej konkurencji — nazywa się proces, w którym pod lupą znajdują się działania marketingowe innej firmy. To znaczy jej sposobu komunikacji z odbiorcami, narzędzi wykorzystywanych do kontaktu z klientami, sposobów na pozyskiwanie nowych lub też po prostu głębsza analiza tożsamości marki i jej zastosowanie w działaniach komunikacyjnych.
Sposoby badania konkurencji
Analiza komunikacji konkurencji powinna być procesem poukładanym i szczegółowo przeprowadzonym. Podobnie jak w budowie strategii marketingowej lub w tworzeniu jakichkolwiek działań kreatywnych czy komunikacyjnych — powinna być podzielona na konkretne etapy, które przyniosą równie szczegółowe informacje i będą realizowane sukcesywnie jeden po drugim. Zastanów się, kim są Twoi najważniejsi konkurenci. Wybierz kilku z nich. Pozwoli to na uzyskanie szerszej perspektywy niż analiza jednej firmy.
Zidentyfikuj swoją konkurencję
Większość firm wie, kto jest ich konkurencją, warto jednak zrobić dodatkowy research. Może to przynieść zaskakujące efekty lub pomóc zorientować się w nowych graczach na rynku. Po określeniu czego dokładnie będziesz szukać u konkurencji, zacznij wyszukiwać interesujące Cię usługi, produkty czy firmy w swojej branży. Pomogą Ci w tym różne narzędzia np. wyszukiwarka i odpowiednio wybrane frazy, pod którymi pokazują się witryny konkurentów. W przypadku analizy fraz warto sprawdzić słowa kluczowe, na które pozycjonuje się Twoja firma. Tutaj możesz również wykorzystać narzędzie, jakim jest Senuto lub skorzystać z profesjonalnego audytu SEO.
Zbierz najważniejsze informacje o firmie
Gdy wybierzesz firmę, która Cię konkretnie interesuje, to zbierz o niej podstawowe informacje. To znaczy profil jej działalności, logo, główne hasło lub claim. Warto uzupełnić ten etap o informacje często zawarte w zakładce „O firmie”. Pozwoli to określić czas obecności firmy na rynku i zidentyfikować do kogo kieruje swoje działania. Dodatkowo sprawdzenie strony WWW konkurencji pomoże Ci ocenić, wokół jakich słów buduję swoją komunikację oraz czy podąża z duchem czasu i dopasowuje swoją stronę np. do najnowszych wytycznych WCAG 2.1.
Poznaj ich ofertę
Sprawdź ofertę konkurencji. Przeanalizuj ofertę produktów i usług konkurencji, w tym ceny, jakość, funkcjonalność, cechy i zalety, a także sposoby, w jakie te produkty czy usługi są promowane i sprzedawane. Nie bez znaczenia jest tutaj tzw. TOV, czyli Tone of Voice prowadzonej komunikacji. Bliższa analiza pozwoli Ci zrozumieć jakim archetypem posługuje się firma oraz do kogo kieruje swoje komunikaty.
Przeanalizuj strategie komunikacji
Ten krok wymaga zbadania działań na kilku polach, aby bez problemu zidentyfikować słabe i mocne strony konkurencji. Dobrym początkiem jest zapisanie się do newslettera i sprawdzenie jak firma mówi do klienta. Kolejnym krokiem jest analiza komunikacji prowadzonej w social media. Tutaj przyda się innowacyjne narzędzie, jakim jest Brand24. Dostarczy Ci ono realnych danych na temat widoczności konkurencji na takich platformach jak Instagram, Facebook czy Twitter.
Przeprowadź benchmarking
Benchamrking to angielska nazwa na proces porównywania działania swojej firmy z konkurencją. Jest to podsumowanie zebranych informacji i analizę konkretnych rozwiązań w kontekście działania własnego przedsiębiorstwa. Jest to moment, w którym krystalizują się mocne, jak i słabe strony konkurencji.
Analiza konkurencji firmy — podsumowanie
Po przeprowadzonej analizie nie zapomnij o jej wykorzystaniu. Wiedza zdobyta od konkurencji pozwoli lepiej poznać pozycję Twojej firmy na rynku i wykorzystać w pełni potencjał narzędzi strategicznych takich jak analiza SWOT, o której więcej dowiesz się z naszego artykułu „Analiza SWOT — jak prawidłowo ocenić mocne i słabe strony firmy”. Dodatkowo poznasz nowe sposoby na pozyskanie kolejnych klientów lub sprawdzisz, które rozwiązania niekoniecznie sprawdzają się na rynku.
Trzeba jednak pamiętać, aby nigdy nie pozostawać w tyle — i przeprowadzać analizę regularnie. Wtedy możesz mieć pewność, że wiesz, co się dzieje na rynku i w efekcie — będziesz przygotowany na więcej możliwych wydarzeń. Analiza konkurencji to proces, który często inspiruje przedsiębiorców do wprowadzenia zmian w swojej działalności. Aby zmiana była zmianą na lepsze, należy zadbać o profesjonalnie przeprowadzoną analizę konkurencji. Skutecznie przeprowadzona analiza konkurencji to podstawa do stworzenia skutecznej strategii marketingowej.
Jeśli szukasz specjalistów od skutecznej analizy konkurencji — skontaktuj się z ekspertami z JAAQOB HOLDING® na bezpłatnej konsultacji eksperckiej!