Według Raportu Strategicznego przygotowywanego przez IAB Polska na lata 2018/2019 przeciętny Kowalski ma codziennie styczność z ok. 5 tysiącami komunikatów reklamowych, z czego ponad połowa z nich zostaje przez niego zapomniana jeszcze tego samego dnia. To sprawia, że słynne „jak Cię widzą, tak Cię piszą” z powodzeniem można odnieść nie tylko do ludzi, ale także do marek. Dobrze dopasowany system identyfikacji wizualnej sprawi, że klienci nie tylko zauważą Twoją firmę, ale również ją zapamiętają.
Czym jest identyfikacja wizualna?
Najprościej rzecz ujmując, jest to sposób prezentowania się Twojej firmy za pomocą określonego wizerunku. Idealnie dopasowana identyfikacja wizualna jest niczym skrojony na miarę garnitur, który wyraża Twój styl i charakter, nadaje wyjątkowości i pewności siebie. Dzięki identyfikacji wizualnej marki zyskują osobowość, stają się rozpoznawalne na tle konkurencji, zapadają w pamięć i budzą odpowiednie skojarzenia. Na identyfikację wizualną firmy składa się nie tylko nazwa oraz logo. System identyfikacji wizualnej to złożony zbiór narzędzi.
Klienci stykają się z Twoją marką wielokrotnie i poprzez różne kanały i narzędzia. Może to być ulotka, która wpadnie w ich ręce, strona WWW, na którą natrafią podczas wyszukiwania lub szyld, który przyciągnie ich uwagę podczas niedzielnego spaceru. Tymczasem podczas nawet krótkich zetknięć, potencjalni klienci powoli wyrabiają sobie opinię o danej marce i mają okazję ją lepiej zapamiętać.

Odpowiednia identyfikacja wizualna to spójność takich elementów jak np. logo, stylistyka grafik, kolory, fonty czy same komunikaty marketingowe. Wszystkie te elementy tworzą ścisłą całość, która powinna ułatwiać klientom identyfikację marki, a także wpływać na ich codzienne wybory.
Po co firmom identyfikacja wizualna
Posiadanie identyfikacji wizualnej jest szczególnie ważne, gdy chcemy wyróżnić się na tle konkurencji. Większość codziennych decyzji zakupowych przebiega na poziomie podświadomym, a tu decydującą rolę odgrywają odczucia i emocje klienta.
Kolejnym ważnym aspektem posiadania identyfikacji wizualnej jest jej wpływ na budowanie wizerunku marki, który rozpoczyna się od budowania rozpoznawalności. Szacuje się, że przeciętny klient musi obecnie zetknąć się kilkanaście razy z przekazem wizualnym, aby zapamiętać daną firmę i zacząć kojarzyć ją jako markę. Wszystko przez mnogość przekazu, z jakim klienci spotykają się na co dzień. Niegdyś klientom wystarczyło zetknąć się z reklamą zaledwie kilkakrotnie, aby stała się ona dla nich rozpoznawalna.
Tymczasem brak spójności wizualnej dodatkowo wydłuża proces zapamiętywania. Dlatego identyfikacja wizualna sprzyja budowaniu świadomości marki w umysłach klientów. Ponadto dzięki spójnej identyfikacji wizualnej marki klienci mogą określić ją np. jako przyjacielską, poważną, odpowiedzialną, rozrywkową lub fachową. W zależności od charakteru branży identyfikacja wizualna jest niczym nawigacja, która kieruje potrzeby klientów wprost do Twojej marki.
Funkcje systemu identyfikacji wizualnej
- Wyróżnienie w gąszczu komunikatów marketingowych innych marek.
- Tworzenie więzi i zaangażowania dzięki systemowi rozpoznawalnych znaków i symboli.
- Zapewnienie o jakości usług. Marka ze spójną identyfikacją postrzegana jest jako pewniejsza i stabilniejsza.
Wreszcie — identyfikacja wizualna firmy ukazuje jej tożsamość. Tak samo, jak podczas poznawania nowych osób, tak i podczas kontaktu z marką jej styl pozwala poznać jej osobowość oraz stojące za nią wartości i idee.
Nie bez powodu marki medyczne w swej identyfikacji wizualnej często posługują się kolorem białym, niebieskim oraz zielonym. W ludzkiej podświadomości kolory te klasyfikowane są jako wzbudzające poczucie bezpieczeństwa, spokoju, rzetelności i zaufania. Natomiast marki, które oferują towary luksusowe, często posługują się kolorem czarnym, brązowym oraz złotym. Kolory te klasyfikowane są jako prestiżowe, ekskluzywne i niezawodne.
Elementy systemu identyfikacji wizualnej
Jak już wspomnieliśmy — identyfikacja wizualna to nie tylko nazwa oraz logo. Dobrze skrojony garnitur składa się nie tylko z dopasowanej marynarki oraz spodni. Smaku nadają mu krój, kolor, wyróżniające detale (guziki, butonierka, kieszenie), a także cała masa dodatków (krawat, poszetka, buty, czy nawet dopasowane kolorowe skarpety, które skupiają na sobie uwagę otoczenia).
Jeśli chcesz więc ubrać swoją markę „od stóp do głów” w jej garderobie powinny znaleźć się elementy takie jak:
Logo marki
Jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej firmy. Logo marki nie tylko nadaje jej charakteru, ale również sprawia, że staje się ona rozpoznawalna.
Logo pojawia się na większości materiałów reklamowych, dlatego jego odpowiednie zaprojektowanie jest niezwykle istotne. Proste i przejrzyste logo sprawia, że klienci łatwiej je zapamiętują. Ważne jest także, aby już po zetknięciu z logo marki klienci potrafili przypasować je przynajmniej do konkretnej branży.
Kolorystyka i typografia
Nie bez powodu naukowcy badają oddziaływanie barw na ludzką psychikę. Kolory bardzo silnie oddziałują na percepcję. Dzięki nim klient może identyfikować markę jako np. pewną siebie, zrównoważoną, dynamiczną, fachową itp.
Kolor nie tylko tonuje lub nadaje dynamiki, ale również wpływa na decyzje zakupowe klientów. Może także odpowiednio zbliżać lub dystansować.
Myśląc o kolorystyce i typografii swojej marki, warto zastanowić się nad tym, jakimi archetypami chcemy się posługiwać: Czy marka ma występować w charakterze przyjaciela (moda, rozrywka, lifestyle), czy np. mentora lub nauczyciela (medycyna, prawo).
Materiały reklamowe i marketingowe
Należą do nich wszelkie ulotki, broszury, papier firmowy, rollupy, gadżety itp. To także element wchodzący w skład identyfikacji wizualnej marki.
Tworząc identyfikację wizualną, warto zadbać o to, aby wszystkie te elementy były ze sobą spójne. Klient powinien bez problemu umieć zidentyfikować Twoją firmę, będąc w posiadaniu każdego z tych elementów.
Materiały cyfrowe
Najważniejszym materiałem cyfrowym jest strona WWW marki. To jednak nie wszystko. Prócz strony marka posiada także profile w mediach społecznościowych (najczęściej są to Facebook, Instagram oraz LinkedIn). Materiałami cyfrowymi są również elementy kampanii online takie jak banery.
W środowisku digitalowym marka powinna posługiwać się tymi samymi kolorami, fontami i elementami, co w świecie offline. Materiały te powinny być spójne z identyfikacją wizualną marki i odpowiednie jakościowo.
Księga marki
Znana także jako Brand Book. To nic innego jak zebrany w formie książki kompleksowy system identyfikacji wizualnej marki. Znajduje się w niej całość informacji na temat kolorów, krojów pisma, stylu i materiałów, jakimi posługuje się marka.
W księdze marki najczęściej znaleźć można także wizualne przedstawienie poszczególnych elementów, a także zbiór informacji o tym, w jaki sposób należy posługiwać się poszczególnymi elementami identyfikacji wizualnej.
Księga znaku
Jest ściśle powiązana z logo marki i określa zasady jego stosowania. Stosowanie się do zawartych w niej wytycznych daje możliwość uniknięcia sytuacji, w których logo stosowane jest w niewłaściwy sposób — np. w innych kolorach czy wielkości.
Zakres księgi znaku definiuje potrzeby marki i doprecyzowuje zakres eksploatacji logo. Ponadto inne zasady dotyczyć będą identyfikacji systemowej, inne zaś wykorzystania logo dla pojedynczego produktu.
Pamiętaj, że logo jest niczym herb Twojej marki. Dlatego profesjonalnie zaprojektowana księga znaku to coś, co z pewnością powinno stać się elementem niezbędnym podczas prac nad identyfikacją wizualną.
Skuteczna identyfikacja wizualna — czyli jaka?
Przyjmijmy zatem, że na tym etapie jesteśmy już zgodni co do tego, że identyfikacja wizualna firmy to element niezbędny dla tych firm, które chcą się wyróżnić na tle konkurencji, pokazać swój charakter i zapaść klientom w pamięć.
Jak jednak zorientować się, czy identyfikacja wizualna naszej firmy właśnie taka będzie?
Przede wszystkim dobra identyfikacja to taka, która zaczyna się jeszcze zanim dobierzesz elementy takie jak krój pisma, czy kolory. Zanim się na nich skupisz nie, zapomnij o kilku ważnych kwestiach, które opisujemy poniżej.
Rozpoznanie terenu
Jak zostało to już wspomniane, identyfikacja powinna być spójna z charakterem branży. Zastanów się, czy komunikacja Twojej marki ma być poważna, czy raczej lekka. Wiele podpowiedzi uzyskasz, zaglądając do strategii marketingowej Twojej firmy.
Zwróć także uwagę na to, z kim komunikuje się marka, co wiesz o swojej grupie docelowej, jakie wartości reprezentuje i jakie ma oczekiwania względem produktów. Idealnym narzędziem, które Ci w tym pomoże, będą protopersony.
Stworzenie alfabetu wizualnego marki
Dopiero po przejściu przez dwa poprzednie etapy powinieneś zacząć zastanawiać się nad alfabetem wizualnym marki. Składają się na niego takie elementy jak: kolory, krój pisma, fonty, grafiki, zdjęcia, styl postów w social mediach. Spraw, aby Twoja marka się wyróżniła, ale jednocześnie postaraj się, aby jej wizerunek był autentyczny i szczery.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że wiele marek bagatelizuje istotę spójnej identyfikacji wizualnej. Tymczasem musi ona pasować do Twojej oferty — im więcej klient ma za nią zapłacić, tym większe wymagania stawia nie tylko względem jakości, ale także całej oprawy wizualnej. Spraw, aby Twoi klienci mieli poczucie dobrze wydanych pieniędzy.
Powiedz SPRAWDZAM!
Sprawdź, czy stworzona identyfikacja wizualna oddaje charakter Twojej firmy. Nie bój się także pytać o to swoich klientów. Możesz w tym celu zastosować ankiety, zapytania oraz badania konsumenckie. Klienci, którzy poczują się włączeni w tworzenie marki, będą łatwiej budować z nią więź.
Identyfikacja wizualna — to może być prostsze, niż myślisz
Pamiętaj, że identyfikacja wizualna jest wizytówką Twojej firmy. Gdy ją stworzysz, posługuj się nią konsekwentnie, a także zachowaj wypracowane zasady (księga znaku, księga marki). Zwróć uwagę, aby wszyscy pracownicy wiedzieli o zachodzących zmianach i umieli posługiwać się identyfikacją wizualną. Jest to szczególnie ważne np. podczas ekspozycji logo lub planowaniu postów na social media.
Pamiętaj również, że raz stworzony system identyfikacji wizualnej nie wystarczy marce na zawsze. Tak, jak nawet najlepsze garnitury wychodzą z mody, tak Twoja marka potrzebować będzie raz na jakiś czas odświeżenia swojej identyfikacji. Aby nie tracić czasu na przypadkowe działania, możesz oczywiście skorzystać z fachowej pomocy. W naszym zespole mamy ekspertów od trendów wizerunkowych, doskonałych strategów oraz cały sztab osób, które Twoje wizje przekują na realną identyfikację wizualną tak, aby na koniec dnia klienci pamiętali o Twojej marce.