Przedsiębiorcy, którzy rozważają podjęcie działań w social media, zadają sobie pytanie: „Co pozwala uzyskać lepsze wyniki finansowe w e-commerce: Instagram czy Facebook?”.
Tak naprawdę odpowiedź na to pytanie brzmi — to zależy. Punktem wyjścia powinna być przede wszystkim solidna analiza biznesu oraz grupy odbiorców. Kanał dotarcia do potencjalnych klientów powinien zawsze być dostosowany do ich nawyków oraz przestrzeni, w której mogą się znajdować. Dlatego więc odpowiedź na pytanie: co wygrywa w starciu Facebook vs. Instagram — nie jest jednoznaczna.
Szukasz agencji, która obsłuży firmowy profil social media? Sprawdź naszą ofertę — Obsługa social media.
Instagram — wielkie BOOM ostatnich miesięcy
Niezbitym faktem jest, że Instagram w ciągu ostatnich kilku miesięcy szturmem podbija serca coraz większej ilości odbiorców. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na jego charakter oraz przekrój w zakresie możliwości publikowanych treści. Jest to miejsce dedykowane przede wszystkim osobom, chcącym budować spójną komunikację oraz wchodzić w relację z odbiorcami. Dostępne formaty publikacji treści, idealnie wpasowują się w schemat angażowania odbiorców. Karuzele, stories czy nawet reelsy pozwalają dotrzeć ze swoim przekazem do bardzo licznej grupy odbiorców.
Można w jeszcze większym stopniu poszerzyć swoje zasięgi i przytrzymać odbiorców na dłużej, wiedząc co to znaczy feed na Instagramie i jaką ma siłę oddziaływania. Jak zawsze, tak i w tym przypadku, najistotniejsze jest pierwsze wrażenie, a feed właśnie pełni tę rolę. Sprawdź jakie możliwości Twojej firmie oferuje Instagram w czasie bezpłatnej konsultacji z naszymi specjalistami od social media.
Facebook a Instagram — na co warto postawić ?
Prowadzenie dwóch kont często wymaga większej aktywności, dlatego firmy, chcąc ograniczyć niezbędne zasoby, rozważają obecność tylko w jednym medium. Jednak dobrze jest docenić każde z nich i przełożyć to na aktywność zarówno w jednym, jak i w drugim.
Dlaczego warto postawić na działania na Facebooku i Instagramie?
Ponieważ okazja do zaprezentowania się większej grupie odbiorców jest dziś bezcenna. W świecie, w którym żyjemy, social media odgrywają ogromną rolę. Jeśli więc mamy szansę zaistnieć w świadomości odbiorców, należy ją wykorzystać poprzez obecność w obydwu kanałach.
Sam panel reklamowy firmy META, jasno daje do zrozumienia, że zarówno w jednym, jak i drugim miejscu, mogą być potencjalni klienci.
Coraz bardziej popularne staje się wykorzystywanie automatycznego umiejscowienia. Liczne testy wykazały, że to pozwala generować najlepsze wyniki.
Często można spotkać się z poradą, aby najpierw zacząć działać w jednym medium, a następnie rozbudowywać je o kolejne. Dlatego, posiadając firmowe konto na Facebooku, warto sprawdzić jak połączyć FB z Instagramem, by uzyskać jak najlepszy efekt.
Porównując dwa miejsca — Facebook vs. Instagram, próbuje się ustalać, które medium daje więcej funkcji. To jednak nieustanny wyścig, w którym nie ma wygranych. Jeśli nawet jakaś opcja powstała wcześniej w jednym miejscu, i dobrze się sprawdza, można spodziewać się, że zaraz pojawi się również w tym drugim. Różnica może być tylko w charakterze danego rozwiązania tak, by pasowało do całego medium, a tym samym do większości odbiorców.
Jaki rodzaj treści dobrze się przyjmuje na IG?
Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, wcale nie trzeba długo szukać. Obserwując rynkowe trendy, łatwo można stwierdzić, że kluczem do sukcesu jest przede wszystkim ZAANGAŻOWANIE.
W obecnych czasach wygrywają firmy, które przede wszystkim stawiają na edukację oraz rozwijanie wiedzy swoich odbiorców.
Szereg możliwości publikacyjnych pozwala dziś wykorzystywać formaty takie jak:
- Karuzele
- Insta Stories
- Reels
- Wpisy standardowe.
Przy inteligentnym zastosowaniu dostępnych formatów, naprawdę można wiele zdziałać w zakresie zasięgów oraz wyników firmy.
Zasięgi organiczne
Nie jest tajemnicą, że w dzisiejszych czasach zasięgi organiczne umierają. Firma META jak każdy biznes stawia na zysk. Jest to zrozumiałe, sprawiedliwe oraz przewidywalne. W tym przypadku dylemat Facebook vs. Instagram nie jest tak istotny, gdyż „problem” dotyczy zarówno jednego, jak i drugiego medium.
Mimo że wiele osób wciąż przeżywa spadki zasięgów, specjaliści ds. performance’u dostrzegają tu wielką szansę.
Treści dobrze konsumowane przez odbiorców, warto przede wszystkim wspierać zasięgami płatnymi. Facebook Ads dla e-commerce to nieodzowna inwestycja, dla tych, którzy chcą przekierować swój biznes na wyższy poziom.
Nie wystarczy też zastanowić się, czy stosować reklamy na Facebooku i jak promować posty na Instagramie. Konieczne jest zaplanowanie oraz zaimplementowanie strategii marketingowej, opartej o model reklam w obu serwisach.
Facebook vs. Instagram — analiza branżowa
Każdy z kanałów marketingowych charakteryzuje się swoimi prawami. Instagram jest miejscem o wiele bardziej skupionym na kwestiach wizualno artystycznych. Dobrze przyjmuje się tam content zbudowany wokół estetyki.
Facebook z kolei jest przestrzenią, która stawia na wartości merytoryczne oraz szokujące.
Niemniej jednak warto poprzeć swoje działania marketingowe w social mediach solidną analizą przed wdrożeniową, która pozwoli dotrzeć do odbiorców w optymalny sposób.
Sklep na Facebooku i Instagramie
Chcąc poważnie rozkręcić swoją sprzedaż, warto założyć sklep w social media. Tu znowu rodzi się pytanie, czy lepiej założyć go na Facebooku, czy też więcej korzyści przyniesie sprzedawanie na Instagramie. Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, ponownie warto przyjrzeć się grupie swoich odbiorców, branży i produktom.
Facebook vs. Instagram — demografia
Według whysocial.pl najliczniejszą grupą odbiorców Facebooka w Polsce to osoby w wieku 25-34 lata. Stanowią oni prawie 30%. Inne grupy są bardziej rozproszone, jednak liczebność wskazuje na to, że również i o nich nie można zapominać. Choć najwięcej czasu spędzają tu najmłodsi, to jednak w większym stopniu niż na Instagramie, liczną grupę stanowią osoby w średnim wieku oraz starsi. Oni, podobnie jak młodzież, szukają tu rozrywki, ale chętnie też czytają artykuły. Zwracają również uwagę na opinie i rekomendacje.
Sprzedaż na Instagramie — odpowiednie grupy odbiorców
Tu króluje najmłodszy klient. Według socialape najwięcej, bo aż 36% całości stanowią osoby w wieku 18-24 lat. Co ciekawe więcej jest tu kobiet niż mężczyzn, które w maju stanowiły 58.9% osób korzystających z Instagrama w Polsce. Chcąc uzyskać dobre rezultaty, warto przygotować content nie tylko wartościowy i rzetelny, ale również bardzo estetyczny, dopracowany wizualnie. Biorąc pod uwagę młody wiek odbiorców, należy wiedzieć z kolei, że do nich najszybciej przemawia format video.
Jak sprzedawać na Facebooku?
Zakładając sklep, trzeba pamiętać o posiadaniu konta firmowego. Sklep można utworzyć w Menedżerze sprzedaży, przy czym w Polsce nie jest dostępna opcja finalizacji zakupu bezpośrednio w sklepie Facebooka. Zatem jak zwiększyć sprzedaż na Facebooku? Warto połączyć sklep w social media ze swoim sklepem zewnętrznym. Taka opcja zdecydowanie zwiększa zasięg dotychczas funkcjonującego e-sklepu, który z kolei ma wszystkie niezbędne funkcjonalności. To idealna synergia.
Jak sprzedawać na Instagramie?
Instagram może być zarówno medium, które przyciągnie uwagę odbiorców, by następnie przekierować na docelową stronę marki, jak też może być miejscem dokonywania bezpośrednich połączeń, podczas których dokonuje się transakcji zakupowych.
Warto założyć konto profesjonalne. Ich właściciele zyskują znacznie więcej opcji niż „prywatni” użytkownicy. Jedną z nich jest możliwość linkowania, która ułatwia przekierowanie produktu do własnej witryny. Trzeba też pamiętać o dodawaniu przycisków CTA, które ułatwiają sprzedaż przez Instagram dzięki możliwości wykonywania bezpośrednich połączeń telefonicznych lub dokonywania rezerwacji w prywatnych wiadomościach.
Facebook vs. Instagram — kto wygrywa?
Reasumując, zarówno Facebook, jak i Instagram są świetnymi platformami do promowania biznesu e-commerce. Nie warto dziś ograniczać się do jednego kanału pozyskiwania ruchu. Zarówno Facebook, jak i Instagram stwarzają ogrom możliwości, które możemy wykorzystać.
Kluczem jest forma przekazu. Celem zawsze powinno być konstruowanie treści angażujących, przede wszystkim dla grupy docelowej. W końcu to z myślą o nich powinno prowadzić się media społecznościowe.